شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

فواید و مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

ظروف گیاهی چیست؟

فواید و مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

استفاده از ظروف یکبار مصرف در بین مردم بسیار رایج است. فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مرئم قرار گرفته و این ظروف جایگزینی برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شده اند. برای تولید این ظروف از پلیمرهای گیاهی به جای پلیمرهای پلاستیکی استفاده می گردد. گیاهانی مانند ذرت، گندم و نیشکر از جمله مهمترین گیاهانی هستند که در ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی به کار می روند.

 این پلیمرهای ضعیف در کارخانه ها به روش های گوناگونی تقویت شده و خاصیت گریز از آب آنها افزایش می یابد. بدین شکل واکنش مواد سازنده ظروف با مواد غذایی تا حد زیادی پایین می آید. پس استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای انسان مفید بوده و به محیط زیست نیز آسیبی وارد نمی کند.

 

چرا ظروف گیاهی از ظروف پلاستیکی بهتر است؟

اولین ظروف یکبار مصرف با استفاده از پلیمرهای پلاستیکی به وجود آمده اند و هم اکنون نیز بسیاری از این ظروف در بازار به فروش می رسند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد بازیافتی نیز تولید می گردند و در بسیاری از مواقع اصول بهداشتی در تولید آنها رعایت نمی شود. در روند تولید ظروف گیاهی شاهد چنین موضوعی نبوده و اصول بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد. ظروف پلاستیکی با مواد غذایی واکنش نشان داده و انسان را به انواع بیماری ها مانند سرطان مبتلا می سازند.

 هنگامی که ظروف پلاستیکی در طبیعت رها می شوند، سلامت خاک و زیستگاه جانوران را به خطر می اندازند. این ظروف پس از قرار گرفتن در محیط زیست، تا سالیان سال باقی مانده و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه شوند. این در حالی است که ظروف گیاهی در مدت زمان کوتاهی تجزیه شده و آسیبی به محیط زیست نمی رسانند. فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی به گونه ای است که انسان را به استفاده از آن ترغیب می نماید.

مزایای ظروف گیاهی

 در ادامه به بررسی مزایای استفاده از ظروف گیاهی می پردازیم:

۱- کاهش گازهای گلخانه ای

یکی از خطراتی که کره زمین را تهدید می کند، افزایش گازهای گلخانه ای و تاثیر آن بر آب، هوا و خاک می باشد. زمانی که گازهای گلخانه ای کاهش یابند، به حفظ سلامتی تمامی موجودات زنده کمک می شود. تولید ظروف گیاهی نیز یکی از اقداماتی است که منجر به کاهش گازهای گلخانه ای می شود‌. تجزیه ظروف گیاهی در محیط زیست همراه با تولید کربن دی اکسید کمی می باشد و همین موضوع سطح گازهای گلخانه ای را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

۲- عدم تولید سموم

از جمله فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی، سازگاری آن با بدن انسان می باشد. این ظروف از پلیمرهای گیاهی تشکیل شده اند و به همین دلیل حتی اگر غذای گرم در داخل آنها قرار داده شود، هیچ نوع سمی تولید نمی کنند. ظروف گیاهی در دسته ظروف کاملا سالم قرار می گیرند و زمانی که هر غذایی در درون آنها قرار داده شود، واکنش های شیمیایی صورت نمی گیرد. با توجه به خاصیت آب گریز بودن این ظروف، حتی با آب و یا سایر نوشیدنی ها نیز واکنش نداده و مواد و گازهای سمی تولید نمی نماید‌.

۳- مقاومت بالا

هر یک از ظروف یکبار مصرف دارای سطحی از مقاومت هستند. ظروف گیاهی نسبت به فشار، حرارت و سرما استحکام داشته و اگر در شرایط دمایی گوناگونی قرار بگیرند، تغییر شکل نخواهند داد. پس اگر می خواهید برای تفریح یا مسافرت از این ظروف استفاده کنید، نگران مقاومت آنها نباشید. بدین شکل در طول سفر و یا تفریح از  دردسرهای شستن ظرف نیز خلاص می شوید.

ظروف گیاهی

۴- توسعه فعالیت های کشاورزی

از آنجایی که ماده اولیه تولید این ظروف، پلیمر گیاهی می باشد پس نیاز به مواد اولیه گیاهی دارد. این موضوع منجر به تقویت و توسعه صنایع و فعالیت های کشاورزی شده تا پلیمرهای گیاهی به موقع تولید و برای ساخت ظروف تقویت شوند. زمانی که گیاهان لازم برای تولید ظروف بیشتر باشند، صنعت ظروف گیاهی رونق پیدا می کند. اگر بخش کشاورزی در این زمینه تولیدات مناسب و کافی نداشته باشد، تولید ظروف گیاهی با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.

۵- عدم آسیب به آب و خاک

زمانی که مواد گوناگون در طبیعت رها می شوند، پس از گذشت مدت زمانی تجزیه خواهند شد. فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی به گونه ای است که زودتر از ظروف پلاستیکی تجزیه می شوند. این ظروف پس از تجزیه، مواد مضری را در فضا انتشار نمی دهند. بدین شکل آب و خاک آلوده نشده و دیگر موجودات زنده هم آسیبی نخواهند دید.

۶- کاهش هزینه های تولید

برای تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نیاز به هزینه بسیاری می باشد. این موضوع به دلیل این است که ظروف پلاستیکی از مشتقات نفت هستند و فرآیندهای شیمیایی و تولید آنها روند طولانی و پر هزینه ای دارد. زمانی که این مواد در خط تولید کارخانه های ظروف یکبار مصرف  قرار می گیرند، انرژی بسیاری مصرف می کنند.

ظروف گیاهی بر خلاف ظروف پلاستیکی هزینه های تولید را کاهش می دهند و مقرون به صرفه هستند. این مواد از پلیمرهای گیاهی تولید شده و هزینه کمتری نسبت به نفت و مواد نفتی دارند. از فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی روند تولید آن می باشد. این ظروف در کارخانه ها با انرژی کمتری تولید شده و هزینه های کلی ساخت را کاهش می دهند.

با تمام این تفاسیر بعید به نظر می رسد که هنوز هم برای استفاده از ظروف یکبار مصرفی گیاهی تردید داشته باشید.

 

منبع:

https://ecoclicky.com

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied