شمانیوز
شما نیوز

مناظره سوم اوباما و رامنی برگزار شد

اوباما و رامنی در مناظره سوم خود چه گفتند؟/ایران محور اصلی بحث

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):باراک اوباما و میت رامنی سومین و آخرین مناظره انتخاباتی خود با موضوع سیاست خارجی را پیش از رای گیری ششم نوامبر انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،تلاطم در خاور میانه از جمله مساله حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی و برنامه اتمی ایران جزو موضوع های مورد بحث بود. مساله تروریسم و قدرت گرفتن چین و جنگ های افغانستان و سوریه از دیگر مسائلی بود که مورد بحث قرار گرفت. این مناظره تلویزیونی که ۹۰ دقیقه طول کشید در شهر بوکا راتون در ایالت فلوریدا انجام شد و انتظار می رفت ۶۰ میلیون نفر آن را تماشا کنند.

براساس یک نظرسنجی توسط شبکه ان بی سی در روز یکشنبه هر دو رقیب انتخاباتی از حمایت ۴۷ درصد رای دهندگان برخوردارند.

مجری مناظره دوشنبه شب در دانشگاه لین، باب شیفر از شبکه سی بی اس بود.

دو طرف این مناظره به طور نسبتا مفصل در مورد برنامه اتمی ایران و تلاش های آمریکا برای مهار آن صحبت کردند.

درحالی که باراک اوباما در پاسخ به سوال مجری، تروریسم را بزرگترین چالش آینده آمریکا دانست میت رامنی گفت که به نظر او "ایران اتمی" بزرگترین مساله آمریکاست.

ایران اتهام آمریکا دایر بر تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا حمله به اسرائیل معادل حمله به آمریکاست گفت: "اسرائیل بزرگترین متحد آمریکاست و اگر اسرائیل هدف حمله قرار گیرد آمریکا در کنارش خواهد ایستاد."

او همچنین گفت "تا زمانی که من رئیس جمهورم ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد" و افزود که قوی ترین تحریم ها علیه ایران توسط دولت او و در همکاری با متحدان آمریکا وضع شده است.

میت رامنی نیز گفت که اگر او رئیس جمهور شود تحریم ها "فلج کننده" علیه ایران را تشدید خواهد کرد و اذعان کرد که تحریم های دولت باراک اوباما تاثیر مخربی بر اقتصاد ایران داشته است.

اما در مورد گزینه نظامی هر دو نامزد به روشنی تاکید کردند که دست زدن به اقدام نظامی آخرین راه چاره - پس از به نتیجه نرسیدن همه راه های دیگر - خواهد بود.

نیویورک تایمز در روزهای پایان هفته گزارش داده بود که دولت های آمریکا و ایران با مذاکرات رو در روی دوجانبه موافقت کرده اند اما هنوز برنامه زمانی مشخصی برای این گفتگوها وجود ندارد.

کاخ سفید روز شنبه این موضوع را که یک توافق نهایی برای مذاکرات مستقیم حاصل شده رد کرد اما گفت که چنین تماسی را مردود نمی داند. وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد.

باراک اوباما در مناظره دوشنبه شب گزارش نیویورک تایمز را نادرست خواند.

میت رامنی باراک اوباما را متهم کرد که در مقابل ایران ضعیف عمل کرده است و از جمله به تلاش دولت اوباما برای مذاکره با ایران اشاره کرد؛ رویکردی که نادرست خواند. او بارها تکرار کرد که ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما چهار سال به سلاح اتمی نزدیک تر شده است.

به گفته ناظران آقای اوباما در این مناظره سعی داشت نشان دهد در چهار سال گذشته به عنوان فرمانده کل قوا قوی عمل کرده. او قبلا از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده و پایان جنگ عراق به عنوان دستاوردهای سیاست خارجی خود یاد کرده بود و درمناظره دوشنبه شب بار دیگر به آنها اشاره کرد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان در مورد این سوال که کدام نامزد برای رسیدگی به سیاست خارجی در یک جهان هرج و مرج زده آماده تر است، کمی بیشتر به اوباما اعتماد می کنند.

فرماندار سابق ماساچوست باراک اوباما را متهم کرده که به اندازه کافی در حمایت از اسرائیل متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه قاطع نیست و در مناظره دوشنبه شب هم به نوعی این انتقاد را تکرار کرد.

آقای اوباما رابطه سردی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارد و از تسلیم در برابر فشارهای اسرائیل برای صدور اولتیماتوم نهایی برای ایران در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور خودداری کرده.

آقای رامنی در مورد اینکه چه رویکرد متفاوتی در مورد مسائل سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت جزئیاتی ارائه نکرده است و فقط می گوید که سرسخت تر خواهد بود.

آقای اوباما در مناظره اول در روز سوم اکتبر در شهر دنور کم رمق ظاهر شد که دست میت رامنی را در مبارزات تقویت کرد.

اما براساس نظرسنجی ها او برنده مناظره دوم در نیویورک بود.

از آنجا که نتایج انتخابات آمریکا در سطح ایالتی تعیین می شود، مبارزات انتخاباتی بر حدود نه ایالت که ممکن است به هر یک از دو طرف رای دهند متمرکز است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied