شمانیوز
شما نیوز

زایش هنر با مواد بازیافتی

یک گروه فعال در حوزه حفاظت از محیط زیست، با انجام فعالیت‌های هنری در رشته‌های مختلف، پیام‌ خود را به گوش مردم می‌رساند.

یک گروه فعال در حوزه حفاظت از محیط زیست، با انجام فعالیت‌های هنری در رشته‌های مختلف، پیام‌ خود را به گوش مردم می‌رساند.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، گروه «زامیاران» که به‌عنوان دبیرخانه دانشجویی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران فعالیت می‌کند شامل دانشجویان دوستدار محیط زیست است که تا به حال، فعالیت‌های متنوع هنری از جمله طراحی المان‌های شهری، طراحی خرده‌فضاهای شهری، اجرای پرفورمنس، ساخت فیلم، انمیشین و طراحی پوستر با توجه به محورهای «سازمان مدیریت پسماند» از جمله تفکیک پسماند از مبدأ، کاهش تولید زباله و کاهش حجم پسماند را اجرا کرده است.

خبرنگار ایسنا درباره فعالیت‌ها و اهداف این گروه، با محمدحسین صیادی‌نژاد - عضو شورای مرکزی این گروه - گفت‌وگویی کوتاه کرد.

صیادی‌نژاد با بیان این‌که بیشتر دانشجویانی که این گروه را ابتدا شکل دادند، در رشته هنر تحصیل کرده بودند، گفت: به‌واسطه سابقه‌ هنری‌مان، دغدغه هنری نیز در حوزه محیط زیست داشتیم که به آن توجه چندانی نمی‌شد. از سویی می‌دانستیم برای فراگیر شدن و اثرگذاری کارها، لازم است از زبان هنر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است ایده‌ها از نمونه‌های خارجی الگو گرفته شده‌ باشند، اما تمام آن‌ها رنگ‌ و بوی ایرانی دارند و کپی‌برداری نشده‌اند.

او همچنین اظهار کرد: اولین فعالیت هنری ما، اجرای پرفورمنسی با موضوع تفکیک زباله از مبدأ، در راهپیمایی 22 بهمن سال 93 بود که با توجه به حضور جمعیت زیاد، اسقبال خوبی از آن شد. سپس در مدرسه «صبح رویش» در «دروازه غار» با در بطری، پنل لوگو طراحی کردیم و با لاستیک و مواد دورریختنی، نشیمن ساختیم.

صیادی‌نژاد در ادامه توضیح داد: برای نقاشی دیواری با موضوع محیط زیست از سوی سازمان پسماند فراخوان دادیم و قرار است روی دیوار داخلی مدارس، نقاشی کشیده شود. همچنین در نمایشگاه کتاب سال 94 طراحی فضا و نشیمن را با استفاده از مواد بازیافتی انجام دادیم. طراحی خرده‌فضاهای شهرداری نیز در چارچوب پایداری زیست‌محیطی در حال انجام است.

او طراحی پوستر، ساخت فیلم، انیمیشن و خطاطی روی کاشی شکسته را از دیگر فعالیت‌های هنری این گروه دانست و بیان کرد: این آثار هنوز رونمایی نشده است. البته یک المان شهری به‌شکل ماهی را در سمت شرقی دریاچه چیتگر به‌وسیله بطری آب‌ معدنی ساخته‌ایم که رونمایی شده، اما نورپردازی آن هنوز تمام نشده است.

این هنرمند فعال در حوزه حفاظت از محیط زیست با اشاره به این‌که گروه «زامیاران» در «رویداد هنری بهارستان» با دو اثر هنری از مواد بازیافتی شرکت کرد، گفت: امسال مواد بازیافتی محور این رویداد هنری بود و پس از اعلام فراخوان، به‌جز گروه ما، تعداد دیگری از هنرمندان نیز با استفاده از این روش، طرح‌های خود را ارائه کردند. گروه ما با دو طرح در این رویدا شرکت کرد؛ نخستین طرح، لاستیک‌های رنگی نصب‌شده در اتوبان مدرس و چهارراه ولیعصر و دومی، المانی ساخته‌شده از چوب‌های شکسته‌شده درختان در سیل منطقه «کن» تهران بود که در اتوبان رسالت روبه‌روی مصلای تهران نصب شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied