شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه بر چه اساسی انجام می‌شود؟

همانطور که تحلیلگران تکنیکال یا بنیادی، باید برای ارائه یک تحلیل معتبر نسبت به دانش تحلیل تکنیکال یا دانش تحلیل بنیادی شناخت کافی داشته باشند، معامله‌گران بازار سرمایه نیز باید به قوانین و مقررات معاملاتی حاکم بر بازار و به خصوص قوانین توقف و بازگشایی نمادها مسلط باشند.

توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه بر چه اساسی انجام می‌شود؟

 

برخی از مواقع و بنا به دلایلی، امکان معامله یک نماد وجود ندارد؛ ممکن است محدودیت‌هایی در ارسال یا حذف سفارش یا انجام معامله آن نماد به وجود بیاید. در واقع هر نماد ممکن است وضعیت‌های مختلفی را تجربه کند. بنابراین فارغ از اینکه بر چه اساسی تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی گرفته‌اید، در شرایطی که معامله‌ای انجام نمی‌شود، شما نیز نمی‌توانید مطابق تحلیل خود اقدام به معامله کنید و عملا باید تا بازگشایی نماد و شروع معاملات آن منتظر بمانید که این مسئله خود نشان دهنده اهمیت شناخت قواعد معاملاتی بازار است.

 

وضعیت نمادها در بورس

نمادهای بازار سرمایه وضعیت‌های متنوعی می‌توانند داشته باشند که وضعیت‌های مجاز، مجاز- محفوظ، مجاز- متوقف، ممنوع و ممنوع- متوقف مهم‌ترین آن‌ها هستند. مجاز بودن وضعیت یک نماد به این موضوع اشاره دارد که معاملات نماد طبق روال طبیعی و عادی خود در حال انجام شدن است و فعالان بازار می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی، به ثبت سفارش برای خرید یا فروش این نماد یا حذف سفارش‌های قبلی خود اقدام کنند. وضعیت ممنوع یک نماد، به شرایطی اشاره دارد که هیچ معامله‌ای در آن نماد انجام نمی‌شود و فعالان بازار نیز نمی‌توانند سفارش جدیدی برای خرید یا فروش آن ثبت کنند و امکان حذف سفارش‌های انجام نشده نیز وجود ندارد.

در وضعیت ممنوع- متوقف، مشابه وضعیت ممنوع، امکان ثبت سفارش جدید یا حذف سفارش‌های انجام نشده وجود ندارد و معامله‌ای نیز انجام نمی‌شود. تفاوت وضعیت ممنوع با وضعیت ممنوع- متوقف در مدت زمانی است که طول می‌کشد تا نماد بازگشایی شود. وقتی نماد در وضعیت ممنوع- متوقف قرار می‌گیرد، پس از طی شدن زمان بیشتری، بازگشایی خواهد شد.

در وضعیت مجاز- متوقف، امکان ثبت سفارش جدید وجود ندارد و معامله‌ای نیز انجام نمی‌شود اما می‌توان سفارش‌های انجام نشده را حذف کرد. وضعیت مجاز- محفوظ نیز به شرایطی اشاره دارد که امکان ثبت سفارش جدید برای خرید یا فروش نماد امکان‌پذیر است اما معامله‌ای انجام نمی‌شود و هدف از قرارگیری نماد در وضعیت مجاز- محفوظ، کشف قیمت آن است. معمولا زمانی که نمادی در وضعیت ممنوع یا ممنوع- متوقف بوده است، قبل از مجاز شدن، در وضعیت مجاز- محفوظ قرار می‌گیرد تا کشف قیمت انجام شود.

 

در چه مواردی وضعیت نمادها تغییر می‌کند؟

مقررات توقف و بازگشایی نمادها در دستورالعمل نحوه اجرایی انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران مشخص شده است. برگزاری مجامع شرکت‌ها، افشای اطلاعات با اهمیت و تغییر بیش از اندازه قیمت پایانی سهام در یک بازه زمانی مشخص، از جمله مهم‌ترین مواردی است که منجر به تغییر وضعیت نمادها می‌شود.

 

در خصوص مجامع شرکت‌ها، یک روز کاری قبل از برگزاری مجمع عمومی، نماد متوقف می‌شود و حداکثر دو روز کاری بعد از افشای تصمیمات مجمع، بازگشایی خواهد شد. در مواردی که در مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد یا بیشتر صرفا از محل صدور سهام جایزه تصویب شود، نماد معاملاتی پس از ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جایزه، بازگشایی خواهد شد.

 

 

قیمت پایانی هر سهم، از جمله مواردی است که در تابلوی هر سهم قابل مشاهده است و در دانش تابلوخوانی نیز مورد توجه تحلیل‌گران قرار می‌گیرد. در خصوص تغییرات قیمت پایانی نماد، چنانچه قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت مجاز- محفوظ قرار می‌گیرد و سپس بازگشایی می‌شود. چنانچه قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف خواهد شد و سپس بازگشایی می‌شود.

 

وضعیت فعلی نمادها در چه مراجعی نمایش داده می‌شود؟

وضعیت هر نماد، هم در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) نمایش داده می‌شود و هم در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها مانند آنلاین پلاس و ایزی تریدر. دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص و آشنایی با امکانات سایت مدیریت فناوری بورس، از طریق مراجعه به وبسایت آموزشی کارگزاری مفید به نشانی Learning.emofid.com امکان پذیر است.

 

راه میان‌بر

اگر فرصت کافی برای یادگیری این قوانین یا سایر مباحث مربوط به بورس را ندارید، اما نمی‌خواهید فرصت کسب سود  از بازار سرمایه را از دست بدهید، می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه در واقع به معنای سپردن سرمایه به معامله‌گران و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار است تا آن‌ها به جای شما شرایط را تحلیل کرده و معامله کنند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بورس، می‌توانید به وبسایت آموزشی کارگزاری مفید مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۸۰۰ مطلب در سطوح مبتدی تا حرفه‌ای، به همراه دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied