شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

اتریوم و بیت کوین از لحاظ ارزش بازار چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

در این مقاله قصد داریم به تعریف کلی از بیت کوین و اتریوم و تفاوت‌های عمده بین این دو رمزارز بپردازیم. اتر و بیت کوین از بسیاری جهات مشابه هستند: هر کدام یک ارز دیجیتالی است که از طریق صرافی‌های آنلاین معامله می‌شود و در انواع کیف پول‌های رمزنگاری ذخیره می‌شود.

اتریوم و بیت کوین از لحاظ ارزش بازار چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

با این حال، تفاوت‌های قابل توجه زیادی وجود دارد. در حالی که بیت کوین به عنوان یک ارز و ذخیره ارزش طراحی شده است، شبکه اتریوم برای قراردادهای هوشمند پیچیده و برنامه‌های غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است. قیمت BTC در زمان نگارش این مقاله 17720 دلار است. با ما همراه باشید تا ببینیم اتریوم و بیت کوین از لحاظ ارزش بازار چه تفاوت‌هایی باهم دارند.

 

اتریوم چیست؟

اتر (ETH)، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم، دومین ارز دیجیتال محبوب پس از بیت کوین (BTC) است که به عنوان دومین ارز رمزنگاری شده بزرگ از نظر ارزش بازار (بازار رمزارز) شناخته شده است. کاربردهای بالقوه اتریوم گسترده است و توسط رمز رمزنگاری بومی آن، اتر (که معمولاً به اختصار ETH خوانده می‌شود) پشتیبانی می‌شود. در سال 2014، اتریوم پیش‌فروش اتر را راه‌اندازی کرد که با استقبال چشمگیری مواجه شد.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در ژانویه 2009 راه اندازی شد. این ایده جدید را در یک وایت پیپر توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین یک ارز آنلاین را ارائه می‌دهد که برخلاف ارزهای دولتی، بدون هیچ مرجع مرکزی ایمن است. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد، فقط موجودی‌های مرتبط با یک دفتر کل عمومی امن رمزنگاری شده است.

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و اتریوم

در حالی که هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم بر اساس اصل دفتر کل توزیع شده و رمزنگاری کار می‌کنند، این دو از جنبه‌های فنی متفاوت هستند. به عنوان مثال، تراکنش‌های شبکه اتریوم ممکن است حاوی کدهای اجرایی باشند، در حالی که داده‌های چسبانده شده به تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین فقط برای ثبت اطلاعات تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. تفاوت‌های دیگر عبارتند از زمان ایجاد بلوک. همچنین الگوریتم‌های اجماع آنها متفاوت است: بیت‌کوین از SHA-256 استفاده می‌کند، در حالی که اتریوم از LMDGhost استفاده می‌کند.

بلاکچین‌ها و شبکه‌های بیت کوین و اتریوم از نظر اهداف کلی متفاوت هستند. بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی ایجاد شد و بنابراین می‌خواهد وسیله مبادله و ذخیره ارزش باشد. اتریوم به عنوان پلتفرمی برای تسهیل قراردادها و برنامه های غیرقابل تغییر برنامه ای از طریق یک ماشین مجازی جهانی در نظر گرفته شده بود.

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

بیت کوین از یک پروتکل اجماع به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که به گره‌های شبکه اجازه می‌دهد تا در مورد وضعیت تمام اطلاعات ثبت‌شده به توافق برسند و از انواع خاصی از حملات به شبکه جلوگیری کنند. در سپتامبر 2022، اتریوم به سمت اثبات سهام (PoS) حرکت کرد، مجموعه‌ای از ارتقاءهای به هم پیوسته که اتریوم را ایمن‌تر و پایدارتر می‌کند. برای رسیدگی به مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری، بخشی از انتقال به اثبات سهام، اشتراک گذاری است که تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.

آینده بیت کوین و اتریوم

اکوسیستم اتریوم به لطف محبوبیت فزاینده dAppهای آن در زمینه‌هایی مانند امور مالی (مالی غیرمتمرکز یا برنامه‌های DeFi)، هنر و کلکسیون‌ها (توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT)، بازی‌ها و فناوری، با سرعت در حال رشد است. اتریوم همچنین شاردینگ را در سال 2023 معرفی خواهد کرد تا مقیاس پذیری آن را افزایش دهد.

بیت کوین نیز تغییراتی را تجربه کرده است و ارتقای Taproot را برای فعال کردن قراردادهای هوشمند معرفی کرده است. شبکه لایتنینگ بیت کوین پروژه دیگری است که به عنوان یک پروتکل لایه دوم روی آن کار می‌شود و قصد دارد تراکنش‌ها را از زنجیره خارج کند تا سرعت شبکه را افزایش دهد.

تفاوت اصلی در کاربرد بین بیت کوین و اتریوم چیست؟

بیت کوین در درجه اول به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی و از این رو وسیله‌ای برای مبادله و ذخیره ارزش طراحی شده است. اتریوم یک بلاکچین قابل برنامه‌ریزی است که در زمینه‌های متعددی از جمله DeFi، قراردادهای هوشمند و NFT کاربرد پیدا می‎کند.

 

 

اتریوم و بیت کوین

 

چرا بیت کوین با طلای دیجیتال و اتریوم با نقره دیجیتال مقایسه می‌شود؟

بیت کوین با طلای دیجیتال مقایسه می‌شود زیرا اولین و بزرگترین ارز رمزنگاری شده است، با ارزش بازار بیش از 375 میلیارد دلار، در حالی که عرضه محدود آن (حداکثر تعداد بیت کوین هایی که می‌توان استخراج کرد 21 میلیون است) ممکن است تضمین کند که ارزش آن حفظ می‌شود. اتریوم با نقره دیجیتال مقایسه می‌شود زیرا دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و مانند فلز گرانبها و کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

سهم بیت کوین و اتریوم در بازار کریپتو چیست؟

تا 30 آگوست 2022، بیت کوین دارای ارزش بازار 376.5 میلیارد دلاری بود که حدود 39.6 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده بود که ارزش آن کمی بیش از 954.3 میلیارد دلار بود. اتریوم با ارزش بازار 818.8 میلیارد دلار، سهم بازار 18.8 درصدی را به خود اختصاص داد.

جمع‌بندی

همان طور که فیماچارت نیز اشاره کرده است، بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که راه‌اندازی شد و مستقل از هر مرجع مرکزی کار می‌کرد. اولین بلوک داده در زنجیره بلوکی آن، که به «بلوک پیدایش» معروف است، در ژانویه ۲۰۰۹ توسط خالق مستعار آن ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) استخراج شد. از آن زمان، پذیرش بیت کوین به طور پیوسته در طول زمان در حال رشد بوده است. بیت کوین به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا (P2P) ایجاد شده است، به این معنی که تراکنش‌ها را می‌توان بدون هیچ مرجع مرکزی انجام داد. چند سال بعد دومین ارز دیجیتال به نام اتریوم توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک نوجوان روسی به وجود آمد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های این دو پروژه نسبت به هم بپردازیم.

 

هر کسی حدس می‌زند که کدام ارز دیجیتال و بلاک‌چین در آزمون زمان مقاومت می‌کنند؛ شاید هر دوی آنها این کار را انجام دهند. اما یک چیز مسلم است هر دو بحث‌های بسیاری را در مورد سیستم‌های مالی در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. با افزایش قیمت بیت کوین (قیمت BTC) محبوبیت آن نیز افزایش می‌یابد و اتریوم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied