شمانیوز
شما نیوز

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و نخست وزیر انگلیس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رییس جمهور کشورمان و نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای با یکدیگر گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ایسنا نوشت: در تماس تلفنی دیوید کامرون با دکتر روحانی، دو طرف آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱+۵ و اقدامات به عمل آمده در خصوص روابط بین دو کشور را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

در این مکالمه تلفنی، روحانی با اشاره به تحولاتی که در عرصه بین الملل پس از انتخابات اخیر ملت ایران حاصل شده است، گفت: دو طرف باید در این فضا با اراده سیاسی بتوانیم پنجره جدیدی به روی جهان گشوده و معضلات پیش آمده در صحنه بین الملل را برطرف کنیم. بر همین اساس بود که در زمینه مذاکرات هسته ای شاهد قدم های مثبتی در روند مذاکرات ژنو بودیم و توانستیم براساس جدیت و با یک نگاه بلند مدت و راهبردی به نتایج خوبی در مراحل مقدماتی مذاکرات برسیم. لذا تأکید می کنم نباید اجازه بدهیم مانع تراشی برخی، روند برد - برد این اقدام تأثیرگذار را با مشکل مواجه کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران انتظار دارد طرف مقابل نیز اراده جدی از خود نشان دهد، افزود: تمامی اعضای ۱+۵ باید از ظرفیت هایشان برای ایجاد فضای مناسب در مذاکرات ژنو استفاده کرده و تلاش کنند زبان احترام و تکریم جایگزین زبان تهدید یا تحریم شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که به دفعات گفته است به دنبال سلاح های کشتار جمعی و یا عدم پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی نبوده و خود قربانی سلاح کشتار جمعی است. لذا همانطور که مصمم است فعالیت هایش کاملاً صلح آمیز باشد، بر حقوق هسته ای ملت خود محکم و استوار ایستاده و بر آن تأکید خواهد نمود.

روحانی اضافه کرد: به هیچ عنوان تبعیض را در این حوزه نخواهیم پذیرفت و آمادگی داریم در مذاکراتی برابر و با احترام متقابل به نگرانی های منطقی دو طرف توجه کنیم، لذا امیدوارم نتایج این مذاکرات باعث ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه حساس خاورمیانه شود.

در این گفت وگوی تلفنی، نخست وزیر انگلیس نیز با ابراز خرسندی از تحولات پدید آمده در مذاکرات ژنو و موج بسیار مثبت اعتمادسازی، گفت: دولت انگلیس نیز بر این باور است که در این مذاکرات باید احترام متقابل وجود داشته باشد و از این شرایط به وجود آمده، به درستی استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد مذاکرات پیش رو در ژنو به نتایج مثبت بینجامد.

در ابتدای این مکالمه تلفنی دیوید کامرون با ابراز مراتب تسلیت خود و دولت انگلیس در خصوص حادثه تروریستی انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت گفت: مراتب تسلیت خود را در مورد آنچه در بیروت اتفاق افتاد به جنابعالی ابراز داشته و معتقدم هدف قرار دادن غیر نظامیان محکوم و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

روحانی در ارتباط با محکوم کردن این حادثه از سوی نخست وزیر انگلیس اظهار کرد: همه ما باید به شدت نگران تروریسم در جهان و بخصوص منطقه خاورمیانه باشیم. ما باید در برابر تروریسم بدون نگاه گزینشی بایستیم و همانگونه که در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم با خشونت، تروریسم و افراط گرایی به شکلی همه جانبه مبارزه کنیم.

در این تماس تلفنی، دو طرف درباره آخرین وضعیت سوریه و تحولات اجلاس ژنو۲ نیز گفت وگو کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied