شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کدام گیاهان برای اجرای دیوار سبز مناسب هستند ؟

دیوار سبز چیست ؟ زمانی‌که یک دیوار با گل و گیاهان مختلف پوشانده می‌شود و فضای سبز را ایجاد می‌کند به آن دیوار سبز می‌گویند. امروزه با توجه به این‌که بیشتر فضاها به ‌صورت ساختمان‌سازی و آپارتمانی می‌باشند بیشتر افراد سعی می‌کنند که از این فضاهای کم به گونه‌ای بهره برده و یک فضای زیبایی را ایجاد کنند.

کدام گیاهان برای اجرای دیوار سبز مناسب هستند ؟

دیوار سبز یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان برای ایجاد زیباسازی آن را اجرا کرد این دیوارها هم قابل ‌اجرا در محیط‌های باز و هم بسته می‌باشند. و اکثراً از گیاهان در این دیوارهای سبز استفاده می‌شود که با شرایط محیطی سازگار باشند  و مقاومت آن‌ها بالا باشد. این گیاهان علاوه‌بر این‌که باعث پاک‌سازی هوا از آلودگی‌ها می‌شوند باید به‌گونه‌ای باشند که باعث ایجاد انرژی مثبت و حس شادابی در افراد شود.

 

اجرای دیوار سبز در روف گاردن

دیوار سبز در هر جایی چه فضای داخلی و چه فضای خارجی اعم از تراس، بام، آلاچیق و .. قابل اجرا می باشد.

 

ایجاد دیوار سبز توسط فلاورباکس

فلاورباکس ها بخش مهمی از دیوار سبز هستند که دارای سه مدل فلزی، پلاستیکی (پلیمری) و نمدی هستند. با وجود این فلاور باکس ها می توان به راحتی حتی در فضاهای کوچه دیوار سبز را اجرا نمود.

102dd118-0020-4eaf-86d4-5a310a476be9

نکاتی که در هنگام انتخاب گیاهان دیوار سبز باید رعایت شود

هنگام انتخاب گیاهان دیوار سبز باید تمام شرایط مکان دیوار سبز زیر نظر گرفته شود و با توجه به شرایط، گیاه مناسب را انتخاب کرد از جمله

1- دمای محیط

هر گیاه به‌گونه‌ای می‌باشد که در دمای مناسب خود رشد می‌کند و شاداب است و اگر گیاهی که انتخاب می‌شود با دمای محیط سازگار نباشد باعث از بین رفتن گیاه و فضای دیوار سبز می‌شود .

2- نور

بعضی از گیاهان برای این‌که دارای رشد کافی باشند باید از نور کافی برخوردار شوند و بعضی دیگر نیز در سایه رشد می‌کنند و نیاز به نور زیادی ندارند .

3- شرایط آب ‌وهوایی

اگر گیاهانی که می‌خواهیم انتخاب کنیم برای محیط‌های باز می‌باشند باید شرایط آب ‌وهوایی را در نظر بگیریم و گیاهان سازگار با شرایط آب ‌وهوایی را انتخاب کنیم .

d14a4c67-de6d-4b28-84c5-81fdfc538440

4- حساسیت گیاهان

اگر زمان کافی برای مراقبت از این گل‌ها و گیاهان نداریم باید از گیاهانی استفاده کنیم که نیاز به مراقبت آن‌چنانی ندارند و با شرایط محیطی سازگار هستند .

5- خاک

خاکی که برای گیاهان استفاده می‌شود بنا به نوع گیاهی که در آن کاشته می‌شود ترکیبات متفاوتی از کود و مواد معدنی دارد، پس گیاهانی باید انتخاب شوند که با شرایط خاک سازگار باشند .

6- هرس گل‌ها و گیاهان

بعضی از گل‌ها و درختچه‌هایی که در این دیوارهای سبز استفاده می‌شوند باید هرچند وقت یک‌بار هرس شوند تا رشد گیاه ادامه‌دار باشد پس باید زمان کافی برای انجام این کار را داشته باشید.

چند نمونه از گیاهانی که می‌توان از آن‌ها برای دیوارسبز استفاده کرد.

1- سرخس

سرخس انواع مختلفی دارد اما سرخس برگ شمشیری نیاز به نور زیادی ندارد و همچنین گیاه مقاومی می باشد و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد اما در شرایطی که رطوبت کافی داشته باشد رشد آن بهتر است .

2- پتوس

ازجمله گیاهانی است که بسیار با شرایط محیطی سازگار می‌باشد. این گیاه به‌گونه‌ای می‌باشد که هم در جاهایی که دارای نور زیاد هستند رشد می‌کند و هم در جاهایی که از نور کمی برخوردار هستند و آبیاری آن نیز بدینگونه‌ می‌باشد که با هر نوع آبیاری خود را وفق می‌دهد. و رشد آن به‌صورت طولی می‌باشد و جزء گیاهان رونده است. اما باید هر چند وقت یک‌بار هرس شود تا رشد آن بیشتر شود و از جمله مزایایی که این گیاه دارد پاک‌سازی هوا و آلاینده‌های متفاوت می‌باشد.

3- عروس چمن

گیاه عروس چمن دارای برگ‌های کوچکی می‌باشد و از دسته گیاهان رونده می‌باشد، اگر محیطی که برای آن انتخاب‌شده است از نور کافی برخوردار باشد و همچنین دمای آن مناسب باشد و رطوبت کافی به آن برسد جزو گیاهانی است که همیشه سرسبز می‌باشد اما در شرایطی که دما پایین باشد، چون این گیاه ظریف می‌باشد رشد آن متوقف می‌شود. اما در محیط‌های بسته در صورت آبیاری مناسب همیشه سبز می‌ماند .

2ba600c0-f826-4d6e-81b1-4ff698ed6ad9

4- گیاه یاسمن

این گیاه دارای برگ‌های سبز و گل‌های سفید می‌باشد که زیبایی خاصی به این  گیاه می‌دهد و به گونه‌ای می‌باشد که در دماهای معمولی و نوری که نه زیاد باشد و نه کم به‌خوبی رشد می‌کند اما تحمل دماهای پایین را ندارد و رشد آن متوقف می‌شود و همچنین خاکی که برای این گیاه استفاده می‌شود باید همیشه مرطوب باشد بنابراین یک گزینه مناسب برای دیوار سبزهای داخلی می‌باشد .

5- گیاه اسکیناتوس

این گیاه زیبایی خاصی دارد و برگ‌های آن به‌صورت سبز کشیده می‌باشد و دارای جوانه‌هایی می‌باشد که حالت گل را دارند و به رنگ قرمز می‌باشد. این گیاهان با شرایط محیطی متفاوت سازگار هستند اما دمایی که بیشتر برای این گیاه مناسب است دمای ۱۸ سانتی‌گراد و محیط مرطوب می‌باشد اما در شرایط خشک و کم‌نور نیز می‌توانند دوام آورده و سرسبز باشد.

6- پیچ امین‌الدوله

این گیاه به‌گونه‌ای است که در تمامی فصول  سرسبز می‌باشد و دارای گل‌های سفید و صورتی می‌باشد و همچنین نسبت‌به شرایط محیطی مقاوم می‌باشد و اگر به‌خوبی هرچند وقت یک‌بار هرس شود تا چندین متر رشد می‌کند بنابراین اگر قصد استفاده از این گیاه را دارید بهتر است که از تعداد زیادی از آن استفاده کنید و در فواصل زیاد آن‌ها را بکارید تا دچار مشکل نشوید .

7- گیاه پاپیتال

این گیاه به رنگ سبز می‌باشد و برگ‌های پرپشتی دارد و سبزی آن به گونه‌ای میباشد که روح را نوازش می‌دهد و طرف‌داران زیادی دارد اما شرایط آن به‌گونه‌ای می‌باشد که باید خاک آن غنی باشد و آبیاری به‌صورت منظم انجام شود و همچنین دمای محیطی که در آن نگهداری می‌شود مناسب باشد.

8- پیچ نیلوفر

این گیاه جزو گیاهان رونده می‌باشد و دارای گل‌های زیبا و متنوعی می‌باشد و این زیبایی گل‌های آن باعث شده‌ است که افراد زیادی از آن در دیوارهای سبز استفاده کند و همچنین در شرایطی که برای آن مساعد باشد تا چندین متر رشد می‌کند و گیاه نسبتاً سازگاری می‌باشد .

9- گیاه برگ بیدی

این گیاه هم از دسته گیاهان رونده می‌باشد و برگ‌های آن به‌صورت بیضی‌شکل می‌باشد که دارای نوکی تیز می‌باشند اما رنگ این گل‌ها به‌صورت ترکیبی از رنگ بنفش و سبز می‌باشد و باعث شده که این گل زیبایی خاصی داشته باشد و شرایط محیطی که برای گل در نظر گرفته می‌شود باید دارای نور کافی باشد و همچنین چند روز یک‌بار آبیاری شود .اما در کل به نسبت گیاه مقاومی می‌باشد.

 

مزایای استفاده از دیوار سبز

1- استفاده از گل‌ها و گیاهان در دیوار باعث می‌شود که به‌عنوان یک عایق صدا باشد و در شهرهای شلوغ یک گزینه مناسب برای ساختمان باشد .

2- باعث ایجاد نمای زیبا در داخل و خارج ساختمان می‌شود و همچنین باعث زیباسازی شهر می‌شود .

3- به‌عنوان یک لایه‌ی حفاظتی از دیوارها در برابر نور و آلودگی‌ها می‌باشد .

4- موجب پاک‌سازی فضا از دی‌اکسیدکربن و مواد مضر می‌شود.

 

معایب دیوار سبز

1- اگر در هنگام ساخت دیوار سبز به‌خوبی دقت نشود باعث می‌شود که رطوبت به داخل ساختمان نفوذ کرده و باعث سستی بنا شود.

2- باید از گیاهانی  در دیوارسبز استفاده کرد که نسبت‌به آفات مقاوم باشند و باعث رشد حشرات موذی در ساختمان نشود.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied