شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

قیمت و مشخصات قالب فلزی بتن

امروزه بتن پرکاربردترین مصالح برای ساخت سازه ‌های متنوع برای اهداف مختلف است. اساساً از مخلوط سیمان، سنگدانه های ریز، سنگدانه های درشت و آب به نسبت مشخصی به دست می آید.

قیمت و مشخصات قالب فلزی بتن

مقاومت بتن معمولاً با ارزش ترین و حیاتی ترین ویژگی در نظر گرفته می شود. در نتیجه، آزمایشاتی برای کنترل کیفیت و انطباق با مشخصات باید انجام شود. متداول ترین آزمایش بر روی بتن سخت شده مقاومت فشاری است.  انجام این روش تا حدی به این دلیل که بسیاری از ویژگی های مطلوب بتن از نظر کیفی با مقاومت آن مرتبط است.  در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با قالب بتن لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

 

آشنایی با قالب فلزی بتن

بتن دنیای اطراف ما را می سازد. ساخت آسمان ‌خراش‌ ها، بزرگراه ‌ها و پارکینگ ‌های مدرن بدون این ماده امکان پذیر نبود، اما پیمانکاران چگونه بتن را آنطور که می‌خواهند شکل می‌دهند؟ بتن از دیرباز وجود داشته است، اما روش های مورد استفاده برای شکل دادن، ریختن و قالب گیری بتن با روش های دیروز تفاوت چندانی ندارد. بیایید یاد بگیریم که چگونه یک قالب بتن بسازیم از جمله تکنیک های مختلف که پیمانکاران بتن استفاده می کنند و برای چه کاربردهای مختلفی می توانید از قالب های بتن استفاده کنید. بنابراین بیایید یاد بگیریم که چگونه آن را در جای خود قالب گیری می کنیم.

قالب های بتن سنتی

قالب ‌های بتنی سنتی دهه ‌هاست که وجود داشته ‌اند و برای کاربردهای متعددی از جمله پیاده‌روها، پارکینگ‌ ها و موارد دیگر استفاده می ‌شوند. برای ریختن بتن سنتی در قالب بتن، قالب ها از تکنولوژی بالایی برخوردار نیستند. اکثر پیمانکاران بتن از ترکیبی از تخته های چوب برش سفارشی شده، موانع زهکشی، میلگرد فولادی و سایر مواد اولیه برای تولید قالب های بتنی خود در محل استفاده می کنند. این قالب‌ ها که از چوب ساختمانی و میخ ‌های فولادی ساخته شده ‌اند، چندان شیک به نظر نمی‌ رسند، اما در واقع توسط یک متخصص یا مهندس طراحی شده و توسط دستان ماهر نصب شده ‌اند. قالب ‌های بتن سنتی برای کنترل ریختن بتن بدون کمانش طراحی شده‌اند و پس از خشک شدن بتن به راحتی جدا می ‌شوند.

2

قالب ‌های بتنی

شما به احتمال زیاد قالب های بتنی را در هر روز برای:

  • پیاده روها و مسیرها
  • جاده ها و پارکینگ
  • اجزای ساختاری (ستون ها و تکیه گاه ها)
  • میز و کفپوش
  • پارکینگ

پاسیو و پیاده رو استفاده می کنید.

مزایا و معایب قالب های بتنی

در اینجا مهم ترین مزایا و معایب قالب بتن ذکر شده است که به شرح زیر است:

مزایا قالب بتن

  • قیمت هر کیلو قالب فلزی
  • به راحتی کنار هم قرار می ‌گیرند
  • برای کاربردهای مختلف بتن به اندازه کافی قوی هستند
  • به راحتی در دسترس هستند.
  • از مقاومت بالایی نسبت به سایر مصالح برخوردار هستند.
  • از عملکرد خوبی برخوردار هستند.
  • تبادل گرمایی بسیار بالایی دارند.
  • مناسب ترین گزینه برای اجرای پروژه های ساختمانی هستند.
  • طول عمر بالایی نسبت به بتن لاستیکی و چوبی دارند.

معایب قالب بتن

  • شما باید مطمئن شوید که در حین استفاده از قالب بتن، چوب آب بندی شده است تا از پوسیدگی یا آسیب آن جلوگیری شود، چرا که سفتی چوب آن را برای منحنی ها نامناسب می کند.
  • شما نمی توانید با قالب های سنتی قالب های خیلی مدرن طراحی کنید، اما معمولاً می توانید خطوط و اشکال مستقیم را کنترل و بررسی کنید.
  • عایق حرارتی مناسبی نیستند.
  • در مکان های سردسیر استفاده از ان ها امکان پذیر نیست.

 

 

3

انواع قالب های بتن

قالب های بتن مصنوعی : سنگ و سایر مواد اولیه برای چندین دهه برای قالب ‌های بتن استفاده می ‌شدند، اما اکنون می ‌توانید قطعات بتن تخصصی را در قالب ‌های بتن مصنوعی ریخته‌گری کرده و استفاده کنید. قالب های بتن مدرن از فوم سخت، پلیمرهای لاستیکی و غیره ساخته می شوند.

قالب های مبتنی بر لاستیک : پلیمرهای مدرن مانند قالب های بتن پلاستیکی بهترین مواد برای جزئیات و پروژه های کوچکتر صنایع دستی هستند. قالب های مختلف بتن مبتنی بر لاستیک شامل لاتکس، سیلیکون و پلی اورتان می باشد.

اینکه کدام پلیمر برای پروژه شما مناسب است به مقیاس و سطح جزئیات قالب بتن شما بستگی دارد. به طور کلی، قالب های مبتنی بر لاستیک برای هیچ کار بتن سازه ای استفاده نمی شوند. شما می توانید قبل از فرسودگی از قالب های لاستیکی، صدها بار دوباره آن ها را استفاده کنید، اما آنها جزو گران ترین روش های قالب گیری بتن هستند. در حال حاضر کیت های قالب گیری بتن بر پایه لاستیک وجود دارد که به افراد حرفه ای و آماتور کمک می کند تا به قطعات بتنی 100% سفارشی دست یابند.

قالب های فوم سفت و سخت : فوم سفت و سخت همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن، به روشی محبوب برای قالب‌ گیری بتن تبدیل شده است. فوم سفت و سخت به راحتی شکل می گیرد و ضد آب است - اما خیلی قوی نیست. شما فقط می توانید از فوم سفت برای یک بار ریخته گری یا ریختن بتن استفاده کنید.

فایبرگلاس : نمونه دیگری از قالب بتن است. امروزه بسیار پرکاربرد است و از آن در بسیاری از سازه های ساختمانی به وفور استفاده می شود.

قیمت هر یک از این موارد متغیر است، لذا بهتر است از کارشناسان و متخصصین این حوزه سوال کنید.

 

4

قالب و مهر بتنی

پیمانکاران بتن همچنین از قالب ها و مهرها استفاده می کنند تا بتن شما را قابل سفارشی سازی کنند یا بدون هزینه اضافی به آن زیبایی بخشند. اکثر قالب ها و مهرهای بتن از فلز، چوب، لاستیک یا ترکیبی ساخته می شوند. آنها را می توان بر روی مهرهایی در مقیاس بزرگ ساخت یا بر روی درام های بزرگی که روی بتن خیس نورد شده اند، برای ظاهری سفارشی شده طراحی کرد و ساخت. قالب ها و مهرهای بتنی می توانند به بتن شما کمک کنند تا از آجر، کاشی، سنگ فرش و حتی چوب تقلید کند.

اگر در حال تعویض یا تعمیر پارکینگ تجاری خود هستید و به دنبال چیزی هستید که به شما کمک کند بتن شما برجسته شود، قالب های بتنی را در نظر بگیرید. آنها مقرون به صرفه و ارزان هستند و می توانند زمین یا پارکینگ شما را زیباتر جلوه دهند.

5

آشنایی بیشتر با قالب های بتنی

در حقیقت بتن ماده ای سخت و بادوام با کاربردهای گوناگون است. قبل از اینکه مخلوط بتن خشک و سفت شود، می توان آن را به اشکال مختلفی درآورد. از قالب های بتنی برای ایجاد شکلی که بتن تمام شده خواهد داشت استفاده می شود. بتن از طریق چندین روش سنتی و جدید قالب ‌گیری می ‌شود تا آن را بیش از هر زمان دیگری همه کاره کند. برای پیدا کردن و ساختن قالب بتن مناسب، باید دنبال ماده ای مناسب باشید تا با آن مطابقت داشته باشد، سعی کنید از یک متخصص بتن‌ سازی کمک بگیرید و کار را به درستی انجام دهید. اگر به دنبال یک شرکت بتن با سال ها تجربه هستید سعی کنید از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک بخواهید.

قالب های پروژه های کوچک را می توان به دو روش مختلف طراحی کرد. برخی از قالب های زینتی دارای جزئیات طراحی در قسمت زیرین و کناره های قالب هستند. پس از خشک شدن بتن، قالب برداشته می شود و جزئیات به صورت معکوس به شکل بتن نمایان می شود. لازم است قبل از استفاده از این قالب ها روغن کاری شود تا بتن هنگام خشک شدن به قالب نچسبد. در غیر این صورت، هنگام برداشتن قالب بتن، احتمال آسیب دیدن جزئیات وجود دارد.

در پروژه های بزرگ به قالب ها فرم می گویند. فرم ها از چوب ساخته می شوند تا شکل دال های بتنی، دیوارها، پیاده روها و غیره را مشخص کنند. آنها در حین بتن ریزی در جای خود نگه داشته می شوند و زمانی که اشکال بتن خشک و پخته شدند حذف می شوند. قالب های بتنی در پایین و کناره های بتن، ساده هستند. پس از پر شدن قالب و تسطیح سطح، جزئیات به سطح بتن مرطوب اضافه می شود. اشکال موزاییک و بتن کنده کاری شده اغلب به این روش ایجاد می شوند.

سخن پایانی

برای پروژه های کوچکتر، قالب بتن را می توان به صورت سفارشی به شکل خاصی ساخت. تخته خرده چوب با روکش ملامینه انتخاب مناسبی برای ساخت این قالب ها برای ایجاد اشکال بتنی زیاد است. بتن خیس سطح پلاستیکی نمی چسبد و همین امر باعث می شود قالب بتن از روی بتن خشک جدا شود.

منبع: https://shahreghaleb.ir

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied