شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

مهمترین کاربردهای ورق سیاه چیست؟

بیشتر ورق های فولادی به دو شیوه نورد گرم و سرد ساخته می شوند. ورق سیاه با استفاده از روش نورد گرم در دمای زیاد ساخته می شود تا در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد. این ورق با نام دیگر ورق نورد گرم شناخته می شود که به صورت شیت و رول در انواع مختلف ضد سایش، ساده ساختمانی و آجدار به بازار وارد می شود.

مهمترین کاربردهای ورق سیاه چیست؟

مهمترین کاربردهای ورق سیاه چیست؟

بیشتر ورق های فولادی به دو شیوه نورد گرم و سرد ساخته می شوند. ورق سیاه با استفاده از روش نورد گرم در دمای زیاد ساخته می شود تا در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد. این ورق با نام دیگر ورق نورد گرم شناخته می شود که به صورت شیت و رول در انواع مختلف ضد سایش، ساده ساختمانی و آجدار به بازار وارد می شود.

اما کاربرد ورق سیاه در صنعت چیست؟ مشخصات و ویژگی های آن کدام است؟ چه انواعی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم و نکات مهمی در این خصوص مطرح کنیم؛ با ما همراه باشید.

انواع ورق سیاه کدامند؟

انواع این ورق توجه به شکل ظاهری، نوع فولاد و کاربرد آنها دسته بندی می شود. در ادامه مطلب به شرح انواع آنها خواهیم پرداخت.

انواع ورق سیاه با توجه به ظاهر

ورق های فولادی بر پایه ظاهر آنها به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

  1. ورق بصورت رول، کلاف یا کویل

  2. ورق شیت یا فابریک

با توجه به این موارد، ضخامت انواع ورق های سیاهی که معرفی شد تعیین کننده قیمت آنها خواهد بود.

انواع ورق فولادی با توجه به کاربرد آنها

این ورق با توجه به کاربرد آنها می توان به دو مورد زیر تقسیم بندی کرد:

  1. ورق سیاه صنعتی

  2. ورق فولادی معمولی

انواع ورق فولادی (سیاهبا توجه به ترکیب فولادی آنها

برای ساخت ورق های سیاه، از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. یکی از این مواد اولیه، شمش های فولادی گریدSt33 تا St52 می باشد. عددهای این گریدها هرچه کمتر باشد، بدین معنا است که در ورق های فولادی از میزان کربن کمتری استفاده شده است و در واقع نرم تر می باشند. خصوصیاتی که انواع این ورق دارند، بستگی به مقدار کربن آنها و عناصر دیگری دارد که در آنها به کار برده می شود. ورق های St37 و St52 از انواع ورق های سیاهی هستند که در ایران کاربرد بسیاری دارند.

ورق های St37 غالبا کاربرد آنها در ساخت و ساز است. این نوع ورق ها قابلیت جوشکاری بسیاری دارند، از این رو برای تولید قطعه های فولادی همچون گوشه، میلگرد، تیرچه، پروفیل و گل میخ کاربرد دارند. ورق فولادی St52 از عنصرهایی همچون منگنز و سیلیکون برخوردار است. همچنین این ورق ویژگی هایی مانند موارد زیر دارد:

  • در مقابل خمش و پیچش مقاوم می باشد.

  • در برابر وزن بالا تحمل و کشش زیادی دارد.

  • از قابلیت جوشکاری مناسبی برخوردار است.

  • از قابلیت ماشینکاری مناسبی برخوردار است.

ورق سیاه چه کاربردهایی دارد؟

مشخصات انواع ورق

به علت ویژگی هایی که ورق St52 در خود دارد، از آن میتوان در تولید قطعه هایی همچون تسمه و چهار ضلعی، جرثقیل، ریل، شاسی ماشین آلات سنگین، قطعات صنعتی و ساخت پل استفاده نمود. ورق های سیاهی همچون A36، A283، A516 و CK45 انواع دیگر ورق های سیاه هستند. به طور معمول ورق A516 در دو نوع 70 و 60 ساخته می شود و عموما برای تولید مخازن اتصالات و مبدل های تحت فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود.

در ورق A283 از مقدار کمی کربن استفاده شده است و در 4 نوع C، B، A و D ساخته می شود. همچنین در صنعت های نفت، گاز و پتروشیمی برای تولید بویلر و مخزن استفاده می شود. ورق دریایی A36 در کنار استحکام بسیاری که در مقابل خوردگی، املاح و آب شور دریا و زنگ زدگی دارد، در مقابل فشار هم استحکام بالایی دارد و برای ساخت اسکله، پل، صنایع دریایی، سازه های مجاورت دریا و شناور سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق CK45 یکی از انواع ورق های آلیاژی می باشد که از مقاومت کششی بسیاری برخوردار است. اما این ورق در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت زیادی ندارد. از این ورق در تولید چاقو و چکش، قطعات خودرو، مته های حفاری و غلتک های صنعتی استفاده می شود.

بررسی کاربردهای ورق سیاه

این ورق هم مانند قطعه های فولادی دیگر؛ کاربرد بسیاری دارد. بطور مثال برای کاربرد ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احداث استادیوم ورزشی

  • ساختمان ها و برج ها

  • ساخت پل

  • اتصالات تقویت کننده

  • در تولید انواع بولدوزرها و ماشین آلات سنگین

  • تولید تجهیزات دریایی

  • تولید مخازن تحت فشار

  • در صنعت کشاورزی

  • کاربردهای نظامی

  • سوارکاری

  • تولید آثار تزیینی و مجسمه

کاربرد این ورق در ساختمان سازی

با درنظر گرفتن قیمت آهن، ساختمان سازی به مقاطع فولادی در اشکال و سایزهای مختلف نیاز دارد. ورق های فولادی در تولید انواع سازه ها مانند فرودگاه ها، استادیوم ها، انبارها، ایستگاه های وسایل نقلیه و ایستگاه های راه آهن کاربرد دارد.

کاربرد ورق فولادی در صنعت

از ورق های فولادی در کنار ساختمان سازی، در صنایع دیگری هم استفاده می شود. از جمله این صنایع می توان به شرح موارد زیر پرداخت.

کاربرد ورق سیاه در تولید مخازن تحت فشار

از ورق های سیاه برای تولید مخازن تحت فشار هم استفاده می شود. دیگ های بخار یا مخزن های گاز را هم می توان در دسته مخازن تحت فشار به شمار آورد. با توجه به اینکه این مخازن در چه شرایطی، چه فشاری و چه دمایی کار خواهند کرد، می توان از ورق های سیاهی که ساختار دانه درشت یا دانه ریز دارند استفاده نمود.

کاربرد در تولید تجهیزات دریایی

از ورق سیاه در صنایع کشتی سازی هم استفاده های زیادی می شود. ورق های فولادی برای ساخت باربرها یا سکوهای نفتی، کشتی ها و دیگر تجهیزات دریایی کاربرد دارند.

کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف

صنایع نظامی

صنعت نظامی معمولا برای تولید سازه ها و تجهیزات خود به ورق های سیاهی که مقاومت بسیاری دارند نیازمند هستند. کارخانه های فولادی غالبا برای تجهیزات سفارشی خود از استانداردهای مشخص شده ای که از سمت وزارت دفاع و بخش های دیگری همچون نیروی هوایی، نیروی دریایی و ارتش هستند استفاده می کنند.

از ورق های سیاه برای تولید تانک ها، کامیون ها، وسایل نقلیه زمینی، هلی کوپتر ها، جت ها، جیپ ها و هواپیماهای دیگر استفاده می کنند. نیروی دریایی ورق های سیاه را برای تولید کشتی و تعمیرات دریایی مورد استفاده قرار می دهد.

صنعت خودروسازی

از ورق های فولادی در صنعت خودروسازی، برای تولید بعضی از قطعات استفاده می شود. البته در بدنه اتومبیل ها عموما از ورق های روغنی استفاده می شود. تولید شاسی یا چهارچوب خودرو، زیر بدنه خودرو و سیستم تعلیق خودرو از نمونه استفاده های ورق سیاه در صنعت خودروسازی می باشد. به همین علت است که قیمت ورق سیاه در قیمت خودرو موثر است.

کاربرد ورق سیاه در صنعت هوا فضا

در صورت نبود ورق سیاه، تولید هواپیما و تجهیزات فضایی امکان پذیر نخواهد بود.

سوارکاری

در این مورد ورق سیاه بیشتر برای آثار تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد. از ورق فولادی در این صنعت عموما برای ساخت ابزار قلاب اسب ها استفاده می شود.

مشخصات ورق سیاه چیست؟

صنعت کشاورزی

یکی دیگر از صنایعی که از ورق سیاه استفاده های بسیاری می کند، صنعت کشاورزی است. در این صنعت برای تولید سیستم های آبیاری و انواع ابزارها همچون چنگک، بیل و ... ورق فولادی را مورد استفاده قرار می دهند. همینطور باید گفت که تولید سیلوها بدون وجود ورق سیاه ممکن نخواهد بود.

مشخصات ورق سیاه چیست؟

این ورق قابلیت شکل پذیری مناسبی در دمای اتاق دارد. همینطور باید گفت که در برابر اکسیداسیون در دمای زیاد و حرارت در دمای 450 – 600 درجه سانتی گراد مقاومت بسیاری خوبی دارد. از این رو برای مواردی مانند لوله های کوچک، دودکش ها و همچنین لایه های پوستی دیگ که به مقاومت در مقابل شکل پذیری و حرارت نیاز دارند، مناسب می باشد.

ورق سیاه با مقاومت بالا، در مواردی که به مقاومت زیاد با سطح کششی مقاوم نیاز دارند استفاده می شود. همینطور جوش پذیری و شکل پذیری زیادی دارد. باید گفت که مقاومت بالا باعث کاهش وزن آن می شود. این ورق گرم، از استحکام زیاد در مقابل خوردگی، قابلیت جوشکاری و شکل پذیری مناسبی برخوردار می باشد. زمان زنگ زدن، زنگار تثبیت شده و بعد از 2 سال دیگر پیشروی نمی کند. این مورد برای بخش های ظاهری سازه ها بسیار مناسب می باشد.

اضافه کردن عناصر آلیاژی ویژه ای به مواد معادل SS400، استحکام در برابر خوردگی بالا را در مقابل اسیدهای سولفوریک و هیدروکلریک و همینطور فضاهای جوی، در کنار شکل جوش پذیری و شکل پذیری مناسب تامین می کند.

کاربرد اصلی ورق های فولادی که در مقابل خوردگی مقاوم هستند، در پیش گرمکن های هوا برای دیگ های بخار روغن، کوره های زباله سوز و دودکش ها می باشد.

کلام آخر

ورق فولادی یکی از مصالح فلزی پر کاربرد در صنایع مختلف می باشد که با دو روش نورد سرد و گرم تولید می شود. انواع مختلفی از ورق های آلیاژی وجود دارد که تفاوت بین آنها با ورق سیاه در زمان ساخت، آلیاژ، استحکام در مقابل خوردگی، ضخامت، قیمت و پایه تولیدی می باشد. در قیمت ورق فولادی، عوامل مختلفی همچون تورم جهانی، نوسانات و نرخ ارز، تولیدات سنگ آهن، هزینه های جابجایی و غیره تاثیرگذار است. در این مطلب به بررسی کاربردها و مشخصات ورق سیاه پرداختیم و سعی کردیم شما را با این موارد به طور کامل آشنا کنیم.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شما نیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied