شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان غیرانتفاعی دوره اول و دوم

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، اینکه چطور یک مدرسه خوب انتخاب کنیم، تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی والدین و دانش آموزان شده است.

معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان غیرانتفاعی دوره اول و دوم

 

آیا برای موفقیت فرزندمان باید حتما به دنبال مدارس غیرانتفاعی و هزینه‌های زیاد باشیم؟ از طرفی آیا پرداخت شهریه در بهترین دبیرستان های غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه به معنای تضمین موفقیت درسی و شخصیتی فرزندانمان است؟ هنگام انتخاب مدرسه مناسب باید چه معیارهایی را درنظر بگیریم؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم تا به شما در انتخاب بهترین مدرسه دخترانه و پسرانه کمک کنیم.

دبیرستان های غیرانتفاعی بهتر است یا مدارس دولتی؟

به نظر شما مدرسه غیرانتفاعی برای موفقیت بهتر است یا مدرسه دولتی؟ از نظر من نمی‌شود به این سوال پاسخ قطعی داد و گفت به شکل کلی دبیرستان غیرانتفاعی بهتر است یا دبیرستان دولتی. چرا که با بررسی آمارهای ارائه شده، می‌بینیم که هم مدارس دولتی و هم بهترین دبیرستان های غیرانتفاعی نتایج خوبی دارند. در حال حاضر با برخی از مدارس دولتی عادی و بدون سهمیه یا آزمون ورودی مواجه هستیم که دانش آموزانشان رضایت بالایی از وضعیت این مدارس و تدریس اساتید آن دارند و دانش آموزان این مدارس موفق شده‌اند رتبه‌های برتر کنکور سراسری یا جشنواره‌های علمی، فرهنگی و ورزشی مختلف را کسب کنند. پس به هیچ وجه نمی‌توان گفت دبیرستان های دولتی شرایط خوبی ندارند و مناسب فرزند ما نیستند.

از سوی دیگر با بهترین مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه مواجه هستیم که موفق شده‌اند رضایت والدین و دانش آموزان را جلب کنند و در کنکور سراسری و مسابقات دانش آموزی و جشنواره‌های علمی و پژوهشی نیز برترین رتبه‌ها را کسب کنند. اما متاسفانه مدارس غیردولتی نیز وجود دارند که فقط امکانات و شرایط رفاهی خوبی برای دانش آموزان فراهم می‌کنند، اما توجهی به رشد شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارند. این مدارس در طی چندین سال خروجی قابل توجه و پیشینه افتخار آمیزی هم ندارند.

در نهایت و به‌عنوان جمع بندی، پیشنهاد می‌کنیم بجای قضاوت مدارس با برچسب دولتی یا غیرانتفاعی بودن، سعی کنیم صادقانه و بدون پیش فرض قبلی بررسی کنیم که دبیرستان مورد نظر واقعا چه خدمات و امکاناتی را ارائه می‌دهد. آیا واقعا این مدرسه (صرف نظر از دولتی یا غیردولتی بودن) به دنبال پیشرفت دانش آموزان است و برای شخصیت آنها ارزش قائل است یا نه. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های دبیرستان های خوب دخترانه و پسرانه برای متوسطه اول و دوم می‌پردازیم و ۳ معیار را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم:

در نظر گرفتن دانش آموزان پایه و دوره اول دبیرستان

گاهی اوقات و بنا به دلایل مختلف مشاهده می‌شود حتی در برخی از بهترین دبیرستان های غیرانتفاعی یا دولتی تهران هم نسبت به وضعیت دانش آموزان پایه (دهم و یازدهم) و دوره اول دبیرستان بی‌توجهی صورت می‌گیرد و تمام توان و انرژی مدرسه صرف دانش آموزان کنکوری می‌شود. به دلیل ایجاد فضای رقابتی برای کنکور سراسری، دبیرستان ها روی پایه دوازدهم متمرکز می‌شوند و به دانش آموزان پایه‌های هفتم تا یازدهم توجه کمتری صورت می‌گیرد. درحالیکه تمام توان کادر اجرایی و مشاوره‌ای مدرسه معطوف به دانش آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور شده. البته که دانش آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور وضعیت حساس‌تر و مهم‌تری دارند و باید مرکز توجه دبیرستان باشند. اما این مسئله نباید دلیلی برای بی‌توجهی مدارس برتر به دانش آموزان پایه باشد. زیرا این کم توجهی به دانش آموزان پایه ممکن است باعث بی‌انگیزگی آنها نسبت به درس خواندن شود. پس یکی از ویژگی های بهترین دبیرستان های غیرانتفاعی و دولتی این است که مدرسه مورد نظر به همه دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی توجه لازم را داشته باشد.

استفاده از کادر متخصص و متعهد در مدرسه

هنگامی که درباره کادر مدرسه ها صحبت می‌کنیم، توجه بیشتر افراد به اهمیت اساتید و دبیران مدرسه جلب می‌شود. البته ما نیز منکر این موضوع نیستیم و بدون شک اساتید مدرسه نقش بسیار پررنگی در پیشرفت درسی و حتی تربیتی دانش آموزان دارند. اما در کنار نقش مهم اساتید، نباید از نقش سایر افراد حاضر در مدرسه مانند مدیر، معاون، مشاوران تحصیلی و… غافل شد. هیچ مجموعه و سازمان موفقی بدون یک مدیر موفق دوام نمی‌آورد. بهترین مدارس دخترانه و پسرانه نیز از این اصل مستثنی نیستند. مدیر خوب یکی از اصلی‌ترین ارکان مدرسه مناسب و استاندارد محسوب می‌شود که با درپیش گرفتن شیوه‌های صحیح مدیریتی، می‌تواند راه را برای پیشرفت دانش آموزان هموار کند.

علاوه بر مدیر، مشاورانی که در مدرسه فعالیت می‌کنند نیز نقش بسیار موثری در وضعیت روحی و انگیزشی دانش آموزان دارند. البته منظور ما فقط مشاوران کنکور نیست. بلکه در اینجا جنبه روانشناختی مشاوره مد نظر ماست. و همچنین منظور ما مشاوران پشت میز نشینی نیست که عادت دارند هر از گاهی دانش آموزان را به دفتر خود دعوت کنند و سخنان کلیشه‌ای بگویند و سخنرانی سر دهند. بلکه حضور مشاوران پیگیر و فعالی که دغدغه‌های نوجوانی دانش آموزان را درک می‌کنند، از ویژگی های بهترین دبیرستان های غیرانتفاعی و دولتی محسوب می‌شود. اگر این مشاوران تا حدی با علم روانشناسی آشنایی داشته باشند، تاثیر بیشتری در بهبود وضعیت دانش آموزان مدرسه خواهند داشت.

در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان در مدرسه استاندارد

یکی از تفاوت‌های مدارس معمولی با مدارس موفق در توجه آنها به شخصیت و علایق دانش آموزان است. مدارس معمولی و غیراستاندارد در تلاش هستند که بدون در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان، آنها را به سمت رشته‌های پرطرفدارتر سوق دهند. درواقع از دیدگاه مدرسه معمولی، همه دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک باید مهندس برق و مکانیک و کامپیوتر شوند؛ همه دانش آموزان رشته تجربی هم باید پزشک یا دندانپزشک شوند. رشته انسانی هم اصولا رشته خوبی نیست و متعلق به دانش آموزانی ست که توانایی ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی و تجربی را ندارند. نتیجه این می‌شود که در جامعه هزاران مهندس بیکار یا صدها پزشک را می‌بینیم که هیچ علاقه‌ای به شغل خود ندارند. درحالیکه در برترین مدارس غیرانتفاعی یا دولتی هنگام انتخاب رشته و مشاوره با دانش آموز، علاقه دانش آموز نسبت به رشته‌ها در درجات اول در نظر گرفته می‌شود. در دبیرستان های برتر هدف ورود دانش آموزان به رشته‌های پرطرفدار برای تکمیل رزومه مدرسه نیست. بلکه به علاقه دانش آموزان نیز توجه می‌شود.

یکی از بهترین دبیرستان های ایران در این زمینه، مدرسه مدبران ست. این دبیرستان دخترانه توجه خاصی به علاقه دانش آموزان دارد و برای شخصیت دانش آموزان احترام قائل است. تا جایی که جزء مدارسی ست که تقریبا هر سال در جشنواره‌های مختلف دانش آموزی (مثل جشنواره خوارزمی و ابن سینا و...) شرکت کرده و دانش آموزانش به‌دلیل نوآوری‌ها و ایده‌های مبتکرانه خود رتبه‌های برتر جشنواره را کسب می‌کنند. این دستاورد بزرگ را باید حاصل توجه مدرسه مدبران به علایق دانش آموز و احترام به ابعاد مختلف استعدادهای دانش آموزان دانست. شاید همین مسئله عاملی شده است که دبیرستان دخترانه مدبران به‌عنوان بهترین مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تهران شناخته شود (دبیرستان مدبران یک بار به‌عنوان بهترین مدرسه خاورمیانه و منطقه MENA انتخاب شده است).

دبیرستان غیرانتفاعی مدبران

دبیرستان دخترانه مدبران در سال‌های گذشته تعداد زیادی از رتبه‌های برتر کنکور را پرورش داده است. دلیلی که رتبه‌های مدرسه مدبران موفقیت خود را مدیون آن می‌دانند، کلاس‌های خودشناسی است که به آنها کمک کرده است اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری داشته و بتوانند اضطراب خود را در سال کنکور بهتر از سایر دانش آموزان مدیریت کنند.

این دبیرستان متوسطه اول و دوم ویژگی‌های بیان شده در بالا را دارد و یکی از بهترین مدارس غیرانتفاعی دخترانه تهران است که از امکانات آموزشی پیشرفته و همچنین حضور اساتید باتجربه برای کنکور و پایه بهره می‌برد. دبیرستان مدبران که یک بار هم جایزه بهترین سیستم آموزشی خاورمیانه و منطقه MENA را کسب کرده است، توجه زیادی به رشد شخصیتی دانش آموزان دارد و برای آنها به‌صورت منظم کلاس‌های روانشناسی برگزار می‌کند. دانش آموزان این مدرسه به غیر از داشتن مشاور تحصیلی خصوصی، یک برنامه ریز تحصیلی دارند و از نعمت وجود روانشناس در مدرسه بهره می‌برند و در طی یک سال با دادن چندین تست روانشناسی به خودشناسی خیلی بالایی می‌رسند که زمینه ساز موفقیت آنها در آینده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مدرسه مدبران و شرکت در آزمون ورودی می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۶۷۷۹۱۷ تماس بگیرید و یا عدد ۴۲ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied