شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

پاسخ به 10 سوال رایج درمورد اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جراحی‌های لاغری معروف است که امروزه به شدت رایج و محبوب شده است. نتایج خوب این عمل درمورد کاهش وزن و رفع بیماری‌های ناشی از چاقی نظیر دیابت نوع 2، فشار خون، چربی خون، کبد چرب و... باعث این محبوبیت شده است. در این مطلب پاسخ 10 سوال رایج درمورد این عمل را با هم بررسی می‌کنیم.

پاسخ به 10 سوال رایج درمورد اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جراحی‌های لاغری معروف است که امروزه به شدت رایج و محبوب شده است. نتایج خوب اسلیو معده درمورد کاهش وزن و رفع بیماری‌های ناشی از چاقی نظیر دیابت نوع 2، فشار خون، چربی خون، کبد چرب و... باعث این محبوبیت شده است.

 

اگر شما هم درمورد این عمل کنجکاو هستید، احتمالا سوالاتی در ذهن دارید. بسیاری از افراد نگران پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده هستند و به همین دلیل به دنبال پاسخ این سوالات هستند. در این مطلب می‌خواهیم به 10 سوال رایج درمورد اسلیو معده پاسخ دهیم. 

10 سوال رایج درمورد عمل اسلیو معده به همراه پاسخ

1- عمل اسلیو معده چیست؟

2- برای چه کسانی عمل لاغری اسلیو معده مناسب است؟

3- آیا عمل اسلیو معده خطرناک است؟

4- چند وقت طول می‌کشد تا بعد از انجام عمل اسلیو معده بتوان غذا خورد؟

5- آیا این عمل لاغری باعث افزایش سلامتی بیشتری می شود؟

6- چه زمانی بعد از عمل می توان به فعالیت های روزانه بازگشت؟

7- آیا با انجام این عمل محدودیتی در رژیم غذایی وجود دارد؟

8- آیا نیاز به ترمیم بعد از عمل لاغری اسلیو معده داریم؟

9- آیا بعد از عمل اسلیو معده احتمال افزایش وزن وجود دارد؟

10- چقدر زمان برای بهبودی کامل از عمل لاغری اسلیو معده نیاز است؟

در ادامه هر یک از این سوالات را بررسی می‌کنیم.

1- عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) یکی از جراحی‌های لاغری است که با کاهش حجم معده، به بیماران کمک می‌کند وزن خود را کاهش دهند. این عمل امروزه به صورت لاپاروسکوپی قابل انجام است و دیگر نیازی به جراحی باز نیست. درواقع تنها کافی است چند سوراخ روی شکم بیمار ایجاد شود.

در این روش، بخشی از معده (حدود 80% حجم) جدا می‌شود تا حجم آن کاهش یابد و در نتیجه کالری مصرفی بیمار کاهش می‌یابد. در نتیجه بدن مجبور به مصرف چربی‌ها به عنوان سوخت بدن می‌شود.

این عمل معمولاً برای افرادی انجام می‌شود که دچار چاقی بسیار شدید و بدون موفقیت درمانی هستند. علاوه بر این، برخی افرادی که از بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، کبد چرب و دیگر بیماری‌های ناشی از چاقی رنج می‌برند، می‌توانند به این روش جراحی پناه ببرند.

2- عمل اسلیو برای چه کسانی مناسب است؟

دومین سوال رایج درمورد اسلیو معده این است که برای چه کسانی این عمل مناسب است؟ این عمل برای کسانی که دچار چاقی مفرط یا بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند و روش‌های دیگر برای کاهش وزن برای آنها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند، مناسب است. افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند، همچنین کسانی که شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ دارند و بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی، بیماری مفصلی و غیره دارند، ممکن است برای انجام عمل لاغری اسلیو معده واجد شرایط باشند..

در مجموع متخصص جراحی لاغری باید تصمیم بگیرد این عمل مناسب شما هست یا خیر.

3- آیا عمل اسلیو معده خطرناک است؟

هر عمل جراحی با خطراتی همراه است، در عمل اسلیو معده نیز مانند سایر عمل‌های جراحی، خطراتی وجود دارد. این عمل می‌تواند با خطرات جراحی همراه باشد، مانند خونریزی، عفونت، تشکیل خونریزی، نارسایی تنفسی و عوارض بعد از جراحی مانند زخم‌های قدیمی و سوء جذب مواد مغذی.

اما فراموش نکنید عوارض چاقی و احتمال ابتلای شما به آنها، بسیار بیشتر از خطرات جراحی اسلیو است. ضمن اینکه درصورتی که بهترین جراح لاغری را انتخاب کنید و به توصیه‌های بعد از عمل نیز عمل کنید، احتمال بروز این عوارض بسیار ناچیز است. در ضمن معمولا عوارض این جراحی چندان شدید نیستند.

4- چند وقت طول می‌کشد تا بعد از انجام عمل اسلیو معده بتوان غذا خورد؟

پس از انجام عمل اسلیو معده، زمانی که بیمار می‌تواند غذا بخورد به طور مستقیم به وضعیت هر فرد و خطرات پس از عمل بستگی دارد. اما در کل، بیماران عموماً باید در ایام اولیه پس از عمل به مدت حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت مایعات بنوشند. سپس به آرامی، با مصرف مواد غذایی مایع و کمی نرم، به تدریج به غذاهای نرم و سپس غذاهای عادی منتقل می‌شوند. در مجموع، معمولاً بیماران برای غذا خوردن به طور معمول حدود ۳ تا ۴ هفته بعد از عمل نیاز دارند تا به رژیم غذایی عادی بازگردند. اما باید توجه داشت که برای هر فرد بستگی به وضعیت سلامتی و رژیم غذایی ایشان دارد. در هر صورت، در این مورد باید به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید.

5- آیا این عمل لاغری باعث افزایش سلامتی بیشتری می شود؟

عمل لاغری اسلیو معده ممکن استدر بعضی موارد باعث سلامتی شود، مخصوصا درمورد بیماری‌های ناشی از چاقی، در اغلب موارد مفید است. اما در کل این موضوع بستگی به شرایط هر بیمار و وضعیت سلامتی او دارد.

عمل لاغری اسلیو معده معمولاً به دلیل کاهش وزن انجام می‌شود و باعث کاهش برخی شرایط بالینی مانند فشار خون، قند خون و چربی خون، بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات خواب، آسم، درد مفاصل و مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شود.

به طور کلی، اگر این عمل لاغری با دقت و به دست متخصصین مجرب و با استفاده از تجهیزات پزشکی مدرن و با رعایت نکات بهداشتی انجام شود، می‌تواند بهبودی در بعضی از شرایط سلامتی بیماران را به همراه داشته باشد.

6- چه زمانی بعد از عمل می توان به فعالیت های روزانه بازگشت؟

زمان بازگشت به فعالیت‌های روزانه پس از عمل اسلیو معده بستگی به پیشرفت و توانمندی بدن شما دارد و همچنین به نوع عمل و روش انجام آن. عموماً در صورت عدم بروز عوارض و مشکلات پس از عمل، بیمار می‌تواند بعد از یک یا دو روز به طور تدریجی به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. اما برای بیمارانی که عمل به روش باز، یا عمل با دستگاه روباز انجام شده باشد، ممکن است زمان بازگشت به فعالیت‌های روزانه بیشتر از چند روز باشد. به هر حال، بیمار باید برای بازگشت به فعالیت‌های روزانه خود به دستورات پزشک خود دقت کند و به هیچ وجه خود را زودتر از زمان توصیه شده به فعالیت نیاورد.

7- آیا با انجام این عمل محدودیتی در رژیم غذایی وجود دارد؟

بله، پس از انجام عمل لاغری اسلیو معده، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کرد. در واقع، رژیم غذایی پس از عمل لاغری اسلیو معده بسیار حائز اهمیت است و باید به دقت رعایت شود. به طور کلی، رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده شامل نکات زیر است:

  • مصرف غذاهای نرم و پخته شده، به جای غذاهای سفت و خشک
  • خوردن غذا به صورت کوچک و مکرر
  • مصرف آب و مایعات به مقدار کافی و به صورت مکرر
  • عدم مصرف غذاهای چرب و شیرین، غذاهایی با حجم بالا، غذاهای سخت و دفع آنها دشوار، مصرف الکل و نوشابه های گازدار
  • رعایت تعداد و مقدار غذاهای مجاز در روز
  • مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی
  • مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی

پس از عمل اسلیو معده، تغییر در ساختار معده و مسدود شدن بخشی از معده ممکن است باعث شود تا غذا به صورت کامل در معده هضم نشود. بنابراین، رعایت رژیم غذایی خاص بعد از عمل لاغری اسلیو معده به منظور کاهش خطرات مربوط به پس از عمل بسیار حائز اهمیت است.

8- آیا نیاز به ترمیم بعد از عمل لاغری اسلیو معده داریم؟

پس از انجام عمل لاغری اسلیو معده، افراد باید رژیم غذایی خاصی را به همراه برخی توصیه‌ها دنبال کنند. معمولا در صورتی که عمل به این توصیه‌ها کامل باید و جراحی نیز با کیفیت خوبی همراه باشد، نیاز به ترمیم وجود ندارد. بهرحال هر عملی ممکن است با موفقیت صد درصدی پیش نرود و در آینده نیاز به ترمیم پیش آید.

به طور کلی، برای پیشگیری از نیاز به ترمیم بعد از عمل لاغری اسلیو معده، بهتر است دستورات پزشک را دنبال کرده و از خوردن غذاهای سنگین، برنج، نان، کلوچه، قند و شیرینی ها، نوشابه های گازدار، الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. همچنین، باید مطمئن شوید که در صورت نیاز به ترمیم بعد از عمل، به پزشک خود مراجعه کنید.

9- آیا بعد از عمل اسلیو معده احتمال افزایش وزن وجود دارد؟

بله، بعضی افراد ممکن است پس از عمل اسلیو معده  مجدد وزن اضافه کنند. گرچه معمولا این اضافه وزن اندک و در حد چند کیلو است و بیمار به وزن اولیه بر نمیگردد. در ضمن در 80% موارد بازگشت وزن اتفاق نمی‌افند. برای جلوگیری از افزایش وزن پس از عمل، بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بیماران را برای رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر در عادات غذایی آموزش دهند.

10- چقدر زمان برای بهبودی کامل از عمل لاغری اسلیو معده نیاز است؟

بهبودی کامل بعد از عمل لاغری اسلیو معده بستگی به شرایط ویژه هر بیمار دارد. برخی بیماران ممکن است در عرض چند هفته بهبودی کامل خود را تجربه کنند ، اما برخی دیگر ممکن است برای بهبودی کامل تا چندین ماه نیاز داشته باشند.

در روزهای اول پس از عمل، بیمار باید در بیمارستان بماند تا از خطر عفونت پس از جراحی جلوگیری شود. پس از عمل بیمار باید طبق دستور پزشک، مرتب توسط پزشک ویزیت شود.

در کل این عمل از عمل‌های استاندارد لاغری است و از روش‌های منسوخی مانند عمل حلقه معده به مراتب بهتر است.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied