شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

در انجام دعاوی حقوقی، ویژگی ها و مشخصات یک وکیل متخصص حقوقی باید چگونه باشد؟

همان گونه که مستحضر هستید مسائل و معضلات حقوقی در علم حقوق به دو دسته کلی حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند، در مسائل حقوقی با دادخواست و دادگاه حقوقی سر و کار داریم و در مسائل کیفری با شکایت و دادسرا و دادگاه کیفری...

در دعاوی حقوقی به دنبال جبران حقوق تضییع شده و در شکایات کیفری به دنبال جرمی که واقع شده و ضرر و زیان ناشی از جرم و مجازات و کیفر مرتکب یا مجرم هستیم. به همین دلیل اصولاً وکلایی که تخصص و تجربه آنها در امور حقوقی است با وکلایی که تخصص و تجربه بیشتری در امور کیفری دارند، متفاوت هستند. لذا در بسیاری از موارد شهروندان به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل حقوقی متخصص یا وکیل دعاوی حقوقی یا بهترین وکیل حقوقی هستند و یا این که قصد دارند تا در محدوده جغرافیایی خاصی وکیل حقوقی بیابند، مثلاً به دنبال وکیل حقوقی در تهران می‌گردند یا برای آنان مهم است که بدانند هزینه وکیل حقوقی چقدر است و متأسفانه نمی‌دانند از کجا به این اطلاعات دست یابند. در این مرقومه خواهیم کوشید تا بهترین روش وصول به پاسخ سؤالات را به شما بگوییم.

 

وکیل حقوقی متخصص کیست؟

 

همانگونه که می‌دانید حداقل مدرک برای شرکت در آزمون کانون وکلای دادگستری، کارشناسی یا لیسانس حقوق است. دانشجویان حقوق در مقطع کارشناسی کلیات حقوق را آموزش می‌بینند و در این میان هم حقوق مدنی به آنان آموزش داده می‌شود و هم حقوق کیفری و پس از آن هم زمانی که در آزمون کانون وکلا و سپس اختبار قبول شده و وکالت پایه یک خویش را اخذ می‌نمایند، هیچ منع قانونی در قبول دعاوی و شکایات نداشته و می‌توانند قانوناً در تمامی حوزه‌ها به وکالت بپردازند اما با عنایت به تورّم قوانین و مقررات و توجه به این امر که در عمل و منطقاً امکان نخواهد داشت تا یک نفر در تمامی حوزه ها مطالعات عمیق داشته و تجربیات لازم را نیز در توشه خویش داشته باشد، اصولاً هر یک از وکلا بر اساس علاقه و بعضاً بر اساس گرایشات تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، زمینه و حوزه‌ای را برای فعالیت انتخاب کرده و در آن عمیق می‌شوند. در این میان برخی از آنان که عموماً پرونده های حقوقی را قبول می‌نمایند به وکیل حقوقی شهره شده و حسن شهرتی در این حوزه به دست می‌آورند؛ بنا بر این توجه داشته باشید که وکلای حقوقی دانش یا مدرک ویژه‌ای ندارند و صرفاً عمق دانش آنان و تجربیات عملی و سبقه شغلی بیشتری در این زمینه کسب نموده‌اند.

 

بهترین وکیل حقوقی را چگونه بیابیم؟

 

75

 

در دعاوی حقوقی، قضات محاکم، محدود به دادخواست مطروحه بوده و به مواردی خارج از خواسته رسیدگی نخواهند نمود لذا تنظیم دادخواست و نحوه دعوی به طرز صحیح یکی از مهمترین عوامل توفیق در این پرونده‌ها است. جلسه نخست رسیدگی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و وکیل حقوقی توانمند می‌تواند بسیاری از امور را در این جلسه تعیین تکلیف نموده و افق آینده دعوی را معین نماید. وکیل حقوقی توانمند علاوه بر دانش و اطلاعات حقوقی کامل و علم نسبت به قوانین شکلی و ماهوی، آیین نامه‌ها و مقررات، بایستی ضمن توانمندی در نگارش دادخواست و لوایح، قدرت و اعتماد به نفس لازم برای دفاع شفاهی نزد محکمه را نیز داشته باشد و توانایی هجوم به ادله ناصواب طرف مقابل و استفاده به موقع از ادله بر حق موکل خویش را داشته باشد و شاید نیز لازم باشد گاهی پیش از طرح دعوی اصلی با استفاده از دعاوی فرعی و مواردی چون تأمین دلیل، ادله و اسنادی را جهت استفاده در آینده و برای دعوی اصلی مهیّا نماید. برای یافتن بهترین وکیل حقوقی نیازمند حصول اطلاع از سوابق شغلی و علمی ایشان و نظرات موکلان پیشین نسبت به آنان خواهیم بود.

 

هزینه وکیل حقوقی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy (2)

 

در دعاوی حقوقی نیز همچون سایر پرونده های قضایی، حق الوکاله با توافق طرفین تعیین می‌شود و طرفین با تراضی میزان و مراحل پرداخت حق الوکاله را تعیین می‌نمایند و در این زمینه آیین نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب 28/12/98 که در واپسین روزهای سال 98 و در سکوتی معنادار تصویب شد، مددرسان خواهد بود. در مبحث دعاوی حقوقی به ویژه دعاوی مالی عموماً حق الوکاله به عنوان تابعی از ارزش خواسته و درصدی از آن تعیین شده و هزینه‌های دادرسی، تمبر وکالت و مالیات حق‌الوکاله نیز بر این مبنا تعیین خواهد شد، لذا دقت نظر و لحاظ حداقل‌های قانونی در این باب بسیار حائز اهمیت خواهد بود. وصول به نتیجه مطلوب در برخی از پرونده ها نیازمند طرح دعاوی مقدماتی و فرعی یا بعضاً ارسال اظهارنامه است که حق الوکاله هر یک از آنان نیز به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

 

شرایط انتخاب وکیل حقوقی متخصص از طریق سامانه دادیاب

 

با توجه به تمامی مراتب صدرالذکر، اگر به دنبال وکیل حقوقی، بهترین وکیل حقوقی، وکیل حقوقی در تهران، وکیل حقوقی متخصص، وکیل دعاوی حقوقی هستید یا می خواهید از هزینه وکیل حقوقی اطلاع حاصل کنید و می‌خواهید که به صورت همزمان به سوابق علمی و شغلی و حق الوکاله شفاف وکلا دسترسی داشته باشید، به سامانه مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل دادیاب مراجعه نمایید. در این سامانه پروفایل وکلا نشانگر سوابق شغلی و علمی آنان بوده و پاسخ‌هایی که به سؤالات عمومی داده‌اند نیز می‌تواند تسلط، تجربه و دانش آنان را برای شما محرز سازد. در دادیاب هر وکیل آزادانه و به صورت شفاف حق‌الوکاله خویش را تعیین و به شما عرضه نموده است و به همین دلیل شما با توجه به بودجه خود می‌توانید از میان کارآموزان و وکلای پایه یک، فرد مورد نظرتان را از طیف وسیع و متفاوت حق الوکاله های اعلامی انتخاب کنید. در نهایت هم اگر صلاح بدانید خواهید توانست تا پیش از ارجاع پرونده به وکیل مورد نظر، با ایشان مشاوره تلفنی تخصصی داشته و میزان مهارت و علم ایشان را مورد سنجش قرار دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی