شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

آشنایی با سیستم‌های مختلف درب اتوماتیک

امروزه استفاده از درب اتوماتیک بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است زیرا موجب افزایش رفاه و آسایش آنها می شود. از این سیستم در بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. ساختمان های مسکونی، اداری، درمانی و غیره، نمونه هایی از آن می باشند.

آشنایی با سیستم‌های مختلف درب اتوماتیک

 

 به منظور استفاده از این درب ها دیگر نیازی به باز و بسته کردن به شیوه قدیمی نیست. استفاده از درب اتوماتیک بسیار ساده می باشد. شما می توانید فقط با فشار دادن دکمه ای که روی ریموت تعبیه شده درب را باز و بسته کنید. همچنین این درب ها از لحاظ امنیتی نیز بسیار ایمن هستند. در صورت نیاز شما می توانید با کمک لوازم جوانبی درب اتوماتیک مانند نصب یک قفل الکتریکی روی این درب ها امنیت آن را افزایش دهید.

سیستم الکترومکانیکی

سیستم الکترومکانیکی درب اتوماتیک عملکرد ساده ای دارد. در قسمت درونی جک یک موتور قرار گرفته که نیروی لازم را به گیربکس منتقل می کند. در نهایت این نیرو باعث میشود که جک گردش کند. حاصل گردش جک به باز یا بسته شدن درب منجر می شود. این سیستم ساده در مقایسه با همتای هیدرولیکی خود استهلاک بسیار زیادی دارد. قسمت های مختلف سیستم الکترومکانیکی درب های اتوماتیک از چند بخش تشکیل شده است. این بخش ها به ترتیب عبارت اند از موتور الکتریکی، برد الکتریکی، سنسور مادون قرمز، گیربکس، شستی های کنترل دستی و ریموت کنترل.

 

انواع درب اتوماتیک الکترومکانیکی

درب اتوماتیک الکترومکانیکی به سه گروه مختلف تقسیم می شوند. اولین گروه متعلق به درب های اتوماتیک کشویی است. این درب ها امکان ورود و خروج از دو طرف را فراهم می کنند. این درب ها ویژگی خاصی دارند که در مواقع ضروری بسیار حائز اهمیت است. این درب در زمان ضروری مانند آتش سوزی اجازه خروج اضطراری را به سرعت به افراد حاضر در محل می دهند. آنها انواع مختلفی دارند مانند درب کشویی، تک کشویی و دو طرفه. آنها فضای زیادی را اشغال می کنند تا بتوانند به طور صحیح حرکت طولی خود را انجام دهند. دومین گروه مربوط به درب های اتوماتیک چرخشی است. طراحی این درب ها به گونه ای انجام شده که همزمان یک درب به سمت داخل و درب دیگر به سمت خارج می چرخد. ورود و خروج دو طرفه توسط این درب اتوماتیک امکان پذیر است. باید علامت گذاری های مناسبی بر روی این درب ها انجام شود تا افراد مختلف دچار اشتباه نشوند.

سومین گروه متعلق به درب اتوماتیک تاشو می باشد. این درب به نسبت دو تا مورد قبلی فضای کوچکتری را به خود اختصاص می دهد. مقدار فضای که این درب ها به آن نیاز دارند فضایی به اندازه طول دیوار می باشد. این درب ها به صورت V شکل باز و بسته می شوند و قابلیت این را دارند که فقط در یک جهت باز یا بسته شوند. اگر علاقه ای به این کار ندارید می توانید به صورت دو طرفه از این درب استفاده کنید. چگونگی استفاده از آنها را می توانید بر اساس علاقه خود شخصی سازی کنید.

سیستم پنوماتیکی

سیستم پنوماتیکی

به سیستم درب اتوماتیک پنوماتیکی فناوری هوای فشرده شده نیز می گویند. کنترل خودکار نام دیگری است که به این سیستم اختصاص می دهند. یک گاز فشرده شده که عموما همان هوای خشک می باشد برای فعالیت این سیستم به کار برده می شود. در واقع این سیستم از این هوای فشرده شده برای باز و بسته کردن درب استفاده می کند. هوا فشرده در این سیستم جذب می شود و به مدار انتقال پیدا می کند تا انرژی مورد نیاز از این طریق فراهم شود. این سیستم به غیر از درب های اتوماتیک در صنایع مختلفی نیز به کار می رود.

انواع درب اتوماتیک پنوماتیکی

درب اتوماتیک پنوماتیکی به سه دسته تقسیم می شود. اولین دسته مربوط به درب های پنوماتیکی است که به کمک چرخ دنده و گیربکس فعالیت خود را انجام می دهند. دومین دسته مربوط به درب های پنوماتیکی است که با کمک فشار ایجاد شده توسط مایعات و روغن کار می کنند. آخرین مورد مربوط به درب های پنوماتیکی است که به وسیله فشار ایجاد شده توسط گاز یا باد کار می کنند.

سیستم هیدرولیکی

درب اتوماتیک هیدرولیکی به کمک جک های هیدرولیکی خود باز و بسته می شود. این سیستم یک سیستم مکانیکی و هیدرولیکی است که بر روی درب نصب می شود. روغن تنها عنصر مهمی است که این سیستم برای فعالیت خود به آن نیازمند است. روغن هیدرولیک فشار ایجاد شده توسط پمپ را به قسمت های دیگر دستگاه منتقل می کند. این کار موجب افزایش طول عمر قطعات موجود در این سیستم می شود و  استهلاک آنها را نیز کاهش می دهد. این سیستم بسیار روان و پایدار می باشد.

انواع درب اتوماتیک هیدرولیکی

درب اتوماتیک هیدرولیکی دوام بالایی در برابر ضربات دارد و می توان آن را به صورت خودکار قفل کرد. این درب از نظر اقتصادی بسیار با صرفه می باشد. در ادامه به پنج نوع از این درب که در بازار وجود دارد، اشاره می کنیم. مدل های ریلی، نایس، زومر، پروتکو، بازویی، فادینی، یال، تیتان، لایف و غیره نمونه ای از درب اتوماتیک هیدرولیکی است که در بازار به فروش می رسند.

مقایسه انواع سیستم های درب اتوماتیک

اگر هدف شما سرعت باز و بسته شدن درب می باشد، سیستم پنوماتیکی گزینه مناسبی است. اما در آپارتمان های ده واحدی که تردد کم است این سیستم کارایی ندارد. در چنین آپارتمان هایی بهترین گزینه استفاده از درب اتوماتیک الکترومکانیکی است. اگر شرایط متفاوت بود یعنی درب ها سنگین بودند و تردد نیز زیاد انجام می شد بهترین گزینه استفاده از سیستم هیدرولیکی است. در سیستم پنوماتیک به علت متراکم بودن هوا در سیلندرهای پنوماتیک امکان ندارد که درب ها با سرعتی یکنواخت و ثابت باز و بسته شوند. سیستم الکترومکانیکی در برابر سیستم هیدرولیکی استهلاک زیادی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سیستم‌های مختلف درب اتوماتیک را بررسی کردیم. از سیستم‌های الکترومکانیکی، سیستم پنوماتیکی و هیدرولیکی سخن گفتیم و موارد کاربرد هریک را نیز بر شمردیم. اگر به دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی درب های اتوماتیک علاقه‌مند هستید؛ از شما دعوت می‌کنیم به سایت ایمن پاد سپهر مراجعه نمایید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied