شمانیوز
شما نیوز

کیش و بازگشت دوباره درخت لور به زندگی

درختان خشک لورِ جزیره های کیش و هندورابی از هنر جان بخشیدن به اشیا که تنها از اندیشه خلاق و دستان پر از احساس یک هنرمند برمی آید، بهرمند شده و فرصت دوباره آنها برای زندگی کردن این بار در قامت هنر تجلی پیدا کرده است.

کیش و بازگشت دوباره درخت لور به زندگی

کیش آنچنان با طبیعت تعامل دارد که جدا دانستن این ۲ از هم غیرممکن است و به طوریکه پوشش گیاهی ویژه ، قرار گیری در دل آبهای نیلگون خلیج فارس، زیست جانوران و پرندگان مختلف آن هرکدام گواه این ادعا هستند.

در این میان آنچه که نمی توان به عنوان طبیعت زیبای کیش از آن چشم پوشی کرد انجیر معابد یا درخت زیبا و همیشه سبز "لور" بوده که در جای جای جزیره گردشگران و کیشوندان را خیره زیبایی هایش می کند.

لور شاید زاده ایران نباشد اما آنگونه طی ۶۰۰ سال گذشته با مناطق جنوب ایران اُنس گرفته است که به عنوان درختی مقدس و بومی در بعضی از این نقاط شناخته می شود.(عمر قدیمی ترین درخت انجیر معابد، حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده و می توان گفت که این درختان در زمان ایلخانیان یا تیموریان، به ایران وارد شده است).

لور رهاورد مسافران دیروز برای طبیعت امروز کیش است

دوستاران محیط زیست این درخت را یکی از نمادهای کیش می‌دانند که رهاورد مسافران دیروز برای طبیعت امروز این جزیره است و نگین خلیج همیشه فارس تاکنون با جان و دل پذیرای این سوغات شده و در خاک خود به آن زندگی داده است.

طبیعت همانطور که بخشنده جان است گیرنده آن هم محسوب می شود به طوریکه دست از دامان تعدادی از این سوغاتی ها شسته تا خشک شدن درختان بهانه ای برای هنرمند نیشابوری شود تا با همکاری مسوولان جزیره نماد زیبا از آنها خلق کند.

کریم اله خانی که مدرس دانشگاه باهنر کرمان است در خصوص انتخاب درخت لور به عنوان عنصر اصلی این نماد اظهار داشت: چند ماه پیش طی یک فراخوان به جزیر کیش و هندورابی سفر کردیم و در آنجا ایده ساخت این نماد طراحی و به شرکت عمران، خدمات و آب کیش ارایه شد.

وی اضافه کرد: در این چیدمان محیطی درختان خشک لور و ماسه های جزیره ۲ عنصر اصلی اثر هستند چراکه بافت و پیچیدگی خاص درخت، شاخه هایی که در رفتاری عجیب پیوسته در حال ریشه زدن  در خاک هستند  وجه تمایز درخت لور  با دیگر درختان این ۲ جزیره است.

شاخه هایی که در رفتاری عجیب پیوسته در حال ریشه زدن  در خاک هستند  وجه تمایز درخت لور  با دیگر درختان این ۲ جزیره استاین دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه مشهد ادامه داد: در ایده پردازی و خلق آثاری که در حوزه هنر معاصر انجام می دهم هرگز به دنبال بازآفرینی یک شی نبوده ام و در این چیدمان نیز بیشتر از بازسازی یا بازآفرینی درخت لور به دنبال خلق فضایی نو و در تعامل با محیط پیرامونش بودم.

اله خانی با تشکر از فرهنگ کتابی دبیر اجرایی این طرح گفت: توضیح بیشتر و بیان شفاف پیام یا محتوای اثر برای مخاطب نوع دیگری از بازسازی بوده چرا که مخاطب یقینا صاحب اندیشه است و خود می تواند به تبع سبقه  ذهنی، فرهنگی و ادراک خود روابط بین عناصر اثر را در محیط ارایه شده بررسی کرده و دریافت شخصی خود را داشته باشد.

وی که چندین اثر در حوزه هنر مفهومی (کانسپت چوال آرت) و هنر محیطی در کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، هلند و مجارستان و شهرهای تهران، کرمان، نیشابور، اصفهان اجرا داشته است یادآور شد: آنچه که در اثر سعی شده برای مخاطب مشهود باشد رویکرد زیست محیطی کار بوده که هر بیننده هنگام مشاهده اثر به مفهومی آزاد دست پیدا کند.

هنر شهروندانی مطالبه گر تربیت می‌کند

دبیر سمپوزیم های مجسمه کیش نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بحث زیبایی منظر و مبلمان در شهرهای گردشگری متفاوت تر از بقیه شهرها بوده به طوری که تولید و اجرای طرح ها در این راستا برای مناطق گردشگری ارزش افزوده ایجاد و سفر را برای گردشگران جذاب تر می کند.

احسان گرایلی  افزود: هنر غیر از بحث زیبایی شناسی، کارکردهای جدی تری در بخش های اندیشه ای دارد و مجموعه آثاری که در شهر نصب می شود باید ذهن مخاطب را درگیر کرده و موجب توسعه اندیشه برای تربیت شهروندان مسوول مدار شود.

نماد  لور نزدیکترین طرح به فرهنگ بومی منطقه است

دبیر سمپوزیم های مجسمه کیش اضافه کرد: از سال ۱۳۹۳ تا کنون در این جزیره ۶ دوره سمپوزیوم مجسمه  برای توسعه نماد های شهری برگزار شده که شامل ایده متریال سنگ در سال ۹۳، سمپوزیوم مجسمه و طبیعت سال ۹۸ و ۹۹، هفت سنگ در سال ۹۹، ایده‌ی ماشه در سال ۹۹ و سمپوزیوم کیش در سال ۹۹ است.

وی با بیان اینکه در تمام سمپوزیوم ها هنرمندان به اجرای نماد لور دعوت شدند اما نتیجه ای گرفته نشد اضافه کرد: در نهایت هنرمندانی از نقاط مختلف کشور به جزیره کیش دعوت شدند تا ایده خود را بر اساس فرم منحصر بفرد درخت و  فرهنگ و رفتار بومیان با آن ارایه کنند.

گرایلی یادآورشد: تعدادی درخت لور در جزیره کیش و هندورابی به دلایل سن، جغرافیا و گاهی دستکاری طبیعت برای اجرای برخی طرح های شهری و عمرانی خشک شده بود که ویژگی ها خاص این درخت مسوولان جزیره را بر آن داشت تا در قالب هنر زندگی دوباره به آنها داده شود.

دبیر سمپوزیوم های مجسمه کیش گفت: از میان ایده های رسیده کریم اله خانی نزدیکترین  ایده را به شکل و طبیعت درخت، منطقه و فرهنگی بومی هر ۲ جزیره ارایه کرد که مورد تایید داوران قرار گرفت تا با پشتیبانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش توسط این هنرمند اجرا شود.

کیش سوار بر قطار زیباسازی

دبیر سمپوزیم های مجسمه کیش گفت: علاوه بر نماد لور که در مرحله اتمام طرح قرار دارد هم اکنون چهار نماد دیگر در راستای تقویت هویت فرهنگی و تعلق فرهنگی در حال حاضر مراحل ساخت را به پایان رسانده و در حال نصب است.

گریلی با بیان اینکه این جزیره مردمانی از همه اقوام ایران را در خود جای داده است اظهار داشت: در راستای ارج نهادن به مفاخر همه اقوام ساخت چهار شخصیت که در تقویم جمهوری اسلامی روزی به نام آنها نامگذاری شده در دست اقدام است.

در راستای ارج نهادن به مفاخر همه اقوام ساخت چهار شخصیت ملی در دست اقدام است.

وی افزود: این شخصیت ها شامل فردوسی، سعدی، حافظ و خیام بوده که فیگور آنها توسط مهدی عرب نرمی، رضا قره باغ و بیژن غنچه پور در دست تولید است.

زیباسازی محور توسعه گردشگری  کیش

معاون امور شهری شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز با بیان اینکه زیباسازی فضای عمومی شهری یکی از محورهای توسعه گردشگری شهری در این جزیره است گفت: بهره‌گیری از هنرهای تجسمی از اقدامات مورد توجه گردشگری شهری است که از یک سال گذشته کارگروه ویژه ساخت و توسعه زیباسازی منظر شهری فعالیت خود را آغاز کرده است.

غفار آقازاده یادآور شد: این کارگروه با بهره‌گیری از حضور هنرمندان کیش و کشور مجموعه ای زیبا از آثار هنرهای تجسمی برای جزیره ساخته و در معابر وفضاهای عمومی نصب کرده است.

وی یادآور شد: این آثار به پشتوانه حضور هنرمندان شاخص از ارزش  زیادی برخوردار هستند و با بهره‌گیری از زیبایی هنرهای تجسمی جزیره کیش به یک شهر موزه تبدیل شده است.

جزیره کیش سرشار از صحنه های گویای هنرمندی خداوند است و از جمله این موارد باید به درخت زیبای لور اشاره کرد این درختان که به درخت همیشه سبز معرف هستند با دستان توانمند هنر در قالب نمادی (المان) زیبا مقابل تالار شهر در جوار باغ مجسمه کیش نصب شده تا گردشگران و کیشوندان نظاره گر تعامل دلنشین طبیعت و هنر در این جزیره باشند که پایه های آن بر طبیعت خدا و هنر و اندیشه انسان ها بنا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied