شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

الزامات نورپردازی دیوار سبز

یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای اجرای گرین وال باید در نظر داشته باشید، نورپردازی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

الزامات نورپردازی دیوار سبز

سبز فقط برای ایجاد جلوه بصری نیست؛ بلکه با نورپردازی استاندارد می‌توانید گرین وال را در هر قسمتی از ساختمان که نور کافی ندارد، به راحتی نصب کنید.

گیاهان برای رشد به 12 تا 20 ساعت نوردهی روزانه نیاز دارند و البته ساعاتی را هم باید در تاریکی بگذرانند. اگر برای گیاهان خود نور نامناسبی انتخاب کنید، در مدت زمان کوتاهی شاهد از بین رفتن آن‌ها خواهید بود، بنابراین شاید بهتر باشد از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا شما را به درستی راهنمایی کنند. چگونگی شدت نور، کیفیت نور و نحوه انتخاب لامپ‌های مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد. با نورپردازی مناسب در هنگام اجرای گرین وال به‌راحتی می‌توانید نیاز نور گیاهان را تامین کنید.

نورپردازی دیوار سبز

فرقی نمی‌کند که نورپردازی دیوار سبز، در یک محیط رسمی‌ مثل اداره انجام شود و یا در منزل شخصی، در هر صورت استفاده از نورپردازی، پارامترهای خاصی دارد که باید رعایت کنید تا بعد از آن، تاثیر بصری زیبایی که این نور‌ها ایجاد می‌کنند را در گیاهان خود ببینید.

دقت داشته باشید که مرحله نورپردازی گرین وال فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه برای رشد گیاهان دیوار سبز نیز موضوع پراهمیتی است. شاید تعجب کنید ولی باید بگوییم که این مرحله به اندازه مرحله آبیاری، اهمیت دارد.

نور طبیعی و نور مصنوعی برای رشد گیاهان

نیاز گیاهان به نور، هم می‌تواند از طریق نور خورشید طبیعی برآورده شود و هم از طریق نور مصنوعی. اگر به طور سنتی می‌خواهید دیوار سبز خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، باید به نوع گیاهان دیوار سبز توجه کنید. برخی از گیاهان دیوار سبز در مواجهه با نور مستقیم خورشید به خطر می‌افتند. برای اعمال نور مصنوعی، باید اطلاعاتی راجع به این موضوع به دست می‌آوریم. در ادامه این مقاله با همراه شوید تا در مورد نور مصنوعی برای رشد گیاه بیشتر صحبت کنیم.

طیف نوری خورشید را می‌توان با نور پردازی مصنوعی ایجاد کرد. در واقع برخی از چراغ‌های مخصوص وجود دارند که می‌توانند طیف فتوسنتز مورد نظر برای رشد مانند خورشید را کاملاً تقلید کنند و به بهترین وجه، رشد گیاهان را افزایش دهند.

الزامات روشنایی عمومی ‌گیاهان دیوار سبز

گیاهان در حالت کلی نیاز به تولید کلروفیل دارند تا مرحله فتوسنتز را برای تبدیل انرژی نور به غذا انجام دهند. برای تولید این کلروفیل گیاهان به نور در قسمت نارنجی مایل به قرمز طیف در حدود 640-660 نانومتر و برای انجام عمل فتوسنتز، به طیف آبی در حدود 430-440 نانومتر، نیاز دارند.

قسمت سبز و زرد طیف، برای رشد گیاه اهمیت کمتری دارد، در واقع بیشتر این طول موج‌ها جذب گیاه نمی‌شوند، بلکه توسط اکثر گیاهان انعکاس پیدا می‌کنند. به همین دلیل اکثر گیاهان، سبز رنگ به نظر می‌رسند.

برای رسیدن به یک دیوار سبز جذاب، باید از منابع نور با طیف کامل که نور سفید را تولید می‌کنند، استفاده کنیم. اشعه ماوراء بنفش (UV) نیز برای گیاهان سالم دیوار سبز، اهمیت کمی ‌دارد.

925961a2-e574-4e13-bc29-6a2aa6da7cc1

بین نورپردازی باغبانی و نورپردازی گرین وال تفاوت‌های زیادی وجود دارد. برای روشنایی باغبانی نیاز به رشد زیادِ گیاه وجود دارد، در حالی که برای دیوار سبز رشد قوی سریع، نتیجه مطلوبی نیست. بنابراین، مقدار زیاد اشعه ماوراء بنفش در طیف برای دیوار سبز ضروری نیست. حتی بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد، زیرا این نور باعث رشد بیش از حد گیاهان می‌شود و در نتیجه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. گیاهان دیوار سبز باید در شرایط سالم نگهداری شوند، زیرا در صورت رشد علفی، از شکل و فرم دلخواه خارج شده و کنترل‌شان سخت‌تر می‌شود.

تشعشعات مادون قرمز برای رشد گیاهان گلدار مورد نیاز است، اما این پرتوها در دیوارهای سبز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بنابراین این نور هم برای دیوارهای سبز اهمیت کمی‌ دارد. مادون قرمز گرمای بسیار شدیدی را به گیاهان وارد خواهد کرد و می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌ها شود یا کل گیاهان را نابود کند.

نکات مهم در مورد چراغ‌های نورپردازی دیوار سبز

معمولا چراغ‌هایی که برای رشد گیاهان طراحی می‌شوند، اندازه کوچکی دارند تا فضای خاصی را درگیر نکند. مهمترین موضوع در نورپردازی دیوار سبز، فاکتور‌های قدرت، شدت، دمای رنگ، نمایش رنگ و طیف هستند.

برای رشد گیاهان از طریق لامپ‌ها و چراغ‌های مصنوعی، به ترکیب رنگ بهینه از نور قرمز و آبی نیاز داریم. نور آبی باعث جمع و جور شدن رویش گیاهان می‌شود. این نوع نور برای گیاهان بدون گل مناسب است. برای گیاهانی که گلدار هستند، نور قرمز گزینه بهتری به شمار می‌آید زیرا باعث رشد طولانی و تحریک گلدهی می‌شود.

cf9f707a-68e1-4a29-8dca-4066befc0f79

گزینه‌های موجود برای انتخاب لامپ‌های نورپردازی دیوار سبز

هنگام انتخاب لامپ‌های نورپردازی برای دیوار سبز، گزینه‎های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از انواع لامپ‌های روشنایی می‌توان به: لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های‌ هالوژنی، لوله‌های فلورسنت، لامپ‌های جیوه، لامپ‌های سدیم با فشار بالا و لامپ‌های فلزی اشاره کرد.

  • لامپ رشته‌ای: معمولا انتخاب لامپ‌های رشته‌ای، برای رشد گیاهان مناسب نیست. پیشنهاد ما این است که از این لامپ‌ها برای گیاهان استفاده نکنید، زیرا مزیت این لامپ‌ها برای برخی از گیاهان بسیار کم است و برای برخی دیگر هیچ مزیتی ندارند.
  • لامپ هالوژنی:‌ لامپ‌های هالوژنی قیمت ارزانی دارد، ولی برای گیاهان دیوار سبز انرژی خیلی زیادی وارد می‌کند که احتمال دارد آن‌ها را بسوزاند.
  • لوله‌های فلورسنت: برای رشد گیاهان دیوار سبز، لامپ‌های فلورسنت از دو نوع قبلی، (رشته‌‌ای‌ و هالوژنی) بهتر عمل می‌کند و قیمت ارزانی هم دارند، همچنین مصرف برق و انرژی کمی دارند. این نوع لامپ‌ها حرارت کمی دارند و عمر آن‌ها طولانی است، ولی اگر می‌خواهید که رشد گیاه فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید، این لامپ‌ها مناسب نیستند.
  • لامپ جیوه‌ای: لامپ‌های جیوه‌ای برای استفاده از رشد گیاهان توصیه نمی‌شوند، زیرا کارآمدی آن‌ها به صورت حداقلی است.
  • لامپ سدیم با فشار بالا: این لامپ‌ها می‌توانند یک منطقه بزرگ را روشن کنند و برای نورپردازی دیوارهای سبز نیز مفید هستند.
  • لامپ فلزی: این لامپ‌ها، گران‌ترین لامپ‌هایی هستند که برای دیوار سبز کاربرد دارند. لامپ‌های فلزی به علت قدرت، کارایی و طیف نوری که دارند، بهترین انتخاب برای روشنایی گیاهان به شمار می‌آیند.
  • لامپ ال ای دی‌: لامپ‌های ال ای دی، امروزه بسیار رایج هستند، زیرا اجزایی مانند گاز یا مایع ندارند. این نوع لامپ‌ها در طیف وسیعی از اشکال وجود دارند که برای رشد گیاهان نیز مناسب هستند.

1026634b-280d-4a21-82a7-2b2f64d013ea

اجرای گرین وال و روف گاردن

در این مطلب سعی کردیم هرآنچه باید درباره نورپردازی دیوار سبز بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به گرین وال علاقه دارید و ترجیح می‌دهید محیط اطراف خود را با گیاهان تزئین کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای مجموعه اسپینگر استفاده کنید. مجموعه اسپینگر با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای روف گاردن و دیوار سبز به شما کمک می‌کند که مناسب‌ترین سازه را با بالاترین سطح استاندارد، طراحی و اجرا کنید. شما همچنین می‌توانید از راهنمایی تیم مشاوران اسپینگر نیز بهره‌مند شوید.

شماره تماس:

تلفن تماس: 86091394 – 021

تلفن همراه: 0956541 – 0912

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied