شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

پرایس اکشن چیست و چه الگوهایی دارد؟

پرایس اکشن چیاز این رو در مقاله با ما همراه باشید. چراکه قصد داریم تا تکنیک price action و یافتن ناحیه شکست قیمت را به شما آموزش داده و در رابطه با الگوهای موجود در این روش کاربردی صحبت کنیم.ست و چه الگوهایی دارد؟

پرایس اکشن چیست و چه الگوهایی دارد؟

Price action یک روش کاربردی و قابل استفاده در بورس، فارکس و ارز دیجیتال است که امکان پیش­بینی بازار و پیداکردن ناحیه شکست قیمت را در اختیار شما قرار می­دهد. همچنین باید گفت که اگر بخواهیم این تکنیک را از نظر لغوی معنی کنیم به عبارت واکنش قیمت خواهیم رسید.

اما با توجه به اینکه در تحلیل تکنیکال کلاسیک، فیبونوچی­ها، خطوط حمایت و مقاومت و خطوط روند نیز به عکس­العمل قیمت می­پردازیم، مسئله مهم آموزش پرایس اکشن مطرح خواهد شد. زیرا بدون یادگیری الگوهای price action نمی­توان از مزایای بی­نظیر آن بهره برد.

از این رو در مقاله با ما همراه باشید. چراکه قصد داریم تا تکنیک price action و یافتن ناحیه شکست قیمت را به شما آموزش داده و در رابطه با الگوهای موجود در این روش کاربردی صحبت کنیم.

 

پرایس اکشن چیست؟

ساده ­ترین پاسخ به این سوال این است که خلاف آنچه در تحلیل تکنیکال کلاسیک وجود دارد، زمانی که قیمت به مقاومت رسید، برای پیداکردن ناحیه شکست آن و پیش­بینی بازار، شما وظیفه دارید تا خود را در هر 2 جایگاه خریدار و فروشنده تصور کنید.

دقت کنید که انجام این کار باعث می­شود تا متوجه شوید کدام جایگاه قدرت بیشتری دارد؟ کدام یک از نقش­ها به سود بیشتری خواهند رسید؟ باید بگوییم که بعد از پاسخ به این سوالات قادر هستید سمت و جهتی را انتخاب کنید که بیشترین سود را برایتان به­همراه دارد.

با سبک­­های مختلف price action آشنا شوید

پرایس اکشن دارای سبک­های زیادی است که از میان آن­ها 3 سبک وجود دارد که از کاربری، شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

نام این سبک­ها دیدگاه آقای ال بروکس، شیوه RTM و ICT مایکل می­شود که در ادامه به معرفی و بررسی تک­تک آن­ها خواهیم پرداخت.

 

نحوه پیداکردن پرایس اکشن از طریق دیدگاه ال بروکس

ال بروکس کسی است که برای اولین بار بازار را در 3 جنس تعریف کرد. او نوع اول را با عنوان شارپ نام­گذاری کرده و آن را به زمان­هایی تعمیم داد که کندل­ها یا به­صورت نزولی کشیده شده­اند یا در جهت صعودکردن قرار دارند.

در رابطه با جنس دوم بازار باید بگوییم که از نظر او، روندها دومین بخشی هستند که شرایط قیمت را تعیین می­کنند. به این معنی که قیمت طی یک روند ثابت به بالاترین سقف و سپس پایین­ترین نقطه رسیده و مرتبا تکرار می­شود.

در جنس سوم شما با نواحی مواجه خواهید شد که قیمت در آن­ها در جا می­زند. در واقع نه روند نزولی دارد و نه صعودی و صرفا با حالت Base در جای خود باقی می­ماند.

باید بگوییم که پیداکردن price action در این 3 جنس نیاز به تکنیک­ها و روش­های زیادی دارد که همه آن­ها در دوره پرایس اکشن price action تدریس می­شوند.

 

دیدگاه RTM و روش یافتن شکست قیمت را بشناسید

RTM دومین سبک معروفی است که برای پیداکردن واکنش­های قیمت بازار مورد استفاده قرار می­گیرد. باید گفت که در این روش بازار به 4 حرکت مجزا تقسیم می­شود.

برای شناخت آن­ها ابتدا باید با 3 مفهوم حرکت رو به بالا با عنوان رالی، حرکت درجا به معنی Base و حرکت ریزشی به­نام drop آشنا شوید.

در واقع عقیده روش RTM این است در جایی که قیمت صعودی می­شود، سپس درجا زده و به پایین نزول می­کند، قادر به پیداکردن نقاطی خواهید بود که شرایط معامله­کردن را برایتان فراهم می­­کند.

 

باید اضافه کنیم که حرکت گفته­شده صرفا یکی از حرکات موجود در روش RTM بود و نحوه به­وجود آمدن روش­های دیگر عبارت­اند از:

  • کندل نزولی شده، درجا زده و در نهایت صعود می­کند.
  • قیمت نزول کرده، درجا می­زند و به نزول­کردن ادامه می­دهد.
  • بازار صعود می­کند، سپس درجا زده و در آخر دوباره صعود می­کند.

 

آیا سبک ICT تکامل­ یافته RTM است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله. زیرا مایکل کسی بود که طبق مطالعه، تجربه و آموزش­هایی که دیده بود، تصمیم گرفت تا سبک پرایس اکشن RTM را تکمیل کند.

در واقع در این روش مایکل علاوه بر 4 حرکت مهم و کاربردی، توجه خود را روی قسمت­هایی از بازار که موسسات مالی اعتباری بزرگ در آن­جا ثبت سفارش کرده­اند نیز معطوف می­کند.

علت این است که چنین بازارهای معتبر و بزرگی، تحت هیچ شرایطی در جایی که سود وجود نداشته باشد، اقدام به خرید یا فروش نخواهند کرد.

به­عنوان مثال یکی از تکنیک­هایی که در سبک ICT مورد استفاده قرار می­گیرد این است که وقتی با یک شارپ صعودی قدرتمند مواجه شدید، به دنبال آخرین کندل نزولی قبل از آن بگردید.

بعد از پیداکردن آن می­توانید پیش­بینی کنید که اگر این نقطه طی یک روند دوباره تکرار شود، قادر خواهید بود که سود زیادی از معامله­ کردن روی آن به ­دست آورید.

توجه داشته باشید که هر یک از سبک­های گفته ­شده دارای تکنیک­ها و روش­های خاص خود هستند که برای پیاده ­سازی تک­ تک آن­ها نیاز به آموزش دیدن خواهید داشت.

Price action

 

پاسخ به سوالات متداول

حال که شما را با پرایس اکشن و 3 سبک معروف آن آشنا کردیم، نوبت به پاسخ سوالاتی می­رسد که درک­تان را از این تکنیک بالاتر می­برد.

 

کندل چیست و چه مفهومی در price action دارد؟

نمودارهایی که برای پیش بینی بازار مورد استفاده قرار می­گیرند، از مفهومی به­ نام کندل برای نشان­ دادن صعود و نزول قیمت استفاده می­کنند.

 

پرایس اکشن چند الگو دارد؟

این تکنیک دارای الگوهای مختلفی از جمله pin bar، inside bar، outside bar، شکست تقلبی یا جعلی و ناکام است که هر کدام دارای مفاهیم و روش­های پیاده ­سازی خاص خود هستند.

 

چگونه می­توان با استفاده از price action وارد بازار شد؟

برای ورود به این بازار شما نیاز به 2 کندل دارید که نوع اول را با نام signal bar می­شناسند و نوع دوم با عنوان key bar نام­گذاری می­شود.

 

کدام یک از سبک­های price action به مبتدی­ها توصیه می­شود؟

اگر مبتدی هستید، از میان 3 سبک معروف گفته­ شده، پیشنهاد ما این است که دیدگاه ال بروکس را جهت ورود به بازار انتخاب کرده و از تکنیک price action استفاده کنید.

جمع ­بندی

Price action تکنیکی است که در بازارهای بورس، فارکس و ارز دیجیتال کاربرد دارد. در واقع به ­کمک آن می­توان عکس ­العمل­ های قیمت را پیش بینی کرده و در نقاط سودآوری اقدام به سرمایه­گذاری کرد.

اما باید بدانید که برای استفاده از آن نیاز به آموزش پرایس اکشن داشته و بدون گذراندن دوره، نمی­توان از سبک و الگوهای گسترده آن بهره مند شد.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied