شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

یک وکیل شهرداری دقیقا چه وظیفه ای دارد و ما چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟

شاید نام وکلای مختلف مثل: وکیل خانواده، وکیل شهرداری و غیره به گوشتان خورده باشد اما درمورد وظایف و عملکردهای آن ها اطلاعاتی نداشته باشید. موضوعی که در ادامه مطالب قرار است بیان شود، وکیل شهرداری و وظایف او است. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

یک وکیل شهرداری دقیقا چه وظیفه ای دارد و ما چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟

شهرداری

پیش از هر مطلبی می خواهیم درباره شهرداری و وظایفش با شما صحبت کنیم.

شهرداری یکی از ارگان های دولتی است که خدماتی مثل: شهرسازی، عمران، فاضلاب های شهری، حمل و نقل، ترافیک، آتش نشانی و سایر خدمات مشابه را به مردم شهر ارائه می دهد.

بطور ساده و کلی بخواهیم بگوییم شهرداری یک سازمان عمومی، غیرانتفاعی، غیردولتی و مستقلی است که دارای شخصیت حقوقی کاملا جداگانه ای است. هزینه های شهرداری از طریق هزینه ای که مردم شهر بابت دریافت خدمات می پردازند، تامین می شود.

وظیفه ی شهرداری چیست؟

شهرداری یکی از ادارت دولتی است که در تمام کشورها وجود دارد و دارای وظایف خاصی است. شهرداری در کشور ایران دارای وظایف نسبتا محدودی است که در پنج دسته طبقه بندی می شوند:

عمرانی، خدماتی، نظارتی، حفاظتی، رفاهی و مدیریت منبع ها.

کمیسیون های موجود در شهرداری

شهرداری به منظور رسیدگی بهتر به امور و مسائل، 4 کمیسیون برای رسیدگی بهتر دارد که شامل موارد زیر است:

کمیسیون مندرج در ماده هشت قانون نوسازی

کمیسیون ماده هفتادوهفت

کمیسیون بند بیست ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری

کمیسیون ماده صد

تا این بخش سعی کردیم اطلاعات مختصری درمورد اداره شهرداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بهتر با وظایف وکیل شهرداری آشنا شوید.

یک وکیل شهرداری چه وظیفه ای دارد؟

بر اساس قانون مکان رسیدگی به شکایت و اعتراضات از کارهای خلاف قانون شهرداری، دیوان عدالت اداری است. قوانین موجود در شهرداری بسیار پیچیده است. مشکلات و مسائل مربوط به شورای شهر، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی تحت کنترل و نظارت شهرداری است. عموم مردم که گرفتار قبیل این مشکلات می شوند به راحتی نمی تواند قوانین را بدانند و از حق خود دفاع کنند. در نتیجه در چنین مواقعی مردم به یک وکیل شهرداری نیاز پیدا می کنند تا از حق آنان دفاع کند.

مقررات و قوانین هر اداره ای را یک نهاد تنظیم و تصویب می کند. بطور مثال مشکلات قوه قضاییه تحت نظارت مجلس شوری اسلامی است. این مورد در خصوص دعاوی شهرداری باید بگوییم که تحت نظارت شورای شهر، شورای عالی شهرسازی، معماری و مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد. شهرداری ملزم به پیروی از این دستورات است که در حل مشکلات بین شهرداری و مردم نیز موثر خواهد بود. یک وکیل شهرداری باید بر تمامی نهادها، قوانین و مصوبات تسلط لازم را داشته باشد.

مراکزی که مربوط به حل مشکلات میان شهرداری و شهروندان است، زیاد است. همانطور که می دانید برای حل سایر دعاوی باید به مرکز حل اختلاف دادگاه مراجعه کرد ولی درخصوص دعاوی شهرداری می توانیم به موارد زیر مراجعه کرد:

کمیسیون ماده 77

کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 99

دادگاه های عمومی و کیفری

یک وکیل شهرداری باید تمام مراکز حل اختلاف را بخوبی بشناسد تا در زمان پیگیری شکایات موکل، از راه درست اقدام نماید.

تعداد قوانین مربوط به شهرداری بسیار زیاد است، بطوری که برای هر عملی در شهرداری یک قانون خاص وجود دارد. به همین سبب شهرداری دارای حاکمیت، تصدی گری، مقررات و آیین نامه های فراوانی است که فرد حاذقی برای فراگیری آن ها نیاز دارد. وکیل های شهرداری قطعا بهترین این افراد هستند که به تمامی امور تسلط کافی دارند.

482db996-d33b-49ad-abc9-92af8d6cb1e2

 دعاوی مربوط یه شهرداری شامل چه افرادی می شود؟

اکثر ادارات با یک گروه خاص در تعامل اند ولی در شهرداری این موضوع صدق نمی کند. مشکلات و مسائل مربوط به شهرداری محدوده گسترده ای از افراد را در برمی گیرد، مثلا ممکن است استانداری، فرمانداری، شورای عالی شهرسازی و معماری، شهروندان، پیمانکار، مالکان مختلف، سازندگان ساختمانی و سایر شغل ها و صنف ها با شهرداری به مشکل برخورد کنند.

در دعاوی شهرداری چه باید کرد؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم دعاوی مربوط به شهرداری بسیار گسترده است. در این موقع نیاز به یک وکیل متخصص داریم که به تمامی امور و قوانین تسلط داشته باشد. اگر زمانی دچار دعاوی شهرداری شدید، بهتر است اقدام به گرفتن یک وکیل شهرداری کنید تا احتمال موفقیت تان افزایش پیدا کند. مردم عامه دارای دانش و مهارت کافی برای بازپس گرفتن حقوقشان نیستن و بهتر است از راه وکیل شهرداری اقدام کنند.

چه دعاوی به شهرداری مربوط می شود؟

مهم ترین و اصلی ترین مشکلات مربوط به شهرداری شامل گزینه های زیر می شود:

*دعاوی قراردادی

مثل دعاوی قراردادی شهرداری با افراد، دعاوی پیمانکاران، دعاوی کارمندها با شهرداری، دعاوی مناقصات شهرداری

*دعاوی عوارض

عوارضی های مربوط به ساختمان، صنف ها، شغل ها، تبلیغات

*دعاوی ساختمان

دعاوی مربوط به ملزم بودن تنظیم اسناد رسمی، الزام به صادرشدن پروانه، تخلف های ساختمانی، کمیسیون ماده 100، خرید و فروش ملک های مشاع.

*دعاوی کیفری

همانند دعوای تخریب، صدمه و آسیب توسط کارمندهای اداره شهرداری

*دعاوی تصرف

خواستار مطالبه ارزش ملک، رفع تصرف عدوانی، رفع ممنوعیت ها.

دعاوی که به شهرداری مربوط است دارای تنوع زیادی است. هر کدام از این دعاوی در یک مرکز خاص رسیدگی پیدا می کند، مثلا تعدادی از این مشکلات در دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود. دادگاه های حقوقی برای بازپس گرفتن خسارت های شهرداریو دعاوی تصرف کردن املاک است. دادگاه های کیفری برای شکایت های کیفری برعلیه شهرداری است و غیره.

9979c239-4737-4202-9553-a6fbbbc3fa57 (1)

از وکیل شهرداری باید چه انتظاراتی داشته باشیم؟

تعداد وکلا زیاد است ولی تعداد خاصی از آن ها دارای مهارت و تخصص بالا اند. پیش از اینکه با یک وکیل شهرداری مشورت کنید بهتر است انتظاراتتان را از او تعیین کنید.

بطور کلی موراد زیر شامل انتظاراتی است که ما باید از یک وکیل شهرداری داشته باشیم:

*مهارت در دانش وکالت

یکی از مهم ترین عوامل  پیروزی شما در دعاوی شهرداری، دانش و مهارت وکیل شماست. اگر وکیل شما در دانش حوزه خود، دارای مهارت و تخصص باشد براحتی می تواند امور را از راه درست پیگیری کند و شما را راهنمایی کند.

*موضوع حق الوکاله

موضوعی که باید بعد از انتخاب وکیل مدنظر داشته باشید، دستمزد وکیل است. پیش از اینکه با وکیل خود بصورت جدی وارد عمل شوید، در مورد حق الوکاله صحبت کنید و به توافق برسید. حق الوکاله وکلا با توجه به مهارتشان متفاوت خواهد بود. طبیعی است که یک وکیل حاذق و کارکشته، حق الوکاله بالاتری نسبت به یک وکیل تازه کار دارد. درنتیجه با توجه به توان مالی تان یک وکیل را برای پیگیری دعاوی شهرداری برگزینید.

*تجربه های سابق

در مورد وکیل انتخابی تان تحقیق کنید و بدست آورید که وی در چه زمینه ای دارای موفقیت بیشتری است. این موضوع تعیین کننده موفقیت شما در دادگاه است.

*سال های خدمت

طبیعی است که یک وکیل با سابقه کاری 30 ساله بهتر می تواند از حق شما دفاع کند تا یک وکیل 2 ساله. تجربه و تخصص یک وکیل با تعداد سال های خدمت او، رابطه مستقیمی دارد. اگر موفقیت شما در پرونده بسیار مهم است، از یک وکیل با سابقه کاری بالا کمک بگیرید.

امتیاز وکیل، اعتبار پروانه وکالت و آشنایی وی با سازمان و ادارات مختلف در تخصص او تاثیر بسزایی دارد.

برای یک وکیل شهرداری متخصص از چه طریقی اقدام کنیم؟

همانطور که گفتیم تخصص وکیل باعث می شود احتمال موفقیت شما در دادگاه بیشتر شود. برای اینکه یک وکیل حاذق و معتبر برای پرونده تان پیدا کنید می توانید از گروه وکلای تهران استفاده کنید. تمامی وکیل های این مرکز دارای تخصص، مهارت و تسلط کافی به امور مختلف اند. امیدواریم از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید.

 

منبع : گروه وکلای دیوان

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied