شمانیوز
شما نیوز

برخی از کتاب‌ها و افسانه‌ها مناسب نیستند

دولت‌آبادی با تالیف ۵۶ کتاب و چاپ مقاله‌های متعدد تمرکز فعالیت‌های خویش را به کودکان و نوجوانان اختصاص داده است.

برخی از کتاب‌ها و افسانه‌ها مناسب نیستند
به گزارش شما نیوز ، دولت‌آبادی که چند سال شاغل کانون بود و با تالیف ۵۶ کتاب و چاپ مقاله‌های متعدد تمرکز اصلی حدود پنج دهه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را به کودکان و نوجوانان اختصاص داده است، امسال داور بخش منطقه‌ای مناطق پنج‌گانه‌ بیستمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون است.
او در تحلیل شیوه‌ اجرا و برگزاری این دوره از این رویداد گفت: جشنواره‌ قصه‌گویی یکی از اقدام‌های پسندیده‌ کانون است. قصه با ذات بشر سر و کار دارد و به دلیل جاذبه‌های پرکشش آن، مخاطب پیام قصه‌گو را سریع‌تر و موثرتر دریافت کرده و می‌پذیرد. بنابراین کانون اقدامی کم هزینه و تاثیرگذار را برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان کشور در نظر گرفته است که برد وسیع و ماندگار دارد.
دولت‌آبادی افزود: اگر بخواهم به بررسی این دوره از جشنواره در بخش کشوری بپردازم باور دارم جشنواره موفقی بود و توفیق استان‌ها متناسب با شیوه‌ برنامه‌ریزی و مدیریت، متفاوت بود و همین امر بر کیفیت تاثیر گذاشت.
این نویسنده، محقق و مدرس دانشگاه ادامه داد: به لحاظ کیفی استانی موفق‌تر بود که برای آموزش و شناسایی مربیان توانمند خود برنامه‌ریزی کرده بود. در این قیاس برخی استان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌اند. در بخش آزاد هم قصه‌‌گویانی که نمایش را می‌شناختند، در قصه‌گویی موفق‌تر عمل کردند. با این حال آن‌چه ملاحظه شد موفقیت مربیانی بود که استان برای اجرا و عملکرد آن‌ها برنامه‌ی آموزشی تدارک دیده بود.
دولت‌آبادی تاکید کرد که موفقیت، تصادفی و بدون برنامه‌ریزی‌ به دست نمی‌آید و ادامه داد: نیازی که برخی شرکت کنندگان به آن کم‌تر توجه داشتند انتخاب قصه‌ خوب بود. باید بدانیم هر کتابی که منتشر می‌شود لزوما کتاب خوبی نیست، همان‌طور که صدها افسانه داریم و خیلی از آ‌نها برای کودک و نوجوان خوب نیستند. بسیاری از این افسانه‌ها خشونت و جنگ را تبلیغ می‌کنند و یا گاه دروغ و نیرنگ را جایگزین زرنگی کرده‌اند. لازم است شهامت داشته باشیم و بپذیریم برخی کتاب‌ها و افسانه‌ها می‌توانند مناسب نباشند.
این مدرس تئاتر دانشگاه و دارای مدرک دکتری، تربیت و ‌آموزش را هدف اصلی کسی که برای کودک و نوجوان قصه می‌گوید برشمرد و تاکید کرد : قصه‌گویان در هنگام انتخاب آثار باید به این ابعاد توجه داشته باشند. اگرچه بیشتر آنها از این دقت برخوردارند.
دولت‌آبادی در بررسی ارتقای سطح کیفی آثار گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، آثار به جهت کیفی و کمی نسبت به دوره‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشت که البته این مسئله طبیعی است و به برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی کانون مربوط است. علاوه بر این، برگزاری جشنواره قصه‌گویی و رقابت ایجاد شده بین مربیان ‌انگیزه ایجاد می‌کند. از سویی مربیان کانون فعالیت‌های مختلفی دارند و در این میان توفیق برنامه‌های مربوط به قصه‌گویی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم بسیاری از کودکان ایرانی در کانون بالنده می‌شوند و البته فعالیت‌های کانون تکلیفی نیست و کودکان و نوجوانان با میل و رغبت در فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی، هنری و پرورشی کانون پرورش فکری مشارکت می‌کنند. در این شرایط مربیان بسیار دخیل‌اند و نقش به‌سزایی در این توسعه دارند. پس لازم است برای فعالیت‌های آنها اعتبارهای مالی فراهم شود و رفاه و آسایش آن‌ها را تأمین کنیم.
داور چند دوره از این جشنواره، در پایان پیشنهاد کرد شیوه‌ برگزاری بخش منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی تغییرهایی داشته باشد و افزود: در هر منطقه حدود ۴۰ قصه‌گو حضور داشتند و ما در هر منطقه تنها شش اثر را انتخاب کردیم. این نسبت با توجه به تعداد شرکت‌‌کنندگان کم است. امیدوارم تغییری در این شیوه صورت پذیرد تا سیستم حذف، باعث دلسردی مربیان پویای ما نشود. بهتر است مناطق برگزار کننده بیش‌تر شوند یا تعداد افراد راه یافته به هر منطقه، در مرحله‌ استانی، کاهش یابد. سرمایه‌های کانون، مربیان آن‌ هستند و آنها نباید برنجند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied