شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

پنج نمونه از سبک های مدیریتی

این سبک مدیریتی برگرفته از کلمه فرانسوی Laissez-faire به معنای رها کنید، یک سبک مدیریتی است که طی آن، مدیر کنار می ایستد و تصمیم گیری را بر گردن اعضای گروهش می گذارد...

پنج نمونه از سبک های مدیریتی

سبک مدیریتی عدم مداخله

این سبک مدیریتی برگرفته از کلمه فرانسوی Laissez-faire به معنای رها کنید، یک سبک مدیریتی است که طی آن، مدیر کنار می ایستد و تصمیم گیری را بر گردن اعضای گروهش می گذارد. بر اصول باور مدیران طرفدار این نوع سبک، کلید موفقیت و پرورش یک تیم قوی و سپس واگذاری کارها به آنها است.

از معروف ترین و سرشناس ترین این مدیران با این سبک از مدیریت میتوان به اندرو ملونAndrew Mellon  رئیس سابق خزانه داری آمریکا، رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین آمریکا و وارن بافِت مدیرعامل برکشایر هاتاوی اشاره کرد.

برخی از ویژگی های سبک مدیریتی عدم مداخله،آزادی کامل کارمندان در تصمیم گیری ها و واگذاری کامل رفع مشکلات کارکنان به خودشان است.

همانطور که واگذاری اختیار به کارکنان صورت می پذیرد، مدیر، مسئولیت تصمیمات و اقدامات آنها را به گردن میگیرد؛ امری که بسیار حائز اهمیت است.

برای موفقیت در این سبک، لازم است مدیران به بررسی عملکرد گروهی، کمک گرفتن از افراد با تجربه و تحصیلات بالا، تربیت کردن افراد کوشا و باانگیزه لازم است به این موارد توجه شود.

برای مدیریت بهتر از چی استفاده کنیم؟

برای راحتی مدیریت کارمندان یکی از پیشنهادات مفید میتواند استفاده از نرم افزار حضور غیاب باشد. البته خیلی از مدیران پیرو شیوه مدیریتی سابق خود تمایل به استفاده از دستگاه حضور و غیاب را دارند.که سیستم های نرم افزاری های امروزی این مشکل را حل کرده است. نرم افزار حضور غیاب آنلاین با اتصال به دستگاه ثبت تردد تمام داده ها را در خود ذخیره میکند. و شما به راحتی میتوانید به پنل مدیریت و کاربری دسترسی داشته باشید.

تمامی ورود و خروج ها، مرخصی ها، عدم حضور ها، تاخیر ها داخل پنل مدیریتی این سیستم ها ذخیره میشود و شما می توانید دسترسی کامل به وارد کردن داده ها و نمایش آنها داشته باشید.

از مشکلات دیگر شرکت ها و بخش مالی آنها محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان در آخر ماه است. از طرفی بکارگیری چند نرم افزاری برای این شرکت ها یک چالش اساسی است. از مزیت های این سیستم ها یکپارچه بودن آنهاست. که سیستم جامع کارسو این مشکل را حل کرده.

سبک مدیریتی دستوری

مدیران پیرو این سبک از مدیریت، روش کار را توضیح می دهند و در آخر نظارت می کنند. تا کارمندانشان حتما به هدف مورد نظر برسند. مدیران دستوری، همه چیز را سریع میخواهند. آنها تلاش می کنند با یادآوری کردن از عواقب منفی قصور در کار، به کارکنانشان انگیزه بدهند. این سبک مدیریتی برای مکان های دارای شغل های غیر تخصصی، که نظارتِ بیشتری برای پیشگیری از ابهام لازم است، مناسب می باشد.

از مدیران معروف با سبک مدیریتی دستوری می توان به جوزف استالین که رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی است، استیو جابز و محمود احمدی نژاد اشاره کرد.

از ویژگی های سبک مدیریت دستوری به تعیین استانداردهای انجام کار،شفاف سازی قوانین و دستورات برای دیگران و بررسی معیارها، زمان، نقش افراد، وظایف و مشخص کردن کارهای جنبی برای رسیدن به هدف می توان اشاره کرد.

برای موفقیت در این سبک، لازم است رهبران به این موارد توجه داشته باشند:

1.ساده سازی مسیر طوری که زیر دستان از مسیر حرکت آگاه باشند.

2.حذف محدودیت هایی که مانع رسیدن افراد به مقصدشان می شود.

3.افزایش پاداش‌ در طول مسیر حرکت.

سبک مدیریت انگیزشی

سبک مدیریت انگیزشی به معنای مهارت تقویت افراد و دادن انگیزه به آنهاست در صورتیکه وظایفشان را به بهترین نحو انجام دهند. مدیران انگیزشی توجه خاصی به اخلاق محیطی امن و قابل‌ اعتماد دارند. بر اساس اصول مدیریت انگیزشی، مدیر باید اخلاق مدار باشد، ایده های روشن و روابطی قابل قبول داشته باشد، کار گروهی را تشویق و انرژی مثبت را انتقال دهد. به عنوان مدیر، این وظیفه شماست که موانعی را که موجب کاهش انگیزه ی افراد می شوند، رفع کنید و از بعد شناختن افراد اثری روی افراد بگذارید که تا رسیدن به مقصدشان از تلاش دست برندارند.

از مدیران انگیزشی، می توان به آیزاک پرلموتر Isaac Perlmutter ،مدیرعامل مارول انترتینمینت، دَن هِس Dan Hesse مدیرعامل اسپرینت کورپوریشن و ریچارد تیرلینک Richard Teerlink مدیرعامل پیشین هارلی دیویدسون اشاره کرد.

از ویژگی های مدیر انگیزشی به آمادگی، حضور همیشگی و توانایی های ادراکی، ایجاد و حفظ محیط کاری سازنده، متعهد، خلاق و

کارشناس در انتخاب کلمات برای سخن گفتن و نیز درک زبان بدن و همچنین با دقت گوش دادن بسیار مؤثر است.

مدیر انگیزشی برای موفقیت باید نکات زیر را در نظر داشته باشد:

شنونده ای بسیار خوب و توانا در حل مشکلات، بر مبنای تجربه و قابلیت ها رهبری کند و نه بر اساس نام و مقام با سیاست به تیم خود انرژی ببخشد.

سبک مدیریت پیشرو

مدیر پیشرو سرعت سازمان را تعیین می کند. او برای دیگران، چالش ها و اهداف جذاب ایجاد می کند، از دیگران انتظار بهترین را دارد و اغلب این را به آنها می گوید. مدیر با سبک مدیریتی پیشرو افرادی را که عملکرد ضعیفی دارند شناسایی می کند و از آنها میخواهد تلاششان را بیشتر کنند. اگر نیاز باشد خود وارد شده و کنترل اوضاع را در اختیار می گیرد. این نوع رهبران تمایل زیادی به راهنمایی کردن ندارند و توقع دارند افراد خود، مسیر درست را پیدا کنند.

از مدیران معروف با این سبک از مدیریت به جک ولش مدیر اجرایی موسسه ی مدیریتی جک ولش، ایلان ماسکElon Musk مدیرعامل تسلا و جف بزوس مدیرعامل آمازون می توان اشاره کرد.

از ویژگی های مدیر پیشرو به استوار و القاگر فوریت، خواهان انجام هرچه سریع تر کارها با ایجاد چالش های سخت و اهداف جذاب، داشتن استانداردهای عملکرد و قبول نکردن عملکردهای ضعیف برای طولانی مدت میتوان نام برد.

مواردی که مدیران پیشرو برای موفقیت باید در نظر داشته باشند:

شناسایی کردن افرادی که هماهنگ و مطابق با انتظارات پیش نمیروند. به کارکنانشان، به اندازه نیاز بازخورد مثبت دهند.

سبک مدیریتی پیونددهنده

مدیر پیونددهنده با خلق احساسی، وابستگی و تعلق به سازمان را به افراد سازمان گوشزد میکنند. اگر این سبک را در یک جمله خلاصه کنیم، باید گفت سبک مدیریت پیونددهنده سبکی است که در آن (افراد در اولویت هستند). هنگامی که اعضای تیم نیاز به بهبودی از یک واقعه را دارند، یا مواقعی که لازم است اعتماد از دست رفته دوباره بازگردد، این سبک از مدیریت، بهترین سبک مدیریتی است. اما این سبک را نباید به تنهایی به کار برد. زیرا تشویق و تمجید محض موجب ضعف در عملکرد می شود.

از مدیران معروف این سبک می‌توان به جو تور Joe Torre مدیر پیشین تیم نیویورک یانکیز و نلسون ماندلا اشاره کرد.

از ویژگی های مدیریت پیونددهنده به توانایی محول کردن کارها، یافتن نکات مثبت در سختی ها که به کارکنان انگیزه می دهد.

مدیران پیونددهنده باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

حفظ خشنودی افراد و ایجاد هماهنگی بین آنها، ایجاد اعتماد میان اعضا با استفاده از مزایای فضای نوآوری و عملکرد بالا

با تغییرات متمرکز روش های کاری و انتظار از نیروی کار جوان، وجود این رهبران بسیار مهم است. اما جاذبه‌ی دیگر سبک‌های مدیریتی به هیچ روی از بین نرفته است. در این بازار غیرقابل پیش‌بینی، مدیران باید هشیارتر باشند و بتوانند خود را با سبک‌های مختلف مدیریتی و متناسب با موقعیت‌های مختلف وفق دهند.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد ....

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied