شمانیوز
شما نیوز

معرفی فیلم سینمایی جوکر + تصاویر و رکوردهای کسب کرده

جوکر یک فیلم سینمایی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۹ و در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است.

معرفی فیلم سینمایی جوکر + تصاویر و رکوردهای کسب کرده

جوکر (انگلیسی: Joker)، یک فیلم سینمایی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۹ و در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است. فیلم‌نامه این فیلم توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور برپایه شخصیت ابرشرور جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌است. جوکر نخستین فیلم از دنیای سینمایی دی‌سی بلک است که مشتق شده از دنیای سینمایی دی‌سی است. داستان فیلم در سال ۱۹۸۱ و شهر گاتهام سیتی رخ می‌دهد و داستان زندگی کمدین شکست‌خورده‌ای به نام آرتور فلک را دنبال می‌کند که بعد از تجربه‌های تلخ متعدد وارد دنیای جرم و جنایت شده و با لقب جوکر به شهر بازمی‌گردد. واکین فینیکس نقش جوکر را در این فیلم بازی کرده‌است؛ بدین ترتیب او بعد از سزار رومرو، جک نیکلسون، هیث لجر و جرد لتو پنجمین شخصی است که در یک اثر سینمایی این نقش را ایفا کرده‌است. رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی و مارک مارون دیگر بازیگران فیلم هستند.

 

بحث ساخت فیلم مستقلی بر پایه شخصیت جوکر از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از آنکه در اوت ۲۰۱۷، برادران وارنر و دی‌سی فیلمز برای خلق یک دنیای مشترک سینمایی به نتیجه رسیدند، فیلیپس برای هدایت پروژه انتخاب شد. فیلیپس علاقه‌مند بود که فیلم به فضای آثار کلاسیک مارتین اسکورسیزی نزدیک باشد و برای همین از آثاری همچون راننده تاکسی (۱۹۷۶)، گاو خشمگین (۱۹۸۰) و سلطان کمدی (۱۹۸۳) برای نوشتن متن الهام گرفت. طرح اصلی داستان که ریشه شخصیت جوکر را به تصویر می‌کشد نیز از کتاب مصور بتمن: شوخی مرگبار اقتباس شد. فینیکس ابتدا نسبت به پذیرفتن نقش تردید داشت اما در نهایت در فوریه ۲۰۱۸ به پروژه پیوست. کار انتخاب بازیگران مکمل از ژوئیه تا اوت ۲۰۱۸ به طول انجامید. فیلم‌برداری از سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و در اواخر دسامبر به پایان رسید. جوکر به صورت گسترده در نیویورک و سپس جرزی سیتی و نیوآرک جلوی دوربین رفت.

 

جوکر نخستین نمایش خود را در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد و برنده شیر طلایی بهترین فیلم شد. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز کرد.  فیلم با تحسین منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم‌نامه، کارگردانی و اجرای فینیکس مورد ستایش قرار گرفت. جوکر یک موفقیت بزرگ در گیشه بود و توانست چندین رکورد فروش در ماه اکتبر را جابه‌جا کند. فیلم تاکنون ۷۳۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرده در حالی که بودجه ساخت آن ۵۵ میلیون دلار است که آن را به هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ تبدیل می‌کند. جوکر پرفروش‌ترین فیلم کارنامه فیلیپس و فینیکس است.

 

هم‌زمان با اکران فیلم، انتقاداتی نسبت به مضامین و صحنه‌های خشونت‌آمیز فیلم و احتمال تقلید از آن در دنیای واقعی مطرح شد که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

داستان

 

سال ۱۹۸۱، مرد میانسالی به نام آرتور فلک به همراه مادر خود پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمیاورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستری می‌خندد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از وقایع متعدد از جمله مورد حمله قرار گرفتن توسط سارقان گاتهام، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را تغییر دهد که این اقدامات او به مرور منجر به شورش مردم فقیر علیه ثروتمندان در گاتهام می‌شود.

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

بازیگران

 

    واکین فینیکس در نقش آرتور فلک / جوکر

    رابرت دنیرو در نقش موری فرانکلین، مجری برنامه تاک شو

    زازی بیتز در نقش سوفی داموند

    فرانسیس کانروی در نقش پنی فلک، مادر آرتور

    برت کالن در نقش توماس وین: (وی به‌طور سنتی پدر دشمن دیرینه جوکر یعنی بتمن است ولی برخلاف کمیک وی در اینجا نقش مهمی در خاستگاه جوکر ایفا می‌کند)

    مارک مارون در نقش مأمور وری فرانکلینم

    گلن فلشلر در نقش یک کمدین

    بیل کمپ در نقش پلیس گاتهام

    برایان کالر در نقش استریپر پیر

    دانته پریرا اولسن در نقش بروس وین (پسر توماس وین که در بزرگسالی تبدیل به بزرگترین دشمن جوکر یعنی بتمن می‌شود)

    جاش پایس

    شیا ویگهام در نقش پلیس گاتهام

    داگلاس هاج در نقش آلفرد پنی‌ورث

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

نکاتی درباره فیلم جوکر(Joker 2019)

 

سال 2017 کمپانی برادران وارنر قرار بود فیلمی از جوکر (Joker)به کارگردانی «تاد فیلیپس» بسازد؛ آنها بر آن بودند نقش جوکر این فیلم را در ادامه فیلم جوخه خودکشی به «جرد لتو» بدهند. اما بعد «واکین فینیکس» وارد میدان شد و نقش اصلی را تصاحب کرد تا یک بار دیگر طرفداران را به وجد بیاورد. فیلم سینمایی «جوکر» 4 اکتبر (12 مهر) اکران می شود و تا به حال چند تریلر از آن پخش شده است.

 

فیلم نگاهی متفاوت دارد

 از ثانیه های اول تریلر متوجه خواهید شد که فیلم «جوکر» ظاهر متفاوتی دارد. رنگ و لعاب زنده فیلم های ابرقهرمانی مثل «آکوامن»، جای خود را به نسخه اصیل و قدیمی فیلم های جنایی که در دهه 1970 ساخته می شدند داده است. واضح است که کارگردان می خواهد از حال و هوای آن فیلم ها، برای به تصویر کشیدن گاتهام استفاده کند و این گاتهام در حال زوال، کمی ساختگی است.

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

واکین فینیکس به یک جوکر کلاسیک تبدیل شده است

 از قرار معلوم، واکین فینیکس برای ایفای این نقش حدود 22 کیلوگرم وزن کم کرده است؛ در تصاویری که از پشت از او گرفته شده، این نکته کاملا مشهود است. کلِ صورت «فینیکس»، ظاهری دارد که دهه هاست هنرمندان در کتاب های کمیک، انیمیشن ها و بازی های کامپیوتری طراحی کرده اند.

 

البته این تناسب اندام زمانی که «سزار رومرو»، «جک نیکلسون» و «هیث لجر» نقش جوکر را بازی می کردند مطرح نبود چون بازیگر خود را به هر اندازه که لاغر می کرد در نهایت زیر لباس مشخص نبود. با این حال، تعهد «واکین فینیکس» به این نقش و رسیدن به ظاهر اصلی جوکر ستودنی است.

 

آرتور فِلک شخصیتی مهربان است

 در اولین کتاب های تصویری که از جوکر منتشر شد، او، حتی برای خودش هم شخصیتی ناشناخته بود. آنچه جوکر را به الهه انتقام بتمن تبدیل کرد، عدم وجود یک تاریخچه هوشمندانه است. در فیلم بتمن نسخه سال 1989، جوکر زمانی تبدیل به یک آدمکش شد که مدیرش به او خیانت کرد و بتمن او را به درون مخزن مواد شیمیایی انداخت. در فیلم شوالیه تاریکی، شخصیت او به طور کامل شکل گرفته است اما باز هم چیز زیادی از او دستگیرمان نمی شود.

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

اما حالا یک اسم داریم: «آرتور فلک». در یکی از نسخه های مصور جوکر، اطلاعاتی از او منتشر شده است. او یک کمدین شکست خورده است؛ بدشانس است و دست نوشته هایش نشان می دهد که از نوعی بیماری ذهنی رنج می برد. او با مادرش، «پنی»، بسیار مهربان است و رابطه دوستانه ای با «سوفی» دارد. در فیلم می بینید که او چندین بار مورد آزار و اذیت ارازل گاتهام قرار می گیرد.

 

در نهایت جوکری را می بینید که قابل درک است و باید هم باشد چرا که او شخصیت اصلی داستان است. فیلم، جایی برای قهرمان نشان دادن جوکر باقی می گذارد و این موضع گیری آگاهانه برای رسیدن به پایان تراژیک او است.

 

فیلم جوکر چه رکوردهایی را تا کنون شکسته است؟

 

فروش جهانی جوکر در مدت کوتاهی به بیشتر از ۷۳۰ میلیون دلار رسیده. چنین موفقیتی باعث شده این فیلم جنجالی در مدت کوتاهی رکوردهای زیادی را جابجا کند؛ رکوردهایی که در ادامه آن‌ها را باهم مرور خواهیم کرد.

 

معرفی فیلم سینمایی جوکر

 

پرفروش‌ترین افتتاحیه در ماه اکتبر

فیلم جوکر در اولین آخر هفته خود ۹۶.۲ میلیون دلار فروخت تا جلوتر از فیلم ونوم با ۸۰.۳ میلیون دلار صاحب این رکورد شود.

 

بهترین فروش جهانی در ماه اکتبر

مانند رکورد قبلی، جوکر این بار هم رکورد فیلم ونوم را شکست. ساخته جدید تاد فلیپس موفق به فروش ۱۵۲ میلیون دلار در افتتاحیه جهانی خود شد که باعث جابجا شدن رکورد پرفروش‌ترین فیلم ماه اکتبر در ۲۱ کشور مختلف شد.

 

بهترین افتتاحیه دی‌سی از سال ۲۰۱۷

جوکر جلوتر از آکوامن و شزم که به ترتیب افتتاحیه‌هایی ۶۷.۸ و ۵۳.۵ میلیون دلاری را تجربه کرده بودند، به این رکورد دست پیدا کرد.

 

بهترین افتتاحیه داخل آمریکا بین فیلم‌های برادران وارنر

در حالی که فیلم IT با افتتاحیه ۱۲۳.۴ میلیون دلاری همچنان بهترین عملکرد را میان فیلم‌های برادران وارنر داشته، جوکر جلوتر از فیلم‌هایی مثل شزم، گودزیلا، پوکمون و آنابل بهترین عملکرد را از سال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده است.

 

بهترین افتتاحیه برای واکین فینیکس، رابرت دنیرو و تاد فلیپس

جالب توجه است که هر سه فرد بالا از نام‌های بزرگ سینما هستند اما نکته مشترک در مورد تمام آن‌ها این است که جوکر بهترین افتتاحیه را میان تمام آثار این افراد به ثبت رسانده است. برای مثال بهترین افتتاحیه تاد فلیپس پیش از این متعلق به فیلم The Hangover Part 2 با گیشه ۸۵.۹ میلیون دلاری بود.

 

 


منابع: ویکی پدیا ، سلام سینما ، ویجیاتو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied