شمانیوز
شما نیوز

حمیدرضا نعیمی :

بدترین کار در ایران، کارگردانی در تئاتر و بهترین کار رفتن به تئاتر و‌ دیدنِ نمایش است

نمایش «گرگاس‌ها یا روز به‌خیر آقای وزیر» در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از تاریخ: نهم بهمن‌ماه از ساعت ۱۸به صحنه رفته و چراغ‌های تئاترشهر را پس از دو سال روشن‌ نگه داشته است.

بدترین کار در ایران، کارگردانی در تئاتر و بهترین کار رفتن به تئاتر و‌ دیدنِ نمایش است

به گزارش شمانیوز؛ گرگاس‌ها با نقش‌آفرینیِ بهنام شرفی، بهناز نازی، رامین ناصرنصیر، کتانه افشاری‌نژاد، امیر کربلایی‌زاده، کامبیز امینی، رضا جهانی  صالح لواسانی و دنیا فتحی در سالن اصلی تئاترشهر در حال اجراست.

 

حمیدرضا نعیمی کارگردان و نویسنده این نمایش میگوید :

 

وقتی سال‌های زیادی از عمرم را مرور  می‌کنم؛ می‌بینم که زیباترین و بیشترین زمان را برای کارِ تئاتر صرف کرده‌ام. تئاتر و نمایش، زیباترین ‌و تنها دلیلِ تحملِ این زندگیِ پر مشقت و سخت در ایران بوده و هست. آن‌چه که باعث شد تا این لحظه تمرکزم را حفظ کنم جادوی صحنه و میدانِ وسیع آن بود تا مطالعه کنم، فکر کنم و بفهمم، ببینم، بشنوم، لمس کنم، بچشم و بو کنم، تئاتر این امکان را به من داد تا در یک حمام شاهدِ لحظاتِ  آخرِ عمرِ «سنه‌کا» باشم، با «سقراط» در کوچه‌های آتن و میدانِ آگورا قدم بزنم، با «آژاکس» از درد تنهایی و خیانتِ دیگران گریه کنم، تئاتر برای من یک تفنن و بازی نبود، درست به مثابه‌ی سوزاندنِ «میشل سِروه»‌ی دگراندیش با چوبِ تر سخت و دردناک بود. تئاتر برای من «فاوست» و «مفیستو» و «مارگریت» و «کاستلیون» و «کالوَن» و «شوایک» و «ریچارد» و «وَدَک» و «ضحاک» و «نادرشاه» و «زال و رودابه» و ده‌ها شخصیت و نام بزرگی‌ست که سه دهه در درون آن‌ها زیسته‌ام، من از دست «نادرشاه» شیر داغ نوشیدم‌ام، من سر بر پای «فرانک» نهاده‌ام تا با شنیدن قصه‌ی فریدون و کاوه آهنگر از دهان او دمی بیاسایم، من برای «مسیح»، اشعار «لورکا» را خوانده‌ام، به «ژیار»، کودک کُردم ماه را هدیه دادم، من در کنار این آنسان‌ها رشد کردم، قد کشیدم، و اعتراف می‌کنم که به آن‌ها مدیونم، من به همه‌ی استادانم مدیونم، به تماشاگران و همه‌ی عزیرانی که تحتِ نامِ دانشجو و هنرجو سر کلاس‌های من نشستند مدیونم، شما من را ساختید، و من تمام این سال‌ها نه به شما، نه به تئاتر و نه به آب و خاک و زبان و تاریخ و فرهنگم خیانت نکردم، خودم را به هیچ مدیر و حزب و جناح و دسته‌ای نفروختم، و از هیچ رانتی جز توانایی و قدرت «گروه تئاتر شایا» استفاده نکرده‌ام. اما اشتباه زیاد داشته‌ام، خواسته و ناخواسته کسانی را رنجانده‌ام، حق‌های کوچکی را تضییع کرده‌ام (اگر برای واژه‌ی حق کوچک و بزرگ بودن معنایی داشته باشد) گاهی غیبت کرده‌ام، دل‌هایی را بی‌جهت لرزانده‌ام، یکی دو نمایشنامه‌ی غلط نوشته‌ام، یک یا دو نمایشِ ضعیف هم کارگردانی کرده‌ام، اما این اشتباهات را در کنارِ کارهای خوبم دوست دارم. از این که هیچ‌گاه حسادت نکرده‌ام، زیرآب‌زنی و دزدیِ کلان نکرده‌ام معمولا تعجب می‌کنم. ( چندباری کتاب از کتاب‌خانه به امانت برده‌ام و پس نداده‌ام، چندبار از پیرزنِ صاحب‌خانه‌ام توت خشک دزدیده‌ام تا با چای بخورم، چندباری هم در چند هتل وسایلِ یک‌بار مصرفی که گذاشته بودند را برداشتم و در منزل استفاده کردم)

 

WhatsApp Image 2021-02-20 at 11.30.29

 

خلاصه این که به اشتباهاتم هم احترام می‌گذارم. از اشتباهاتم بیشتر آموخته‌ام تا کارهای درستی که انجام داده‌ام. کارهای درست فی‌النفسه این خطر را داشتند که من را به ورطه‌ی تکرار بیاندازند، اما کارهای اشتباه من را برای تجربه کردن راه‌های جدید، جسارت و نترسیدن ترغیب می‌کردند.

 

ممکن است بسیاری از تماشاگران و منتقدان تئاتر نمایش‌هایی مثل فاوست، درخشش در ساعت مقرر، سقراط، خیال، ترور، شوایک، ریچارد را بهترین آثار من در حوزه‌ی کارگردانی بدانند؛ اما به شخصه نمایش «گُرگاس‌ها یا روز به‌خیر آقای وزیر» را بسیار دوست  می‌دارم. به خاطر آن که تئاتریکالیته‌ترین نمایش من محسوب می‌شود. به قول آقای حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون که می‌گفت سقراط و شوایک و دیگر آثار تو را می‌شود از نظر فرم به سینما تبدیل کرد اما نمایش گرگاس‌ها در قابِ تصویر نمی‌گنجد. و من گرگاس‌ها را دوست دارم زیرا یک کمدی محض، ناب و الگوست. در آن ابتذال وجود ندارد. برای لحظه‌لحظه‌ی کار اندیشه شده، طراحی صحنه‌ی آقای رضا مهدی‌زاده یک شاهکار است که در هیچ اثر کمدی دیگری این‌قدر فکورانه به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و نشانگانی آن توجه و پرداخته نشده است. طراحی صحنه پویا و مدام در حالِ رشد است. از همین منظر دشوارترین طراحی نور را به همراه داشت. رضا حیدری یک‌بار رسماً از انجام طراحی این پروژه انصراف داد. زیرا نور می‌توانست با یک اشتباه ضدِ ژانر عمل کند. ضمن آن که ما با کشانده محوطه‌ی بازیِ بازیگران به آوانسن تمام امکانات نورپردازی در پیشانیِ طاقِ پروسنیوم و جناحین را از او گرفته بودیم. و این موضوع نگاهی فنی و خلاق را می‌طلبید که رضا حیدری استادانه آن را انجام داد. طراحی لباس، رنگ‌ها و مدل‌ها با توجه به ویژگی‌های کاراکترها باید با دقتِ تمام صورت می‌گرفت که خانم مقدی شامیریان در این زمینه یک حرفه‌ای به تمام معنا هستند. موسیقی نمایش یکی از کاراکترهایی است که نمی‌توان آن را از اجرا کنار گذاشت. سینا کووایی نشان داد که نیرویی تمام و کمال برای آهنگسازی در تئاتر، سینما و تلویزیون است. ماریا حاجیها را به‌خاطر جسارت‌هایش دوست دارم. او به خاطر خطر ویروس کرونا، به بازیگران خانوم آموخت که چگونه صورت‌های خود را گریم کنند و این تجربه‌ی نابی برای بازیگران بود. استفاده از جریان ویدیومپ برای اولین بار در کارهایم به بهترین شکلِ آن توسط طراح انیمیت‌ ویدیو آقای علی کاظمی اتفاق افتاد و این یکی از بهترین تجربه‌های من در نمایش گُرگاس‌ها بود. من بهترین گروه را در زمان تمرین در اختیار داشتم. گروهی بی‌ادعا، عاشق، صبور، شجاع، خلاق، مهربان و حرفه‌ای. نورالدین حیدری و سعید اسفندیاری بهترین کسانی هستند که یک کارگردان برای سخت‌ترین تولیدها به آن‌ها نیاز دارد. و بازیگران این نمایش همگی عزیزانی بودند که بی‌هیچ ادعای مالی پیش آمدند، خطر آلوده شدن ویروس کرونا را به جان خریدند، اما لحظه‌ای از تمرینات سخت بدنی و بیانی و طراحی کاراکترهایشان کوتاه نیامدند. آنان عاشق‌ترین هنرمندان تئاتری هستند که من می‌شناسم. در شرایط مرگبار کرونا سه ماه و روزی هفت ساعت تمرین کردند تا دوباره خون و زندگی در رگ‌های سالن اصلی تئاترشهر به جریان بیفتند. آنان چراغ‌های سالن تئاتر را روشن کردند و نام‌شان به عنوان صف‌شکنانی عاشق در تاریخ تئاتر ما ثبت خواهد شد. درست در زمانی که همه تئاتر را کالبدی بی‌جان‌ و مرده می‌انگاشتند، آنان با دمِ مسیحایی خود به تئاتر روح دمیدند. بازی‌های استادانه، شیوه‌مند و پر از انعطاف و جذابیت تک‌تک آن‌ها، برای همیشه در قلب و جانم ثبت شده‌اند. نقد منتقدان و نظرات بینندگان نیز گواه این مدعاست.

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy

 

نمایش گرگاس‌ها را دوست دارم زیرا ارزان‌ترین قیمت بلیط را برای دیدن آن در نظر گرفتیم. به مدت دو هفته مبلغ ۶۰ هزارتومان، زیرا اعتقاد داشتیم در آن‌جا که کمترین حمایت و سوبسید به فرهنگ و هنر تعلق می‌گیرد باز هم این ما هستیم که حاضریم سخت‌ترین شرایط را تحمل کنیم تا فرهنگ و هنر نمیرد.

نمایش گرگاس‌ها را دوست دارم زیرا اندیشه و دیالوگ را دوست دارم.

حمیدرضا نعیمی

نویسنده و‌کارگردان

علاقه‌مندان میتوانند برای تماشا و حمایت از این ‌نمایشِ کمدی به سایت تیوال مراجعه نمایند.

1397070812150330815536744 - Copy (2)

1397070812150330815536744 - Copy - Copy

1397070812150330815536744 - Copy - Copy

1397070812150330815536744 - Copy - Copy - Copy (2)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied