شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چگونه عایق الاستومریک را نصب کنیم؟

امروزه عایق‌ها اهمیت زیادی در جلوگیر از اتلاف انرژی دارند. با پیشرفت تکنولوژی از عایق‌های الیافی مانند پشم‌شیشه، پشم سنگ پلییورتان،پلی اتیلن و... به عایق الاستومریک رسیده‌ایم که بازدهی بسیار بالاتری در شرایط مشابه دارند.

چگونه عایق الاستومریک را نصب کنیم؟

باتوجه به مزیت‌های عایق‌ الاستومریک، آن‌ها این قابلیت را دارند که در  شرایط مختلف نصب و استفاده شوند. اما از این عایق‌ها در چه محل‌های می‌توان استفاده کرد؟ نحوه نصب صحیح این عایق‌ها به چه صورت است. در ادامه قصد داریم این دو موضوع مهم را بیشتر بررسی کنیم.

محل نصب عایق الاستومریک

عایق‌‌ الاستومریک لوله‌ای و عایق الاستومریک رولی از پرکاربردترین عایق‌ها در تاسیسات ساختمانی هستند این محصولات به صورت گسترده مورد توجه و انتخاب قرار گرفته‌اند و به عنوان یک جایگزین برای مواد عایق فیبری برای سیستم لوله‌کشی در هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مکان‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود. تا جایی که در اروپا و امریکا برای استفاده از آن‌ها قوانین و استاندارهای دقیقی در نظر گرفته شده است.

·سیستم لوله‌کشی آب گرم

عایق لوله‌ای الاستومریک، به دلیل مواد تشکیل‌دهنده خود در مقابل اشعه UV ،ازون و شرایط آب وهوایی بد بسیار مقاوم است از این رو تاثیر بسزایی در جلوگیری و کاهش اتلاف حرارتی در سیستم لوله‌کشی آب گرم داخلی و خارجی دارد.

·سیستم لوله‌کشی آب سرد

عایق الاستومریک با ساختار سلول بسته، در سیستم‌های سرمایشی به دلیل مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت، ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین، جذب آب بسیار کم و توانایی که در کنترل مشکل میعان دارد، میزان اتلاف انرژی را به شدت کاهش داده و به طور  گسترده در این نوع سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·کانال‌های تهویه

3a4469c9-b54b-4db1-aeb5-5caaa6e60530

عایق الاستومریک، به علت عدم وجود فیبر، هیچ گونه آزبست، ذرات معلق و گردو غباری ندارد. از این رو یک انتخاب مناسب برای کانال‌های تهویه هستند، و به طور گسترده نسبت به مواد عایق فیبردار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

·مکان‌‌های بهداشتی

عایق الاستومری، هیچ‌گونه حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند. از طرفی با مقاوت خوبی که در مقابل رطوبت دارند، از رشد قارچ‌ها و حمله حشرات موذی و جوندگان جلوگیری می‌کند.

·محیط‌های نامساعد

عایق الاستومریک، به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارد، از مقاوت فیزیکی بالایی برخوردار است. این امر باعث شده تا عمر مفید طولانی‌تری نسبت به عایق‌های دیگر داشته باشد از این رو می‌توان از این عایق‌ها در شرایط سخت محیط‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

نصب عایق الاستومریک

نصب صحیح برای عملکرد سیستم عایق بسیار مهم است. این جمله که "سیستم فقط به اندازه ضعیف ترین حلقه آن خوب است" قطعاً مربوط به نصب مواد عایق است. اما برای نصب آسان این عایق‌ها کافی است چند نکته را رعایت کنیم:

چسب کاری مناسب

 عایق‌ها باید روی سطح تمیز و خشک چسبانده شوند. تمام درزهای لبه‌دار و طولی باید با استفاده از چسب تماسی مبتنی بر حلال، چسب حساس به فشار کارخانه‌ای (PSA) یا سایر روش‌های توصیه شده توسط سازنده آب‌بندی شوند. اما دقت کنید که استفاده از نوار چسب‌‌ها مثل چسب برق، و چسب پهن و... به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

هنگام استفاده از چسب، چسب باید روی هر دو سطح اعمال شود، سپس محکم دو سطح را روی هم فشار دهید تا خشک و سفت شود.

آب‌بندی عایق‌ها در اطراف تمام سه راهی‌ها، زانوها90درجه، اتصالات، شیرها و در انتهای لوله‌ها باید رعایت شود. برای این کار کافی است پوششی نازک از چسب روی لوله و قطر داخلی (ID) عایق قرار بگیرد.

عایق را نکشید

در هنگام نصب عایق الاستومریک دقت کنید که محصول دچار کشش نشود زیرا در صورتی کشش رخ‌دهد دو مشکل اساس یعنی کاهش ضخامت و ایجاد تنش روی عایق رخ می‌دهد.

برای اطمینان از این موضوع حتما دقت کنید که قبل از استفاده از عایق الاستومریک، فضای مورد نظر در حالت فعال نباشد. به طور مثال اگر قرار است لوله‌های آب گرم را عایق کاری کنید بهتر است برای  مدتی آب اصلی بسته شود تا دمای لوله‌ها به دمای محیط برسد.

پوشده شدن تمام سطح توسط عایق

b6316f20-7bcc-4ea3-aad2-b69b702f38e9

در نصب عایق الاستومریک رولی در کانال‌های تهویه باید این به این نکته دقت شود که تمام سطح کانال پوشیده شود. در خصوص زاویه‌ها کانال نیز باید همپوشانی خوبی بین ورق‌های عایق رخ دهد تا از نفوذ احتمالی آب در بین عایق و سطح کانال محافظت شود.

در معرض رطوبت نامتعارف قرار داده نشوند

مواد عایق الاستومریک سلول بسته در برابر جذب آب مقاوم هستند. با این حال، برای کاربردهایی که عایق قرار است در معرض دوره‌های طولانی تماس با آب قرار گیرد، به‌ویژه اگر آب تحت فشار هیدرواستاتیکی باشد، در این صورت آب به تدریج جذب محصول می‌شود و این امر باعث شده تا عایق خاصیت حرارتی خود را از دست بدهد. نفوذ یا نشت آب زیرزمینی همچنین ممکن است دارای آلاینده های خورنده باشد که ممکن است به لوله های فولادی و مسی آسیب برساند و این امری نگران کننده است، از این رو باید نکات خاصی در نظر گرفته شود.

برای  رفع این مشکلات می‌توان عایق را در یک مجرای آب‌بندی شده از لوله PVC قرار داد که از نفوذ آب و همچنین تحت فشار قرار گرفتن محافظت شوند. یا می‌توان با پرکننده‌‌های تمیز مانند ماسه (لایه 3 اینچ - 5 اینچ) برای ایجاد زهکشی خوب اطراف‌ عایق‌ها رو پر کنید. البته نباید آب‌بندی درزها رو فراموش کنیم.

جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن عایق‌ها

از آنجایی که مواد طبق تعریف انعطاف‌پذیر هستند، اما برای جلوگیری از کاهش ضخامت، باید در مقابل فشرده شدن نیز محافطت شوند. برای این‌کار می‌توان از پایه‌های چوبی برای کاهش فشاری استفاده کرد. البته در نظر داشته باشد که سوراخ‌های صورت گرفته باید حتما با چسب پر شوند تا در آن نقاط نیز آب‌بندی کامل شود.

 ضخامت عایق‌ها تاثیر مستقیم بر میزان عملکرد آنها و همچنین قیمت نهایی دارد اما برای جلوگیری از تراکم بیش از اندازه در هنگام انتخاب ضخامت مورد نظر باید به نکات توجه کرد:

  • اندازه لوله
  • دمای عملیاتی
  • دمای محیط
  • سرعت باد
  • انتشار (خواص بازتابی حرارت عایق)
  • رطوبت نسبی

 

مشتریان محترم انواع عایق‌‌های الاستومریک مانند عایق‌‌ الاستومری رولی، عایق‌‌ الاستومری لوله‌ای، عایق الاستومری صوتی ساده و موجدار، کانال فلکسیبل با عایق الاستومری و دیگر محصولات جانبی را می‌توانید‌ از طریق سایت الستومری یا تماس با ۰۲۱۸۸۲۴۳۱۰۶ با مشاوره رایگان و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی