شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه ماهی کبابی همراه با سبزی پلو و سبزیجات

آسان ترین روش پخت برای انواع ماهی در فر، ماکروفر و تُستر، آموزش پخت ماهی رژیمی از صفر تا صد، همراه با نکات ریز برای شما که تا به حال آشپزی نکرده‌اید.

طرز تهیه ماهی کبابی همراه با سبزی پلو و سبزیجات

اگر دنبال یک روش ساده و بسیار آسون برای پخت انواع ماهی هستید، حتما این دستور پخت رو بخونید. ما نکات طلایی برای خوش‌طعم کردن انواع ماهی رو بهتون یاد می‌دیم. ماهی یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی هست که معمولا توی کشور ما کمتر استفاده می‌شه. یکی از دلایل عدم استفاده از ماهی توی برنامه غذایی ما، روش‌های مختلف و انواع و اقسام طمع‌دهنده‌ها هست که آشپزها رو سردرگم می‌کنه. اگر شما هم فکر می‌کنید که پختن ماهی کار سختیه، توصیه می‌کنم این مطلب رو حتما بخونید. یک روش ساده برای پخت انواع ماهی. یعنی روش پختی رو به شما بگیم که به نوع ماهی بستگی نداره، فرقی نمی‌کنه ماهیتون چی باشه، قزل‌آلا، ماهی سفید، شوریده، کپور، چنگو، شیر…. .

 

دستور پخت امروز یکی از بهترین روش‌ها برای پخت ماهی در فر هست که هم بوی ماهی رو به‌صورت کامل می‌گیره و اون رو معطر می‌کنه هم مزه فوق‌العاده‌ای به اون می‌ده. دلیل استفاده از فر توی این روش اینه که برای پختن ماهی توی فر، حتما نیاز نیست ماهی رو فیله و خرد کنید، حتی می‌تونید اونارو سالم هم بپذزید و طعم یک ماهی تنوری خوشمزه رو مهمون خونتون کنید. سادگی این روش به این‌ دلیله که از یک سری سبزیجات ساده برای پختن ماهی استفاده می‌شه. سبزیجاتی که خوردن اون برای ما بسیار متداوله. این سس سبزیجات علاوه بر این‌که طعم بی‌نظیری به ماهی می‌ده، یک روش ساده و تمیز برای پخت سایر ماهی‌ها هم به شما آموزش می‌ده. توی دستور پخت امروز، شما یک ماهی کباب شده خوشکل و خوش‌فرم خواهید داشت، علاوه بر اون مثل پخت‌و‌پزهای دیگه سرخ‌کردنی، آشپزخونه شما چرب و بهم‌ریخته نمی‌شه. خب بریم سراغ دستور پخت ماهی کبابی.

 

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات، همراه با سبزی پلو

 

مواد مورد نیاز جهت ماهی کبابی و سبزیجات:

    فیله ماهی چنگو چهار تیکه (این بخش سلیقه‌ای هست شما می‌تونید از ماهی دیگه‌ای هم استفاده کنید)

    سیر، هشت حبه

    روغن، آبلیمو (یا لیمو تازه)، نمک، زردچوبه، ادویه ماهی، برگ‌ بو، رزماری به میزان دل‌خواه

    برنج یک و‌ نیم پیمانه

    لوبیا سفید یک پیمانه سر خالی

    شوید تازه یا خشک به دل‌خواه

    هویج چهار عدد

    سیب‌زمینی چهار عدد

 

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات، همراه با سبزی پلو

 

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات:

این غذایی فوق العاده سالم، ساده و سرشار از امگا ۳ رو می‌تونید با انواع سبزیجات دل‌خواهتون (هویج، سیب زمینی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، قارچ یا هر چیز دیگه‌ایی که باب میلتون هست) کباب کنید و‌ با ترکیب رنگ‌های خیلی شیک سِروشون کنید؛ فقط چندتا نکته کلیدی برای طعم‌دار کردنشون دارن که ما امروز می‌خوایم به همشون اشاره کنیم.

 

اولین مرحله ماهی‌های تمیز شدمون‌رو که با آب سرد شستیم توی ظرف سردار می‌ذاریم. بعد می‌ریم‌ سراغ برش زدن سبزیجاتمون، اولین نکته کلیدی اینه که بهتره از سبزیجاتی که بافتی شبیه به هم دارن استفاده شه یا بهتره اشاره کنم سبزیجاتی که تایم تقریبا یکسانی برای پخت لازم دارند مثل هویج و‌سیب زمینی یا قارچ و‌کلم بروکلی (که خیلی راحت در دسترس شما وجود داره).  مورد کلیدی دوم اینه که بهتره تقریبا همه سبزیجات رو یک‌سایز خرد کنید تا همه یکنواخت کباب و‌ مغز پخته بشن.

 

بعد از خرد کردن، همه سبزیجاتمون‌رو درون ظرف حاوی ماهی می‌ریزیم و می‌ریم سراغ مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین مرحله پخت ماهی کبابی‌مون، درسته مرحله طعم‌دار کردن این خوشگل‌های رنگی رنگی.

 

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات، همراه با سبزی پلو

 

یکی از چیزهایی که حتما توی این مرحله اضافه می‌کنیم و‌ جز همون نکات طلایی ما هست، سیر خرد شدست که بوی بد ماهی رو به طرزی باورنکردنی می‌گیره. پس راه‌کار اصلی برای از بین بردن بوی انواع ماهی، استفاده از سیر خرد شده هست. حالا برگ‌بو، زردچوبه، نمک، فلفل قرمز، پاپریکا و مهم‌تر از همه رزماری رو‌ به ترکیب رنگیمون اضافه می‌کنیم و‌ خوب به‌هم می‌زنیم. این همون سس بی‌نظیری هست که شما می‌تونید برای سایر ماهی‌ها هم ازش استفاده کنید. آب لیموترش یا همون آب‌لیمو رو به همراه دو‌قاشق روغن اضافه کرده و ‌مجددا به‌هم می‌زنیم.

 

خب این مرحله تموم شد و‌ باید سر ظرف رو ‌ببندیم و دو ساعت در یخچال بهش زمان بدیم و بمونه تا به خوبی مواد طعم‌دار و‌ مزه دار بشن. حتما زمان کافی بهش بدین، هیچ راه سریعی برای این مرحله وجود نداره، مواد با گذر زمان توی جسم ماهی رفته و تمام محتویات خوش‌طعم می‌شن. توی این بازه زمانی، یکی دو‌بار بهشون سر بزنید و مواد رو‌ زیر و‌ رو‌ کنید تا همه مواد آغشته به سس بشن. اگر از ماهی درسته استفاده کردید، اونو کامل برگردونید.

 

بعد از سپری شدن این زمان، توی سینی‌فر کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و ماهی‌ها و‌ سبزیجاتمون روی اون می‌چینیم. آب‌لیمو و روغن اضافه مانده ته ظرف را هم روی ماهی‌های توی سینی می‌ریزیم. نگران نباشید تمام این مواد تبخیر می‌شن و بوی دل‌پذیری توی فضای خونه می‌پیچه.

 

قبلا بارها به این موضوع اشاره کردیم که طبقات و‌درجه حرارت فرها متفاوت هستن؛ برای کباب شدن ماهی‌های امروزمون ما از فر با درجه حرارت ۱۸۵ و‌حالت پخت چرخشی (هم بالا هم پایین هم زمان) استفاده می‌کنیم، شما دوستای عزیز از ماکروفر یا تستر هم می‌تونید کمک بگیرید.

 

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات، همراه با سبزی پلو

 

سبزی پلو:

تو فرهنگ ما ایرونیا ماهی رو با سبزی پلو می‌خورن. البته زیاد خوب نیست، چون طبیعت هر دوی این مواد غذایی سرد هست. به همین دلیله که جنوبی‌ها سر سفره سبزی‌پلو و ماهی حتما خرما می‌ذارن. در ادامه دستور پخت سبزی پلو رو هم براتون آوردیم.

 

دستور پخت سبزی پلو:

اول می‌ریم سراغ برنجمون که همه کدبانوها می‌دونن از قبل باید به همراه لوبیا پلوها توی یک کاسه خوب خیس بخورن، سه پیمانه آب و‌ دو قاشق شِوید و‌ یک قاشق غذاخوری نمک رو ‌توی قابلمه می‌ریزیم.  با شعله کم بهش زمان می‌دیم تا آبش کاملا تبخیر شه، بعد از بخار شدن تمامی آب، برنج های اطراف قابلمه رو‌ به سمت مرکز قابلمه می‌کشیم تا هنگام پخت نسوزن. یک‌ و ‌نیم تا دو ساعت زمان می‌دیم تا برنجمون هم اصطلاحا دم بکشه و‌ خوب بپذه.

 

 


منبع: اُکالابلاگ

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied