شمانیوز
شما نیوز

رپرتا آگهی/

انواع توده‌ها و دردهای پستان

انواع توده‌ها و دردهای پستان در نگاه اول، سرطان سینه را به یاد ما می‌اندازند. شنیدن نام سرطان کافی است تا بهم بریزیم. اما باید بدانید بسیاری از توده‌های پستانی خوش‌خیم هستند و راه‌های درمانی شناخته‌شده‌ایی دارند؛ حتی برخی از آنها نیاز به درمان هم ندارند. از هر ۱۰ توده پستانی تنها ۲ مورد آنها بدخیم و سرطانی هستند. با مطالعه این مقاله با رایج‌ترین توده‌های پستانی خوش‌خیم آشنا می‌شوید.

انواع توده‌ها و دردهای پستان

شایع‌ترین انواع توده‌‌ها و دردهای پستانی

کیست‌های ساده پستان

کیست‌ها از رایج‌ترین انواع توده‌های پستانی خوش‌خیم هستند که معمولا زنان در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی با آن مواجه می‌شوند. بروز آنها پس از یائسگی چندان شایع نیست. در واقع بسیاری از زنان به این نوع کیست سینه مبتلا هستند؛ اما هیچ علائمی ندارند. این کیست‌ها ساختاری کپسولی دارند و درون آنها پر از مایع است. آنها ممکن است یک یا هر دو پستان را درگیر کنند. این نوع از توده‌های پستانی معمولا نیازی به درمان ندارند؛ مگر اینکه بسیار بزرگ و دردناک باشند.

علائم کیست ساده پستان

  • توده‌ای صاف که به راحتی جابجا می‌شود.

  • ترشحات از نوک پستان که می‌توانند شفاف، زرد یا قهوه‌ایی تیره باشند.

  • زیاد شدن حجم سینه

توده‌های فیبروکیستیک (Fibrocystic)

توده‌های فیبروکیستیک باعث تغییر بافت پستان می‌شوند. در واقع آنها تغییرات فیبروزی و کیست‌های متعدد در بافت سینه هستند که معمولا به دلیل تحلیل بافت پستان بروز می‌کنند. زنان در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی بیشتر با این بیماری درگیر هستند. پزشکان تغییرات هورمون استروژن را به عنوان اصلی‌ترین دلیل بروز آن مطرح می‌کنند. سبک نادرست زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن هم ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم توده‌های فیبروکیستیک

  • ایجاد توده‌های نرم و متحرک که قابل فشردن نیز هستند.

  • حساسیت و درد

  • ترشحات از نوک سینه

آبسه سینه یا ماستیت (Breast abscess ،mastitis)

آبسه سینه از انواع توده‌های پستانی دردناک است که به دلیل عفونت باکتریایی بروز می‌کند. آبسه‌های پستانی در زیر پوست ایجاد می‌شوند. بیشتر زنان آن را در دوران شیردهی تجربه می‌کنند. البته هرگونه زخم و ترک روی سینه می‌تواند زمینه را برای ورود باکتری و آلودگی به مجاری پستان مهیا کند. این باکتری‌ها بافت چربی را درگیر می‌کنند و باعث تورم می‌شوند. اگر پس از ۲۴ ساعت با تشدید علائم ماستیت مواجه شدید به دکتر زنان مراجعه کنید. پزشک متخصص برای درمان عفونت باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

علائم ماستیت یا آبسه سینه

  • ترشحات نوک سینه

  • قرمزی پوست

  • حالت تهوع

  • سردرد

  • کاهش تولید شیر

  • دردناک بودن سینه

  • تب

خانمی که دستش را روی سینه قرار داده است. قرمز بودن این ناحیه به معنای درد و التهاب است.

فیبروآدنوم (fibroadenoma)

فیبرو آدنوم‌ها از دیگر انواع توده‌های خوش‌خیم پستانی هستند که متخصصان دلیل اصلی بروز آن را نمی‌دانند. آنها از بافت غده‌ای و همبند تشکیل شده‌اند و اندازه‌های متفاوتی دارند. فیبرو آدنوم‌ها می‌توانند یک یا هر دو سینه را درگیر کنند. این توده‌ها معمولا سفت و حالت لاستیکی دارند و حرکت آنها را بخوبی می‌توانید زیر پوست ببینید. فیبرو آدنوم‌ها درد و علامت خاصی ندارند. پزشک متخصص در طی چکاپ‌های روتین به وجود آن پی می‌برد و معمولا برای تایید تشخیص آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی را تجویز خواهد کرد. این توده‌ها معمولا به درمان خاصی نیاز ندارند و به مرور زمان اندازه آنها کوچکتر می‌شود. احتمالا پزشک برنامه‌ایی را برای پایش سلامتی شما تجویز می‌کند.

شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه با پزشکان متخصص درمانکده مطرح کنید. این مجموعه سعی کرده است تا ارتباط شما با پزشکان متخصص در سطح استان تهران به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان برقرار شود. با مراجعه به سایت درمانکده و جستجوی تخصص پزشکی مورد نظر مثل متخصص زنان، دکتر غدد، پزشک اطفال، روانپزشک، قلب و عروق و… لیست پزشکان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با بررسی اطلاعات می‌توانید درخواست مشاوره آنلاین متنی، صوتی یا تصویری داشته باشید.

نکروز چربی سینه (Breast fat necrosis)

علت اصلی این نوع توده‌های سینه بافت آسیب‌دیده یا مرده است. با آسیب دیدن سلول‌های چربی، آنها تبدیل به کیست‌ می‌شوند. سلول‌های آسیب دیده نیز شروع به ترشح چربی و روغن می‌کنند. این چربی‌ها در کیست جمع و سفت شده و اصطلاحا نکروز چربی سینه بروز می‌کند. جراحی سینه، پرتودرمانی و ضربه پستان از دلایل بروز آن است. نکروز چربی سینه به ندرت دردناک هستند.

تصویری از پستان و بافت درون آن. توده چربی در آن به رنگ زرد است.

پاپیلومای داخل مجاری شیری پستان (Papilloma)

زنانی که بین ۳۵ تا ۵۵ سال سن دارند، بیشتر با این نوع توده‌های پستانی درگیر هستند. پاپیلوم تورمورهای خوش‌خیمی هستند که در مجرای شیری پستان ایجاد می‌شوند. آنها از از غده و بافت فیبری و رگ‌های خونی تشکیل شده‌‌اند. اگر این توده‌ها در نزدیکی نوک سینه تشکیل شده باشند باعث خروج ترشحات خواهند شد، در حالیکه توده‌هایی که در نقاط دورتر آن هستند، علائم خاصی ندارند. بزرگ شدن سینه و حس توده از نشانه‌های آن می‌تواند باشد.

لیپوما (lipoma)

لیپوما یکی دیگر از انواع توده‌های پستانی خوش‌خیم است که در زیر پوست بروز می‌کند. دلیل آن رشد بیش از حد سلول‌های چربی است. آنها هر قسمتی از بدن را می‌توانند درگیر کنند با این حال بیشتر در پستان، گردن، زیر بغل، شانه، گردن و تنه دیده می‌شوند. لیپوما توده‌های نرمی هستند که با فشار دادن به راحتی حرکت می‌کنند. رشد آنها کند است و معمولا در اندازه‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متر هستند. این توده‌های پستانی علامت خاصی ندارند و دردناک نیستند؛ مگر اینکه آنقدر بزرگ باشند که بر اعصاب، رگ‌های خونی یا مفصل‌های مجاور تاثیر بگذارند. پزشک زنان معمولا با معاینه فیزیکی بیماری را تشخیص می‌دهد؛ با این حال برای تایید تشخیص و رد سایر احتمالات پزشکی آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی را تجویز می‌کند.

خانمی که دستش را روی سینه‌اش قرار داده است. تصویر بافت سینه به صورت جداگانه نمایش داده شده است در آن لیپوم مشخص است.

آیا تورم و درد سینه قبل از پریودی طبیعی است؟

بسیاری از زنان درد و تورم پستان قبل از پریودی (PMS) را تجربه می‌کنند. علت آن به تغییرات سطح هورمون‌های استروژن، پروژسترون و پرولاکتین باز می‌گردد. این تغییرات منجر به تورم غدد لنفاوی پستان نیز خواهند شد. متخصصان مصرف خوراکی‌های غنی از کلسیم، ویتامین دی، غلات کامل، میوه و سبزیجات را برای کنترل این عوارض توصیه می‌کنند. از سویی دیگر مواد غذایی مانند نمک باعث تشدید عوارض می‌شوند. (منبع: نی‌ نی سایت)

رزرو آنلاین نوبت پزشک متخصص زنان و زایمان در تهران با درمانکده

برای مشاوره و ویزیت آنلاین با پزشک متخصص زنان و زایمان می‌توانید همین حالا به سایت درمانکده مراجعه کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران همکاری دارد. درمانکده ادعای بهترین بودن نمی‌کند؛ اما رضایت کاربران ما یعنی اینکه توانسته‌ایم قدمی کوچک اما مثبت برای کاهش دغدغه‌های آنها برداریم. این مجموعه شرایطی را فراهم کرده است که ساکنین شهرستان‌ها نیز امکان مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص در تهران را نیز داشته باشند. همچنین اگر به آزمایش نیاز داشته باشید، می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل درمانکده نیز استفاده کنید. ما از نمونه‌گیری تا ارائه جواب آزمایش از شما پشتیبانی خواهیم کرد.

 

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی بابت آن ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied