شمانیوز
شما نیوز

توسط بانک صنعت و معدن انجام شد؛

حدود ۱۸ همت تامین مالی برای طرح‌های صنعتی استان قم

مدیر بانک صنعت و معدن استان قم و رئیس شعبه قم، با اشاره به بیستمین سالگرد تأسیس شعبه در این استان، به تلاش‌های این بانک در حمایت از طرح‌های صنعتی و اشتغال‌زایی در منطقه پرداخت و از تامین مالی طرح‌های صنعتی این استان به مبلغ ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان طی سال‌های فعالیت دو شعبه قم خبر داد که منجر به اشتغال بیش از ۴۵ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم شده است.

حدود ۱۸ همت تامین مالی برای طرح‌های صنعتی استان قم

​به گزارش شمانیوز، حسین آرشید، رئیس شعبه قم در جمع خبرنگاران از عملکرد این بانک در استان قم،با بیان اهمیت رشد صنعتی و اقتصادی منطقه، گفت: شهر قم در نگاه عامه جامعه به عنوان یک شهر مذهبی یا در حالت خوش‌بینانه توریستی است. استان قم بر اساس مساحت جغرافیایی حدود ۱۱ هزار و هفتصد متر مربع، کوچک ترین استان کشور است. ولی همین استان کوچک دارای ۱۵ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی است. ۷ شهرک صنعتی دولتی، ۲ شهرک صنعتی غیردولتی، ۴ ناحیه صنعتی و ۲ منطقه صنعتی در این استان واقع شده است.

آرشید تصریح کرد: تعداد ۳۱۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان قم قرار دارد و ۱۵۰۰ واحد صنعتی هم خارج از شهرک ها می‌باشد، یعنی چهار هزار و ۶۰۰واحد صنعتی در حال فعالیت و توسعه در استان قم هستند. از ۳هزار و صد واحد صنعتی شهرک های صنعتی، دوهزار واحد تاکنون به بهره برداری رسیده‌اند و ۱۱۰۰ واحد دیگر در حال ساخت هستند.

وی افزود: آخرین آماری که همین امروز از مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گرفتم، از ۲ هزار واحد ۱۷۰۰ واحد تولیدی فعال هستند. یعنی در حال کار می‌باشند و تعطیل و راکد نیستند که آمار خوبی است و ۴۵ هزار نفر اشتغال زایی فقط در شهرک های صنعتی استان به همراه داشته است.

مدیر شعبه استان قم درباره صنایع فعال در شهر قم که اقدام به تولید می‌کنند، اعلام کرد: صنعت شیمیایی بیشترین صنعتی است که در قم وجود دارد. ما چهارمین شهر کشور از لحاظ استقرار صنایع شیمیایی و عمدتا صنایع شیمیایی پاک هستیم. بعد از این صنعت، کانیای غیر فلزی مثل سنگ و آجر، بعد لوازم فلزی از جمله لوازم خانگی، سلولوزی، نساجی و غیره در دسته‌بندی‌های صنعتی قم قرار می‌گیرند.

وی از شناسایی ۱۳ خوشه صنعتی در قم سخن گفت و بیان کرد: از این سیزده خوشه، ۶ خوشه توسعه پیدا کرده است که خوشه کفش قوم، خوشه مشهوری است. نمایشگاه کفش قم که هر سال برگزار می‌شود و ۷۰ کشور خارجی در آن شرکت می‌کنند، از معدود نمایشگاه های خارج از تهران است که به دلیل استقبال گسترده، باعث شلوغ شدن یک شهر می‌شود. در زمان برگزاری این رویداد که دو ماه گذشته هم برگزار شد ما با کمبود هتل و اقامتگاه برای استقرار مهمانان مواجه شدیم.

حسین آرشید درباره دیگر خوشه‌های موجود نیز بیان کرد: خوشه مبلمان و چوب، خوشه سوهان، خوشه سنگ، فرش دستباف، انگشتر، چاپ و بسته بندی و فناوری اطلاعات نیز در حال توسعه هستند.

مدیر بانک صنعت و معدن استان قم با تاکید بر اینکه بیستمین سال تاسیس شعبه قم است، گفت: این بانک در شهر قم دارای ۲ شعبه است که طی ۲۰ سال از آغاز فعالیت در این استان، حدود ۹ هزار و هفتصد میلیارد تومان یعنی ۹/۷ همت توسط دو شعبه مستقر در شهر قم به واحدهای صنعتی استان قم تسهیلات پرداخت کرده است. از این میزان یک همت بابت ۳۵۰ فقره تسهیلات سرمایه ثابت است. یعنی سیصد و پنجاه واحد صنعتی در استان قم یا ایجاد کردیم یا توسعه دادیم. اگر تسهیلاتی که بقیه شعب بانک مانند شعب شهر تهران را به این رقم اضافه کنیم، ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم به طرح های استان قم توسط شعب بانک صنعت و معدن در شهر تهران پرداخت شده است که معادل صد میلیون دلار تسهیلات به طرح های استان قم می‌باشد که با نرخ ارز امروز، حدود ۶ هزار میلیارد تومان معادل ریالی آن خواهد بود.

وی افزود: مجموع معادل ریالی تامین مالی طرح های استان قم توسط بانک صنعت و معدن، حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان است. طی دو سال اخیر شعب بانک صنعت و معدن در قم، حدود ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. همانطور که آقای ترابی اشاره کردند، از این میزان ۲۰ درصد به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است که موجب ایجاد یا تثبیت اشتغال برای حدود ۱۰ هزار نفر شده است.

رئیس شعبه بانک صنعت و معدن در شهر قم، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ طرح صنعتی جدید با مشارکت بانک صنعت و معدن استان قم در حال اجرا است. مجموع سرمایه گذاری این طرح های جدید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۳۲۰ میلیارد تومان را بانک صنعت و معدن تامین مالی انجام می‌دهد و ۶۶۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

آرشید تاکید کرد: بانک صنعت و معدن در استان قم، بابت سفر ریاست محترم جمهور، ۱۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که صد درصد برنامه ازپیش تعیین شده این بانک در استان قم تحقق یافت.

با مساعدتی که بانک صنعت و معدن طی سال جاری انجام داد، سه واحد صنعتی تعطیل شده مورد بهره برداری قرار گرفتند و ۶۵ نفر اشتغالزایی هم در اثر احیای مجدد این واحدهای صنعتی ایجاد شده است.

وی در پایان، اظهار داشت: بالاخره مشکلات در بحث تامین نقدینگی واحدهای تولیدی داریم. سیاست‌های خود را بر تامین اعتباری تنظیم کردیم، یعنی در قالب اعتبارات اسنادی، ضمانت نامه‌های تعهد پرداخت و اوراق مالی بازار سرمایه به عنوان رکن ضامنی ایفای نقش می کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied