شمانیوز
شما نیوز

دلایل ابتلا به حصبه چیست؟

یک متخصص عفونی گفت: علائم بالینی حصبه تب بسیار بالا و ضعف شدید است، ضعف بدن در این بیماری به قدری شدید است که فرد قدرت باز کردن پلک را هم ندارد.

دلایل ابتلا به حصبه چیست؟
محمدرضا ناظر متخصص عفونی درباره علت ابتلا به بیماری حصبه بیان کرد: حصبه یک بیماری عفونی است و عامل آن یک موجود زنده به نام باکتری سالمونلا تیفی و پارا تیفی است که از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‌یابد؛ این باکتری از راه آب آلوده (سیستم آب و فاضلاب غیر بهداشتی) و غذا (استفاده از کود‌های انسانی برای کشاورزی) به انسان منتقل می‌شود، این بیماری مخصوص انسان‌ها و هنوز ریشه‌کن نشده است به دلیل اینکه آب آلوده و فاضلاب‌های سطحی هنوز در مناطق محروم کشور، کم و بیش وجود دارند.
دلایل ابتلا به حصبه چیست؟ نشانه‌های ابتلا به حصبه ناظر درباره علائم حصبه گفت: مهم‌ترین علائم بالینی حصبه تب بسیار بالا و ضعف شدید است، ضعف بدن در این بیماری به قدری شدید است که فرد بیمار حتی قدرت باز کردن پلک را هم ندارد، که به آن کمای بیداری می‌گویند. در این بیماری درگیری مستقیم مغزی، با توجه به وجود سردرد‌های بسیار شدید و خواب آلودگی بسیار نادر است.
تفاوت سالمونلای تیفی و غیر تیفی وی افزود: برخلاف ارگانیسم‌های هم خانواده آن یعنی سالمونلای غیر تیفی که موجب اسهال در انسان می‌شود، سالمونلای تیفی و پاراتیفی (به جز سالمندان و اطفال) یبوست ایجاد می‌کند؛ این باکتری همه بدن از جمله روده و مغز انسان را درگیر می‌کند و از عفونت‌های روده‌ای است. متخصص عفونی با اشاره به اینکه تب ناشی از حصبه به آرامی ایجاد می‌شود، گفت: تب به آرامی بالا می‌رود و در درجه بسیار بالا باقی می‌ماند. نوسان کم تب باعث می‌شود که حصبه با بیماری‌های دیگر مانند تلبخال، که ناشی از نوسان زیاد تب است، اشتباه نشود. خطر ابتلا به حصبه در چه کسانی کمتر است؟ این متخصص بیان کرد: معمولا کودکان، نوجوانان و جوانان درگیر این بیماری می‌شوند، ولی حصبه در بزرگسالان به دلیل سیستم ایمنی قدرتمند، کمتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر به این بیماری دچار می‌شوند. ناظر درباره روش‌های درمان بیماری حصبه اظهار کرد‌: کشت خون و مغز استخوان از مهم‌ترین راه‌های تشخیص حصبه هستند، بعد از تشخیص این بیماری درمان شروع می‌شود؛ به دلیل اینکه عفونت به داخل مغز استخوان نفوذ می‌کند درمان نسبتا طولانی می‌شود و بهتر است بیمار در بیمارستان بستری شود. وی افزود‌: مایع درمانی و مصرف آنتی بیوتیک اساس درمان حصبه را تشکیل می‌دهند؛ واکسن خوراکی هم برای افرادی که به محل‌های آلود می‌روند، توصیه می‌شود. توفوئید تنها بیماری است که برای درمان آن از کورتون با دوز بالا استفاده می‌شود. ولی در بسیاری از بیماری‌های عفونی نباید از کورتون استفاده کرد، چون سیستم ایمنی را ضعیف و عفونت را شدید می‌کند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied