شمانیوز
شما نیوز

تانکرهای سوخت

تانکرهای سوخت ایران در خاک لبنان با اسکورت حزب‌الله+ فیلم

تانکرهای سوخت حامل مازوت ایران وارد منطقه «حوش السید علی» در الهرمل شد.

تانکرهای سوخت ایران در خاک لبنان با اسکورت حزب‌الله+ فیلم

به گزارش شمانیوزتانکرهای سوخت ایرانی حامل مازوت پس از تشکیل دولت جدید با پایان دادن به بن‌بست ۱۳ ماهه وارد خاک لبنان شد. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر گفت: نخستین نفتکش حامل سوخت ایران برای لبنان به بندر سوریه وارد شده است و اواخر این هفته گازوئیل با تانکرهای سوخت به لبنان منتقل می‌شود. این تانکرهای سوخت بحران فلج‌کننده در لبنان را که ماه‌ها آن را درگیر کرده است کاهش می‌دهد.

 

رسانه‌های لبنانی صبح امروز با با انتشار فیلمی خبر دادند که تانکرهای حامل سوخت ایران وارد خاک این کشور شده‌ است.

شبکه «لبنان۲۴» با انتشار فیلمی نوشت که تانکرهای حامل مازوت ایران وارد منطقه «حوش السید علی» در الهرمل شده‌اند.

شبکه «المنار» نیز ضمن تأیید این خبر،‌ گزارش داد که ۲۰ تانکر حامل سوخت ایران وارد خاک لبنان شده‌ است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در آستانه ورود تانکرهای حامل سوخت ایران، شامگاه چهارشنبه، در پیامی ضمن تشکر از مردم، برای حفظ سلامت آن‌ها و تسهیل روند ورود کاروان‌ حامل سوخت به لبنان خواستار عدم تجمع مردمی شد.

سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «ابتدا، از مردم به خاطر این همراهی و این استقبال که از ده‌ها سال پیش تاکنون ادامه داشته تشکر می‌کنم. ثانیا از آن‌ها و از برادران مسئول حزب‌الله در منطقه می‌خواهم که حین عبور کاروان به منظور حفظ سلامت همه و راحتی آن‌ها و برای تسهیل روند انتقال در بهترین حالت ممکن هیچ گونه تجمع مردمی صورت ندهند».

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دوشنبه‌شب خود (۲۲ شهریور) اعلام کرد که اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی، شامگاه یکشنبه هفته جاری، وارد بندرگاه بانیاس سوریه شده و روند انتقال سوخت روز پنجشنبه (فردا) به لبنان آغاز خواهد شد.

 دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی اعلام کرده بود که کشتی‌های حامل سوخت برای حل  بحران سوخت لبنان از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد. سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های سوخت ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

مازوت چیست؟

 مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند.

طبق اعلام  سایت علمی و آموزشی «فرادرس»، مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

مازوت را می‌توان از جمله ترکیب‌های نفت خام به شمار آورد که حاصل تقطیر جزء به جزء آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآورده‌های سبک‌تر، از نفت خام بدست می‌آید.

بر این اساس مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار می‌آید نفت کوره از جمله فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغ‌ها، گرمکن‌ها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره می‌گیرند. نفت کوره همانطور که گفته شد از نفت خام بدست می‌آید و برای استفاده در کاربری‌های مختلف، آن‌را پالایش می‌کنند.

اثرات ورود مازوت به محیط زیست چیست؟

برای گرم شدن بویلرها در نیروگاه‌های حرارتی از مازوت استفاده می‌کنند اما ورود مازوت و سایر نفت‌های کوره به محیط زیست آثار مختلفی را به همراه دارند، نفت‌های کوره همچون مازوت از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده‌اند و هریک نوعی مخلوط متفاوت از دیگری به شمار می‌آید. زمانی که این مواد به خاک یا آب‌های سطحی می‌رسند، بخشی از آن‌ها تبخیر می‌شوند  برخی دیگر نیز به دلیل نشتی مخازن نگهداری آن‌ها در آب و خاک حل خواهند شد.

مواد شیمیایی تبخیر شده می‌توانند در اثر تابش نور خورشید به ترکیبات دیگری شکسته شوند. این اتفاق در اثر فعالیت‌های قارچ‌ها و باکتری‌های داخل آب یا خاک نیز صورت می‌گیرد. این مواد شیمیایی که در خاک و محیط‌های دیگر وجود دارند می‌توانند تا بیش از یک دهه در محیط زیست باقی بمانند. بنزن، تولوئن و زایلین از جمله این ترکیبات سمی هستند.

امروزه ما به روش‌های مختلفی در معرض فرآورده‌های نفتی از جمله نفت کوره و مازوت قرار می‌گیریم. محتمل‌ترین حالت زمانی است که برای گرم‌کردن خانه‌ها از نفت سفید استفاده شود که در گذشته بسیار رواج داشته است. علاوه بر این، از نفت سفید و سایر ترکیبات نفتی به عنوان حلال و پاک‌کننده نیز بهره می‌گیرند. بنابراین در صورت ذخیره و نگهداری این مواد در منزل و تبخیر آن‌ها، احتمال تماس آن‌ها با پوست بسیار زیاد است. علاوه بر این، وجود نیروگاه‌های حرارتی در نزدیکی شهرها و استفاده از مازوت در آن‌ها سبب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات حاصل از سوختن ناقص این فرآورده‌ها خواهد شد.

منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied