شمانیوز
شما نیوز

«خودروکار» از نقش دانش بنیان ها در داخلی سازی ها گزارش می دهد:

همکاری ۱۷ شرکت دانش بنیان در پروژه داخلی سازی تارا

در حالی میزهای داخلی سازی به میز پنجم خود نزدیک شده که با پیشرفت این پروژه ها داخلی سازی قطعات پیشرفته و های تک در دستور کار قرار گرفته و خودروسازان به دنبال آن هستند تا با همکاری زنجیره تامین و شرکت های دانش بنیان این مهم را به سرانجام برسانند هرچند که قدم هایی در این خصوص برداشته شده است.

همکاری ۱۷ شرکت دانش بنیان در پروژه داخلی سازی تارا
به گزارش شمانیوز و به نقل از خودروکار، بخش زیادی از تولید خودروهای غیرتجاری این روزها در انتظار تراشه و قطعات های تک و با فناوری پیشرفته هستند و این روند در حالیست که ایران خودرو با کمک دانش بنیان ها توانست تا اندازه ای این هدف را محقق کند و نمونه آن همکاری ۱۷ شرکت دانش بنیان در پروژه تارا است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به تشکیل ۴ میز داخلی سازی اظهار می کند: ایران خودرو به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این میزها با برگزاری جلسات هفتگی با حضور نمایندگان قطعه سازی نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کرده و اقدامات خوبی در زمینه داخلی سازی به ویژه در زمینه قطعات با فناوری پیشرفته با همکاری شرکت های دانش بنیان انجام داده است.
 
وی با اشاره به ضریب ۹۳ درصدی داخلی سازی خودروی جدید تارا می افزاید: این میزان داخلی سازی در تولید یک خودرو نظیر نداشته که این روند از تعامل بالای ایران خودرو با زنجیره تامین حکایت دارد چرا که هم از لحاظ شفافیت و صحت عملکرد، آمار و و ارقام اطلاعات و به کارگیری قطعه سازان شاهد پیشبرد امور در ایران خودرو بوده ایم.
 
محبی نژاد با بیان این که همکاری ایران خودرو با زنجیره تامین، تولید خودرو را که به روزی ۵۰۰ تا ۷۰۰ خودرو تنزل یافته بود به مرز دو هزار دستگاه رساند و تثبیت کرد، تصریح می کند: هم اکنون شاهدیم خودروهای کیفی مونتاژی و خودروهای پرتیراژ مانند پژو ۴۰۵ از چرخه خارج شده و با داخلی سازی و افزایش تیراژ منجر به رشد خودروهای وطنی شده و تجلی تنوع محصول و داخلی سازی ایران خودرو منجر به تولید محصولی همچون تارا شده است.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به مشارکت فرانسوی ها با ایران خودرو در تولید پژو ۳۰۱ اظهار می کند: همزمان با خروج فرانسوی ها از ایران بخش زیادی از سرمایه گذاری های انجام شده بدون استفاده باقی ماند و ایران خودرو با افزایش عمق ساخت داخل و استفاده از این ظرفیت ها مانع از هدررفت سرمایه های ملی و سرمایه های قطعه سازان شد.
 
وی ادامه می دهد: البته در بخشی قطعات مانند چراغ ها و قطعاتی که به طور خاص به پژو ۳۰۱ ارتباط داشت امکان جایگزینی وجود نداشت از این رو شاهد بلاتکلیفی برخی از سرمایه گذاری های انجام شده بودیم.
 
محبی نژاد خودروی تارا را تبلور پروژه های داخلی سازی و اعتماد ایران خودرو به زنجیره تامین عنوان و تصریح می کند: این همدلی در گذشته میان خودروساز و قطعه ساز وجود نداشت این در حالیست که با تعامل می توان از همه ظرفیت های موجود در زمینه داخلی سازی قطعات های تک از جمله چاشنی ایربگ اقدام کرد.
 
وی با بیان این که دانش فنی تولید این قطعه هم اکنون در اختیار وزارت دفاع است، می افزاید: با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک صنایع دفاع به صنعت خودرو هم اکنون با تعریف پروژه های مشترک این پروژه ها در حال پیشرفت است اما نگرانی موازی کاری دز این زمینه وجود دارد تا صنایع نظامی و دفاعی تبدیل به رقیبی برای صنعت خودرو نشود هرچند که نظر دو طرف این‌نیست اما نیازمند نظارت در این بخش هستیم.
 
این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که صنایع دفاع نباید درگیر تولید انبوه پروژه های داخلی سازی شود، می گوید: پروژه های داخلی سازی در تیراژ بالا باید در شرکت های خصوصی قطعه سازی انجام شده و قسمتی که دانش فنی آن منحصر صنایع دفاعی است از سوی این وزارتخانه تامین شود.
 
محبی نژاد با بیان این که عملکرد ایران خودرو در تعامل با زنجیره تامین و تحقق پروژه های داخلی سازی به ویژه قطعات های تک موفق بوده است، می افزاید: شفافیت، صحت اطلاعات و آمار و ارقام و صداقت با زنجیره تامین در این مدت مثال زدنی بوده که موفقیت های زیادی را به ثبت رسانده است.
 
وی در خصوص تعامل با شرکت های دانش بنیان در زمینه داخلی سازی قطعات با فناوری پیشرفته نیز اظهار می کند: در حال حاضر برخی از شرکت های قطعه سازی دانش بنیان هستند  و بخش زیادی از بار دانش فنی داخلی سازی قطعاتی که تولید داخلی آن ها بعید به نظر می رسید بر دوش شرکت های دانش بنیان است.
 
وی می افزاید: میز پنجم داخلی سازی نیاز به حمایت حاکمیتی داشت چرا که هرچه این پروژه ها بیشتر پیش می رود نیاز به حمایت بیشتری دارد و انجام آن کار شرکت های عادی نیست به طوری که در پروژه تارا حدود ۱۷ شرکت دانش بنیان همکاری داشتند.
 
محبی نژاد یادآور می شود: پیش از این داخلی سازی به مرز ۸۰ درصد رسیده بود و باقی راه که در برخی خودروها هیچ زمانی محقق نشد، محصول و کار شرکت های دانش بنیان است که امروز در پروژه ای چون تارا شاهد حضور آن ها هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied