شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

7 نکته مهم خوشخط شدن + یک دوره رایگان برای شما

خوشخط شو از زبان استاد پرویز تنها مدرس خوشنویسی با خودکار

7 نکته مهم خوشخط شدن + یک دوره رایگان برای شما

امروزه با پیشرفت فن‌آوری اطلاعات و استفاده از ابزارهای الکترونیکی متنوع، بسیاری از هنرهای دستی تحت تاثیر منفی قرار گرفته اند. دیگر نیازی به انجام بسیاری از کارهای روزمره به شکل سنتی و قدیمی نیست. به طور مثال با ظهور رایانه های شخصی، نقش دستخط خودکاری برای نگارش نوشته های روزمره مان، بسیار کمرنگ تر شده است. با وجود پیام رسان های مختلف، دیگر نیازی نیست برای اعلام پیغام مان به فرد دیگر، آنرا بصورت نامه فیزیکی درآورد و آنهم با تاخیر زیاد به مخاطب هدف، رساند. خب مثال های زیادی از این قبیل هست که همه ما با آنها آشنایی داریم.

خوشنویسی یا .خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش‌نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است.

اما آیا در همه موارد، ورود تکنولوژی و مدرنیته به زندگی مان باعث بی نیازی کامل ما از روش های سنتی و دستی شده هست؟ خب قطعاً پاسخ این سوال منفی هست. به طور مثال درباره نوشته های شخصی، آیا استفاده از زیبا نویسی نوشته هایمان بصورت دستی و توسط خودکار یا سایر ابزارهای مرسوم، بطور کامل منسوخ شده است؟ قطعاً این طور نیست و بر هیچ کس پوشیده نیست که نوشتن با خودکار هنوز بخش جدایی ناپذیر زندگی ماست و استفاده از خوشنویسی بعنوان یکی هنر فاخر ایرانی برای این منظور، هنوز هم جایگاه ویژه ای در اذهان عموم مردم و هنر دوستان دارد.

مصاحبه امروز ما با یکی از هنرمندان عرصه خوشنویسی با خودکار به همین منظور ترتیب داده شده است تا بتوانیم نکات ارزشمندی از تاثیر آموزش خوشنویسی در نگارش زیبای متون و کاربرد های غیر قابل حذف این هنر از امور روزمره زندگی مان، خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم اگر شما هم جزو افرادی هستید که با توجه به شرایط شغلی، تحصیلی، آموزشی و ... نیاز روزمره به استفاده از این هنر اصیل دارید، برای شنیدن چندین روش کسب مهارت خوش خطی، ما را تا پایان این مصاحبه همراهی بفرمایید.

دوره آموزشی خوشنویسی با خودکار

لطفا خودتان را برای مخاطبان ما به طور کامل معرفی بفرمایید؟

با سلام خدمت شما بنده پرویز تنها هستم. حدود 40 سال دارم و سالهاست که در حوزه خوشنویسی فعالیت می کنم.قبل از ادامه توضیحات شما میتوانید برای دریافت دوره آموزش رایگان خوشنویسی با خودکار وارد وبسایت خوشخط شو شوید ، و از قسمت منو سایت روی دریافت هدیه کلیک کنید.

اصلا خوش خط بودن یعنی چی؟

بله سوال بسیار بجایی بود. چون معمولا برای بسیاری از افراد این سوال پیش میاد که آیا خوش خطی رابطه ای با هنر خوشنویسی داره؟ یعنی اینکه اگر کسی بخاد خط تحریری زیبایی برای نگارش متن های روزمره داشته باشه، حتما باید خوشنویس بشه؟ و در دوره آموزشی خوشنویسی با قلم شرکت کنه؟اجازه بدید قبل از توضیح دادن این مسئله این رو بگم که منظور من از خط تحریری یا دستخط خودکاری، همون نگارش ساده ای هست که همه ما آدم ها برای نوشتن روی کاغذ بصورت عادی و روزمره ازش استفاده می کنیم. پس با این توضیح فکر می کنم همه ما متوجه شدیم که نباید رابطه زیاد نزدیکی بین داشتن خط زیبا و هنر خوشنویسی با قلم وجود داشته باشه. چرا که قطعا همه ما افراد زیادی رو در اطرافمون می شناسیم که در هیچ گونه دوره یا کلاس خوشنویسی شرکت نکرده اند اما خط جذاب و زیبایی دارند. اصولا از دید عموم افراد، فقط وقتی دستخط یک نفر از زیبایی، نظم و هارمونی لازم برخوردار باشه، اون شخص رو خوش خط خطاب می کنند. در حالیکه خط اون فرد ممکنه در عین زیبایی بالا، به هیچ عنوان از اصول و قوانین خوشنویسی هم تبعیت نکنه.

خب اجازه بدید یه سوالی برام پیش اومد. یعنی میشه اینطور نتیجه گرفت که اگر کسی خوشنویسی رو بصورت حرفه ای و با قلم یاد نگرفته باشه هم میتونه خط زیبایی رو با خودکار بنویسه؟ اگر جواب تون مثبته چرا خود من یا خیلی از آدم ها اینطور نشدیم؟

در پاسخ به این سوال تون باید بگم که بله لزوماً به این شکل نیست که یک فرد حتماً آموزش اصولی و خوشنویسی با قلم رو دیده باشه تا بتونه خوش خط بشه. برخی افراد از همون اول سواد آموزی شون با تمرکز و تمرین بیشتر، صاحب خط زیباتری شده اند. اما اینم بگم که این شرایط و درصد افرادیکه به این روش موفق میشن، واقعا خیلی کمه. اما از سمت دیگه، آموزش دیدن یک فرد می تونه درصد موفقیت، فراگیری اصولی و همچنین سرعت رسیدن به خوش خطی رو برای اون شخص بالاتر ببره.

پس میشه اینطور نتیجه بگیرم که شما یا هر عزیزی که دستخط زیبایی ندارید، دو علت بیشتر نداره والسلام. یا از همون اول یادگیری خط، این مهارت رو جدی نگرفتید تا خط تون بصورت اتوماتیک زیبا بشه و یا اینکه در ادامه برای یادگیری خط زیبا آموزش اختصاصی ندید و تمرین لازم رو نداشتید. چون من به شخصه این مسئله رو در مورد افراد خیلی زیادی اینو تجربه کردم که با تمرین اصولی و جدی، خوش خط شدن براحتی حاصل میشه.

حالا برای خود شما به چه شکل بود و کدومیکی از این حالت ها رو داشتید؟

همونطور که در داستان خوش خط شدنم هم که در سایت خوشخط شو هست توضیح دادم، من با یک تشویق بموقع و بجای معلم کلاس دوم راهنماییم قدم تو مسیر خوشنویس شدن گذاشتم. اون معلم عزیز تونست استعداد نصفه نیمه من رو خوب تشخیص بده و بعد هم با یه تشویق بموقع، من رو به مسیر آموزش اصولی این هنر سوق بده. البته بنده بعدها و پس از حدود 20 سال از شروع و فعالیتم در حوزه خوشنویسی با قلم نی، وارد فیلد خوشنویسی با خودکار و خط تحریری شدم.

آموزش خوشنویسی با پرویز تنها

شما که خودتون در این عرصه آموزش میدید بنظرتون افراد، بیشتر برای چی دنبال خوش خط شدن هستند ؟

اینطور باید بگم که واقعاً هیچ فردی نیست که ادعا بکنه من از خط زیبا خوشم نمیاد یا برای من کارایی نداره. چرا؟ اولاً انسان زیبا پسند هست. چون خداوند متعال زیباست و ما رو هم که از وجود خودش هستیم، زیبا آفرید تا بدنبال زیبایی ها هم باشیم. ثانیاً همه ما در هر سن، صنف، موقعیت اجتماعی و تحصیلی هم که باشیم، بالاخره به خط زیبا نیاز داریم و چقدر میتونه کمک حالمون باشه. اجازه بدین چند تا مثال از تجربه های شخصیم بزنم. یکی از نزدیکانم مدیر عامل یه مجموعه بزرگ فولادی هست. ایشون متاسفانه خط خوبی نداشت. یکبار که در یک موقعیتی خط خودش و راننده شخصی اش توسط یک شخص عالی رتبه، کنار هم مقایسه شده بود و باعث لطمه دیدن اعتبارش شده بود، باعث شد با جدیت آموزش رو شروع کنه و خطش رو زیبا بکنه.

یا در یک مورد دیگه، یکی از والدین توسط معلم فزرندش مورد تمسخر قرار گرفته بود که خط بچه اش، خیلی زیبا تر از پدرش بود و این انگیزه ای برای ایشون شده بود. یا عزیزی که کارمند یک مجموعه بزرگ بودند و علیرغم داشتن توانمندی بالا، تنها بعلت داشتن خط بسیار بسیار بدش، از ترفیع به درجه مدیریتی محروم شده بود و گرفتن پست مدیریتی ایشون رو منوط به خوش خط شدنش کرده بودند.دیگه نمیخام زیاد توضیح بدم، اما همینقدر بگم که شاید هزاران نفر هستند که با همین یک مهارت شخصی، بهترین و ساده ترین شرایط رو در دوران سربازی تجربه می کنند. یا دانش آموز و دانشجویی که با خط خوبش، در مدرسه و دانشگاه می درخشه و زبانزد عام و خاص میشه. کارجویان عزیزی که بواسطه خط زیبا شون، در انتخاب نهایی بین چندین گزینه ای که کارفرما جلو رو داره، بعنوان یک نیروی متخصص و کارآمد استخدام میشن و ... .

اگر الان بخام تو ذهنم تداعی کنم واقعا نمونه های زیادی هستند و ممکنه خود شما هم نمونه ای تو ذهن تون باشه. ولی اونچه که بیشتر اتفاق می افته اینه که، ما آدم ها تا یکبار ضربه خوبی از بدخطی مون نخوریم، دنبال خوش خطی نمیریم. حرف من اینه که وقتیکه میشه براحتی و سادگی و برای یکبار تو عمرمون خوش خط بشیم و تمام، چرا اینکار رو نکنیم؟ یادگیری خط مثل زبان آموزی نیست که فرار باشه و بعد یه مدت فراموش بشه. پس دوستانی که الان دارن صحبت های ما رو میخونن، خواهشی که ازشون دارم اینه که، یکبار خوب به این موضوع عمیقاً فکر کنن و تصمیم جدیشون رو بگیرن.

وبسایت خوش خطشو

خب حالا دقیقاً برای خوش خط شدن، چه کار باید کرد و چقدر طول می کشه تا دستخط افراد زیبا بشه؟

البته خب نمیشه یه نسخه واحد برای همه در نظر گرفت، اما من بر اساس تجربه ام جواب این سوالتون رو عرض میکنم. اگر فردی در وهله اول تصمیم جدی داشته باشه و واقعاً بخاد و ثانیاً یک آموزش خوب و اصولی در اختیار داشته باشه و روزانه نیم ساعت و یا بطور هفتگی حدود 3 ساعت تمرین عملی رو با جدیت انجام بده، قطعا در 3 ماه الی 4 ماه (بسته به پشتکار و تلاش خود فرد) می تونه خط خودش رو به میزان خیلی خیلی بالایی اصلاح و زیبا کنه.

همین الان خوشخط شو رو تو گوگل سرچ کن و هدیه خودتو دریافت کن

منبع محتوا : پرشین لیدی

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied