شمانیوز
شما نیوز

آشنایی با شربت سیموسپان برای درمان سرفه

شربت سیموسپان (Simospan) از داروهای گیاهی خلط‌ آور و ضدسرفه بوده که حاوی عصاره گیاه آویشن، پیچک و عسل است. این دارو به دلیل داشتن ماهیت گیاهی، عارضه جانبی خاصی ندارد.

آشنایی با شربت سیموسپان برای درمان سرفه

شربت سیموسپان از داروهای گیاهی خلط‌ آور و ضدسرفه بوده که حاوی عصاره گیاه آویشن، پیچک و عسل است. شربت سیموسپان به دلیل داشتن ماهیت گیاهی، عارضه جانبی خاصی ندارد.  سرماخوردگی بیماری شایعی است که معمولا به دنبال خود مشکلات دیگری نظیر سرفه و تنگی نفس دارد. در واقع زمانی که مجاری تنفسی دچار التهاب شود، سرفه‌های مداوم بروز کرده و خواب راحت شبانه را از انسان می‌گیرد. اگر دلیل سرفه ابتلا به سرماخوردگی باشد، علاوه بر سرفه، گلودرد و تب نیز ممکن است بروز کند. برای تسکین سرفه می‌توان به داروهای گیاهی، اعتماد کرد. یکی از این داروها شربت سیموسپان است که در ادامه بیشتر با آن، آشنا می‌شویم.

 

معرفی شربت سیموسپان داروی گیاهی ضد سرفه

شربت سیموسپان (Simospan) یک داروی گیاهی است که با استفاده از عصاره گیاه آویشن و همچنین عصاره خشک برگ "پیچک" که با نام دیگر "عشقه" هم شناخته می‌شود، تهیه شده و اثرات خلط‌آور و ضدسرفه دارد. آویشن خاصیت ضدسرفه داشته و از طرفی برگ‌های پیچک حاوی مواد ضداسپاسمی هستند که برای درمان التهاب‌های دستگاه تنفسی و رفع سرفه‌های خشک، بسیار مفید است. علاوه بر این، سیموسپان حاوی عسل بوده که دارای خاصیت ضدویروسی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

سیموسپان دارویی مناسب برای بیماری‌های رایج برونشیت، نفس‌های کوتاه، سوزش گلو و سرفه‌های دردناک است. از ویژگی‌های این دارو می‌توان به مواردی همچون کاهش و تسکین سرفه، خلط‌آور و رقیق‌کننده خلط، رفع التهاب مجاری تنفسی، ضد عفونی‌کننده مجاری تنفسی، کمک به رفع تنگی نفس و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

هشدار: توجه داشته باشید که بیماری‌هایی مثل عفونت‌های تنفسی، تومور‌های قفسه سینه و ریه و... ممکن است تنها با سرفه خود را نشان دهند و بنابراین رفع علائم آن‌ها با استفاده از این دارو تنها باعث پیشرفت بیماری و از دست دادن زمان می‌شود، بنابراین تنها زمانی از این دارو استفاده کنید که مطمئن شوید سرفه‌هایتان ناشی از التهاب دستگاه تنفسی و سرماخوردگی است.

 

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های دیگر

 -

 موارد مصرف

 درمان سرفه و رفع خلط گلو

 عوارض

 این دارو ماهیت گیاهی داشته که در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عوارض جانبی خاصی نخواهد داشت. در موارد نادری ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی خفیف گردد.

 تداخل دارویی

 تداخل دارویی خاصی گزارش نشده است.


مقدار و نحوه مصرف شربت سیموسپان برای کودکان و بزرگسالان

بهتر است میزان دقیق مصرف این دارو، توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول مقدار این دارو برای درمان سرفه به شرح زیر است:

  • کودکان سنین ۲ تا ۵ سال: ۳ میلی‌لیتر، ۳ بار در روز.

  • کودکان سنین ۶-۱۱ سال: ۵ میلی‌لیتر، ۳ بار در روز.

  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا: ۶ میلی‌لیتر، ۳ بار در روز.

بهتر است این دارو ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود.

 

نکاتی که در رابطه با مصرف شربت سیموسپان باید بدانید

  • طول دوره درمان با شربت سیموسپان حداقل یک هفته بوده و علائم بهبود بیماری پس از گذشت ۲ الی ۳ روز از مصرف دارو، مشخص خواهند شد.

  • قبل از مصرف شربت سیموسپان هر نوع سابقه حساسیت دارویی یا غذایی که داشته‌اید را به اطلاع پزشک برسانید.

  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی سیموسپان تداخل داشته باشند.

  • مصرف این شربت برای خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که نسبت به گیاه پیچک یا آویشن حساسیت دارند، ممنوع است.

  • در صورتی که مصرف یک وعده از سیموسپان را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.

  • قبل از مصرف، شیشه شربت را به خوبی تکان دهید.

  • مصرف شربت سیموسپان برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

  • در صورت تداوم بیماری یا در صورت بروز تنگی نفس، تب و خلط چرکی یا خونی، سریعا به پزشک، مراجعه شود.

  • اگر بعد از گذشت ده روز بهبودی مشاهده نشد، حتما به پزشک مراجعه شود.

  • مصرف این شربت ممکن است در افرادی که معده حساس دارند، باعث اسهال شود.

  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی سیموسپان، به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

  • مصرف همزمان این شربت با داروهای آنتی‌بیوتیک باعث تاثیرگذاری بهتر شده و روند درمان را بهبود می‌بخشد.


رفع سرفه با استفاده از راهکارهای طبیعی

اگرچه برای درمان بیماری‌ها، آسان‌ترین راه استفاده از داروست اما گاهی می‌توان با استفاده از گیاهان دارویی که در قفسه آشپزخانه اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود، بسیاری از مشکلات جسمی را برطرف کرد. چه بسا که در ساخت خیلی از داروها هم از همین گیاهان موجود در طبیعت، بهره ‌می‌گیرند. برای درمان سرفه، علاوه بر استفاده از شربت سیموسپان که خود یک داروی ضدسرفه گیاهی است، می‌توان از روش‌های خانگی هم استفاده کرد.

 

سخن آخر...

خوشبختانه طبیعت پر از خوراکی‌هایی است که می‌توانید برای به دست آوردن دوباره سلامتی‌تان روی آن‌ها حساب کنید. لیمو یکی از خوراکی‌های ضدسرماخوردگی است که مصرف آن در فصول سرد سال توصیه می‌شود. با مصرف چنین خوراکی‌هایی می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و کمتر به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شوید. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود افرادی که بیشتر در معرض بیماری قرار دارند (مثل کودکان و زنان باردار)، در ابتدای فصل سرما از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند. شما چه تجربه‌ای از مصرف داروهای ضد سرفه دارید؟ چه داروی موثر دیگری را برای این منظور می‌شناسید؟ 

 

منبع : ستاره

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied