شمانیوز
شما نیوز

مصطفی میرسلیم کیست؟

سید مصطفی میرسلیم یکی از 6 کاندیدایی است که شورای نگهبان صلاحیت وی را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تایید کرده است.

به گزارش شمانیوز: سید مصطفی میرسلیم یکی از 6 کاندیدایی است که شورای نگهبان صلاحیت وی را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تایید کرده است.

زندگینامه و سوابق کاری و اجرایی وی که در سایت شخصی‌اش درج شده است، خواهیم پرداخت: سیّد مصطفی میرسلیم متولد تهران سال 1326 در خانواده‌ای مذهبی است. وی از دبیرستان البرز تهران در سال 1344دیپلم گرفت و برای ادامه تحصیلات عازم فرانسه شد. درسال 1349 موفق به اخذ فوق‌ لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیه فرانسه گردید و به دنبال آن در سال 1351 از مدرسه عالی نفت و موتور پاریس، تخصص مهندسی موتورهای درون‌سوز را کسب کرد. وی تا سال 1354 در فرانسه به کار در شرکت صنایع مکانیک آلزاس ادامه داد و پس از بازگشت به ایران، به عضویت هیئت علمی دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر) درآمد. میر سلیم در خارج از کشور فعالیتهای سیاسی و مذهبی چشمگیری داشت و وقتی به ایران آمد فعالیتهایش را در ارتباط با دانشگاهیان مسلمان ادامه داد. او از سال 1354 تا 1357 مدیریت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه را نیز عهده‌دار بود. 16 شهریورماه 1357 و در زمان اوج‌گیری نهضت انقلابی مردم ایران براثر اصابت گلوله زخمی و جانباز شد و پس از به ثمر رسیدن انقلاب و تشکیل حزب جمهوری اسلامی، به عضویت شورای مرکزی این حزب در‌آمد.
وی همچنین همراه با تعداد دیگری از نیروهای دانشگاهی، در اوایل انقلاب اقدام به تأسیس جامعه اسلامی دانشگاهیان کرد. در فروردین 1358 از جمله اعضای هیئت اجرایی همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی و در خردادماه این سال ریاست ستاد بازرسی انتخابات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی را برعهده داشت. میر سلیم در سال 1358 به معاونت سیاسی اجتماعی وزارت کشور برگزیده شد که تا سال 1361 در این سمت باقی ماند و در طول این مدت مسئولیت اجرایی همه‌پرسی قانون اساسی، برگزاری اولین دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی را نیز عهده‌دار بود. همچنین سرپرستی شهربانی جمهوری اسلامی، سرپرستی بنیاد امور جنگ زدگان و قائم‌ مقامی وزارت کشور از جمله دیگر مسئولیت‌های وی در خلال این مدت بوده است.در سال 1361 به سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و مشاورت عالی رئیس‌جمهور برگزیده ‌شد که تا سال 1368 در این سمت باقی ‌ماند(در دوره ریاست جمهوری حضرت آیت اله خامنه ای مد ظله العالی) . به دنبال آن از سال 1368 تا 1372 مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقات شد و از سال 1372 تا 1376 تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رابرعهده گرفت. میرسلیم از سال 1368تا 1376 به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و در طول سالهای 1372 تا 1375 مسئولیت دبیری این شورا را نیز عهده دار بود.
ریاست هیئت امنای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی از سال 1362 و مدیر عاملی این بنیاد طی سالهای 68 تا 73 از دیگر مسئولیت‌های وی به شمار می‌آید. در سال 1375 به عضویhistorymirsalim1-300×188 زندگی نامهت مجمع تشخیص مصلحت در آمد و از سال 1378 عهده‌دار معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص شد. وی همچنین مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز (موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی و عنوان «حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را نیز بر عهده دارد.
میر سلیم کار حزبی را با تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، تعطیل نکرد و از سال 1372 عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی شد. او سالها است به عنوان رئیس شورای مرکزی ، نقشی راهبردی در هدایت این حزب با سابقه دارد و در مهرماه 1394 بیشترین رأی را از مجمع عمومی برای یک دوره سه ساله به دست آورد و مسئولیتش نیز تمدید شد. همچنین در آخرین مجمع عمومی موتلفه اسلامی، وی با رأی بالا به عنوان عضو هیأت نظارت بر کرسی مرحوم عسگراولادی نشست. میرسلیم صاحب تألیفات متعدد فرهنگی و سیاسی و فنی است که از آن میان کتاب تألیفی وی در رشتۀ موتورهای درونسوز در 1368 برندۀ جایزۀ کتاب سال و کتاب برتر دانشگاهی شد. کتاب فنی دیگری نیز که زیر نظر او در زمینۀ دانش و فناوری موتورملی پایه گاز تدوین شد در 1386 عنوان بهترین تألیف را کسب کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied