شمانیوز
شما نیوز

خواص کف دریا یا زبد البحر چیست ؟

خواص کف دریا با اینکه ممکن است برای برخی از افراد ناشناخته باشد ، بسیار متنوع است . کف دریا صدف داخلی جانوری دریایی به نام ماهی مرکب است که پس از مرگ حیوان به علت سبکی در روی آب دریا می افتد و مردم قدیم که از منشاء آن اطلاعی نداشته اند آن را کف دریا نامیده اند .

خواص کف دریا یا زبد البحر چیست ؟

خواص کف دریا با اینکه ممکن است برای برخی از افراد ناشناخته باشد ،  بسیار متنوع است .  کف دریا صدف داخلی جانوری دریایی به نام ماهی مرکب است که پس از مرگ حیوان به علت سبکی در روی آب دریا می افتد و مردم قدیم که از منشاء آن اطلاعی نداشته اند آن را کف دریا نامیده اند . جسمی است سبک وزن و سفید و متخلخل و از داروهای سمی است و اگر خورده شود کشنده می باشد . نقاشان برای صاف و براق کردن نقاشی خود از آن استفاده می کنند .

 

آشنایی با کف دریا

 

برای اینکه درباره خواص کف دریا بیشتر بدانیم، بهتر است در ابتدا با خود این محصول مهم در درمان های طب سنتی آشنا شویم. ماهی های مرکب یکی از گونه های جانوری است که در بسیاری از دریاهای اقیانوسی و خلیج ها پیدا می شود. این ماهی که با نام های سرپاور و همچنین خساک نیز شناخته می شود، یک ماهی بی مهره بوده؛ و به این خاطر ماهی مرکب خوانده می شود که در زمان خطر از خود مرکبی سیاه رنگ تولید می کند . این ماهیان از خانواده اختاپوس ها هستند.

 

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-916935

 

آنچه امروزه پزشکان طب سنتی به عنوان کف دریا می شناسند، در حقیقت غضروفی است که در بدن این ماهی ها وجود دارد. پس از مرگ ماهیان مرکب، تمامی بدن آن ها در آب تجزیه شده و توسط دیگر ماهیان خورده می شود. به جز قسمت غضروفی پشت ماهیان مرکب که هواداری در بین ماهیان نداشته و به خاطر سبکی روی آب شناور می شوند. به خاطر سبکی و سفیدی بخش غضروفی ماهیان مرکب، عامه مردم تصور می کنند که این سفیدی ها باید کف دریا باشند. به همین خاطر این نام روی آن ها مانده است.

 

خواص کف دریا برای بیماریها

از  خواص کف دریا اینست که  در قدیم افرادی که زیاد فربه بوده و می خواسته اند لاغر شوند ، مقداری از پودر کف دریا را با سرکه مخلوط کرده و بر بدن خود شماد می نموده اند . اطباء سنتی جهت معالجه استسقای طبلی یعنی موقعی که شکم آب می آورد از کف دریا استفاده می کرده اند .

 

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-916935

 

از مهم ترین و اصلی ترین خواص کف دریا اینست که  این دارو در معالجه تراخم چشم اثر کم نظیری دارد و تصور این است که دارویی بهتر از آن در معالجه تراخم چشم  نباشد . اما برای معالجه تراخم باید زبد البحر یا کف دریا را پوست گرفته و مغز نرم داخل آن را به صورت مغز بادام و به اندازه حدود سه تا پنج سانتیمتر می تراشند و پلک ها را می گردانند و با آن جوش های تراخم را می تراشند تا جوش ها متلاشی شوند و از انها خون خارج شود .

 

هر جوشی که تراشیده می شود بدلیل خاص بودن خواص کف دریا آنچنان صد عفونی میگردد که ویروس بیماری به کلی نابود می گردد . سپس دستور دارو داده می شودکه پس از استعمال مدت کوتاهی دارو اثری از بیماری تراخم باقی نمی ماند .

 

مقدار پنج مثقال صمغ عربی را با پنج برابر آن قند مخلوط و خوب پودر می کنند و بعد از عمل تراشیدن چشم به صورت پودر خشک داخل چشم می ریزند و از داروهای لعابدار مانند لعاب تخم سفید یا لعاب تخم ختمی نیز استفاده نموده و جهت ضد عفونی مداوم و بعد از عمل هم می توان از محلول رقیق سولفات دوزنگ یا قطرات چشمی ضد عفونی کننده ملایم نیز روزی دو سه بار استفاده نمود . درمان تراخم چشم از مهمترین خواص کف دریا می باشد .

 

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-916935

 

خواص کف دریا یا زبد البحر بسیار است. حتی این دارو برای حیوانات و پرندگانی مثل قناری هم مصرف دارویی دارد. یکی از کاربردهایش این است که قناری نوکش را با ان پاک میکند.

 

خواص کف دریا و تولید ماسک صورت

یکی دیگر از خواص کف دریا، بهره بردن از آن به عنوان یک ماسک طبیعی برای صورت و دیگر اعضای بدن است. می توان از پودر کف دریا و مخلوط کردن آن با کمی آب و دیگر مواد لازم به عنوان یک ماسک طبیعی استفاده کرد. گفتیم که بخشی از خواص کف دریا به خاطر مواد معدنی فراوان و کلسیم فراوان آن است. این مواد معدنی برای رفع لکه های پوستی مفید بوده و به پوست شما برای سفید شدن و لطیف شدن بیشتر کمک می کند. به همین خاطر طبق گفته پزشکان یکی از خواص کف دریا، درمان لکه های پوستی است. از این محصول حتی در تهیه ماسک های صنعتی نیز استفاده می شود. موضوع دیگری که باعث شده تا استفاده از ماسک کف دریا مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگیرد، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. به طوری که پس از بهره بردن از ماسک، تمامی باکتری های روی پوست از بین رفته و شما دارای پوستی کاملاً پاکیزه خواهید بود.

 

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-916935

 

سپیدی و قوام بخشی به دندان ها با خواص کف دریا

یکی از خواص کف دریا، کمک به سپیدی دندان هاست. جنس دندان های انسان از کلسیم بوده و به همین خاطر می توان از کف دریا به عنوان یک داروی سنتی برای سفید کردن دندان و قوام بخشی به آن ها استفاده کرد. برخی از پزشکان سنتی دارویی را به بیماران خود می فروشند که مخلوطی از کف دریای ساییده شده و نمک دریاست. همچنین اگر خودتان بخواهید از کف دریا به عنوان یک خمیردندان طبیعی استفاده کنید، می توانید غضروف های سپید رنگ این ماهی را خوب بسابید. باید این کار را چنان انجام دهید که یک خاک نرم و سفیدرنگ پدید بیاید. حال می توانید این پودر را به طور مساوی با نمک دریای تهیه شده مخلوط کرده و به عنوان خمیردندان استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید از خواص سفید کنندگی کف دریا استفاده کنید، می توانید این پودر را به طور مساوی با زغال پودر شده چوب مخلوط کرده و آن را به صورت روزانه روی دندان های خود بمالید و سپس شستشو دهید.

 

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-916935

 

خواص غذایی کف دریا

یکی دیگر از خواص کف دریا، خواص غذایی آن است. البته چه در طب سنتی و چه بومی، از این ماده به عنوان یک داروی خوراکی استفاده نمی شود. همچنین به چشم یک خوراکی انسانی نیز نمی توان به آن نگاه کرد. ولی کف دریا به خاطر سرشار بودن از مواد معدنی و کلسیم می تواند برای پرندگان مفید باشد. از کف دریا برای پرندگانی که داخل قفس نگه داری می شوند، غذاهای کلسیم دار تولید می شود. همچنین خودتان می توانید اقدام به خرید کف دریا کرده، آن را آسیاب کنید. سپس به صورت روزانه مقداری از کف دریای ساییده شده را توی قفس پرنده خود بریزید. کف دریا ضمن اینکه سبب ساییدگی نوک پرنده می شود، به هضم بهتر غذاها نیز به او کمک می کند. ضمن اینکه می تواند کلسیم مورد نیاز پرنده را تأمین کند.

 

 

منبع : آسان طب ، بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied