شمانیوز
شما نیوز

تمرینات چشمی ؛ چگونه چشم های خود را ورزش دهیم؟

اگر به طور مداوم با کامپیوتر کار می کنید، این تمرینات چشمی را انجام دهید. قرن هاست که مردم تمرینات چشمی را به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات بینایی انجام می دهند. شواهد علمی معتبر بسیار کمی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرینات چشم می تواند بینایی را بهبود بخشند.

تمرینات چشمی ؛ چگونه چشم های خود را ورزش دهیم؟

اگر به طور مداوم با کامپیوتر کار می کنید، این تمرینات چشمی را انجام دهید. قرن هاست که مردم تمرینات چشمی را به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات بینایی انجام می دهند. شواهد علمی معتبر بسیار کمی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرینات چشم می تواند بینایی را بهبود بخشند. با این حال، این تمرینات می تواند به خستگی چشم کمک کند و احساس بهتری به چشم ‌های شما بدهد.

انجام تمرینات چشمی برای حالات زیر

برخی از شرایط به عنوان فشار‌چشم دیجیتال شناخته می‌شود، در بین افرادی که تمام روز با رایانه کار می‌کنند بسیار شایع است. این شرایط می تواند باعث موارد زیر شود:

 

  • خشکی چشم

  • خستگی چشم

  • تاری دید

  • سردرد

انجام دادن چندین تمرین ساده چشم ممکن است در بهبود علائم فشار چشم دیجیتال موثر باشند.

چگونه با تمرینات چشمی ورزش کنیم؟

در اینجا انواع مختلفی از تمرینات چشمی وجود دارند که بسته به نیاز خود می توانید آنها را امتحان کنید.

تغییر در تمرکز

این تمرین با به چالش کشیدن تمرکز شما کار می کند. این کار را باید در حالت نشسته انجام دهید. انگشت اشاره خود را به فاصله چند اینچ از چشم خود نگه دارید. بر روی انگشت خود تمرکز کنید. انگشت خود را به آرامی از صورت خود دور کنید. در حین انجام این کار تمرکز خود را بر روی انگشت بگذارید. سپس حرکت انگشت خود را معکوس کنید. روی انگشت دست خود تمرکز کرده و به آرامی آن را به سمت چشم خود برگردانید. سپس به یک نقطه در دور نگاه کنید و بر چیزی از راه دور توجه کنید. این تمرین را 3 بار تکرار کنید.

تمرین تمرکز دور و نزدیک

این یک تمرین تمرکز دیگر برای چشم است. مانند تمرین قبلی این تمرین نیز باید در حالت نشسته انجام شود. انگشت شست خود را در حدود 10 اینچی از صورت خود نگه دارید و به مدت 15 ثانیه روی آن تمرکز کنید. یک شیء تقریبا به فاصله 10 تا 20 فوتی پیدا کنید و به مدت 15 ثانیه روی آن تمرکز کنید. سپس تمرکز خود را بر انگشت شست خود برگردانید. 5 بار این تمرین را تکرار کنید.

تمرین شکل 8

این تمرین نیز باید در حالت نشسته انجام شود. یک نقطه بر روی زمین در فاصله تقریبا 10 فوتی خود انتخاب و بر روی آن تمرکز کنید. سپس با چشم های خود یک شکل خیالی از عدد هشت انگلیسی را دنبال کنید. این کار را به مدت 30 ثانیه دنبال کنید و سپس جهت ها را تغییر دهید.

قانون 20، 20، 20

فشار چشم برای بسیاری از افراد یک مشکل واقعی است. قرار نیست چشمان انسان برای مدت طولانی به یک شی‌ء واحد چسبانده و بر روی آن زوم  شود. اگر تمام روز را مشغول کار با کامپیوتر بوده اید، قانون 20، 20، 20 ممکن است به جلوگیری از ایجاد فشار چشم دیجیتال کمک کند. برای اجرای این قانون هر 20 دقیقه یکبار به مدت 20 ثانیه به یک شی در 20 فوتی خود نگاه کنید.

بینایی درمانی چیست؟

برخی از پزشکان در زمینه بینایی درمانی تخصص دارند. بینایی درمانی ممکن است شامل تمریناتی چشم باشد. اما فقط به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی تخصصی تر است که تحت نظارت چشم پزشک یا اپتومتریست انجام می شود. هدف از بینایی درمانی می تواند تقویت عضلات چشم باشد.

این درمان همچنین می‌تواند به بازیابی رفتار بصری ضعیف یا مشکلات ردیابی چشم کمک کند. شرایطی که ممکن است با بینایی درمانی درمان شوند و اغلب بر کودکان و گاه بزرگسالان تاثیر گذار است، شامل موارد زیر است:

  • کمبود همگرایی

  • استرابیسموس یا دوبینی

  • آمبلیوپی یا چشم تنبل

  • نارساخوانی

نکاتی درباره سلامتی چشم

روش های بسیاری وجود دارند که علاوه بر ورزش چشم، برای سالم نگه داشتن چشم خود می توانید انجام دهید. مدت هر چند سال یک بار یک آزمایش جامع چشم انجام دهید. حتی اگر شما متوجه مشکلی نشده اید، این آزمایش را انجام دهید. بسیاری از مردم حتی نمی دانند که می توانند با لنزهای اصلاحی بهتر ببینند. همچنین بسیاری از بیماری‌های جدی چشم علائم قابل توجهی ندارند.

علاوه بر این، لازم است که شما سابقه پزشکی خانواده خود را بدانید. اگر به دلیل ابتلا به دیابت یا سابقه خانوادگی بیماری چشمی در معرض خطر ابتلا به مشکلات چشمی هستید، هر 6 ماه تا یک سال به چشم پزشک مراجعه کنید. از عینک آفتابی استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از عینک آفتابی، از چشمان خود در برابر آسیب دیدن اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

غذای سالم بخورید. رژیم غذایی پر از چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها ممکن است به سالم ماندن چشم ها کمک کنند. همچنین مصرف هویج یک منبع عالی ویتامین A است. ویتامینA  یک ماده مغذی و مهم برای سلامتی چشم است. اگر به عینک یا لنز های تماسی نیاز دارید، حتما از آنها استفاده کنید. استفاده از لنزهای اصلاحی سبب ضعف چشم های شما نمی شود.

از استعمال دخانیات خودداری کنید. کشیدن سیگار برای کل بدن از جمله چشمان شما مضر است.

سخن آخر درباره تمرینات چشمی

هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که تمرینات چشم باعث بهبود بینایی در افراد می‌شود. تمرینات چشمی ممکن است به بهبود بیماری‌های جدی چشم کمک نکنند، اما انجام دادن آنها صدمه ای برای چشم ندارند. همچنین لازم است که شما به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند قبل از شروع علائم قابل توجه به مشکلات را تشخیص داده و درمان کنند.

 

منبع : هلث لاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied