شمانیوز
شما نیوز

ترامپ نمیتواند تسلیحات هسته ای را از کره شمالی بگیرد

رهبران آمریکا و کره شمالی، در اقدامی تاریخی و به دعوت کاخ سفید، در خاک کره شمالی دیدار کردند و درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیدند.

ترامپ نمیتواند تسلیحات هسته ای را از کره شمالی بگیرد
به گزارش شمانیوز به نقل از فرارو ، رهبران آمریکا و کره شمالی، در اقدامی تاریخی و به دعوت کاخ سفید، در خاک کره شمالی دیدار کردند و درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیدند.
 

به گزارش فرارو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همیشه دوست دارد رئیس‌جمهور متفاوتی باشد. او به سنت‌شکنی و ثبت شدن نامش به عنوان اولین کسی که کاری را انجام می‌دهد، علاقه وافری دارد. همین علاقه، سرانجام او را به خاک کره شمالی کشاند.

روز یکشنبه، پس از پایان نشست گروه بیست در ژاپن، ترامپ به منطقه حائل مرزی میان دو کره رفت و با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار کرد. این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور آمریکا پایش را در خاک کره شمالی می‌گذارد. ترامپ و اون در این دیدار یک ساعته، که در منطقه خلع سلاح شده در مرز دو کره انجام شد، توافق کردند که گفتگو‌های هسته‌ای را از سر گیرند.

پیش از این، سران آمریکا و کره شمالی دو بار - یک بار در سنگاپور و بار دوم در ویتنام- دیدار کرده بودند، اما به رغم لبخند‌های عاشقانه و تعریف و تمجید‌ها از یکدیگر در برابر دوربین‌ها، مذاکرات‌شان به جایی نرسید. در این اواخر به نظر می‌رسید که مذاکرات دو طرف به بن بست رسیده است، اما دو روز پیش، ترامپ در توئیتی غافلگیرانه دوباره مذاکرات را به راه انداخت. او نوشت: «بعد از برخی دیدار‌های بسیار مهم، از جمله دیدارم با شی، رئیس‌جمهور چین، به همراه رئیس‌جمهور "مون"، ژاپن را به مقصد کره جنوبی ترک خواهم کرد. در آنجا، اگر کیم، رهبر کره شمالی، این (دعوتنامه) را ببیند، با او در مرز خلع سلاح‌شده دیدار خواهم کرد تا فقط با او دست دهم و به او سلام بگویم!»
 

کیم از این دعوتنامه غافلگیر شد و به ترامپ گفت: «از دیدن پیام‌تان مبنی بر اینکه می‌خواهید با من دیدار کنید، غافلگیر شدم.»
 

رهبر کره شمالی دعوت رئیس‌جمهور آمریکا را قبول کرد و سرانجام دو طرف در منطقه مرزی دو کره دیدار کردند. ظاهرا ترامپ از اینکه اولین رئیس‌جمهور آمریکایی بود که وارد خاک کره شمالی شد، بسیار ذوق‌زده شده است. او پس از دیدار با کیم جونگ اون، در توئیتی نوشت: «پس از یک دیدار شگفت‌انگیز با رهبر کیم جونگ اون، کره جنوبی را ترک می‌کنم. روی خاک کره شمالی ایستادم که این یک مقوله مهم و افتخار بزرگی است.»
 

ترامپ در برابر کره شمالی سیاست ویژه‌ای طراحی کرده است که به اعتقاد برخی ناظران بر «تملق دیپلماتیک» استوار است. زمانی که ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید، بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاست خارجی به وحشت افتادند. چرا که ترامپ در ابتدا به حدی علیه کره شمالی لفاظی کرد که پیونگ یانگ و واشنگتن، یکدیگر را به حملات هسته‌ای تهدید کردند. ترامپ کره شمالی را به «خشم و آتش» تهدید کرد. ناظران از وقوع جنگ ویرانگر هسته‌ای نگران شدند. اما ناگهان ورق برگشت.
 
 

ترامپ و کیم عاشق یکدیگر شدند و سیاست آمریکا در برابر کره شمالی از تهدید به تطمیع تغییر پیدا کرد. ترامپ اواخر سال ۲۰۱۸ طی یک سخنرانی گفت: «من واقعا (با کره شمالی) سختگیر بودم و او (کیم) هم همین طور بود. ما نوسان داشتیم. سپس عاشق (همدیگر) شدیم. نه واقعا. او برای من نامه‌های زیبایی نوشت.»

 


رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار روز جمعه نیز تمجید کرد و گفت: «دیدار بسیار خوب و بسیار قوی بود... توافق کردیم که جزئیات را حل‌وفصل کنیم. خواهیم دید چه می‌شود.» وی افزود که آمریکا و کره شمالی توافق کردند که برای از سرگیری گفتگو‌های متوقف‌شده هسته‌ای تیم‌هایی تشکیل دهند.
 

ترامپ و کیم، برای نخستین بار در ژوئن سال گذشته میلادی در سنگاپور دیدار و توافق کردند که کره شمالی را خلع سلاح هسته‌ای کنند. اما نتوانستند پیشرفتی در این زمینه بدست بیاورند. نشست بعدی، در هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار شد که در همان نشست شکست گفتگو‌های دو طرف آشکار شد. آمریکا بر خلع سلاح هسته‌ای اصرار کرد، ولی در مقابل، کره شمالی بر رفع تحریم‌ها تاکید کرد.
 

اکنون پس از یک دوره رکود، دیدار روز جمعه بار دیگر به گفتگو‌های هسته‌ای پیونگ یانگ و واشنگتن جان تازه‌ای بخشید. ترامپ و کیم، یکدیگر را به سفر به پایتخت کشور خود دعوت کردند. اما هنوز معلوم نیست که ملاقات صمیمانه ترامپ و کیم چقدر به پیشرفت مذاکرات کمک خواهد کرد.
 

ترامپ تاکید کرده است که او برای حل مسئله کره شمالی عجله‌ای ندارد. با این حال، برخی ناظران معتقدند که رئیس‌جمهور آمریکا برای ورود به مبارزات انتخاباتی به دستاوردی در سیاست خارجی نیاز دارد. او برخی توافقات خارجی مهم آمریکا، نظیر توافق آب‌وهوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران، را لغو کرد، اما نتوانست جایگزین بهتری برای آن‌ها پیدا کند. در مسئله کره شمالی نیز، جز دیدار ترامپ با کیم، هیچ اتفاق خاصی در مناسبات آمریکا و کره شمالی رخ نداد. کره شمالی کماکان دارای سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دوربرد دارد و تحریم‌های آمریکا نیز هنوز پابرجاست. به احتمال زیاد نامزد‌های دمکرات در تبلیغات انتخاباتی از این موارد علیه ترامپ استفاده خواهند کرد.
 

بعید است که دیدار روز جمعه به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی منجر شود. طبق ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا، کره شمالی تمایلی به رها کردن تسلیحات هسته‌ای خود ندارد. چرا که به گفته برخی تحلیلگران، کیم جونگ اون، تسلیحات یادشده را تضمینی برای بقای نظام خود می‌بیند. شاید به همین دلیل، ترامپ در دیدار اخیر، موارد نمادین، مانند پا گذاشتن در خاک کره شمالی را برجسته کرد تا برای خود امتیازی دست و پا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied