شمانیوز
شما نیوز

رمز ارز

افزایش 6 درصدی کشفیات مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز در بخش خانگی

بررسی گزارش‌های شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نشان می‌دهد کشفیات مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز در بخش خانگی از ۲ درصد سال ۹۸ به ۶ درصد رسیده است.

افزایش 6 درصدی کشفیات مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز در بخش خانگی

به گزارش شمانیوزرمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده می‌شود. رمزارزها می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش و خرید آنلاین داشته باشند. بررسی گزارش‌های شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نشان می‌دهد کشفیات مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز در بخش خانگی  از ۲ درصد سال ۹۸ به ۶ درصد رسیده است. 

صنعت ماینینگ (استخراج رمزارزها) و مصرف برق آنها به عنوان یکی از متهمان اصلی کمبود برق در کشور معرفی شده است و بر همین اساس با توجه به مصرف برق بالای این مراکز، برخورد با آنها در ماه‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران نشان می‌دهد: از ابتدای طرح برخورد با مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز تاکنون پنج‌هزار و ۳۴۲ مرکز کشف شده که پراکندگی آنها در سال‌های ۹۸، ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ متفاوت است.

براساس این گزارش‌ها در سال ۹۸ درصد کشفیات در بخش صنعتی ۷۳ درصد بوده که بالاترین درصد را به خود اختصاص داده و بیانگر آن است که بیشتر استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز تمایل داشتند از کارخانجات متروکه برای هدف خود استفاده کنند.

در این سال ۱۵ درصد کشفیات در بخش کشاورزی بوده و بخش خانگی نیز ۲ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است. ۱۵ درصد نیز در سایر مصارف بوده است.

در سال ۹۹ روند کمی تغییر کرده و از درصد بخش صنعتی کاسته شده و در عوض درصد بخش‌های خانگی، کشاورزی و سایر مصارف افزایش یافته است.

پارسال درصد کشفیات مراکز استخراج غیر مجاز رمز ارز در بخش صنعتی به ۶۲ درصد کاهش یافته و در عین حال بخش کشاورزی با افزایش سهم، ۶ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده است.

همچنین در بخش خانگی با افزایش کشفیات همراه شده به گونه‌ای که سهم این بخش از ۲ درصد سال ۹۸ به ۶ درصد رسیده و سایر مصارف هم با افزایش نسبت به سال قبل به ۲۰ درصد رسید.

روند کشفیات در بهار امسال بازهم کمی متفاوت‌تر از دو سال قبل شده به گونه‌ای که علاوه بر کاهش درصد کشفیات در بخش صنعتی، شاهد کاهش در بخش کشاورزی نیز بوده در عین حال بخش خانگی با افزایش و سایر مصارف با کاهش همراه شده است.

در بهار امسال درصد کشفیات در بخش صنعتی با کاهش به ۵۷ درصد رسیده و بخش کشاورزی نیز پنج درصد کشفیات را دارد.

بخش خانگی با رشد کشفیات به ۱۲ درصد رسیده و سایر مصارف هم روند کاهشی داشته و به ۱۵ درصد رسیده است.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge, ۲۰۲۱ ) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین در حدود برابر ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

درصورت تامین برق مراکز استخراج رمزارز از طریق بورس انرژی یا با تعرفه صنعتی، به ازای استخراج هر بیت کوین حدود ۴۵۰ میلیون تومان یارانه حامل‌های انرژی به استخراج کنندگان تعلق می‌گیرد.

شرکت توانیر در گزارش خود میزان توان مصرف برق توسط مراکز استخراج رمزارزها در کشور در اردیبهشت ۱۴۰۰ را حدود ۲ هزار مگاوات اعلام کرد این میزان توان (با فرض استفاده در طول یک سال) برابر با مجموع توان متوسط مصرفی سالانه سه کلان شهر مشهد، اصفهان و تبریز در سال ۱۳۹۹ است.

همچنین این میزان از توان متوسط مصرفی سالانه استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان‌های غربی و شرقی در سال ۱۳۹۹ بیشتر است.

از رمز ارز بیشتر بدانیم

رمز ارز‌ها از پروتکل های رمزگرافیکی و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده برای رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها این پروتکل‌‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند.

این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند.

این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کد‌های پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت ها کنترلی روی آن‌ها ندارند.

ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارزهای واقعی را نیز دارا می‌باشند و شما می‌توانید در بعضی از مارکت های خاص و صرافی های شناخته شده، مانند بایننس (Binance)، ارز‌های دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو و غیره جایگزین کنید. خطر اصلی در همین مرحله اتفاق می‌افتد جایی که هکر‌ها و بدافزار‌ها امکان بلوکه کردن پول شما را در حین این انتقال دارا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied