شمانیوز
شما نیوز

اعلام دستورالعمل جدیدبازارگردانی؛

صدور مجوز بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل مصوب شده، صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار گرفت.

صدور مجوز بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت

به گزارش شمانیوز: سیدمهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی طی جلسه روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس خبر داد گفت: در جلسه روز گذشته، مقرر شد صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار بگیرد. بر این اساس، از این پس، بورس‌ها خود مجوز فعالیت بازارگردانی را به بازارگردان‌ها اعطا می‌کنند.

وی با اشاره به «تعیین طبقات نقدشوندگی» توسط بورس‌ها، اظهار داشت: براساس این دستورالعمل جدید، بورس‌ها برای نمادهای معاملاتی، اقدام به انتشار طبقات نقدشوندگی خواهند کرد و بر اساس شرایط هر طبقه نقدشوندگی، پارامترهای بازارگردانی را به عموم اعلام خواهند کرد. این موضوع علاوه بر مشخص کردن حداقل تعهدات برای شروع فعالیت بازارگردانی کمک شایانی در انجام مذاکرات میان تامین‌کننده منابع و بازارگردان می‌کند.

پارچینی «تعدیل تعهدات بازارگردان‌ها» را تغییر سوم در دستورالعمل یادشده خواند و خاطرنشان کرد: با افزایش سرمایه در یک نماد، بازارگردان‌ها ملزم خواهند بود پارامترهایی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین کرده‌اند را متناسب با افزایش سرمایه، تعدیل کنند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها با اشاره به اینکه براساس تغییرات مذکور، بورس‌ها عملکرد بازارگردان‎ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند، تصریح کرد: سقف دریافت کارمزد بازارگردان‌ها از این پس به رتبه‌بندی آنها گره خواهد خورد. بر این اساس، سقف کارمزد قابل دریافت توسط بازارگردان از تامین‌کننده منابع طبق عملکرد آنها تعیین می‌شود. این موضوع، ضمن افزایش رقابت میان بازارگردان‌ها، آنها را تشویق می‌کند تا در کنار بهبود کیفیت فعالیت خود، کارمزد بیشتری را نیز دریافت کنند.

او «معافیت کارمزد نقل و انتقال» را تغییر پنجم برشمرد و گفت: دارایی‌هایی که به کد بازارگردان از طریق تامین‌کنندگان منابع یا برعکس، منتقل می‌شود از معافیت کارمزدی برخوردار می‌شود.

به گفته پارچینی، گاهی بازارگردان‌ها با مشکل یا مشکلاتی مواجه می‌شوند یا منابع موجود در دسترس آنها، کفاف تعهدات فعلی را نمی‌دهد. به همین دلیل، «اعطای فرصت» در بازبینی دستورالعمل بازارگردانی به تصویب رسید.

وی افزود: بر این اساس، بورس‌ها حداکثر تا ۱۰ روزکاری به بازارگردان‌ها فرصت می‌دهند تا تعهدات خود را حداکثر ۵۰ درصد کاهش دهند تا بتوانند طی فرصت اعطا شده، اقدام به برطرف کردن شرایط غیرعادی خود کنند.

او «تقاضای برگزاری حراج» را تغییر هفتم این دستورالعمل برشمرد و توضیح داد: اگر نمادی با وجود فعالیت بازارگردان، طی ۵ روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه شود، بازارگردان می‌تواند تقاضای برگزاری حراج در دامنه ۴ برابر نوسان عادی سهم، کند. این یک امتیاز بزرگ برای بازارگردان‌هاست تا با این اقدام سهم را سریع‌تر به تعادل برسانند و شرایط نقدشوندگی را برای آن سهم فراهم کنند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها با اشاره به الزام حضور بازارگردان در روز رفع گره معاملاتی سهم، عنوان کرد: اگر سهمی مشمول گره معاملاتی شود، بازارگردان یا بازارگردان‌های فعال آن سهم باید در روز رفع گره معاملاتی حضور داشته باشند. این امر به تعادل در سهم و همچنین نقدشوندگی آن کمک می‌کند.

به گفته این مدیر ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار، با تغییرات تصویب شده در دستورالعمل بازارگردانی، بورس‌ها به صورت هفتگی موظف به ارزیابی عملکرد بازارگردان‌ها و انتشار آن در درگاه اینترنتی خود هستند. این موضوع، پایش لحظه‌ای و شفافیت و همچنین، بهبود کیفیت عملکرد بازارگردان‌ها در پی خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied