شمانیوز
شما نیوز

خودرو

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آخر شهریور / خودرو بخریم یا نه؟

قیمت خودرو در یک ماه گذشته در بازار ثابت مانده و بازار آرام است. عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اعلام این خبر گفت: قیمت خودرو بعید است گران شود چرا که مشتری در بازار حضور ندارد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آخر شهریور / خودرو بخریم یا نه؟

به گزارش شمانیوزقیمت خودرو در یک ماه گذشته در بازار ثابت مانده و بازار آرام است. عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اعلام این خبر گفت: قیمت خودرو بعید است گران شود چرا که مشتری در بازار حضور ندارد.

خسروشاهی عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: قیمت خودرو در یک ماه گذشته در بازار ثابت مانده و بازار آرام است.

او با اشاره به پیش بینی قیمت در آینده، بیان کرد: قیمت خودرو بعید است گران شود چرا که مشتری در بازار حضور ندارد؛ اگر مشتری وجود داشت می توانستیم بگوییم قیمت‌ها افزایش خواهد بود، اما اینگونه نیست.

خسرو شاهی با بیان اینکه قیمت‌هایی که در فضای مجازی گفته می‌شود، واقعی نیست بیان کرد: اگر مردم به دنبال خرید خودرو هستند، باید به نمایشگاه‌هایی مراجعه کنند که دارای جواز از اتحادیه هستند.

گفتنی است امروز در بازار برخی از خودروها به نرخ پژو پارس ساده ۲۵۲ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۲۵۲ میلیون، پژو پارس (ساده) ۱۴۰۰ حدود ۲۷۰ میلیون، پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) ۲۳۸ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ حدود ۲۵۱ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) ۳۰۴ میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۱۰ میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک(۱۴۰۰) ۴۲۵ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۳۲۷ میلیون،  پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ حدود  ۳۴۲ میلیون تومان معامله شده است.  

همچنین رنو تندر۹۰ با قیمت ۳۴۲ میلیون تومان،  رنو تندر پلاس اتوماتیک ۴۶۲ میلیون تومان، رانا ۲۴۰ میلیون تومان،  رانا پلاس (۱۴۰۰) حدود  ۲۷۳ میلیون تومان، دنا معمولی (رینگ فولادی) ۳۱۵ میلیون تومان، دنا معمولی ۱۴۰۰(رینگ فولادی)   ۳۲۵ میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو ۴۳۰ میلیون تومان، هایما s۷ توربو ۶۰۰ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ حدود ۱۵۳ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ نیز  ۱۳۷ میلیون تومان و  سایپا ۱۳۲(۱۳۹۸) ۱۳۲ میلیون تومان در بازار معامله شده است.  

هر خودرو را می‌توان به هفت بخش کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

۱- سامانه مولد قدرت (موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین با احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.

نحوه کارکرد موتور احتراقی درون سوز به این صورت است که با پاشش سوخت به واسطه سوپاپ‌ها درون سیلندرها، و محترق شدن سوخت، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی حرکتی تبدیل می‌شود. دود حاصل از احتراق سوخت نیز از طریق سوپاپ‌ها از موتور خارج می‌شود و در نهایت توسط اگزوز از خودرو خارج می‌شود. در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن‌کاری دارند با توجه به درست کار کردن سامانه روغن‌کاری اما باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار یا پیمودن ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مسافت است. در حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا، باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.

در این مرحله، سوپاپ‌ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده می‌شود.

وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می‌شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت می‌کند.

۴. در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، همه گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می‌شوند. این چرخه چهار مرحله‌ای، به سرعت در موتور تکرار شده و موتور روشن می‌شود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای ۴، ۶، ۸ یا ۱۲ سیلندر استفاده می‌شود.

۲- سامانه انتقال قدرت: این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌ها انتقال دهد که شامل جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، و کلاچ می‌باشد.

۳- سامانه تعلیق و فنربندی: در خودروهای جدید دستگاه فنربندی در هر دقیقه بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در معرض ضربه‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده قرار ندهد.

۴- سامانه چرخ‌بندی و ترمزها: به‌طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰ کیلومتر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودرو هر چرخ حدود ۹۵ میلیون بار چرخش می‌کند.

۵- سامانه بدنه و شاسی: بدنهٔ خودروهای جدید طوری ساخته می‌شود که بتواند همه قطعات را نگهداری کند. در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰ متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود که ضخامت آن ۰/۴ تا ۱/۲ می‌باشد.

۶- سامانه هدایت و فرمان: نیروی متوسطی که لازم است تا بتوان خودرو را در یک پیچ معمولی هدایت کرد میان ۵ تا ۱۰ کیلوژول می‌باشد اما سامانه‌های جدید فرمان این نیرو را به حدود ۳۰ ژول کاهش داده‌است.

۷- سامانه برق‌رسانی: از باتری‌های ۶، ۱۲، ۲۴ ولتی برای راه‌اندازی و روشن کردن موتور استفاده می‌شود. سامانه جرقه‌زنی را تا ۳۰۰۰۰ ولت افزایش داده برای جرقه‌زنی موتور آماده می‌کند در این گروه همچنین چراغ‌های روشنایی و علایم و برف پاک‌کن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است.

منبع: اقتصاد نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied