شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

آشنایی با 3 ماده شیمیایی پرکاربرد

شرکت جهان شیمی واردکننده و فروشنده مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی و صنایع تصفیه آب و مواد شیمیایی صنایع و کارخانه ها با سابقه بیش از ربع قرن میباشد.

آشنایی با 3 ماده شیمیایی پرکاربرد

در این مقاله شرکت جهان شیمی ، خوانندگان را با 3 ماده شیمیایی پرمصرف و پرکاربرد بیشتر آشنا میکنیم. مواد شیمیایی در زندگی روزمره به مقدار زیادی استفاده میشود و منافع زیادی برای ما دارد. در سالهای اخیر مواد شیمیایی در مواد غذایی و آرایشی روزانه بطور گسترده بکار گرفته می شود.

 

منتول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

منتول(Menthol)  یک ترکیب آلی با بوی مشخص نعناع است که از گیاه نعناع یا اکالیپتوس استخراج شده یا به صورت سنتتیک تولید می شود. منتول یک ترکیب همه کاره در محصولات آرایشی - بهداشتی است که خواص تقویت کننده و تسکین دهنده دارد.

از نظر شیمیایی منتول یک الکل حلقوی است که در محصولات مختلف از جمله سیگار ، قطره سرفه ، دهانشویه ها ، خمیردندان ها و شامپوها به عنوان ماده معطر کننده استفاده می شود.

این ماده در داروهای مختلف برای تسکین علائم آسم و رینیت استفاده می شود و جزئی از  داروهای سرماخوردگی و پمادهایی است که به منظور مالش دادن  قفسه سینه یا استفاده در اطراف و حتی داخل بینی ساخته شده اند.

این ترکیب در صورت استعمال بر روی پوست ، بلع یا استنشاق احساس خنکی ایجاد می کند. جالب است بدانید این ماده دمای بدن یا پوست را پایین نمی آورد بلکه با مسدود کرد کانال های کلسیمی در امتداد رشته های عصبی حس خنکی را القاء می کند.

توانایی این ماده در ایجاد احساس خنک کنندگی بر روی پوست ، آن را تبدیل به یک ماده بسیار مفید در کرم های ضد آفتاب و لوسیون هایی کرده است که پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب  روی پوست اعمال می شود. منتول احساس گرما و درد ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید را کاهش می دهد.

 

9f443359-ed7c-4499-910a-c19b73bd6325

موارد مصرف منتول

بسته به دوز و فرم  می توان از منتول برای تسکین سرفه استفاده کرد. این ماده به کنترل پلاک یا از بین بردن باکتری هایی که می توانند بیماری لثه ایجاد کنند نیز کمک می کند.

ناراحتی های دهانی همراه با زخم های کانکر ، آسیب دیدگی دهان و لثه ، گلو درد یا تاول های دهانی را می توان با استفاده از این ترکیب تسکین داد.

از این ماده می توان در دوران سرماخوردگی برای بهبود سرفه استفاده کرد و البته منتول در ترکیب بسیاری از داروهای خوراکی و اسپری های ضد سرفه وجود دارد.

 این ماده همچنین در محصولاتی یافت می شود که به صورت موضعی روی پیشانی استفاده می شوند  تا سردرد را مانند تکه های خنک کننده یخ کاهش دهند. بسیاری از افراد احساس خنک کننده این ماده را در تقویت کننده می دانند و آنرا به عنوان جزئی از محصولات مراقبت از پوست برای تازه کردن  و احیاء پوست مورد استفاده قرار می دهند.

این ترکیب برای درمان دردهای جزئی و درد عضلات / مفاصل (به عنوان مثال ، آرتروز ، کمردرد ، کشیدگی ها) استفاده می شود. منتول با ایجاد احساس خنک شدن پوست و سپس ایجاد گرما کار می کند. ایجاد این احساسات روی پوست ، شما را از احساس درد و ناراحتی عمیق تر در عضلات ، مفاصل و تاندون ها منحرف می کند.

منتول برای کمک به درمان طیف گسترده ای از بیماری های دستگاه گوارش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند از تولید گاز در دستگاه گوارش و نفخ جلوگیری کرده یا آن را معالجه کند و می تواند آن را به عنوان یک درمان کمکی احتمالی برای سندرم روده تحریک پذیر ، سوء هاضمه و کولیک استفاده کرد.

همچنین برای کمک به رفع خارش و التهاب ناشی از درماتیت تماسی و کهیر می توان از منتول به

dec6e6e6-9c19-4c47-84a7-ab2a29cc125b

گلایسین و کاربردهای آن

گلایسین یک اسید آمینه پروتئینوژن است ، به این معنی به تولید پروتئین ها در بدن کمک می کند. گلایسین ساده ترین و کوچکترین اسید آمینه موجود در بدن است و فواید بسیاری برای کاهش خستگی ، سلامت پوست ، سلامت روان و کاهش التهاب دارد.

گلایسین یک ماده جامد کریستالی بی رنگ و با طعم شیرین است که می تواند در محیط هیدروفیل و هیدروفوب پایدار باشد.

گلایسین در سال 1820 توسط شیمیدان فرانسوی هنری براکونوت هنگامی که ژلاتین را به وسیله جوشاندن با اسید سولفوریک هیدرولیز کرد ، کشف شد. او در ابتدا این ترکیب را "شکر ژلاتین" نامید اما شیمیدان فرانسوی ژان باتیست بوزینگلو نشان داد که این ترکیب حاوی نیتروژن است و در نهایت در سال 1858 شیمیدان فرانسوی ، آگوست کاهورس ، مشخص کرد که گلایسین یک آمین اسید استیک است.

فواید مصرف گلایسین

گلایسین در مغز اثر آرامش بخش دارد و به تقویت خواب کمک می کند. این ترکیب همچنین به کاهش درجه حرارت بدن در شب کمک می کند که خواب را موثرتر می کند.

این آمینواسید باعث کاهش چین و چروکهای پوستی می شود و آسیب پوستی و تاثیرات مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید  را سرکوب می کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که گلایسین به درمان اختلال وسواس اجباری و اسکیزوفرنی کمک می کند.

یکی از محبوب ترین دلایلی که افراد به سمت گلایسین روی می آورند تأثیر آن بر خواب است. هنگامی که این ماده از طریق خوراکی جذب می شود ، بدون افزایش سطح دوپامین میزان سروتونین را افزایش می دهد. این امر به عادی سازی ریتم های شبانه روزی کمک می کند و روال خواب بهتری در بدن شما ایجاد می کند.

801223eb-ec3a-49ac-b094-f3a7491ee9b8

 

ساخارین

روش اصلی تولید این ماده آزمایش Remsen و Fahlberg است که با تولوئن آغاز می شود. مسیر دیگری نیز وجود دارد با o-chlorotoluene آغاز می شود. سولفوناته شدن تولوئن توسط اسید کلروسولفونیک ، کلریدهای سولفونیل ارتو و پارا جایگزین را تولید می کند. ایزومر ارتو جدا شده و با آمونیاک به سولفونامید تبدیل می شود. اکسیداسیون جایگزین متیل منجر به تولید اسید کربوکسیلیک می شود که برای تولید ساخارین حلقوی می شود.

در سال 1950 ، سنتز پیشرفته ای در شرکت شیمیایی ماومی در تولدو ، اوهایو ساخته شد. در این سنتز ، متیل آنترانیلات  در واکنش  پی در پی با اسید نیتروژن (از نیترات سدیم و اسید هیدروکلریک) ، دی اکسید گوگرد ، کلر و سپس آمونیاک واکنش می دهد تا ساکارین را تولید کند.

کاربردهای ساخارین

ساخارین با سایر شیرین کننده ها برای جبران نقاط ضعف و نقص شیرین کنندگی  آنها ترکیب می شود. مخلوط سیکلامات-ساکارین 10: 1 در کشورهایی که هر دو این شیرین کننده ها قانونی هستند رایج است. در این ترکیب ، هر شیرین کننده مضرات دیگری را پنهان می کند.

سدیم ساخارین در صنعت کشاورزی نیز کاربرد دارد و در تولید آفت کش ها و علف کش ها، ماده ای با تاثیر متوسط به حساب می آید.

این ترکیب هم چنین به عنوان کاتالیزور در تولید چسب های بی هوازی (چسب هایی که بدون حضور اکسیژن سفت و سخت می شوند) در اتصالات قفل یا مهر و موم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی