شمانیوز
شما نیوز

29 اشتباهی که هزینه های شما را بالا می برد

اجتناب از این 29 اشتباه در نگهداری از خودرو، می تواند جلوی هزینه های سنگین را بگیرد.

29 اشتباهی که هزینه های شما را بالا می برد

به گزارش شمانیوز و به نقل از سایپانیوز،‌ یک فرد به طور متوسط سالانه 20 هزار کیلومتر طی می کند. در طول این این 20 هزار کیلومتر اگر بعضی از مسائل خیلی ساده یا کوچک را نادیده بگیرید، یا در راه می مانید یا راهی تعمیرگاه می شوید. عادت های خوب زندگی در مورد نگهداری خودرو هم صدق می کنند. هر چند رفتن به تعمیرگاه در طور زندگی تقریباً اجتناب ناپذیر شده است. در این جا 29 مورد از اشتباه ها نگهداری خودرو یا عادت های اشتباه در حفظ خودرو به طور خلاصه بیان می شود.

  1. با موتور سرد راه می افتید: بله می گوید این موضوع مربوط به موتورهای کاربراتوری است و حالا سامانه پاشش مستقیم با افزودن کمی بنزین بیشتر خیلی زود موتور را به درجه حرارت 40 درجه می رساند. اما بدانید که همین پاشش بیشتر سوخت روانکارها را بخار می کند و به دیواره سیلندرها آسیب می زند. پس وقتی خودرو را روشن کردید کمی صبر کنید بعد راه بیفتید.
  2. با موتور داغ به رانندگی ادامه می دهید: در روزهای بسیار گرم پیمودن مسافت خیلی طولانی برای واترپمپ و ترموستات و سرسیلندر مضر است و می تواند هزار تا 1500 دلار هزینه داشته باشد. همیشه سطح مایعات خنک کننده را هم چک کنید. تصور کنید در یک روز گرم،‌ بعد از یک رانندگی طولانی در مسیر سربالایی قرار میگیرید و کولر هم می گیرید، خوب قطعات خودرو هم یک طاقت خاصی دارند.
  3. به علائم روی داشبورد توجهی ندارید: داشبورد خودرو به هیچ عنوان برای دکور ساخته نشده، حین رانندگی هر از گاهی نگاهی به درجه های روی داشبورد پشت فرمان بیندازید مخصوصاً چراغ چک و چراغ روغن را خیلی جدی بگیرید. معمولاً خیلی کم پیش می آید کارتان به تعمیرگاه بیفتد اگر به موقع تعمیرات دوره ای را انجام داده باشید.
  4. دنده معکوس زیاد می کشید: بدتر این حالت موقعی است که خودرو هنوز در حال حرکت رو به جلو است و شما دنده عقب می زنید؛ معمولاً همان جا اتفاقی نمی افتد اما این عادت بد، پیامدهای خودش را دارد. البته خودروهای اتومات جدید به امکانات خاصی موسوم به reverse-inhibit مجهز هستند که آسیب را کم می کند اما به هر حال پیامد دارد. در مدل های قدیمی تر به سیستم انتقال قدرت [گیربکس] آسیب می زند.
  5. تا چراغ باک روشن نشود پمپ بنزین نمی روید: موضوع فقط در راه ماندن و دبه بنزین بالا بردن نیست، سر راه باک تا موتور قطعاتی مثل فیلتر،‌ کنیستر و غیره نصب هستند که مهمترین آسیب را پمپ سوخت می بیند. این پمپ با بنزین خنک می ماند و خود بنزین برای آن جنبه روانکاری دارد. تعویض آن هم بین 750 تا 1000 دلار خرج دارد.
  6. موقع رد شدن از چاله ها و سرعت گیرها عین خیالتان نیست: چاله ها در آمریکا سالانه 3 میلیارد دلار خسارت به خودروها وارد می کنند. از تایرها گرفته تا چرخ ها، لوله اگزوز، سیستم تعلیق و حتی بدنه و شاسی.
  7. صدای های غیرطبیعی را جدی نمی گیرید: درد در انسان نشانه بیماری است و صدای غیرطبیعی هم برای خودرو نشانه وجود یک عیب است. خودروی شما با زبان بی زبانی به شما حالی می کند که یک جای کار عیب دارد. ممکن است شما با شنیدن آن تشخیص ندهید که عیب کار کجا است اما متخصص می تواند. معمولاً عیب گیربکس از نوع زوزه است در حالی که عیب تسمه ها بیشتر از نوع جیغ است، تق تق به موتور ربط پیدا می کند و غیره. اگر فکر می کنید خودش از بین می رود سخت در اشتباه هستید.
  8. با آب جوش به جان یخ روی خودرو می افتید: این روزها دیگر شیشه خودرو فقط شیشه خالی نیست، انواعی از آنتن ها،‌ بخاری های ریز جاسازی شده در شیشه و غیره وجود دارند که وقتی شیشه یخ می زند و شما آب جوش می ریزید، دیگر به روز اول باز نمی گردند.
  9. از ترمز دستی استفاده نمی کنید: با این کار فشار سرازیر و سربالایی به جای آن که روی چرخ ها و ترمز ها باشد روی سیستم انتقال قدرت و چرخ دنده های گیربکس است. این عادت بد به تدریج خودش را نشان می دهد.
  10. روغن توصیه شده کارخانه استفاده نمی کنید: کمترین کاری که در حق خودرویتان می توانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن و آن هم استفاده از روغنی است که خود کارخانه توصیه کرده. چون هر موتوری با ویسکوزیته [چسبناکی] خاص خودش کار می کند و از همه بیشتر 10W-30 رایج است. استفاده از روغن نامناسب، علاوه بر نشت، صدای غیرطبیعی و مصرف بالاتر سوخت می تواند باعث آسیب به خود موتور شود.
  11. بنزین نامناسب می زنید: در اکثر کشورها دنیا درصد خلوص،‌ اُکتان و خیلی از ویژگی های بنزین ها با هم فرق می کند، برای همین بهتر است توصیه کارخانه را رعایت کنید و استانداردهای سوخت را جدی بگیرید. بنزین نامناسب به سامانه پاشش سوخت و پمپ سوخت و فیلتر بنزین آسیب می زند و گاهی تا 1000 دلار خرج روی دست می گذارد. در خودروهای جدیدتر بنزین نامناسب روی کاتالیک کانورتور اثر نامطلوب دارد. ماشین خوب می خرید اما بنزین بد به خورد آن می دهید!
  12. برای زمستان تایر زمستانی زیر پای خودرو انداختید و حالا حال عوض کردن ندارید: بله حق با شما است مردم کمتر پیش می آید که چهار حلقه لاستیک زمستانی بخرند و در زمستان آنها را جایگزین کنند اما به هر حال این هم یکی از اشتباه های رایج در نگهداری از خودرو است.
  13. دیر به دیر کارواش می روید: تمیز نگه داشتن خودرو فقط برای حفظ ظاهر نیست، چون جلوی آسیب را می گیرد. به موقع نشستن خودرو، خردگی و زنگ زدگی ایجاد می کند مخصوصاً زیر خودرو. در مناطق پردرخت و جایی که پرندگان زیادی دارد، مدفوع اسیدی این پرندگان قاتل رنگ خودرو و پوشش های بدنه است. در مناطق ساحلی هم نمک و شن و ماسه به جان بدنه و رنگ خودرو می افتد. در مناطق کوهستانی هم ضدیخ های جاده ای آفت جان خودروها است.
  14. از مواد شوینده نامناسب استفاده می کنید: با همان شوینده هایی که ظرف خانه را می شوید نباید به جان خودرو بیفتید. خودرو هم برای خودش مواد شوینده خاص دارد. بیشتر باید به اسیدی و قلیایی بودن این مواد شوینده توجه کنید. داخل خودرو و روی داشبورد و تودری ها هم مواد تمیزکننده خاص دارند و نمی توان از هر ماده براق کننده یا شوینده ای استفاده کرد. موقع رفتن به کارواش هم این موضوع را در نظر داشته باشید که کارواشی که می روید برای اندازه خودروی شما مناسب باشد.
  15. توجهی به باد تایرها ندارید: معمولاً بعد از مدتی باد تایرها کمی می شود. ترکیدگی در سرعت بالا بسیار خطرناک است و بیشتر زمانی اتفاق می افتد که باد تایرها کم یا زیاد است.
  16. آفرود باز هستید و از هر نوع آب و گلی رد می شوید: آب از یک عمیقی بیشتر باشد به سیلندرها آسیب می زند و ممکن است در پیستون ها هیدرولاک به وجود آورد،‌ خودروی شما می خواهد هر خودرویی باشد، گول تبلیغات تلویزیونی را نخورید. خودروهایی که در عمق زیاد رانده می شوند یا در سیل می مانند، بین 3 تا 10 هزار دلار آسیب به خودرو وارد می کنند.
  17. ترمزهای شدید می گیرد: باعث گرمای شدید در قطعات مرتبط مثل تایرها،‌ چرخ ها و سیستم تعلیق می شود و به لنت های ترمز آسیب وارد می آورد. ضمن آن که زود به زود مجبور به تعویض لنت می شوید.
  18. تعویض روغن را پشت گوش می اندازید: وقتی عمر روغن به آخر می رسد به لجن تبدیل می شود و این لجن در داخل موتور رسوب می کند. ابتدا از خودرو دود سفید مشاهده می شود بعد هم به قیمت سرسیلندر تمام می شود و 1500 دلار خرج روی دستتان می گذارد.
  19. به جای مواد خنک کننده در رادیاتور آب می ریزید: اگر ناچار شدید و در بیابان برای جلوگیری از خسارت های بیشتر این کار را کردید عیبی ندارد اما در حالت عادی این کار اصلا درست نیست. کم شدن آب رادیاتور باید با آب مخصوص رادیاتور جبران شود. این آب رادیاتور مواد شیمیایی خاصی دارد که جلوی داغ شدن زیاد یا یخ زدن آب رادیاتور را می گیرد.
  20. هرگز سری به داخل موتور نمی زند و مایعات آن را چک نمی کنید: هر خودرو 6 مایع حیاتی دارد، روغن موتور، خنک کنندها، روغن ترمز،‌ روغن هیدرولیک، روغن فرمان و روغن گیربکس البته اگر مایعات برف پاک کن را حیاتی حساب نکنیم. کم شدن این مایعات حتماً روی دست شما خرج می گذارد.
  21. سرویس های دوره ای را پشت گوش می اندازید: شمع خودرو، تسمه ها و غیره نیاز به بازدید دارند و بد نیست هر شش ماه یک بار یک آچارکشی صورت بگیرد. در برخی از کشورها، انجام سرویس های دوره ای یک امتیاز برای فروش خودروی دست دوم به حساب می آیند.
  22. عاشق باربند و بار روی سقف خودرو هستید: بار اضافی و عدم توزیع مناسب آن روی خودرو روی درگ drag  خودرو تأثیر نامطلوبی دارد. علاوه بر آسیب به سیستم تعلیق، فرمان پذیری خودرو را کاهش می دهد و احتمال سقوط و ایجاد حادثه هم دارد.
  23. دست تان را از روی دنده بر نمی دارید: باور کنید وزن دست شما روی چنکگ و یقه دسته دنده اثر نامطلوب دارد. این کار باعث خوردگی و کاهش عملکرد مطلوب می شود.
  24. پای چپ تان را از روی کلاچ اصلا برنمی دارید: وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمی دارید، کلاچ تان درگیری می ماند و زودتر خورده و فرسوده می شود. تعویض صفحه کلاچ علاوه بر این که وقت گیر است خرج هم دارد.
  25. به فیلتر هوای داخل خودرو بی اعتنا هستید: این فیلترها، سموم، مواد آلرژی زا، گرد و خاک، بوی نامطلوب و غیره را جذب می کنند، کسانی که به موقع این فیلتر را عوض می کنند، خودرویی به مراتب زیباتر و سالم تری دارند.
  26. برای فیلتر بنزین خیلی اهمیت قائل نیستید: معمولاً وقتی تعویض روغن انجام می دهید به طور طبیعی صافی روغن هم عوض می کنید اما در هر چند بار تعویض روغن باید صافی بنزین را هم عوض کنید. به طور عادی هر 60 هزار کیلومتر یا هر سه سال یکبار بد نیست صافی بنزین هم تعوض شود. صافی را که عوض نکنید به تدریج اشکالات کوچکی نمایان می شوند،‌ مثل ریپ زدن، دیر روشن شدن،‌ کم آوردن و غیره. صافی را که عوض نکنید،‌ به تدریج آشغال سر از موتور در می آورد.
  27. خودرو را به تعمیرگاه های غیرتخصصی و عمومی می برید: ممکن است نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش گران تر و از خودراضی تر باشند اما حداقل مطمئن تر هستند و پیگیری از مقام های بازرسی و نظارتی بهتر است.
  28. از قطعات یدکی متفرقه استفاده می کنید: اصلاً دنبال پیدا کردن قطعه ارزان تر نباشید، قطعه ارزان تر حتماً دلیلی برای ارزانی دارد. به احتمال زیاد، برای ارزان تر شدن از کیفیت زده اند. قطعه نامطلوب به قطعات همجوار خود هم آسیب می زند.
  29. خودتان را آدم فنی می دانید: هر چه خودروها جدیدتر می شوند، پیچیدگی آنها بالاتر می رود، هر چقدر هم که آدم فنی هستید، باور کنید که از همه مسائل یک خودرو با بیش از 12 هزار قطعه آشنا نیستید ممکن است ناخوداگاه آسیبی بزنید که جبران آن سنگین باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied