شمانیوز
شما نیوز

مراکز غیر مجاز ارز

پاداش 3 میلیاردی به سوت زن های مراکز غیر مجاز ارز

وزارت نیرو از پاداش ۱۰ میلیون تومانی به گزارش‌های مردمی که منجر به کشف مراکز غیرمجاز ارز شوند خبر داد.

پاداش 3 میلیاردی به سوت زن های مراکز غیر مجاز ارز

به گزارش شمانیوزوزارت نیرو از پاداش ۱۰ میلیون تومانی به گزارش‌های مردمی که منجر به کشف مراکز غیرمجاز ارز شوند خبر داد. در صورتی که مراکز غیر مجارز ارز یکی از نهادهای دولتی باشد، این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا می کند. افزایش سهم گزارش‌های مردمی در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز  ارز نقش زیادی داشته است.

گزارش توانیر نشان می‌دهد، افزایش سهم گزارش‌های مردمی در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۲۰ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ رسیده است.

جمع‌بندی گزارش‌های ارسالی نشانگر آن است که استفاده غیرقانونی از تعرفه برق خانگی یا از طریق انشعاب مستقیم (برق دزدی) برای استخراج رمز ارز، به ترتیب از ۶ و ۵ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۱۲ و ۱۰ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

ارائه این آمار از آن جهت نگران کننده است که افزایش استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های استخراج رمز ارز در خانه‌ها یا به صورت انشعاب پشت کنتور احتمال آسیب رساندن به دستگاه‌های الکتریکی همسایگان (شامل یخچال، کولر، تلویزیون و ...) را به شدت افزایش می‌دهد.

گزارش توانیر همچنین بیانگر افزایش سهم گزارش‌های مردمی در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۲۰ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ رسیده است.

هموطنان می‌توانند گزارش‌های شناسایی خود را از طریق سامانه سمات توانیر، سامانه تلفنی ۱۲۱ و یا مراجعه حضوری به دفاتر حراست شرکت‌های توزیع نیروی برق ثبت کنند.

از آنجایی که ملاحظات مربوط به حفظ محرمانگی هویت عاملان شناسایی برای شرکت‌های برق ضروری است، تمامی مکاتبات مربوط به پیگیری گزارش‌ها به صورت محرمانه انجام می‌شود، بنابراین فرآیند بررسی گزارش‌ها زمان‌برتر از حالت عادی است و هموطنان عزیز می‌بایست تا اعلام نتیجه نهایی از طرف شرکت‌های برق صبور بوده و از ثبت کردن گزارش‌های تکراری خودداری کنند.

 استخراج ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین

امور پژوهش های حقوقی، استفاده از برق یارانه‌ای برای ارزهای مجازی را مورد بررسی قرار داده و در قالب گزارشی تحلیلی به معاونت حقوقی ارسال نموده است، بخش هایی از این گزارش که در پی  خبر قطع برق انشعاب استخراج کنندگان ارز مجازی (ماینرها)  توسط وزارت نیرو برای حفظ پایداری شبکه تهیه شده است را در زیر می خوانید.

به گزارش سرویس خبری معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس جمهور، یکی از نگرانی های عمده در خصوص استخراج ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین این است که مراکز استخراج این ارز بیش از حد برق مصرف می کنند. دلیل این امر آن است که طی اجرای الگوریتم استخراج، شبکه بیت کوین همزمان با افزایش توان محاسباتی کامپیوتر استخراج کننده ها، الگوریتم کاری خود را بعد از هر 2016 بلاک تولیدی  مشکل تر می سازد تا تضمین کند که کل شبکه استخراج کننده ها در حدود 10 دقیقه وقت صرف می کنند تا عملیات بلاک سازی را تکمیل کنند.

بنابراین یک استخراج کننده با سرمایه گذاری بیشتر برای خرید سخت افزارهای استخراج قویتر و بالطبع مصرف برق بیشتر، لزوماً بیت کوین بیشتری به دست نمی آورد، اما احتمال پیروزی خودش در تولید بلاک بعدی در رقابت با سایر استخراج کنندگان را افزایش می دهد. به همین جهت هر استخراج کننده برای تضمین تولید مقدار ثابتی بیت کوین در هر ماه بایستی به صورت مداوم مبلغی را صرف خرید سخت افزارهای مخصوص استخراج بیت کوین کند تا سهم خود را از قدرت پردازش شبکه استخراج بیت کوین حفظ کند. این امر چند پیامد به دنبال دارد. نخست آن که به کارگیری کامپیوترهایی با قدرت بالا  نیازمند مصرف برق بیشتر است که این امر هزینه استخراج را افزایش می دهد. پیامد دوم هزینه استهلاک تجهیزات سخت افزاری و پیامد سوم نیز هزینه خنک سازی تجهیزات کامپیوتری است.

موضع نظام حقوقی ایران در خصوص مدیریت چالش مصرف برق فراوان توسط تجهیزات استخراج بیت کوین هنوز نهایی نشده است و به عبارت دیگر در حال حاضر  قانونی در خصوص نحوه فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال تصویب نشده است تا که به طور کلی به ابعاد مختلف این فعالیت بپردازد.

جرم انگاری مصرف برق یارانه ای توسط ماینرهای ارزهای مجازی

یکی از معدود مقرراتی که در این زمینه وجود دارد، ابلاغیه شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در تاریخ 29/3/1398با موضوع ارز دیجیتال است که ناظر بر قطع انشعاب مزارع استخراج ارزهای دیجیتال است. در این ابلاغیه آمده است: «با توجه به توسعه مراکز ارز دیجیتال که بدون ارائه مجوز، نبود تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته اند و در پیک تابستان شرکت های توزیع نیروی برق را با مشکل جدی مواجه می نمایند، مقتضی است با عنایت به قسمت اول بند «د» جزء «1ـ50ـ4» آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق مربوط به قطع موقت انشعاب «موضوع مصرف غیرمجاز برق» ترتیبی اتخاذ نمائید تا نسبت به شناسایی و جمع آوری موقت انشعابات مذکور تا تعیین تکلیف قانونی اقدام لازم مبذول و نتیجه اقدامات صورت گرفته را به معاونت هماهنگی توزیع توانیر منعکس نمایند».

ماده 1 قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب  1396نیز در این مورد بیان می دارد: «هر شخصی بدون دریافت انشعاب قانونی آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب و اشتراک خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات مبادرت به استفاده از خدمات مزبور نماید و یا با داشتن اشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز نماید، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه به شرح زیر جریمه می شود: الف: در خصوص مصارف خانگی به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و در مصارف غیرخانگی به یک تا دو برابر بهای خدمات مصرفی».

در واقع این ماده دو حالت مختلف را پیش بینی نموده است. نخست آن که از اساس انشعابی وجود ندارد و شخص مبادرت به استفاده غیرمجاز از این خدمات می نماید . حالت دوم زمانی است که انشعاب وجود دارد اما شخص مبادرت به استفاده غیرمجاز از آن می نماید. در تطبیق این ماده با عملکرد استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال باید گفت که چنانچه این اشخاص بدون انشعاب برق مبادرت به استخراج ارزهای دیجیتال نمایند بدون شک مشمول قسمت نخست ماده فوق می شوند. اما در خصوص این که آنان با داشتن انشعاب صنعتی برق مبادرت به استخراج ارز دیجیتال نمایند و این حالت را مشمول قسمت دوم ماده بدانیم چالش وجود دارد. زیرا رفتار استخراج کنندگان مطابق حق انشعاب بوده است، اگر چه مصرف برق فعالیت آنان بیش از حد انتظار بالا می باشد و قابل مقایسه با فعالیت های صنعتی متعارف نیست. به همین جهت برای این که رفتار استخراج کنندگان ارزهای مجازی در قسمت دوم ماده قرار گیرد، نیاز به وجود قوانین و مقرراتی در خصوص تفکیک انشعابات صنعتی احساس می شود تا چنانچه مزارع استخراج کننده ارز مجازی مبادرت به استفاده غیر مجاز از انشعابات متعارف نمایند، با پاسخ کیفری روبه رو شوند.

به نظر می رسد به جای تدوین قانون کیفری اختصاصی در این زمینه، لازم است توسط مقررات غیرکیفری، حوزه فعالیت این مزارع به صورت شفاف مشخص شود تا چنانچه صاحبان آن ها از مقررات مزبور تخطی نمایند مشمول قانون فوق شوند. اخیرا موضوع مذکور در دستور کار زیر مجموعه های دولت قرار گرفته، که تا این لحظه تصمیم قطعی در خصوص آن اتخاذ نشده است. 

منبع: ایسنا  

 

 

چطور می‌توان ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کرد؟

چطور می‌توان ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کرد؟

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است که وزارت نیرو می تواند با کنترل میزان مصرف در مناطق مختلف ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کند و مانعی در این خصوص برای آن وجود ندارد.

 
پینورست

به گزارش تجارت‌نیوز، علی بخشی درباره نحوه شناسایی رمزارزهای غیر مجاز و راه حل نجات صنعت برق از شرایط فعلی اظهار کرد:  قطعا برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز راهکار وجود دارد، باتوجه به اینکه میزان مصرف در هر نقطه قابل دسترسی است وزارت نیرو می تواند در بخش تجاری و خانگی میزان مصرف را اندازه گیری کند و در هر نقطه ای که میزان مصرف خارج از چارچوب در نظر گرفته شده باشد قابلیت شناسایی وجود دارد.

مشکل اصلی اقتصاد غلط صنعت برق است

وی با تاکید بر اینکه دلیل عدم جمع آوری مراکز استخراج رمزارزها متعدد است، تصریح کرد: ریشه مشکل صنعت برق اقتصاد غلط و عدم سرمایه گذاری در بخش تولید و به ویژه بخش شبکه است و این موضوع نیز  ارتباطی با اقتصاد کشور ندارد چراکه ساختار اقتصادی صنعت برق دارای مشکل است لذا همین موضوع موجب شده تا سرمایه گذاری در بخش تولید و شبکه های انتقال و توزیع و نوسازی شبکه های فرسوده صورت نگیرد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: ما روی مرز باریکی حرکت می کنیم که تولید و مصرف در روزهای پیک به یکدیگر نزدیک می شوند، نیروگاه های برق آبی نیز که به دلیل نبود بارش از مدار خارج می شوند، اوضاع را بحرانی تر می کنند، در این شرایط هر مصرف کننده غیر منتظره ای می تواند ساختار صنعت برق را برهم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied