شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

سند خودرو یا برگ سبز؟ پایان جنگ ده ساله با تصویب قانون جدید

هرآنچه که خریداری می‌شود می‌بایست سند مالکیتش به نام خریدار ثبت گردد. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع با در دست داشتن سند خودرو به ارگان‌های دولتی مثل نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی این امکان را می‌دهید که نظم بیشتری را در تردد حکم‌فرما کنند .بهتر است شما نیز با ابعاد و جهات مختلف سند خودرو آشنا شده و مفاهیم آن را درک کنید. اگر بدانید که با دو سند ناشناخته شده در این مقاله آشنا می‌شوید حتی یک لحظه نیز از آن چشم برنمی‌دارید.

سند خودرو یا برگ سبز؟ پایان جنگ ده ساله با تصویب قانون جدید

سند خودرو چیست؟

جز سند قطعی که تنظیم آن در دفترخانه‌ها صورت می‌گیرد و با آن شما مالک خودرو شناخته می‌شوید، یک سند دیگر به نام برگ سبز خودرو نیز وجود دارد.

تا حالا برایتان پیش آمده است که خودروی صفری را از شرکت سازنده‌ی آن بخرید؟ یا خودرویی را خریداری کنید که  کارکرده بوده و از فروشنده‌ای به جز شرکت سازنده آن را خریده باشید؟ در هر دو نوع خرید، قوانینی وجود دارد. توجه به این قوانین شما را از سردرگمی می‌رهاند. در زیر به صورت شفاف برای شما این مسائل را باز می‌کنیم.

چگونه برای خودروی صفر سند قطعی بگیریم؟

حتما شما هم تا به حال قصد خرید خودروی صفر را داشته‌اید. بیشترین علت خرید این خوردو این است که نیازی نیست خیلی خرج تعمیر آن کنیم. اما از آنجایی که خودروی صفر قیمت بالاتری دارد، ممکن است مشتریان قصد خرید قسطی آن را داشته باشند.

  • اگر خودرو به صورت قسطی خریداری شده باشد، سند خودرو تا زمان تسویه حساب کامل نزد شرکت باقی مانده و به شما تحویل داده نمی‌شود.
  • در صورتی‌که خودرو را به صورت نقدی خریداری کرده باشید پس از پرداخت وجه،  سندقطعی برای شما تنظیم خواهد شد.

چگونه برای خودروی کارکرده سند قطعی بگیریم؟

همانند آن‌چه در بخش خرید خودروی صفر گفتیم، اگر خودرو را قسطی بخرید، سند خودرو به شما تحویل نشده و تا زمان تسویه حساب در دفتر اسناد رسمی خواهد ماند.البته می‌توانید برای اطمینان خاطر از قولنامه و گرفتن وکالت از فروشنده استفاده نمایید. ما به شما پیشنهاد  می‌کنیم راهنمای سند خودرو را بخوانید تا به راحتی بتوانید خودروی دست دوم و کارکرده خود را منتقل کنید.

 

چگونه برای خودرو وارداتی سند قطعی بگیریم

گاهی اوقات پیش می‌آید افراد قصد داشته باشند خودروی وارداتی بخرند. در چنین حالتی، باید برای سندزدن بارنامه‌ی خروج کالا را در دست داشته باشید. پس از دریافت مجوز خروج کالا پلاک و برگ سبز خودرو به شما تحویل داده می‌شود.

مدارک لازم برای انتقال سند قطعی خودرو

اگر خودروی کارکرده خریده باشید، باید مدارک شناسایی شما و فروشنده موجود باشد. فروشنده علاوه بر مدارک احراز هویت باید مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • کارت سوخت
  • بیمه شخص ثالث
  • عوارض شهرداری، مالیات و خلافی خودرو را هم باید پرداخت کرده باشد.

گم‌شدن سند قطعی خودرو

اگر سند خودرو گم شود، سابقه‌ی آن در دفتر اسناد رسمی ثبت شده است. بنابراین می‌توانید به دفترخانه مربوطه مراجعه کرده و رونوشتی از سند خودرو را دریافت نمایید.برای  اسناد و مدارکی که در دفترخانه ثبت شده‌اند المثنی صادر نمی‌شود.

02fb3612-8804-4ab8-9f00-c497c79d8507

 

برگ سبز به منزله شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه

سند کمپانی یا برگه کمپانی چیست و درصورت گم شدن آن چه باید کرد؟

خودروها نه تنها سند قطعی بلکه سند کمپانی نیز دارند. این سند شامل اطلاعاتی نظیر مشخصات مالک و مشخصات فنی خودرو است. اگر این سند مفقود شود، باید مراحل زیر را برای دریافت المثنی طی کنید.

  1. آگهی گم شدن این سند را در روزنامه‌های معتبر نشر دهید.
  2. پس از گذشت ده روز از نشر آگهی برای درخواست المثنی سند کمپانی به نمایندگی شرکت تولید کننده خودرو مراجعه نمایید.
  3. مدارک لازم نظیر: برگه سبز خودرو و کپی آن، آگهی گم شدن که نشر داده‌اید، کارت ملی و کپی آن را برای دریافت المثنی به همراه داشته باشید.
  4. پس از بررسی شرکت خودروسازی، المثنی سند کمپانی برای شما ارسال خواهد شد.

سند دوبرگی خودرو چیست؟‌

به سندی که دست دونفر چرخیده باشد، اصطلاحا سند دوبرگی گفته می‌شود. به این معنا که خودرو در گذشته فقط یکبار معامله شده و برای بار دوم به تملک خریدار تازه درآمده است. هرچه خودرویی کمتر معامله شده و سند آن کمتر چرخیده باشد، یعنی خودرو را افراد کمتری استفاده کرده‌اند.

برگ سبز خودرو چیست؟

وقتی که شما برای تعویض پلاک به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید نیروی انتظامی تعویض پلاک اصالت خودروی شما را بررسی کرده و خودتان را نیز احراز هویت می‌کند. پس از طی شدن این مراحل برگ سبزی به شما داده می‌شود که به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته می‌شود. در این سند شماره‌ی مالکیت خودرو(شماره ثنا) نیز وجود دارد.

برگ سبز خودرو برای اتومبیل‌های نو تک برگ است و اطلاعاتی در رابطه با شناسنامه خودرو را در آن ذکر می‌شود:

بخش اول سند تک‌برگی

این بخش شامل اطلاعات زیر است:

  • نوع خودرو
  • رنگ خودرو
  • تعداد سیلندر
  • تعداد چرخ‌ها
  • ظرفیت خودرو
  • تعداد محورها
  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • شناسه وسیله نقلیه

بخش دوم سند تک‌برگی

این بخش به شرح زیر است:

  • نام و نام‌خانوادگی مالک
  • محل صدور شناسنامه
  • شماره شناسنامه مالک
  • تاریخ تولد
  • کد ملی
  • نام پدر

چگونه می‌توان وضعیت برگ سبز خودرو را رهگیری کرد؟

.پس از این‌که کارهای قانونی را برای دریافت برگ سبز انجام دهید، یک هفته الی یک ماه دیگر سند در دستان شما خواهد بود.

سند قطعی خودرو یا برگ سبز ؛ کدام برای مالکیت کافی است؟

قانون به این موضوع اشاره می‌کند که سندی می‌تواند فعالیت‌های قانونی را برای صاحبش مقدور کند که در دفاتر ثبت شده باشد. درصورتی‌که ناجا به برگ سبز خودرو برای نشان دادن مالکیت آن بسنده می‌کند. طبق ماده ۲۲ قانون حمل نقل مصوب ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، باید به این موضوع اشاره کنیم که اموری نظیر اعطای سند به مالک خودرو یا دادن گواهی‌نامه به رانندگان و پلاک دهی به عهده‌ی نیروی انتظامی است.

براساس قانون مندرج برگ سبزی که به مالکان خودرو داده می‌شود برای اثبات مالکیت کافی ا‌ست و نیازی به دریافت سند دیگر احساس نمی‌شود.

 

6eb04188-f77a-46b9-916e-9cebb169a5f8

مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش خودرو

ضرورت بیمه خودرو در کنار سند آن

همانطور که داشتن سند خودرو ضروری ا‌ست،  داشتن بیمه  نیز برای آن اهمیت بالایی دارد. درواقع بیمه خودرو در دو نوع بیمه شخص ثالث  و بیمه بدنه ماشین خلاصه می‌شود. بیمه شخص ثالث بیمه اجباری بوده که تمام خودروها باید آن را خریداری کنند.اما بیمه بدنه ماشین اختیاری است و  داشتن آن برای جبران بسیاری از خسارات خودرو کارساز است. شما می‌توانید این بیمه‌ها را پس از دریافت سند خودروی خود خریداری نموده و خسارات احتمالی که خودرویتان را به کمک بیمه پرداخت کنید.

به نقل از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/)

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied