شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کدام بهتر است؟ پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی

پس از سال ۱۳۹۴ شمسی دولت تمام ساختمان‌سازان را ملزم کرد که حتما برای ساختمان ‌های خود از پوشش های‌ مقاوم حریق استفاده کنند.

کدام بهتر است؟ پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی

ساختمان‌هایی که بر اساس آتش‌سوزی ریزش می‌کنند خرابی به مراتب فاجعه ‌بارتری از زلزله دارند. انتخاب پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی معضلی برای تمامی سازندگان است که ما سعی داریم سوالات در این ‌باره را برطرف کنیم

پوشش مقام حریق پایه معدنی یا غیر معدنی؟

پوشش‌های مقاوم حریقی که ما درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم انواع و اقسام مختلفی دارند و باید برای هر سطحی پوشش مناسب آن را انتخاب کنیم. مثلا پوشش‌های استفاده شده در مکان‌هایی مانند پالایشگاه نفتی قطعا نمی‌تواند با پوشش‌های ساختمان مسکونی از یک نوع باشد.

 پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی باید با توجه به محیط ما انتخاب شوند و می‌بایست در این باره مشاوره انجام شود. برای اینکه بدانید کدام پوشش مناسب ساختمان شما می‌باشد می‌توانید با کارشناسان ما در کلینک ساختمانی ایران تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

cf51e2e5-9635-4403-9eb6-346211038673

پوشش مقاوم حریق پایه معدنی

پوشش‌های مقاوم حریقی که پایه معدنی دارند با نام Fire Resistance material شناخته می‌شوند و عضو اصلی سازنده آن‌ها ورمیکولت است. ورمیکولت ماده معدنی است که با توجه به ph آب در معدن مورد نظر می‌تواند رنگ طلایی یا قهوه‌ای به خود بگیرد. آتش‌سوزی‌هایی که سلولزی و هیدروکربنی هستند به راحتی با پوشش‌های ضد حریق معدنی قابل کنترل هستند.

 

این پوشش ها ترکیبی از ورمیکولت و گچ و سیمان هستند و برای تقویت از الیاف برای آن‌ها استفاده می‌کنند. الیاف مصرفی از نوع مقاوم حریق هستند و اغلب برای جلوگیری از تنش‌های حرارتی و ترک‌خوردگی‌های ناشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف به کار برده در این پوشش الیاف شیشه و الیاف پروپیلن‌ هستند که هردو خاصیت ضد حریقی دارند.

 از آن‌جایی که روش اجرای این نوع پوشش‌ها به صورت اسپری یا پاشش است باید متریال مورد نظر را با آب مخلوط کنیم تا کمی رقیق شود. سپس با دستگاه‌های خاص به صورت پاششی آن‌ها را مورد استفاده قرار دهیم. لازم به ذکر است که ضد حریقی که می‌خرید به صورت خشک باشد. مخلوط ‌کردن با آب و پاشش آن از جمله کارهایی است که نصاب باید برایتان انجام دهد. حتما برای اجرای پوشش مقاوم حریق از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 دو محصول معروف کلینک ساختمانی ایران به نام  Firetard  که به نام پوشش مقاوم حریق پایه گچی و Firecement  نام تجاری پوشش مقاوم حریق پایه معدنی سیمانی معروف است نیز پر همین پایه می‌باشند. با توجه به قیمت مناسب این پوشش ها و کیفیت آنها این پوشش ها محبوب ترین در این انواع پوشش ها میباشند.

07b5cc9d-f9df-4d1d-9fa4-61bfcf2f651f

معرفی پوشش‌های ضد حریق غیر معدنی

تا اینجا گفتیم که ماده معدنی ورمیکولت می‌تواند خواص ضد حریقی داشته باشد. اما به جز ترکیب‌های ورمیکولت می‌توانیم از انواع دیگر ضد حریق مانند رنگ‌های منبسط شونده نیز استفاده کنیم. مانند رنگ‌های دیگری که در بازار وجود دارند این نوع ضد حریق نیز بر پایه آب و حلال در آن است

 در سازه‌های فلزی که برای ما نما مهم است این رنگ ها میتوانند گزینه خوبی باشند البته قیمت آن نسبت به پوشش های مقاوم حریق پایه معدنی بیشتر است. هنگام وقوع آتش‌سوزی دما به سرعت ثانیه‌ای بالا می‌رود. مزیت این نوع ضد حریق آن است که هنگامی که دمای آن به ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد واکنش‌های شیمیایی در آن صورت می‌گیرند که منجر به آزادسازی گازهای خنک‌کننده می‌شوند. همچنین در این دما، ضخامت ۶ میلی‌متری ذکر شده ۲۰ برابر حجمش پف می‌کند و یک لایه بسیار عالی ضد حریق تشکیل می‌دهد. به طور کلی پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی هر دو کاربرد یکسانی دارند اما محیط و سطحی که می‌خواهیم روی آن‌ها کار کنیم در این دو نوع تفاوت دارند.

بوردهای ضد حریق نیز پنل‌های نسوزی هستند که در دسته پوشش‌های مقاوم حریق غیر معدنی قرار می‌گیرند. . همانطور که از نام آن پیداست بوردهای ضد حریق تکه‌های ضخیمی از ملات هستند که از آن‌ها داخل دیوارهای کاذب و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌کنند. فضای اشغال‌شده توسط این بوردها بسیار کم بوده و دارای نمای پایانی زیبایی است.

 مقایسه پوشش مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی؟

هرکدام از این ضد حریق‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. پوشش‌ها با مواد پایه معدنی عموما رایج‌تر هستند و تا زمانی که محدودیت فضایی نداریم ترجیحا نباید از بوردها استفاده کنیم. بوردهای ضد حریق نصب خیلی راحتی دارند اما زمانی که بخواهیم آن‌ها را ترمیم کنیم به مشکل بر خواهیم خورد چرا که داخل دیوار قرار گرفته‌اند.

انتخاب پوشش‌ مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی کاملا بستگی به نظر شما و البته سطح اجرای ما دارد. پیشنهاد ما به شما استفاده از نوع معدنی و پاششی این نوع ضد حریق‌ها است که کاری محکم و بدون ایراد هستند. قیمت مناسبی دارند و همچنین  اجرای آنها راحت تر می‌باشد با پوشش‌های پایه معدنی نگرانی کم‌تری خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که ورمیکولت موجود در آن‌ها از بهترین جنس ضد حریق در طبیعت است. برای انتخاب بهترین ضد حریق باید مشاوره بگیرید و سپس دست به انتخاب بزنید.

نتیجه

در مقاله بالا ما به پوشش‌ مقاوم حریق پایه معدنی یا غیر معدنی پرداختیم و گفتیم که چگونه ماده‌ای به نام ورمیکولت از دل معدن می‌تواند مانع پخش‌شدن آتش شود. در ادامه چند نوع از انواع غیرمعدنی ضد حریق مانند رنگ‌ها و بورد‌ها را معرفی کردیم. گفتیم که رنگ‌ها چگونه برای داخل ساختمان زیباتر عمل کرده و بوردها نیز چگونه نصب ما را آسان‌تر می‌کنند. نهایتا نیز بر اهمیت مشاوره قبل از اجرای هر نوع ضد حریق تاکید کردیم و گفتیم که هر سطح به چه ضد حریقی نیاز دارد.شرکت ساختمانی ایران با داشتن کادر مجرب در زمینه انواع پوشش مقاوم حریق میتواند شما را به بهترین نحوه راهنمایی کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied