شمانیوز
شما نیوز

اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید این خوراکی‌ها را مصرف کنید

اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید این خوراکی‌ها را مصرف کنید

تیلور کیمبرلی، نویسنده این مطالعه گفت: رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت مغز در میان سالمندان مهم است. ما دریافتیم که افزایش مصرف غذاهای فراوری شده و فوق فرآوری شده با خطر بالاتر سکته‌های قلبی و مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است. در این مطالعه سوابق پزشکی و سوابق غذایی ۳۰ هزار نفر بالای ۴۵ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش شمانیوز؛ محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند افرادی که غذاهای فرآوری شده بیشتری مانند چیپس و بیشسکویت می‌خورند در خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی در سنین میانسالی و پیری قرار دارند. آن‌ها ۹ درصد بیشتر در معرض سکته‌های قلبی و مغزی و ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل که می‌تواند منجر به زوال عقل شود، هستند. این به شواهدی اضافه می‌کند که پیشتر در تحقیقات قبلی تائید شده بودند و حکایت از آن داشتند که میان وعده‌های شیرین و وعده‌های غذایی آماده با سلامتی بدتر، دیابت نوع ۲، سرطان و بیماری قلبی ارتباط دارند.

به نوشته روزنامه سان، دکتر دبلیو. تیلور کیمبرلی، نویسنده این مطالعه گفت: رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت مغز در میان سالمندان مهم است. ما دریافتیم که افزایش مصرف غذاهای فراوری شده و فوق فرآوری شده با خطر بالاتر سکته‌های قلبی و مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است. در این مطالعه سوابق پزشکی و سوابق غذایی ۳۰ هزار نفر بالای ۴۵ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج این تحقیق نشان داد که میزان سکته‌های قلبی و مغزی و اختلالات شناختی در افرادی که از غذاهای فرآوری شده به عنوان بخش بزرگی از رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، بیشتر است.اختلال شناختی به این معنا است که حافظه و مهارت‌های فکری با افزایش سن بیش از آنچه انتظار می‌رفت از بین می رود و اغلب منجر به زوال عقل می‌شود.

رژیم غذایی پر مخاطره برای سلامتی شامل نوشابه های گازدار، چیپس، شکلات تخته‌ای، بیسکویت، بستنی و سایر غذاهای آماده بسته بندی شده است. چیپس‌ها به طور کلی در زمره غذاهای فوق فرآوری شده قرار می‌گبرند که به گفته محققان مضر هستند.

دکتر کیمبرلی، که این تحقیق را در مجله «نئورولوژی» (Neurology) منتشر کرد، در این باره گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که درجه پردازش مواد غذایی نقش مهمی در سلامت کلی مغز دارد.

تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج و درک بهتر این که چه چیزی بیشتر به این اثرات کمک می‌کند، مورد نیاز است. غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، چربی و نمک و پروتئین و فیبر کم هستند. به طور معمول، آن‌ها غذاهایی هستند که بیش از پنج ماده دارند.

از غذاهای فراوری شده و فوق آوری به عنوان مثال می‌توان به ژامبون، سوسیس، همبرگر، بستنی، چیپس، نان تولید انبوه، غلات صبحانه، کنسرو لوبیا پخته اشاره کرد. بیسکویت، نوشابه‌های گازدار، ماست‌های با طعم میوه، سوپ‌های فوری و برخی دیگر از نوشیدنی‌ها نیز در این زمره قرار می‌گیرند. غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده شامل گوشت‌هایی مانند تکه‌های ساده گوشت گاو و مرغ، به علاوه میوه و سبزیجات هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی