شمانیوز
شما نیوز

جلیلی: دفاع از حقوق هسته‌یی، دفاع از حقوق تمام ایرانی‌هاست

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سعید جلیلی با تاکید بر لزوم اتخاذ سازوکارهای مناسب در سیستم اجرایی کشور گفت: مهمترین برنامه دولت من، اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در برنامه انتخاب ایرانی شبکه جام جم با ایرانیان خارج از کشور سخن می گفت، خاطرنشان کرد: دولت باید مانع بروز فساد اقتصادی با سازماندهی روشن شود. باید سامانه های اقتصادی روشن برای ارزیابی، نظارت و تصمیم گیری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سه محور اساسی و شعار انتخاباتی برای خود برنامه ریزی کرده است، توضیح داد: دولت آینده باید بتواند ظرفیت های ملت ایران را چه در داخل و چه در خارج از کشور آزاد و شکوفا کند. در عین حال باید ساختار اجرایی و اداری کشور این ظرفیت را پیدا کند که این کارویژه را انجام دهد و باید این نکته را نیز در نظر داشت که هرچقدر به گفتمان انقلاب اسلامی بیشتر نزدیک شویم، می توانیم عزت و افتخار بیشتری را برای هموطنان چه در داخل و چه خارج کشور فراهم کنیم.

جلیلی در پاسخ به این پرسشی درباره هدفش از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در شرایط فعلی نقاط قوت و ضعف داریم. به دلیل حضور در عرصه های مختلف کشور شناخت نسبتا مناسبی از شرایط کشور دارم. باور دارم هرچه ارزیابی صحیح تری از شرایط خود داشته باشیم و بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم پیشرفتمان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه "گاه ارزیابی های غلطی انجام می شود که خطرناک است و می تواند موجب انحراف در مسیر پیشرفت ملت ایران شود"، تاکید کرد: خطای بزرگ آن است که نقاط ضعف کشور را نقاط قوت بدانیم و نقاط قوت را نقطه ضعف در نظر بگیریم. دشمنان تلاش می کنند مسائل را به ما اینگونه جلوه بدهند و آنچه باعث عقب ماندگی ما بود و نقطه ضعفمان محسوب می شود برای ما حسرت آمیز نشان دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: دفاع از حقوق شهروندان در خارج از کشور یکی از وظایف مهم دولت ایران است. ما امروز ادعای ایران مقتدر را داریم و دشمنان ایران هم به آن اعتراف می کنند. شأن ایرانی باید متناسب با این جایگاه باشد و ظرفیت های ایران این اقتضا را دارد که هموطنان ما بتوانند به ایرانی بودن خود افتخار کنند. البته این فقط کافی نیست بلکه باید به ایرانیان خارج از کشور به عنوان سرمایه بزرگ نگاه کرد و آنها را به مثابه فرصت دانست.

جلیلی با بیان اینکه "ایرانیان خارج از کشور را سفیر کشورمان می دانم و این تعارف نیست، بلکه یک باور است"، افزود: دولت باید برای این موضوع و همچنین استفاده از ظرفیت های اقتصادی ایرانیان خارج از کشور برنامه داشته باشد.

وی در برابر این پرسش که "چه برنامه ای برای جوانان ایرانی و حل مشکل فرار مغزها از ایران دارید؟"، پاسخ داد: باید بستری فراهم کنیم که غیر از شرایط ضروری، کسی برای تحصیل و علم آموزی نیازی به خارج از کشور رفتن نداشته باشد. باید بتوانیم نیروهای انسانی ماهر و نخبه را جذب و زمینه شکوفایی آنها را ایجاد کنیم. در این صورت بسیاری از نیروهای ما ترجیح می دهند در داخل کشور از استعداد و موقعیتشان استفاده شود. البته تعبیر فرار مغزها را درست نمی دانم گاهی شاید لازم باشد برای برخی موارد و استفاده از زمینه های علمی افراد به خارج از کشور مهاجرت کنند. به هر حال ما باید برنامه ریزی جدی در این باره داشته باشیم و به گونه ای بستر را برای داخل کشور فراهم کنیم که احتیاجی به این موضوع پیدا نشود.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان خارج از کشور در زمینه تامین ارز مورد نیاز چه برنامه ای برای این مساله دارید؟"، گفت: کمک های دولت در زمینه ارزی نیز ذیل همین برنامه قرار می گیرد. باید نگاه به ایرانیان فرصت محور باشد. این سیاست های ارزی را هزینه نمی دانیم بلکه آن را فایده تلقی می کنیم و در واقع هزینه ای است که در جهت متعالی کار می کند.

وی در ادامه در برابر این پرسش که "چرا با وجود هزینه های تحمیل شده به کشور همچنان موضوع هسته یی را پیگیری می کنید؟"، گفت: آنچه به عنوان دفاع از حقوق هسته یی ما انجام می شود، دفاع از تمام حقوق ایران و ایرانی است. دشمنان در بسیاری از عرصه ها می خواهند مانع پیشرفت ملت ایران شوند و موضوع هسته یی در واقع یک بهانه است. آنها باید بدانند ما در دفاع از حقوق خود جدی هستیم. اگر از این حق دفاع نکنیم آنها وارد زمینه های دیگری می شوند. منطق ایران در این زمینه منطقی بوده که تمام جهان آن را پذیرفته است. ما اعلام کردیم عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم، تمام تکالیفمان را انجام می دهیم و از حقوقمان هم بهره مند می شویم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران توسط دانشمندان کشورمان و به صورت بومی ادامه داد: آنها که زمانی می گفتند شما نباید یک عدد سانتریفیوژ داشته باشید، امروز می گویند در مورد این غنی سازی بیایید با هم گفت وگو کنیم. این تلاش امثال شهید شهریاری و جوانان ماست و منطق ایران در کنار پشتوانه قدرت ایران قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که "چه برنامه ای برای سیاست خارجی ایران دارید؟"، گفت: هنر یک کشور باید این باشد که بتواند از ارزش هایی که دارد به خوبی دفاع کند. ما با اکثر کشورهای دنیا نقاط مشترک فراوان داریم باید در عین حال نقاط مشترک و نقاط افتراق را به خوبی شناخت. ما با بیشتر کشورهای دنیا زمینه تعامل خوبی داریم اما چند کشور محدود هستند که منافع خود را در محدود کردن منافع دیگران تعریف می کنند و انحصارطلبی می کنند، در برابر این کشورها نمی توانیم اصول مان را نادیده بگیریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "سیاست اساسی ما باید تهدیدزدایی باشد اما اگر کسی بخواهد با تهدید و تنش منافع خود را دنبال کند و منافع ملت ایران را زیر پا بگذارد نمی توان پذیرفت"، گفت: این اقدام اوج ذلت برای یک کشور است. آنچه که برای ملت مهم است این است که باید تهدید را از کشور خود خارج کرد. اگر برخی کشورها بخواهند در سایه تنش اقدامات خود را دنبال کنند بدانند ملت ایران پاسخ محکمی خواهد داد. نمی شود زیر بار ذلت برویم و در برابر کسانی که ما را تهدید می کنند عقب نشینی کرده و بگوییم سیاست ما تنش زدایی است.

جلیلی با بیان اینکه ملت ایران تهدیدزدایی را در برنامه خود قرار داده است، تاکید کرد: ما نیازی به تنش زدایی نداریم. برخی کشورها هستند که باید کاری کنند تا با ملت ایران تنش نداشته باشند. باید با همسایگان روابط بسیار خوبی داشته باشیم. امروز هیچ کس منکر نیست که ایران یک قدرت منطقه ای است و این نشان می دهد ما روندی را دنبال کرده ایم که برای ایران تولید اقتدار کرده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که تا چه به آزادی احزاب و آزادی بیان اعتقاد دارید، اظهار کرد: آزادی احزاب باعث نشاط و بالندگی می شود البته همه دنیا بر اساس قاعده منطقی عمل می کنند. قانون باید برای هر فعالیتی خط قرمز باشد و همه به طور مساوی در برابر آن عمل کنند، پس از قانون هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

جلیلی با بیان اینکه "انتقاد سازنده حتما می تواند کشور را به سمت جلو پیش ببرد"، افزود: امروز کسی نمی تواند منکر فضای باز سیاسی در کشور باشد و در سال 88 هم همه شاهد اوج جمهوریت نظام بودیم اما کسانی که قانون را زیر پا گذاشتند به مشارکت سیاسی و نشاط سیاسی ظلم کردند.

وی درباره موضع دولت احتمالی اش درباره ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت: حتما باید این موضوع طبق قانون و البته به همان شکلی که در قانون آمده است دنبال شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش در زمینه اقتصادی توضیح داد: کار اصلی دولت این است که بتواند این برنامه ها و قوانین را اجرا کند. مهم ترین وظیفه رییس جمهور آینده این است که ساختار و سازوکار دستگاه های اقتصادی را به گونه ای مدیریت و فعال کند که بتواند قانون های تصویب شده در کشور در زمینه اقتصادی را اجرا کند و دستگاه ها را از ناکارآمدی دور کند.

جلیلی در پایان گفت: چند ماه پیش در جلساتی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی انجام می شد تاکید شد که یکی از مسائل لازم برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، وجود سامانه های اقتصادی است. باید برای شفافیت ارزی، پرتال ارزی داشت. دولت باید مانع بروز فساد اقتصادی با سازوکارهای روشن شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied