شمانیوز
شما نیوز

داروی دیفلونیسال چیست ؟ + زمان مصرف

داروی دیفلونیسال (Diflunisal) یک داروی ضد التهاب است که منجر به کاهش درد در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی یا آترزو می‌شود. حالت تهوع، درد معده، سوءهاضمه، اسهال و یا سرگیجه، برخی از عوارض مصرف این داروست.

داروی دیفلونیسال چیست ؟ + زمان مصرف

داروی دیفلونیسال (Diflunisal) یک داروی ضد التهاب است که منجر به کاهش درد در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی یا آترزو می‌شود. حالت تهوع، درد معده، سوءهاضمه، اسهال و یا سرگیجه، برخی از عوارض مصرف داروی دیفلونیسال است. بیماری‌های مربوط به مفاصل آنچنان شیوع پیدا کرده‌اند که تقریبا بیشتر افراد با سنین بالا به آن مبتلا هستند. این بیماری‌ها که در اثر ساییدگی و تخریب مفاصل ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث بروز درد و تورم در ناحیه مفاصل شوند. متاسفانه تا به امروز درمان مشخصی برای چنین بیماری‌هایی یافت نشده است. آرتروز از شایع‌ترین این بیماری‌هاست که می‌تواند در هر مفصلی از بدن، بروز کند. در چنین شرایطی تنها کاری که می‌توان برای کاهش درد انجام داد؛ مصرف مسکن‌هاست که البته آن‌ها هم نمی‌توانند به طور دائم و به مدت طولانی، استفاده شوند. در ادامه با یکی از این داروها تحت عنوان داروی دیفلونیسال ، آشنا می‌شویم.

 

داروی دیفلونیسال چیست؟

داروی دیفلونیسال (Diflunisal) یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که هورمون‌هایی که باعث ایجاد التهاب و درد در بدن می‌شوند را کاهش داده و از این طریق میزان درد و ناراحتی را در افراد مبتلا به بیماری‌های التهاب مفصلی (روماتوئید) و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و یا آرتروز، کاهش می‌دهد.

 

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری

Dolobid

 موارد مصرف

کاهش دردهای مفصلی و آرتروز

عوارض

حالت تهوع و استفراغ، درد معده، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، احساس خستگی، بثورات پوستی

 تداخل دارویی

آسپرین یا سایر داروهای ضددرد مثل ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن، داروهای سرماخوردگی، داروهای ضدحساسیت، آنتی‌اسیدها (مانند آلومینیم هیدروکسید، آلومینیم ام جی اس، منیزیم هیدروکسید)


مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک، تعیین شود. به طور معمول دوز اولیه برای رفع درد در بزرگسالان، ۱۰۰۰ میلی‌گرم به صورت خوراکی و یک بار در روز است.
همچنین دوز نگهدارنده مقدار ۵۰۰ میلی‌گرم دارو در هر ۱۲ ساعت است. البته بعضی از بیماران ممکن است هر ۸ ساعت به ۵۰۰ میلی‌گرم نیاز داشته باشند. حداکثر دوز مصرف این دارو مقدار ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز است. به طور کلی میزان مصرف این دارو به عواملی مانند شدت درد، پاسخ بیمار، وزن یا سن، بستگی داشته و ممکن است دوز کمتری برای بیمار، مناسب باشد.

 

نکاتی که در رابطه با مصرف داروی دیفلونیسال باید بدانید

  • در صورتی که با مصرف این دارو دچار مشکلاتی نظیر واکنش شدید آلرژیک (بثورات، کهیر، خارش، مشکل تنفسی، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب‌ها یا زبان) شدید؛ مصرف دارو را قطع و به پزشک، مراجعه کنید.

  • مصرف دیفلونیسال در سه ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند، بنابراین اگر باردار هستید یا قصد دارید در حین استفاده از این دارو باردار شوید، به پزشک خود بگویید.

  • طی مصرف این دارو نباید به کودک شیر بدهید.

  • این دارو می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته قلبی را افزایش دهد، به خصوص اگر از آن به مدت طولانی استفاده کنید یا به بیماری‌های قلبی مبتلا باشید. این دارو نباید قبل و بعد از جراحی‌های مروبوط به قلب، استفاده شود.

  • حتی افراد بدون بیماری قلبی هم می‌توانند هنگام مصرف این دارو دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شوند. بنابراین مصرف خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • چنانچه نسبت به این دارو و یا هر ماده دیگری مثل غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها حساسیت دارید؛ به پزشک خود، اطلاع دهید.

  • فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

  • چنانچه استفاده از یک نوبت داروی دیفلونیسال را فراموش کردید؛ به محض یادآوری، آن را استعمال کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی خود، بازگردید.

  • به مدت طولانی نمی‌توان از داروی دیفلونیسال استفاده کرد. در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو، ممکن است به آزمایش‌های مکرر پزشکی نیاز داشته باشید.

  • استفاده از داروی دیفلونیسال می‌تواند خطر خونریزی معده یا روده را در افراد با سنین بالا افزایش دهد. بنابراین لازم است این بیماران، دارو را با احتیاط مصرف کنند.

  • در صورت وجود سابقه ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا سیگار کشیدن، سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون، سابقه زخم معده یا خونریزی، آسم، بیماری کبد یا کلیه، قبل از مصرف دارو با پزشک، مشورت کنید.

  • مصرف این دارو برای افراد با سنین کمتر از ۱۲ سال، مناسب نیست.

  • بهتر است از کمترین دوز مؤثر در معالجه بیماری خود، استفاده کنید.

  • دارو را مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.

  • این دارو مکن است در نتایج برخی از تست‌های آزمایشگاهی، اختلال ایجاد کند. بنابراین باید به پزشک معالج خود بگویید که از دیفلونیسال استفاده می‌کنید.

  • طی مصرف این دارو از نوشیدن الکل، خودداری کنید. این کار باعث افزایش خطر خونریزی معده می‌شود.

  • در صورت بروز علائم حمله قلبی یا سکته مغزی، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. این علائم شامل درد قفسه سینه، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن و یا تنگی نفس می‌شود.

  • چنانچه در طول دوره درمان با داروی دیفلونیسال به مشکلات کبدی، تهوع، درد معده، خارش، احساس خستگی، علائمی شبیه به آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی (زرد شدن پوست یا چشم)، مشکلات کلیوی، دفع ادرار کم و زیاد، دردناک یا مشکل، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی، اختلال در تمرکز، ضربان قلب سریع، رنگ‌پریدگی پوست یا تنگی نفس مبتلا شدید؛ مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله به پزشک، مراجعه کنید.

  • اگر از داروهای ضدافسردگی مانند سیتالوپرام، اسکیتالوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون یا ویلازودون استفاده می‌کنید؛ و یا در صورت استفاده از داروهایی مثل استامینوفن (تیلنول)، سیکلوسپورین، لیتیوم، متوترکسات، رقیق‌کننده خون (وارفارین، کوادمین، جانتوون)، داروهای فشار خون و یا داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون)، قبل از اینکه شروع به مصرف داروی دیفلونیسال کنید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

 

رفع درد مفاصل با روش‌های خانگی

اگرچه بیماری‌هایی مثل آرتروز درمان قطعی ندارند، اما اکثر مواقع می‌توان با درمان‌های گیاهی و ماساژ درمانی، درد را به طور موقت تسکین داد. روغن کنجد و روغن کرچک می‌تواند در این زمینه، موثر باشد. علاوه بر این، برخی دیگر از روش‌های خانگی هم برای کاهش میزان التهاب و ناراحتی در بیماران مبتلا به آرتروز وجود دارد که در طب سنتی هم به آن‌ها اشاره شده است. برای آشنایی با این روش‌ها پیشنهاد می‌کنیم مطلب «روشهای درمان ارتروز با طب سنتی» را مطالعه کنید.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتی‌که تجربه مصرف این داروی مسکن را داشته و دیدگاهی در این باره دارید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت "نظرات و پرسش‌ها" با ما و دیگر خوانندگان شمانیوز به اشتراک بگذارید.

 

منبع : ستاره

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied