شمانیوز
شما نیوز

گزارشی از بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان

وضعیت ایران در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان چگونه است؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):چهارشنبه دهم اکتبر امسال شصت و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، بزرگ ترین و مهم ترین نمایشگاه کتاب جهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،در این نمایشگاه بیش از ۱۱۰ کشور با ۷۳۰۰ غرفه شرکت دارند، بیش از ۳۲۰۰ برنامه فرهنگی برگزار می شود و ۱۰۰۰ نویسنده به معرفی کتاب های خود می پردازند.

یکی از محورهای اصلی نمایشگاه امسال آینده کتاب کودکان و نوجوانان و نیز رشد روزافزون کتاب های الکترونیکی است که آن را به رقیبی برای کتاب های چاپی تبدیل کرده است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت امکانی است برای ایجاد شبکه ارتباطی بین ناشرها، کتاب فروشی ها، کتاب خانه ها، مترجم ها و دیگر کسانی که با کتاب سر و کار دارند.

این عده در طول پنج روز برگزاری نمایشگاه کپی رایت خرید و فروش می کنند و قرارداد ترجمه و انتشار و خرید کتاب می بندند.

از سوی دیگر همزمانی برگزاری این نمایشگاه با اعلام برنده جایزه ادبی نوبل و جایزه صلح اتحادیه کتاب فروشی های آلمان نیز به داد و ستدهای فرهنگی و ادبی دامن می زند.

این نمایشگاه تنها در دو روز پایانی دروازه های خود را به روی بازدیدکنندگان معمولی باز می کند. انتظار می رود تا پایان نمایشگاه امسال ۳۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سنتی ۵۰۰ ساله برخوردار است. تا قرن هفدهم میلادی، فرانکفورت هسته مرکزی نمایشگاه کتاب در اروپا بود.

پس از آن محل نمایشگاه کتاب از فرانکفورت به لایپتسیگ انتقال یافت. به دنبال تقسیم آلمان بار دیگر فرانکفورت این نقش را به عهده گرفت.

در سال ۱۹۴۹، پنج سال پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم ۲۰۵ شرکت کننده در کلیسای پاول فرانکفورت نخستین نمایشگاه کتاب پس از جنگ را برگزار کردند.

ميزبان:نیوزلند میهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت کشور نیوزلند است- کشوری با چهار و نیم ملیون جمعیت و با تپه هایی زیبا. وسعت سالنی که در اختیار نیوزلند قرار گرفته ۲۳۰۰ مترمربع است و شعاری به سه زبان مائوری، انگلیسی و آلمانی خودنمایی می کند که به اختلاف زمانی بین اروپا و اقیانوسیه اشاره دارد: "پیش از آن که هوا نزد شما روشن شود" و "پیش از آن که بخوابید".

این کشور با ۶۸ نویسنده، ۱۰۰ هنرمند و ۹۰ کتاب تازه ترجمه شده در فرانکفورت حضور دارد.

سابقه ادبی نیوزلند چندان طولانی نیست. نخستین کتاب در این کشور به سال ۱۸۳۰ منتشر شد و نخستین رمان ۱۵۰ سال پیش. بسیاری از نویسندگان نیوزلندی خود به انتشار آثارشان می پردازند.

برخی از این نویسندگان گرچه در نیوزلند متولد شده اند اما در خارج زندگی می کنند و بقیه نیز در واقع نیوزلندی نیستند.

در بسیاری از کتاب ها نیز محل تولد نویسنده هیچ نقشی در متن کتاب بازی نمی کند. در صحنه های بین المللی نیز نویسندگان نیوزلندی حضور چندانی ندارند.

اگر کتاب های مربوط به آشپزی و جهانگردی و عکس و بازنشر آثار قدیمی را کم کنیم، این حضور کم رنگ تر می شود.

کیوین چپمن، رییس اتحادیه ناشران نیوزلند می گوید: «انگلیسی ها و آمریکایی ها آن بالا هستند و ما نیوزلندی ها کمی شبیه ماهی آزاد هستیم که با شناکردن خلاف جریان آب می خواهد به بالا برسد.»

در سال ۲۰۱۳ برزیل و در سال ۲۰۱۴ فنلاند مهمان نمایشگاه خواهند بود.

ايران ایران در نمایشگاه سال گذشته حضور نداشت و غرفه اش بسته ماند. امسال اما در کنار موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران سیزده ناشر از جمله نشر شرکت اندیشه ورزان آریا، مرکز اسلامی علوم تحقیقاتی کامپیوتری، انتشارات علمی فرهنگی، نشر جمال، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساقی، شباویز شرکت دارند.

مضمون کتاب های عرضه شده، دین، پیامبر اسلام، ادبیات، انقلاب اسلامی، ایران شناسی، هنر و شعر است و کتاب های برگزیده جشنواره های ادبی سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ چون جشنواره های کتاب سال، کتاب فصل، جایزه جلال آل احمد و گام اول در این نمایشگاه عرضه می شود.

نكته جالب اين است كه اعلام شده است جهت «جلوگیری از خروج ارز» امسال غرفه های ایران در داخل این کشور ساخته شده و به آلمان منتقل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied