شمانیوز
شما نیوز

آیت‌الله رئیسی:

دشمن با ایجاد اختلاف انسجام ملی را هدف قرار داده است

رئیس‌جمهور وحدت و انسجام ملی را نیاز امروز کشور دانست و گفت: دشمن با ترفند ایجاد اختلاف می‌خواهد مردم را مقابل هم قرار دهد.

دشمن با ایجاد اختلاف انسجام ملی را هدف قرار داده است

به گزارش شمانیوز و به نقل از سراج24؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که در ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد که این یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین(ع) در عتبات عالیات ادای ادب و احترام کردند و نسبت به ساحت مقدس ابی‌عبدالله یک رویداد بزرگی را رقم زدند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه که در مشهدالرضا اتفاق افتاد، بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام در مشهد مقدس زائر امام رضا(ع) حاضر شدند و این هم رویداد فرهنگی بزرگی و برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود و دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، تسهیل زیارت و اینکه از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کند را برعهده داشت که البته میزبان خود مردم بودند چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و  هم مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: اما رسالت دولت هم این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائرین و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم و خداوند حاج قاسم سلیمانی را با این جمله معروف که همه ما ملت امام حسینیم رحمت کند.  این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است که باید تلاش کنیم  اگر کاستی‌ها، مشکلات ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و عزیزان ما گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.

با عضویت در شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شده ایم

رییس جمهور در ادامه به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مساله و رویداد مهمی است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های زیرساختهای اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در خود جای داده است و این کشورها و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

رییس جمهور با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، افزود:طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در آن تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال‌تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل طرح‌های ریلی در ایران است، خاطرنشان کرد: در دیدار رییس جمهور اراده بر آن شده که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.

آیت الله رییسی در ادامه تاکید کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.

رییس جمهور در ادامه به توسعه همکاری های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما ۸۰ درصد با روسیه افزایش یافت.

آیت الله رییسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری می کنیم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.

رییس دولت سیزدهم به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در نشستی که با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این کار با جدیت ادامه پیداکند و سرعت آن را بیشتر کنند تا بتوانیم از این منطقه بهره برداری کنیم.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای ایران توسعه بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.

وی در ادامه به نخستین سفر خارجی خود به اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان ۵ تا ۶ برابر در حوزه‌های مختلف افزایش یافته است و همکاری‌های مختلفی هم با کشورهای آسیای مرکزی داریم که این روابط در راستای تداوم سیاست همسایگی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این سیاستی که ایران با کشورهای همسایه دنبال می‌کند به اعتماد متقابل بین کشور ما و کشورهای عضو شانگهای منجر شده است و  اکنون باید به دنبال ارتقای این اعتماد باشیم و در مجموع سیاست همسایگی در تداوم همکاری‌های عینی و عملی بین ما و کشورهای همسایه جواب داده است.

آیت الله رئیسی در ادامه به دیدارهای دوجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با سران ۱۰ کشور اشاره و تاکید کرد که عمده موضوعات مطرح شده توسعه  فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای منطقه بود.

رئیس‌جمهور این را هم گفت که در مجمع عمومی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور نیافتم اما به صورت مجازی در این اجلاس سخنرانی کردم و مواضع جمهوری اسلامی هم بیان شد اما این نخستین سفرم به نیوریورک بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه بود که باید آنجا صدای ملت ایران می‌بودم و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی و بحق ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت را آنجا در نطق و بیانات و ارتباطات خودم بیان کنم و صدای ملت باشم.

رئیس دولت سیزدهم اظهارداشت: آنچه که ملت در اجلاس عمومی سازمان ملل مشاهده کردند، تلاش شد تا مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و آنچه که از مظلومیت و اقتدار ملت ایران و مظلومیت سایر ملت‌ها و  ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عالم و استانداردهای دوگانه در مسائلی نظیر حقوق بشر، تروریسم، هسته‌ای یا استانداردهای دوگانه‌ای که اینها دارند و ملت‌های مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند بیان کنم.

آیت الله رئیسی به بیان مواضع تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران و مواضع آموزشی در اجلاس یونسکو گریزی زد و گفت: در این اجلاسیه طور مختصر درباره مواضع جمهوری اسلامی از توجه به اسناد داخلی نظیر سند بنیادین آموزش و پرورش و تعامل و گفت‌وگو با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها سخن گفتم و اعلام کردم که ما هم مبانی و اصولی داریم و در عین حال  اعلام آمادگی کردیم تا با همه کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند نشست و گفت وگو و تعامل داشته باشیم.

جزئیاتی از دیدار با رییس جمهور فرانسه

رئیس جمهور با اشاره به دیدارهای دوجانبه خود با سران برخی از کشورها و شرکت در نشست‌های علمی و تخصصی با مدیران ارشد رسانه‌ها و رهبران ادیان در آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در همه این نشست‌ها مسائل مربوط به مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح بود. در این نشست‌ها حتی به آنها مجال نقد کردن نیز دادم تا اگر نکته‌ای هست و یا اشکالی دارند پاسخ دهم تا معلوم شود کدام یک از مواضع منطقی است.

آیت الله رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا در حواشی این سفر و یا ملاقات‌هایی که شکل گرفته نکاتی مطرح شده که کمتر در خبرها منتشر شده باشد؟ اظهار داشت: در نشستی که با آقای مکرون داشتیم مباحث هسته‌ای و دوجانبه مطرح و مروری بر آنچه که موضع جمهوری اسلامی بود و قبلا اعلام شده بود، داشتیم. اعلام کردیم که توافق عادلانه و خوب کاملا قابل دستیابی است و ما برای یک توافق خوب آمادگی داریم، لکن توافق باید عادلانه باشد.

رئیس جمهور در مورد جزئیات دیدار خود با رئیس جمهور فرانسه در نیویورک افزود: نکته محوری مورد تاکید ما این بود که آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند. آقای مکرون قبول داشتند که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکردند. من گفتم این بار ما باید پایبندی به تعهدات را محور قرار دهیم. مواضع ما به نحوی بود که وی گفتند که می‌روم با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها صحبت می‌کنم و مواضع شما را برای آنها بیان خواهم کرد و خبر آن را به شما خواهم داد.

وی با تاکید بر ضمانت طرف‌های غربی به جمهوری اسلامی برای رسیدن به یک توافق خوب، تصریح کرد: یک بار شاهد بودیم که آن‌ها از برجام خارج شدند و به تعهدات خود عمل نکردند لذا نباید دوباره خودمان را گرفتار کنیم.

رئیس جمهور در تشریح دیگر جزئیات دیدار خود با آقای مکرون، گفت: به وی گفتم از یک طرف مذاکره می‌کنید و از طرف دیگر قطعنامه به شورای حکام پیشنهاد می‌دهید، این موضوعات با هم نمی‌سازد و نکته‌ای که به آقای مکرون تاکید کردم این بود که شما به عنوان اروپا چقدر از آمریکایی‌ها دنباله‌روی می‌کنید؟ یک مثالی برای وی زدم و گفتم در سفری که به منظور شرکت در اجلاسی به فرانسه داشتم، یک فرانسوی می‌گفت عمر این ساختمانی که در آن نشستم از کل عمر آمریکا بیشتر است، لذا حالا شما با این قدمت چرا از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید؟ البته وی گفت موضع ما مستقل است.

استانداردهای دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر محل اشکال است

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به جزئیات نشست خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل افزود: در این نشست آقای دبیرکل، به ظرفیت بسیار بالای جمهوی اسلامی ایران برای حل بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای معترف بود و ما هم در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.

رئیس جمهور گفت: در این دیدار همچنین به وی گفتم اگر چه سازمان ملل در نیویورک قرار دارد اما این بدان معنا نیست که شما حتما باید تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ و آمریکا باشید و در نهایت تاکید کردم که آقای دبیرکل سعی کنید این سازمان، سازمان ملل باشد نه سازمان تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری درباره اینکه در نشست با رئیس جمهور فرانسه، آیا مکرون درباره مسائل داخلی ایران اظهار نظر کرده بود؟ تصریح کرد: خیر، در این نشست بحثی در این مورد نشد و صرفا به شکل کلی درباره حقوق بشر اظهار نظری صورت گرفت که بنده در پاسخ به وی گفتم شما خوب می‌دانید که امروز در موضوع حقوق بشر ما در جایگاه مدعی قرار داریم و توجه به مسائل حقوق بشری نه به خاطر مواضع یا مطالبه شما بلکه در ذات جمهوری اسلامی است.

رئیس جمهور ادامه داد: به آقای مکرون گفتم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره توجه به حقوق انسانها چه در داخل کشور و شهروندان خودمان و چه اقصی نقاط دنیا مورد تاکید بوده و بعد مثالی زدم از موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا و گفتم در همین جایی که من و شما حضور داریم (نیویورک) چقدر نقض حقوق بشر اتفاق می افتد؟ چرا نسبت به آنها اعتراضی صورت نمی‌گیرد؟ این استانداردهای دوگانه شما حتما محل اشکال است و باعث می‌شود دنیا بویژه در این مسائل حرف شما را باور نکند.

خواست ایران تضمین قابل اعتماد است

آیت الله رئیسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده مذاکرات هسته ای نیز گفت: جمهوری اسلامی در آخرین متنی که ارائه کرده بر تضمین قابل اعتماد و حل و فصل مسائل پادمانی به منظور جلوگیری از تقض عهد مجدد طرف غربی و صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی به بهانه های سیاسی پادمانی تاکید داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: در دیدار رئیس جمهور فرانسه نیز برغم تلاش آقای مکرون برای توجیه رویکرد سیاسی آژانس انرژی اتمی، به او گفتم مصادیق متعددی از سیاسی کاری آژانس وجود دارد. اول اینکه گاها روسای آژانس به تهران می آیند و پس از بازید از صنعت هسته ای ما رسما اعلام می کنند که انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران صورت نگرفته اما به محض اینکه به اروپا باز می گردند یا از سوی رژیم صهیونیستی با آنها تماسی گرفته می شود لحن و ادبیاتشان تغییر می کند که این تغییر موضع نشان از رویکرد سیاسی به مساله است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: از وی پرسیدم چرا شما شبهاتی را که امروز علیه فعالیت هسته ای ایران ایجاد کرده اند مورد توجه قرار می دهید اما زمانی که از سوی همین آژانس ۱۵ بار عدم انحراف در فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت به آن توجه نداشتید؟ برغم این رویکرد سیاسی بر اساس ادعاهای آنها به بازرسان اجازه دسترسی به دوربین ها و بازبینی آنها داده شد تا غیر واقعی بودن ادعاها علیه صنعت هسته ای ما روشن شود.رئیس جمهور گفت: بر این اساس در این دیدار بر دو اصل حل و فصل مسائل پادمانی است و رفع پایدار تحریم‌ها با امکان انتفاع اقتصادی ملت ایران تاکید شد.

رغبت کشورها برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران

رئیس‌جمهور ادامه داد: به ملت عزیز ایران بگویم در تمام مذاکراتی که در شانگهای و نیویورک داشتم رغبت بسیار برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. تمامی کشورهایی که با آنها ملاقات کردم و آنها به دیدار من آمدند، تأکید می‌کردند در تعامل با ایران صاردات افزایش می‌یابد و آنها واردات از ایران داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی افزود: همه آنها تأکید داشتند به اینکه امروز می‌خواهیم به‌رغم فضای تحریمی که برای کشورمان وجود دارد با ایران کار کنیم و این برای ما خیلی مهم است. هم کشورهای همسایه تأکید داشتند هم کشورهایی که با آنها ملاقات داشتیم این را می‌گفتند.  قصد ما برای تعامل و ارتباط اقتصادی و تجاری با همه کشورها است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شرق یا غرب برای ما فرقی نمی‌کند. منتها کشورهایی که بخواهند بهتر کار کنند زمینه برای کار خیلی زیاد است. باید تمام فعالان اقتصادی تلاش کنند از این فرصت که همه آمادگی و رغبت کار و فعالیت اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی را دارند برای اینکه سهم خودمان را در تجارت منطقه و ترانزیت منطقه افزایش دهیم استفاده کنند این زمینه‌ها کاملاً امروز برای جمهوری اسلامی است.

با بالا بردن عکس حاج قاسم مظلومیت و اقتدار مردم ایران را به جهان نشان دادیم

آیت الله رئیسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی ملل متحد که بسیار مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفت و پیام و هدف این ابتکار، گفت: می‌خواستم عرض کنم که مؤسس داعش آمریکایی‌ها بودند، طبق اعتراف خودشان و آنچه که برخلاف همه موازین حقوق بشری بود به دست داعش و حامیان داعش اتفاق افتاد. قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم بود، به دست آمریکایی‌ها و به دست رئیس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌خواستم اینجا عرض کنم امروز که شما به غلط مدعی حقوق بشر هستید تشکیل دهنده داعش شما هستید و کسی که حقیقتاً برای حقوق انسان‌ها، برای امنیت منطقه تلاش کرد او به دست شما به شهادت می‌رسد و نکته دوم اینکه پیام مظلومیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم سلیمانی را برسانم و مسأله خواست جدی ما برای محاکمه عامران و مباشران این جنایت هولناک بود. اینجا یک تروریسم دولتی اتفاق افتاده است یعنی «عالماً، عامداً، قاصداً» کسی که میهمان کشور ثالث بود را به شهادت رساندند.  

آیت الله رئیسی افزود: این اگر در دنیا رسیدگی نشود و اینها به مجازات نرسند بی‌عدالتی و ظلم در دنیا رواج پیدا خواهد کرد. یعنی هر کسی دست به جنایتی بزند، بنابراین از مجمع عمومی و سازمان‌های بین‌المللی مصرانه خواستم که تلاش کنند تا قاتلان حاج قاسم سلیمانی به مجازات برسند و عدالت در مورد آنها اجرا شود.

اجتماعات ضدانقلاب بی‌رمق‌تر از همیشه بود

رئیس جمهور درپاسخ به این سوال که همزمان با زمان سخنرانی شما در مجمع عمومی سازمان ملل که البته در ادوار گذشته سابقه داشته است، فراخوان‌هایی توسط ضدانقلاب و معاندان و دربرگزاری تجمعات مختلفی ارائه می‌شد و آیا شما از این موضوع مطلع بودید، توضیح داد که بله. فراخوان‌های زیادی سرداده شد که هیچ اثربخشی در آن وجود نداشت یا اینکه بخواهد تردیدی در ما یا مخاطبان ما ایجاد کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: زمانی که سخنرانی‌ من در مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت برخی گفتند که بعد از سخنرانی ۲ رئیس جمهور دیگر، نوبت سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکاست که به طور طبیعی وقتی سخنرانی‌ من در صحن سازمان ملل تمام می‌شد باید به محل استقرارمان  باز می‌گشتیم. ما پس از سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل پیاده به هتل محل استقرار حرکت کردیم. برخی فکر می‌کردند ما این کار را نکنیم که برای ما اقدام راحتی بود و آنها هم فکر می‌کردند که با توجه به فراخوان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیریم. اما معلوم شد اقدامات آنها مانند همیشه بی‌اثر و بی‌رمق است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همواره در طول سال‌هایی که رئیسان جمهوری ایران نیوریورک سفر می‌کردند  با  این اجتماعات روبرو بودند اما به نظرم امسال درمقایسه با سال‌های گذشته اجتماعاتشان بی‌رمق‌تر از همیشه بود و تنها با سر دادن وعده‌های واهی به صحنه آمدند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که بحمدالله هیأت جمهوری اسلامی توانست به همه اهدافی که داشت با موفقیت به پایان برساند و امیدوارم توانسته باشیم پیام رسای ملت ایران باشیم. با وجود همه تلاش‌هایی که کردند تا پیام نتواند به دنیا مخابره شود اما به مخاطبان مخابره شود.  حال باوجود این تلاش‌ها این کار انجام گرفت و توانستیم مواضع جمهوری اسلامی و هم پیام مظلومیت و اقتدار جمهوری اسلامی را بیان کنیم و درعین حال از قاره‌های مختلف ملاقات داشتم که همه اعلام آمادگی می کردند تا مشتاقانه با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشند.

تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نخواهد کرد

رییس جمهور در ادامه درباره نشست‌هایی که در نیویورک با خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی این کشور داشت، گفت: در این نشست‌ها پرسش‌هایی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که از جمله می‌توان به اینکه چرا آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند یا چرا اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند، اشاره کرد.

آیت الله رییسی اظهار داشت: محور دیگر صحبت‌های خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی آمریکایی به موضوع پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم‌ها باز می‌گشت که به آنها تاکید کردم که بیشترین تحریم در حوزه هسته‌ای و صنعت نظامی اعمال شده اما امروز دنیا معترف است که ایران در صنایع نظامی و هسته ای خود بسیار پیشرفت کرده است.

وی  تاکید کرد: در این جلسات متذکر شدم با اینکه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، فشار زیادی وارد کرده است اما امروز ملت ایران می‌تواند با عزت اعلام کند که فشار حداکثری آمریکایی‌ها را شکست داده است.

رییس جمهور با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها نیز به شکست تحریم ها معترفند، اظهار داشت: پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی داشته بسیار مهم است. در جلسه‌ای که با ایرانیان مقیم نیویورک داشتم یک خانم پزشک شیرازی در سخنانی به استناد آمارهای بانک جهانی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را بعضی از کشورهای اروپایی مقایسه کرد.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه امروز کسی منکر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: دلیل اینکه علیه ما توطئه می‌کنند این است که می‌بینند با وجود تحریم‌ها توانستیم در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستایی نشویم و یک حرکت مقتدرانه داشته باشیم.

رییس دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: غرب امروز این را فهمیده است که کشور با وجود تحریم‌ها و زحمت‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایجاد کرد، متوقف نشد.

آیت الله رییسی تصریح کرد: تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نخواهد کرد و زندگی مردم را به این قرارداد (برجام) بند نمی‌کنیم بلکه در مذاکرات حضور داشتیم و توافق عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه را پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی ادامه دارد، افزود: قبل از اینکه به دولت بیایم این نگاه از نزدیک سران کشورهای همسایه و خارجی را نمی‌دانستم اما امروز بعد از حدود ۱۳۰ نشستی که با کشورهای خارجی از آغاز دولت داشتم می بینم که در هر کدام از این نشست‌ها اعتراف می کنند که ایران با وجود تحریم‌ها، پیشرفت کرده است.

آیت الله رییسی افزود: توطئه‌هایی که علیه کشور می‌شود دقیقاً برای این است که می‌خواهند کشور را متوقف کنند چون شاهد هستند در این پیشرفت‌ها توانستیم گام‌های بلند را برداریم.

اصل ما در ماجرای فوت مهسا امینی شفافیت و عدالت است

آیت الله رییسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حادثه رخ داده برای خانم مهسا امینی که همزمان با سفر وی به سمرقند در ازبکستان رخ داد و اقدامات انجام شده برای روشن شدن این موضوع اظهار داشت: اولین خبری که شنیدم در سمرقند بود. به من خبر دادند که این حادثه اتفاق افتاده و من همانجا با مسئولان تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش‌های دیگر گفتم که با حساسیت این موضوع را دنبال کنید به نحوی که مشکلی ایجاد نکند.

رییس جمهور با بیان اینکه پس از فوت خانم امینی با خانواده وی تماس گرفتم و با آنان همدردی کردم، افزود: به خانواده وی گفتم که این خبر نه برای من، برای هر ایرانی به دلیل اینکه ایران ما خانواده‌محور است و عاطفه میان خانواده‌های ایرانی و مردم ما امر محوری است، متاثر کننده است.

آیت الله رییسی ادامه داد: همه از اینکه یک خانمی اینگونه فوت کرده است، متاثر می شوند و این نقطه مشترک همه است. به خانواده آن مرحومه گفتم که من این موضوع را حتماً دنبال می‌کنم؛ اگر قصوری و تقصیری در این قضیه شده باشد بدانید مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رییس جمهور با بیان اینکه پدر خانم امینی و عموی وی تلفنی به بنده ابراز محبت کردند و این اقدام را قوت قلبی دانستند، ادامه داد: پدر خانم امینی بعداً هم در مصاحبه اعلام کرد که این قولی که به من داده شد، باعث شد که مطمئن شویم که این موضوع پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فوت خانم امینی در بخش‌های مختلف دولت و مجلس در دست بررسی است و پزشکی قانونی نیز کار را دنبال کرده است، تصریح کرد: مسأله فوت این خانم همه را متأثر کرد و در تأثر این واقعه هیچ تردیدی نیست؛ آنچه وظیفه دولت و وظیفه انسانی ماست اینکه موضوع را پیگیری کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: همانطور که به خانواده خانم امینی گفتم اصل ما در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است.  

آیت الله رییسی پزشکی قانونی را یک سازمان حرفه ای دانست و افزود: ما منتظر می‌مانیم تا این سازمان نظر قطعی خود را اعلام کند.

رییس جمهور درباره آخرین گزارش‌هایی که در این خصوص دریافت شده است، اظهار داشت: گزارش‌های مقدماتی را داده اند اما قرار است گزارش نهایی را پزشکی قانونی اعلام کند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه در این قضیه باید نظر نهایی را دستگاه قضایی بدهد و اظهارنظر آنها از نظر حقوقی معتبر است، اطمینان داد: موضوع را پیگیری می کند تا مساله کاملا روشن شود.

منتظر گزارش نهایی پزشکی قانونی درباره مسا امینی هستیم

آیت الله  رئیسی در مورد زمان اعلام نظر پزشکی قانونی درباره علت مرگ خانم امینی گفت: در جلسه دیروز، در این باره از دوستان سوال کردم و گفتند ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر قطعی را اعلام می‌کند. ما هم دنبال آن هستیم که نظر اعلام شود.

رییس جمهور با بیان اینکه در این مدت اظهارنظرها، پیشنهادات و انتقاداتی ظرف این مدت در رسانه‌ها، روزنامه‌ها، فضای حقیقی و مجازی نسبت به روش اجرای قانون شده است، اظهار داشت: اصولاً نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه انجام یک تصمیم یا یک فعل یا ترک فعل، نگاه‌ها، نظرات و دیدگاه‌ها مخالف و موافق مطرح می شود که نباید از آن وحشت داشت.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه اشکالی ندارد که نسبت به روش اجرای قانون، افراد یا مؤسساتی نظرات مختلفی داشته باشند، تصریح کرد: بیان دیدگاه‌ها در این رابطه می‌تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظر من توجه مسئولان نسبت به این دیدگاه‌ها برای اصلاح امور حتماً مثبت باشد و نباید محدود کرد.

رئیس جمهور افزود: این روشی که به عنوان اجرای قانون وجود دارد، ۱۰تا ۱۵ سال است که اجرا می‌شود و برای پارسال یا چند سال قبل نیست. اما چه اشکالی دارد که در این رابطه نظرات و دیدگاه‌های اصلاحی وجود داشته باشد؟ طبیعتاً باید از این نظرات و دیدگاه‌ها کمک گرفته شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و محافل علمی، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی در دانشگاه‌ها، موسسات علمی و محافل قرار دهیم. معتقدم این اتفاق به سلامت و ارتقای کار می‌تواند کمک جدی کند.

وی با بیان اینکه نقد و گفت‌وگو در مسائل مختلف در قانون اساسی دارای جایگاه است و می‌تواند به مسئولان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمک کند، اظهار داشت: نکته دوم این است که از اینگونه گفت‌وگوها و نقدها می توان به عنوان زمینه‌ای برای اصلاح استفاده کرد.

باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، اظهار داشت: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد هیچ اشکالی ندارد، آن‌ها باید شنیده شود و شنیدن آن هم به اصلاح امور کمک می‌کند، اما اغتشاش، بهم ریختن امنیت کشور، ایجاد هرج و مرج و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای این عالم نمی‌تواند قابل قبول باشد. تعرض به مال، جان، کسب و کار مردم و ایجاد اختلال در زندگی مردم اصلاً قابل قبول نیست.

مدافعان امنیت جدای از مردم نیستند

آیت الله رئیسی در ادامه گفت : امروز مدافع امنیت این کشور از نیروی انتظامی گرفته تا نیروهای بسیج و سپاه شیرین‌ترین و عزیزترین سرمایه‌ که جانشان باشد، برای ایجاد امنیت، دفاع از جان و مال مردم، مقابله با قاچاقچیان در مرزها و تبهکاران کف دستشان گذاشتند و در این مسیر جانفشانی می‌کنند. اینها جدای از مردم نیستند، بلکه جزو مردم و حافظ امنیت جامعه هستند و تعرض و تعدی به اینها را هرگز مردم نمی‌توانند تحمل کنند.

رئیس جمهور امنیت جان و مال مردم را خط قرمز جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود : به هیچ عنوان نمی‌شود اجازه داد و هیچ کس از آحاد مردم نیز این اجازه را نمی‌دهد که افرادی بخواهند با اغتشاش جامعه را بهم بزنند و امنیت جامعه را مختل کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد : نکته حائز اهمیت آن است که ببینیم چه کسانی امروز به اغتشاش دامن می‌زنند؟ کشوری که کودکان بومی آنجا را زنده‌ بگور کرده امروز مدافع حقوق بشرشده و مردم را به ایجاد اغتشاش در خیابانها دعوت می کند. کشوری که در ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس‌اش کشته شده و هیچ فردی ولو در حد یک کارشناس هم دلیل تضییع حقوق این زنان و چرایی کشته شدن آنها را بررسی نمی کند . آمریکائی که از سال ۲۰۱۵ هر ساله بیش از هزار نفر به دست پلیس آن کشته می‌شوند، امروز مدعی حقوق بشر شده و افراد گول‌خورده‌ای از میان مردم را تحریک می کند که امنیت جامعه را به خطر بیندازند، یا در رسانه هایشان رسما ایجاد ناامنی و اغتشاش و چگونه ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند که در هیج جای دنیا چنین اقداماتی پذیرفتنی نیست .

رئیس جمهور در ادامه با اشاره شکست همه تلاشهای دشمنان در طول ۴۳ سال گذشته برای نابودی جمهوری اسلامی تصریح کرد : دشمنان ازهمان ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی اعلام می کردند که این نظام تا ۶ ماه دیگر از بین خواهد رفت، امروز قریب ۹۰ تا از آن ۶ ماهها می گذرد اما جمهوری اسلامی همچنن باقی است و کسانی که بدنبال نابودی این نظام بودند امروز کجا هستند ؟

آیت الله رئیسی گفت : امروز جمهوری اسلامی با پرچمی برافراشته ، جزو قدرتمندترین کشورها است که در منطقه حرف اول را میرند و در جهان به جایگاه عزت و اقتدار ایران اذعان دارند .

رئیسی در ادامه "تحریم" و "آشوب" را دو روی یک سکه عنوان کرد و گفت : مساله فوت خانم امینی حتما از سوی دستگاه های مسئول رسیدگی خواهد شد اما قابل قبول نیست که عده ای به این بهانه در کشور آشوب و اغتشاش ایجاد کنند و امنیت مردم را به خطر بیاندازند .

مردم ضد انقلاب و معاندان را ناکام گذاشتند

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم در این قضیه ضد انقلاب و معاندان را ناکام گذاشتند، اظهار داشت: آنها می خواستند همچون فتنه های گذشته در کشور آشوب ایجاد کنند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه دشمنان هر بار یک موضوع را بهانه می کنند تا بلوا به راه بیندازند، افزود: آنها دلسوز ملت ایران نیستند، ملت ایران هم آنها را می‌شناسند.

وی با یادآوری اینکه مردم مناطق کردنشین بمباران شیمیایی این مناطق و حلبچه توسط صدام را فراموش نمی کند، اظهار داشت: کشوری که سلاح شیمیایی در اختیار صدام گذاشت، امروز رسانه‌هایشان را در اختیار اغتشاشگران گذاشته اند و می خواهند در دل مردم تردید ایجاد کرده و آنها را تحریک کنند.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه مردم بلندگوهای دشمن را می شناسند، خاطر نشان کرد: این کشورها صدام را ۸ سال مسلط کردند که بتواند به مردم کشور خود و نیز مردم ایران ظلم روا بدارد.

اغتشاش از طرف هیچ کس قابل قبول نیست

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مسأله اغتشاش از طرف هیچ‌کس و با هیچ‌ سلیقه‌ای قابل قبول نیست، تاکید کرد: یک مسأله خانم مرحومه امینی همه را متأثر کرد و همه معتقدند این قضیه باید معلوم و روشن شود؛ همه ما با هر سلیقه‌ و هر نگاهی سیاسی تاکید داریم که باید این قضیه به صورت شفاف و عادلانه پیگیری شود.

آیت الله رییسی افزود: همه ملت ایران بر این نکته متفق هستند که امروز هرگونه آشوب و اغتشاش در کشور موجب سلب امنیت و تعدی به جان و مال مردم می‌شود. همه معتقدند امروز دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند بر این موج سوار شوند و از موضوع سوء استفاده و اهداف خود را دنبال کرده و در کشور ناامنی ایجاد کنند.

رییس جمهور افزود: همه بر این قضیه معتقدند که امروز هم گفت وگو، هم نقد و هم اعتراض امری است که در هر امری ممکن است در کشور وجود داشته باشد؛ اینها نکاتی است که توجه به آنها می‌تواند به سلامت امور در کشور کمک کند.

آیت الله رییسی تاکید کرد: امروز ملت ما و فرهیختگان کشور خوب می‌دانند که دشمنان سعادت ملت ایران را نمی‌خواهند. آنها بلوا و ناامنی را در کشور می‌خواهند.

رییس جمهور ادامه داد: در این شرایط وظیفه ما این است که مسایل را خوب بشناسیم و بدانیم که دشمن دنبال چیست؟ دشمن دنبال این است که تولید در کشور نباشد. درس و بحث، ارتقای علم در کشور وجود نداشته باشد و کشور دچار توقف شود در حالی که ما رونق تولید را می‌خواهیم.

آیت الله رییسی ادامه داد: همه اساتید محترم دانشگاه، معلمان، همه دانش‌آموزان، دانشجویان، همه والدین عزیز، همه کارگران و کشاورزان، همه کسانی که فعال اقتصادی‌ هستند، بدانند، امروز آنچه که دشمن را ناامید می‌کند حضور بانشاط در همه حوزه های کاری و مشارکت کردن و پیش بردن کشور است و این آن چیزی است که دشمن را ناامید می‌کند.

رییس جمهور تاکید کرد: این به معنای توجه نکردن به مسایل نیست؛ حساسیت روی بعضی از مسایل داشتن این امر ناپسندی نیست شنیدن سخنی که حتی مخالف باشد، حتی نقد و اعتراض باشد، اشکالی ندارد.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید آستانه تحمل را بالا برد اظهار داشت: معتقدم امروز، جامعه ما جامعه بانشاط و فهیمی است و نسبت به مسایل حساسیت دارد و این حساسیت‌ها در جهت پیشرفت و ارتقای کشور است.

مسأله مرحومه خانم امینی همه را متأثر کرد

رئیس جمهور در تکمیل این بخش از اظهارات خود گفت که مردم این بار هم ضدانقلاب و معاندان را نسبت به این قضیه ناکام گذاشتند زیرا آنها به دنبال آشوب و بلوا در کشور بودند. همانند فتنه‌هایی که بارها و به هر بهانه ایی دیدیم. آنهایی که دلسوز ملت ایران نیستند و مردم هم آنها را می‌شناسند.

آیت الله رئیسی این را هم گفت: کشوری که سلاح شیمیایی در اختیار صدام گذاشت، هیچ وقت کردستان و مناطق کردی ما آن روزها را فراموش نمی‌کنند و همین کشورهایی که امروز رسانه‌های خود را در اختیار اغتشاش قرار می دهند تا تردید در دلهای ملت ایجاد کنند، بدانند مردم اینها را و بلندگوهای دشمن را می‌شناسند.

رئیس جمهور تاکید کرد که مسأله اغتشاش از طرف هیچ‌کس و با هیچ‌ سلیقه‌ای قابل قبول نیست و مسأله مرحومه خانم امینی همه را متأثر کرد و همه معتقدند این موضوع معلوم و روشن شود و همه ما با هر سلیقه‌ و  نگرش  سیاسی باید این موضوع به صورت شفاف و عادلانه پیگیری شود و این قطعی است.

آیت الله رئیسی این را هم گفت: همه ملت ایران با هرگونه آشوب و اغتشاش در کشور که سلب امنیت و تعدی به جان و مال مردم را به دنبال دارند مخالف و در عین حال معتقد هستند که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال موج سواری و سوء استفاده ابزاری برای دست یافتن به اهداف مورد نظر هستند. همه بر این اصل معتقدند که امروز هم گفت وگو، هم نقد و هم اعتراض امری است که در کشور وجود داشته باشد و حتماً به اینها توجه شود. البته اینها نکاتی است که توجه به آنها می‌تواند به سلامت امور در کشور کمک کند.  

رئیس جمهور تصریح کرد که امروز ملت و فرهیختگان کشور می‌دانند، دشمنان سعادت ملت ایران را نمی‌خواهند. آنها به دنبال آشوب و ناامنی در کشور هستند و رسالت ما این است تا مسائل را خوب بشناسیم و بدانیم که دشمن دنبال این است که تولید در کشور نباشد، درس و بحث، ارتقاء علم در کشور وجود نداشته باشد و کشور دچار توقف شود. حال ما رونق تولید را می‌خواهیم.

آیت الله رئیسی خطاب به همه استادان دانشگاه، معلمان،  دانش‌آموزان، دانشجویان، والدین ، کارگران و کشاورزان و همه فعال اقتصادی‌ گفت که امیدوارانه بدانند امروز آنچه که دشمن را ناامید می‌کند حضور پرنشاط در حوزه‌های کاری، مشارکت و کشور را در مسیر توسعه قراردادن است و دشمن را ناامید می‌کند، البته به این معنا نیست که به مسایل توجه نشود، حساسیت روی بعضی از مسائل امر ناپسندی نیست حتی شنیدن سخنی که مخالف باشد یا حتی نقد و اعتراض ایرادی به آن وارد نیست.

مسئولان آستانه تحمل خود را برای شنیدن سخن مخالف بالا ببرند

آیت الله رئیسی این را هم گفت که مسئولان هم باید آستانه تحمل خود را برای شنیدن سخن مخالف بالا ببرند. هرگونه گفت‌وگو در این رابطه برای اصلاح روش‌ها هیچ اشکالی ندارد و مسئولان بهترین روش را باید برای اجرای قانون انتخاب کنند.

رئیس جمهور گفت که جامعه ما جامعه بانشاط و فهیمی است که نسبت به مسایل حساسیت دارد و این حساسیت‌ها در جهت پیشرفت و ارتقاء کشور  بسیار مبارک است.

اعتراض و نقد با اغتشاش فاصله دارد

رییس جمهور در ادامه به حمایت و تاکید رهبر انقلاب بر استقرار کرسی های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: اگر کسی نظر مخالف در جایی دارد، اشکالی ندارد نظرش را بیان کند اما بیان کردن نظر غیر از اغتشاش است. آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه اعتراض و نقد یک خط فاصلی با اغتشاش دارد، اظهار داشت: ما باید زمینه هرگونه نظر مخالف، نقد، اعتراض را کاملا در مباحث باز بگذاریم، دولت هم حتما اعتماد می‌کند.

رییس شورای عالی فرهنگی با اعلام حمایت از فعالیت مراکز آزاداندیشی، مراکز گفت‌وگو، مراکز نقد و اعتراض افزود: موضوعی که باید حتما از آن پرهیز داشت و باید همه نسبت به آن حساس باشند، این است که باید جلوی اغتشاش را گرفت.

آیت الله رییسی متذکر شد: اعتراض در جامعه  هیچ اشکالی ندارد حتی ممکن است در بخشی موجب ارتقاء شود.

نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم

رییس جمهور تاکید کرد: ‌آن چیزی که در جامعه به شدت نیازمندیم، وحدت و انسجام ملی است زیرا دشمن انسجام ملی ما را هدف قرار داده و می‌خواهد فوتبالیست را در مقابل فوتبالیست، دانشجو را در مقابل دانشجو، کاسب را در مقابل کاسب، این روستا را در مقابل آن روستا، این شهر را در مقابل آن شهر قرار دهد.

آیت الله رییسی با تاکید براینکه ترفند دشمن ایجاد اختلاف و به هم زدن انسجام ملی است، افزود: امروز همه مردم ایران آگاه هستند که مهمترین مساله راهبردی ما حفظ انسجام ملی و وحدت ملی است به هیچ عنوان نباید به دشمن اجازه داد که  انسجام و وحدت ملی ما را مخدوش کنند.

رییس جمهور ادامه داد: اینکه بخواهند یکی را تحریک کنند، هنرمند را در مقابل هنرمند قرار دهند، یک رسانه را در مقابل یک رسانه قرار دهند، یک فوتبالیست را در مقابل فوتبالیست قرار دهند، یک دانشجو را در مقابل یک طلبه قرار دهند، یک طلبه را در مقابل یک دانشجو قرار دهند. این ترفند دشمن از قدیم هم بوده  و امروز می‌خواهند این کار را بکنند.

آیت الله رییسی افزود: می‌خواهند درون خانواده‌ها ایجاد اختلاف کنند، می‌خواهند در مجموعه سازمانها و ادارات این اختلاف را ایجاد کنند. ما باید به هوش باشیم که الحمدالله همه ملت ما در این قضیه آگاه هستند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با قدردانی از مردم برای حضور در اجتماعات عظیم میلیونی در شهرها و روستاهای مختلف اظهار داشت: حضور مردم حضور بسیار خیره‌کننده و عجیبی بود که باید خداوند متعال را شاکر بود و باید از مردم بابت آگاهی و این حضور سپاسگزاری کرد.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز انسجام ملی برای ما مهم است، انسجام در دانشگاه، انسجام در حوزه، انسجام در مدارس، انسجام در بازار، انسجام در همه اقشار و در همه حوزه‌ها؛ از مسائل مهم ما ایجاد و حفظ این انسجام و وحدت ملی است و دشمن دقیقا این وحدت و انسجام ملی را هدف قرار داده است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بعضی از کشته سازی‌هایی که دشمن انجام می دهد در راستای به هم زدن این وحدت و انسجام ملی است بنابراین امروز مساله انسجام و وحدت ملی از مسائل بسیار مهم و پایه‌ای کشور است که باید بر آن تاکید کرد تا دشمن مثل همیشه ناکام باشد.

تاکید بر فعال شدن مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و اعتراض

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چه ظرفیت و بستری برای اعتراض قانونی وجود دارد، تصریح کرد: در دانشگاه، حوزه، مراکز فرهنگی و علمی و دستگاه‌های اجرایی این موضوع می‌تواند صورت بگیرد اما پیشنهادم این است که با الهام گرفتن از قانون اساسی و فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی که خودشان اصلا کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار دادند و فعال شدن مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و احیانا اعتراض، در مرکز و استان‌ها می‌تواند این محل‌ها برای شنیدن سخن افرادی که نقد و اعتراض دارند ایجاد شود که صف‌شان از کسانی که می‌خواهند بلوا و آشوب ایجاد کنند و می‌خواهند امنیت جامعه را به خطر بیندازند جدا است.

آیت الله رییسی با تاکید براینکه با این کار صف معترض از صف اغتشاشگر کاملا جدا می‌شود، افزود: شخصی در دانشگاهی، حوزه‌ای، مرکز علمی یا در یک مرکزی به عنوان مرکز گفت‌وگو و نقد و اعتراض، حرف خود را مطرح می‌کند و عیبی هم ندارد که در یک رسانه یا چند رسانه نیز این مسائل مطرح بدور از فضای آلوده و جنجالی مطرح شود نه اینکه فرض کنید زمانی که فضا هیجانی شده بحث صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باورم این است وقتی فضا هیجانی نیست این کار می‌تواند به ثبات و ‌آرامش کشور بسیار کمک کند.

دولت برای حل مسایل اقتصادی در تلاش است

رییس جمهور در پایان این گفت و گوی تلویزیونی درباره فعالیت های دولت در حوزه اقتصادی نیز اظهار داشت: دولت برای حل مسائل اقتصادی مردم است شب و روز تلاش می‌کند و در تمام سفرها به دنبال فعال شدن حوزه های مختلفی است که در ارتباط با فعالیت اقتصادی و تجاری مردم است.

آیت الله رئیسی حل مساله آب و مشکل شبکه آب‌رسانی در خوزستان، همدان، یزد و دیگر استانها را از جمله اقداماتی برشمرد که در دستور کار دولت قرار دارد.

وی فعال شدن نیروگاهها برای تامین برق مورد نیاز کشور، توسعه میدان های مشترک نفت و گاز و رونق تولید را از مسایل محوری برشمرد که دولت دنبال می کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی از استادان دانشگاهها به عنوان سرمایه کشور یاد کرد و اظهار داشت: امروز در کشور بیش ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی داریم که عدد کمی نیست اینها سرمایه کشور و اتاق فکر دولت هستند و اندیشه و فکر اینها بسیار می‌تواند برای پیشرفت کار به دولت کمک کند.

رییس جمهور آمادگی دولت را برای کمک گرفتن از مراکز علمی و دانشگاهی برای حل مسائل کشور اعلام کرد.

آیت الله رئیسی فعال شدن واحدهای تولیدی و معادن را از دیگر برنامه های دولت برشمرد و افزود: در بعضی از استان‌ها آمارهای مربوط به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بسیار خوشحال کننده است.

رییس جمهور بنای دولت را کار در عرصه‌های مختلف بویژه با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان میدان دانست و اظهار داشت: ما شرکت‌های دانش‌بنیان را به همه دستگاههای کشور نزدیک می‌کنیم تا با هم کار کنند یعنی شرکت دانش بنیان با معدن، صنعت، کشاورزی کار کند و کنار سفره مردم بیاید.

آیت الله رییسی فضای کشور را فضای کار و تلاش و فعالیت و تولید توصیف کرد و گفت: دشمن هم این را می‌بیند و می‌بیند ما به دشمنی‌های او توجه نداریم و کارمان را می‌کنیم، فتنه‌گری می‌کند و می‌خواهد کشور را دچار اختلال کند که این کار نخواهد شد.

رییس جمهور تاکید کرد: مردم مصمم هستند با تکیه بر ارزشهای اسلامی کارشان را تا آنجا که بدانند امروز استقلال کشور در حوزه‌های مختلفی تامین شده، ادامه دهند و دشمن را ناامید کنند.

وی ادامه داد: هر کس هر کاری هر سخنی هر قلمی در جهت ایجاد امید در مردم حرکت و تلاش کند، بداند در جهت راهبرد نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی است. هر کسی بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد گامی بردارد، قلمی بزند و یا سخنی در جهت ناامید کردن و ایجاد یأس در مردم بگوید، بداند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

رییسی اظهار داشت: امروز کشور ما در عرصه‌های مختلف نشان داده که دشمن را ناکام گذاشته و انشاءالله این حرکت عظیمی که در کشور هست به حول و قوه الهی به رغم خواست دشمن کشور را به پیش می‌برد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied