شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

ثبت علائم تجاری از چه راهی امکان پذیر است

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی ثبت برند تجاری یا علامت است این پروسه هم مانند سایر امور حقوقی اگر بدون داشتن اطلاعات لازم پی گیری شود می‌تواند باعث دردسر و سر درگمی باشد.

ثبت علائم تجاری از چه راهی امکان پذیر است

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی ثبت برند تجاری یا علامت است این پروسه هم مانند سایر امور حقوقی اگر بدون داشتن اطلاعات لازم پی گیری شود می‌تواند باعث دردسر و سر درگمی باشد.

استفاده از راهنمایی های یک مشاور و یا مطالعه دقیق دستور العمل ها از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند.

ثبت برند تجاری

پروسه ثبت علائم تجاری

ابتدا باید یک نامه درخواست برای ثبت بین المللی علامت تجاری خود به اداره ثبت علائم تجاری بفرستیم و در آن نام کشور های مد نظرمان را که قصد داریم ثبت علائم تجاری برندمان در آن ها انجام بگیرد، را ذکر کنیم.

در مرحله‌ی دوم یک نامه با سربرگ شرکت همراه با امضا هیئت مدیره و دارندگان حق امضا در شرکت و همچنین مهر رسمی شرکت برای افراد حقوقی لازم است.

اگر وکیل مجموعه برای ثبت برند اقدام می‌کند وکالت نامه رسمی هم مدرک دیگریست که باید ارائه شود.

کپی شناسنامه و کارت ملی تمام مدیران و دارندگان حق امضا و همچنین روزنامه تاسیس و آخرین ثبت تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی باید ضمیمه نامه درخواست ثبت علائم تجاری شود. در این راه به اظهار نامه و یا گواهی ثبت علامت تجاری مان درایران برای بررسی و کپی گواهی برای درج در پرونده و یا کپی گواهی ثبت علامت تجاری نیز نیاز داریم.

پس از تکمیل فرم مخصوص به زبان انگلیسی و بعد ازمشخص شدن کشورهای مورد نظر متقاضی برای ثبت علائم تجاری، باید برگه مربوط به هزینه های ثبت را همراه با مهر و امضا ضمیمه درخواست ثبت علائم تجاری کرده و رسید پرداخت هزینه تعیین شده برای بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی که پس ازدریافت معرفی نامه از اداره جهت مراجعه به بانک ملی به شما تحویل داده شده است را در کنار سایر موارد برای تکمیل پروسه ثبت علائم تجاری ارسال کنید.

ثبت برند

مراحل تقاضای ثبت علائم تجاری در مجامع بین‌المللی

زمانی که کشور های مورد نظر خود را برای ثبت برند تجاری انتخاب کردید و درخواستی مبنی بر ثبت علامت تجاری و برند شما در جامعه بین‌الملل ارسال شد، باید یکی از فرم های MM1, MM2,  یا   MM3 را پر کنید و این مسئله بستگی به این موضوع دارد که کشور مورد درخواست شما فقط تحت نظام موافقتنامه یا پروتکل است یا هر دو آنها.

در ابتدای امر متقاضی ثبت علائم تجاری باید تمامی اطلاعات درخواستی از جمله نام و نشانی مالک علامت چه مالک حقیقی و چه مالک حقوقی علامت مورد درخواست را طبق شرایت ذکر شده در اولین ثبت ازجمله ذکر رنگ و اجزا علامت و غیره ، کالاها و خدمات مورد نظر و سایر اطلاعات درخواستی  را در فرم مربوطه دقیقا مطابق گواهی ابتدایی ثبت ذکر کرده و  همراه با سایر مدارک گفته شده به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید.

 این اداره پعد از بررسی توسط کارشناسان، اشکالات را به متقاضی اعلام می‌کند تا نسبت به رفع آنها در اسرع وقت اقدام نماید. بعد از آن متقاضی باید فرم تصحیح شده را در سه نسخه به اداره تسلیم کرده و پس از تائید و امضای فرمهای ذکر شده توسط اداره مالکیت صنعتی نسبت به پرداخت هزینه های ثبت بین المللی که قبلا در سایت WIPO محاسبه گردیده اقدام نماید. درنهایت، متقاضی شخصا باید نسبت به ارسال نسخه‌ای از فرم تائید شده به همراه اصل فیش پرداختی (SWIFT) به دفتر بین‌المللی وایپو اقدام نماید.

 اسامی کشورهای عضو  سیستم  مادرید برای استعلام ثبت علائم تجاری

 آنتیگوا و باربادو / جمهوری چک / ایران /  ماداگاسکار /  سان مارینو /  آلبانی /  آلمان / ایسلند / مقدونیه / سائوتومه و رینسپ /  ارمنستان / دانمارک /  ایتالیا / مغولستان / سوریه / بن ایر /  الجزیره / ژاپن / موزامبیک / سوازیلند /  اتریش /  استونی / کنیا / نامیبیا / تاجیکستان / استرالیا / مصر / قرقیزستان / نروژ / ترکمنستان /  آذربایجان / اتحادیه اروپا / کره جنوبی / عمان / ترکیه /  بوسنی و هرزه گوین / اسپانیا / کره شمالی / لهستان / اوکراین / بلغارستان / فنلاند / قزاقستان / پرتقال / آمریکا / بحرین / فرانسه /  لیختن اشتاین  /رومانی /اوزبکستان /بوتان / انگلستان / لیبریا / صربستان / ویتنام / بوتسوان / گرجستان / لسوتو/ روسیه / زامبیا / بنلوکس /غنا / لیتونی / سودان / کوراکائو / بلاروس / یونان / لتونی / سوئد / سینت مارتین / سوئیس / کرواسی / موروکو /سنگاپور / چین / مجارستان / موناکو / اسلوونی / کوبا / ایرلند / مولداوی / اسلوواکی / قبرس / مونته نگرو /سییرالئون

ثبت علامت تجاری

شرایط بررسی فرم تقاضا ثبت علامت تجاری

اگر در اظهار نامه بین‌المللی خود هرگونه نقض یا ایرادی داشته باشید، چه از مواردی که باید توسط متقاضی تصحیح شود و یا مواردی که از طرف اداره مبدا و سایت ثبت برند،‌ دفتر بین المللی ایرادات و نواقص را به اطلاع هر دوطرف خواهدرساند. در اکثر موارد ایراداتی که عنوان می‌شوند عبارتند از اشتباهات مربوط به انتخاب طبقه کالاها و خدمات و یا مبهم و نامفهوم بودن مواردی که در فرم ذکر شده است.

اگر ایراد عنوان شده توسط دفتر بین‌المللی مربوط به طبقه کالا باشد، حدود 3 ماه به متقاضی فرصت اصلاح داده خواهد شد.اگر بعد ازگذشت  این مدت زمان اصلاح صورت نپذیرفت طبقه پیشنهادی دفتر بین‌الملل جایگزین مورد ذکر شده در فرم می‌شود و هزینه ناشی از این تصحیح نیز به حساب متقاضی نوشته می‌شود و در صورت عدم پرداخت در فرصت مقرر اظهار نامه باطل می‌شود.

 اما اگر  ایراد ذکر شده در خصوص ابهام و نامفهوم بودن کالاها و خدمات باشد،‌ دفتر بین الملل بر اساس بند یک از ماده سیزده آئیننامه، مورد را به متقاضی و اداره مبدا ابلاغ می‌کند تا نسبت به تصحیح آن اقدام نمایند.‌ 

ایراداتی که باید توسط اداره داخلی رفع شود

مواردی هستند که اداره ثبت علائم تجاری موظف است قبل از سر آمدن مهلت سه ماه بعد از اطلاع آن را رفع و به دفتر بین‌المللی ارسال کند. اگر این کار انجام نشود به صورت خود اظهارنامه توسط دفتر بین المللی باطل خواهد شد.

اگر مبلغ هزینه ثبت بین المللی پرداخت شده با میزان محاسبه شده در برگه محاسبات،‌ تناقض داشته باشد متقاضی باید نسبت به پرداخت کسری هزینه  مربوطه اقدام و طی نامه‌ای واریزمبلغ پرداختی را به همراه رسید مربوطه به دفتر بین‌المللی اطلاع دهد.

در صورتی که نواقصی دردرج اطلاعات مربوط به متقاضی یا نماینده او وجود داشته باشد و اگر امکان ارتباط با آنها وجود دارد.

اگر اطلاعات مربوط به اظهارنامه مقدم که حق تقدم در آن ذکر و ادعا شده است، اشکالی داشته باشد.

در صورت بروز خطا در ارائه‌ی علامت مخصوصا ناکافی بودن اندازه علامت و یا ضمیمه نکردن نمونه رنگی؛

غلط املایی علامت با توجه به تلفظ اصلی آن به لاتین دراظهارنامه بین المللی؛

نواقص مربوط به نحوه درج محدودیت کالاها در خصوص یک یا چندین کشور طرف قراداد تعیین شده و عدم پرداخت هزینه های مربوطه

تمام موارد ذکر شده حالاتی هستند که در صورت بروز هرکدام شرکت ثبت داخلی موظف به بررسی و رفع آن است.

ثبت علائم تجاری

توصیه های تکمیلی

باید به تمام افراد متقاضی ثبت بین المللی توصیه کنیم که قبل از تکمیل و تایید فرم درخواست خود توسط اداره مربوطه، از پرداخت هرگونه هزینه خود داری کنند تا از نظر حقوقی به مشکل بر نخورند.

آدرس اداره ثبت علائم تجاری در وبسایت این مجموعه وجود دارد و متقاضیان می‌توانند از طریق این سایت درخواست خود را پیگیری کنند. در آخر باید بگوییم که تمامی مکاتبات از دفتر بین‌المللی به دفتر ثبت داخلی ارسال می‌شود و بین متقاضی و دفتر خارجی ارتباط مستقیمی وجود نخواهد داشت.

مشاوره ثبت برند تجاری

سامانه ثبت شرکت نیک

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از ثبت برند و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied