شمانیوز
شما نیوز

اجرای طرح رمز دوم پویا کلید خورد

بالاخره با گذر از اطلاع رسانی ها و اتفاقات مختلف درحوزه شبکه بانکی, امروز اول دی اجرای طرح استفاده از رمز دوم پویا کلید خورد.

اجرای طرح رمز دوم پویا کلید خورد

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با فرارسیدن اول دی و گذر از شب یلدا, خبر مهمی را در نظام بانکی یادآوری می شود. خبری که مدت هاست به همکاری رسانه ها برای رفاه حال جامعه مخابره می شود. این خبر فعال سازی رمز دوم پویا و الزام استفاده از این سرویس از ابتدای دی است.

به نظر می رسد باید گفت این بار در پایان پاییز علاوه بر شمارش جوجه ها, باید هوای رمزهای دوم تولیدی در هر ۶۰ ثانیه را نیز داشته باشیم تا علاوه بر حفظ امنیت در سیستم بانکی, پلیس فتا را در مبارزه با جرائم سایبری همراهی کنیم. جرائمی که سال هاست سیستم بانکی را آزار داده و قربانیان آن مردم هستند.

آنطور که معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام می کند؛ روزانه بالغ بر ۲ هزار جرایم سایبری بویژه فیشینک در تهران رخ می دهد که منجر به تشکیل پرونده های زیادی در پلیس فتا شده است. آمار شوک برانگیزی که سیستم بانکی را نگران کرده است.

امروز اول دی, نخستین روز اجرای طرح پویاسازی رمز دوم است. زمانی که از شهریور سال گذشته بارها به تعویق افتاده بود و حال با اصرار قوه قضائیه و بانک مرکزی کفش اجرا به پا کرده است. ایران دارای ۳۲ بانک است که بنا به گفته همه مسوولان این بانک رمز دوم پویا در آن ها اجرایی شده است.

اما آنطور که در پشت پرده اجرای این طرح به علاوه نظرات مردمی به باشگاه خبرنگاران جوان گزارش شده است. بسیاری از بانک ها در همراهی با بانک مرکزی جهت اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف جامانده اند.تا حدودی هم مردم در استقبال از این طرح تردید داشته اند. همین امور باعث شده است تا اجرای این طرح تا حدودی با نگرانی همراه شود, طرحی بسیار مثبت و مفید برای تبادلات پول به صورت اعتباری است اما به علت ضعف های موجود در چشم های جامعه نگرانی تزریق کرده است.

از آنجایی که اکثر اعتراض ها و سوال های مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان, مربوط به بانک مسکن و نرم افزار نسبی آن بود ابتدا به سراغ این بانک رفتیم تا روند راه اندازی این سیستم را در آن بانک بررسی کنیم.

ساسان شیردل, مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بانک مرکزی در اجرا تمام توان سیستمی خود را به کار گرفته است, گفت:‌ در بانک مسکن همانند سایر بانک ها تلاش شده است تا نرم افزارهای مورد نیاز دو سیستم عامل اندروید و آیفون را طراحی و در اختیار مخاطبانش قرار دهد اما به علت اینکه سیستم عامل ios به علت انحصاری که در نصب نرم افزارهای ایرانی دارد با اختلالات متعددی همراه می شود.

وی افزود: تمام مراحل دریافت نرم افزار در سایت تمامی بانک ها درج شده است. همچنین مشتریان تمام بانک ها با ورود شماره تلفن همراه در یکی از خودپردازهای بانک کارت خود می توانند دریافت رمز به صورت USSD را فعال کنند.

شیردل بیان کرد: هریم هم با انجام تست های لازمه آماده سازی شده است که به فراخور اعلام بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد. این طرح به عنوان مهم ترین طرح بانکداری در دهه اخیر مورد تایید قواست.معتقدم هر چقدر پیش برویم استقبال بیشتر خواهد شد و نگرانی درباره همکاری مردم نداریم.

او در پاسخ به این سوال که الزام اجرای این طرح دقیقا چه روزیست؟ تصریح کرد: فرایند و تراکنش های بانکی مشکلی ندارد و خریدها از درگاه ها با رمز اول, انتقال وجه و خریدهای اینترنتی تا ۱۰ دی به صورت تدریجی به سمت استفاده از رمز پویا سوق پیدا می کند.

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن تاکید کرد:‌هدف شبکه بانکی سهولت کاربری به همراه امنیت است. مردم استحضار داشته باشند که بانک مرکزی مراعات حال تمام مشتریان بانکی را در اجرای پویا سازی رمز دوم انجام خواهد داد.

وی به الزام اعلام شماره موبایل مشتریان بانکی برای صدور رمز دوم یک بار مصرف تاکید کرد: خواهش ما از مشتریان این است که حتما شماره موبایل خود را بروزرسانی کرده و دراختیار بانک قرار دهند تا بانک ها در ارایه سرویس رمز پویا خدمت رسان باشند.

این مقام مسوول در پایان بیان کرد: تعداد مشتریان بانک مسکن حدود ۲۰ میلیون نفر است که در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد از متقاضیان از رمز دوم پویا استقبال کرده اند که در روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد. از مشتریان تمام بانک ها می خواهیم در صورت مشاهده هر گونه اختلال به پشتیبانی بانک ها اطلاع داده تا در رفع آن با ما همراه باشند.

علت تاخیر در اجرای طرح پویا سازی رمز دوم پویا در کشور / موسسات مالی در ارایه رمز پویا با بانک ها همگام باشند عباس معمار نژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به الزام استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی امسال بیان کرد: استفاده از رمز دوم یک بار مصرف از الزامات ایجاد امنیت در فضای پرداخت های اینترنتی است که البته با کمی وقفه مورد بهره برداری بانک مرکزی می رسد.

 

وی در پاسخ به این سوال که علت تعلل در راه اندازی رمز دوم پویا در سیستم بانکداری کشور، بیان کرد: شاید یکی از دلایل این وقفه، آماده نبودن زیرساخت های بانکی بود که خوشبختانه طی ماه گذشته و تاکید جدی رییس کل بانک مرکزی برای راه اندازی رمز دوم پویا، بانک ها به آماده سازی انواع نرم افزار صدور رمز دوم، تعریف الگوریتم USSD و همچنین اتصال به شبکه صدور رمز دوم به صورت پیامکی پرداختند.

 

معمار نژاد تاکید کرد: تعداد ۳۲ بانک و موسسه مالی داریم که همگی باید در اتصال به سیستم رمز دوم یکبار مصرف همکاری لازم را داشته باشند.

 

خلاصه عملیات پویاسازی رمز دوم یک بار مصرف تاکنون با اعلام رسمی رییس کل بانک مرکزی و راه اندازی انواع سیستم های صدور رمز دوم یکبار مصرف, رسانه ها نیز در قالب اطلاع رسان و همچنین منتقد نقاط ضعف و قوت این طرح را بررسی کرده و پیگیری از مسوولان را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

اختلال در راه اندازی قسمتی از نرم افزار بانک ها, نقص راه اندازی سیستم هریم ( پیامک ارسال رمز دوم یکبار مصرف), عدم برنامه ریزی چند بانک و موسسه مالی برای همراهی با بانک مرکزی و احتمال هک نرم افزار صدور رمز دوم یکبار مصرف نصب شده در تلفن همراه از جمله این موارد بوده است.

 

شاید عمده ترین دلیل بانک مرکزی برای فرجه ۱۵ روزه نیز رفع همین موانع و آزمایش عمومی این طرح توسط مردم است. به هر حال رمز دوم یکبار مصرف از امروز راه اندازی و استفاده از آن به تدریج در روزهای آینده به الزام تبدیل می شود. به نظر می رسد علاوه بر همت عمومی بانک مرکزی نیز باید سرعت رسیدگی به اختلالات را افزایش دهد.

 

معمارنژاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied