شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر یکی از بیماری‌های مزمنی است که امروزه افراد بسیاری چه در جهان و چه در کشورمان به آن مبتلا هستند. به‌علاوه اعتیاد به مصرف برخی مواد مخدر می‌تواند وابستگی‌های شدیدی به آن ماده مخدر در افراد ایجاد کند که چنین اتفاقی سبب می‌شود تا فرد معتاد درمان سختی پیش رو داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست؟

ضمنا مصرف مواد مخدر به‌طور کلی تغییراتی در سطح هورمون‌های مختلف بدن و عملکرد مغز ایجاد می‌کند که در صورت تدوام اعتیاد، این آسیب‌ها شکل شدیدتری به خود می‌گیرند و در مواردی فرد ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر، حتی نمی‌تواند مصرف مواد مخدر خود را کنترل کند.

حال باتوجه به موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که یکی از سوالات اساسی افراد در زمان مراجعه به مراکز ترک اعتیاد این است که، چه مدت زمانی طول می‌کشد تا آن‌ها درمان شوند و به کلی اعتیاد خود به مصرف انواع مواد مخدر را کنار بگذارند.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم مدت زمان ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر بایکدیگر متفاوت خواهد بود. چون همان‌طور که می‌دانید، مصرف برخی مواد مخدر می‌تواند آسیب‌های شدیدی به سلامت جسمی و روانی افراد وارد کند

ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا دلیل تفاوت موجود میان مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست، آیا مدت زمان ترک اعتیاد قابل پیش بینی است و بهترین مدت زمان ترک اعتیاد چیست. در انتها نیز به سوال مهم عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست، پاسخ خواهیم داد. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

دلیل تفاوت موجود میان مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم، از آنجایی که مدت زمان ترک اعتیاد با نوع ماده مخدری که فرد مصرف کرده است، رابطه مستقیمی دارد، کاملا بدیهی است که تفاوت‌هایی میان مدت زمان ترک اعتیاد وجود داشته باشد.

به‌علاوه افراد به‌طور معمول زمانی به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند که به دو نوع مواد اعتیادآور یعنی مواد مخدر و مواد محرک اعتیاد داشته باشند. از این رو به عنوان مثال فردی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد، در مقایسه با فرد معتاد به مصرف مواد محرک، در زمان کوتاه‌تری می‌تواند اعتیاد خود را کنار بگذارد.

همچنین یکی از عوامل دیگری که در مدت زمان ترک انواع مواد مخدر تفاوت ایجاد می‌کند، بروز مشکلاتی نظیر دردهای فیزیکی و عضلانی در طی فرآیند درمان است. چون در طی فرآیند ترک اعتیاد، فرد معتاد ممکن است دردهایی فیزیکی و عضلانی را تجربه کند که بروز چنینی اتفاق می‌تواند مدت زمان ترک اعتیاد را طولانی‌تر کند.

البته لازم به ذکر است که در مقایسه با فرآیند ترک اعتیاد مصرف مواد محرک، فردی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد، دردهای قیزیکی و عضلانی کم‌تری را تجربه می‌کند.

آیا مدت زمان ترک اعتیاد قابل پیش بینی است؟

از آنجایی که به طور قطع نمی‌توان گفت با گذشت چه مدت زمانی اثرات مربوط به مواد مخدر نظیر سموم ایجاد شده، به سبب ورود مواد شیمیایی درون مواد مخدر به بدن کاملا دفع خواهند شد، پاسخ به سوال بالا خیلی دشوار خواهد بود.

به عنوان مثال از جمله مواد مخدری که امروزه افرادی بسیاری به مصرف آن اعتیاد دارند، ماده مخدر حشیش است. اعتیاد به حشیش می‌تواند آسیب‌های شدیدی به سلامت روحی و روانی افراد وارد کند و در مقایسه با ماده مخدر هروئین، علایم ظاهری مربوط به آن، دیرتر خود را نشان می‌دهند.

همچنین مصرف ماده مخدر حشیش بروز برخی اختلالات مغزی را در پی خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون تحلیل بافت مغز، توهم و ظهور برخی اختلالات روانی اشاره کرد. ضمنا در صورت تداوم اعتیاد به این ماده مخدر، فرد ممکن است به تدریج کنترل حافظه خود را از دست بدهد و مهارت یادگیری او به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

اما از این جهت پیش بینی مدت زمانی مشخص برای ترک حشیش، کار دشواری خواهد که ماده مخدر حشیش در خود مقداری ماده شیمیایی THC دارد. چون زمانی که فرد حشیش مصرف می‌کند، این ماده می‌تواند تا ۳ الی ۹۰ روز در بدن او همچنان باقی بماند. البته پارامترهای دیگری در مدت زمان ترک حشیش نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت متابولیسم بدن اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که بدن به محض ورود حشیش، سلول‌های چربی اندام‌های اصلی را برای ذخیره کردن این ماده مخدر انتخاب می‌کند. از این رو چون نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که فرد معتاد باید چه اقداماتی برای ترک حشیش انجام دهد، تعیین مدت زمان ترک اعتیاد به مصرف این ماده مخدر نیز دشوار خواهد بود.

 بهترین مدت زمان برای ترک اعتیاد چه زمانی است؟

در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن که روش‌های درمانی به درستی انجام شود و در طی درمان مشکلاتی برای فرد معتاد ایجاد نشود، بهترین مدت زمان ترک اعتیاد برای مواد مخدر حداقل ۱۰ روز و برای مواد محرک حداکثر ۱۰ روز است. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنید، زمانی که فرد معتاد خود تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد، بهترین زمان ممکن برای رهایی فرد از چنگال اعتیاد خواهد بود.

images_1678859952_64115eb05e247.jpg

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر چیست؟

تا اینجای این نوشتار به این موضوعات پرداختیم که اساسا دلیل اصلی تفاوت موجود میان مدت زمان ترک اعتیاد به مواد مخدر و محرک چیست، بهترین زمان ترک اعتیاد چیست و آیا می‌توان به طور قطع مدت زمان ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر را پیش بینی کرد.

حال در ادامه قصد داریم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مخدر چیست.

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره کردیم، عوامل مختلفی در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها روشی است که فرد معتاد برای درمان اعتیاد خود انتخاب می‌کند. چون در طی فرآیند ترک اعتیاد فرد ممکن است به مشکلاتی دچار شود که خود به تنهایی از پس آن‌ها برنخواهد آمد.

اما براساس دیدگاه پزشکان و متخصصان از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ترک اعتیاد انواع مواد مخدر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- میزان و دوره مصرف مواد اعتیادآور

اگر فرد معتاد دوز زیادی از یک ماده مخدر و محرک را در طولانی مدت مصرف کرده باشد، کاملا بدیهی است که مدت زمان ترک اعتیاد برای او بسیار طولانی خواهد بود. چون اثرات مخرب ناشی از مصرف آن ماده مخدر، آسیب‌های شدیدی به سلامت جسمی و روانی فرد وارد کرده است و درمان آن‌ها به زمان بیشتر نیاز دارد.

۲- وزن و سن فرد

شاید تعجب کنید که وزن و سن فرد می‌تواند در مدت زمان ترک اعتیاد نقش داشته باشد. اما باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار روی مدت زمان ترک اعتیاد وزن و سن فرد است. چون درصورتی که در زمان آغاز فرآیند درمان هرقدر وزن و سن فرد بیشتر باشد، درمان اعتیاد برای او به زمان زیادی نیاز داردو

۳- سوخت و ساز بدن

سوخت و ساز بدن و به‌طور کلی سرعت متابولیسم بدن نقش مهمی در کاهش مدت زمان ترک اعتیاد برای فرد معتاد ایفا می‌کند. چون هرقدر سرعت متابولیسم بدن فرد بیشتر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری، سموم ناشی از مصرف مواد مخدر از بدن او کاملا دفع می‌شوند.

۴- نوع ماده مخدر و محرک

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، عامل دیگری که در مدت زمان ترک اعتیاد نقش دارد، نوع ماده اعتیادآور است. چون اثرات مربوط به مواد مخدر و محرک روی بدن بایکدیگر بسیار متفاوت است؛ بنابراین درمان اعتیاد به هریک از آن‌ها باید در مدت زمان مشخصی انجام شود.

۵- وضعیت جسمانی فرد معتاد

ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای همزمان با اعتیاد، نقش مهمی در مدت زمان ترک اعتیاد ایفا می‌کند. چون اگر فردی در کنار اعتیاد به برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز مبتلا باشد، برای درمان به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم از آنجایی که به طور قطع نمی‌توان گفت با گذشت چه مدت زمانی اثرات مربوط به مواد مخدر نظیر سموم ایجاد شده، به سبب ورود مواد شیمیایی درون مواد مخدر به بدن کاملا دفع خواهند شد، تعیین مدت زمان برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر و محرک کار بسیار دشواری خواهد بود.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied